Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Verlies en Verdriet Verlies en Verdriet

Verlies en Verdriet

Moeder overleden, weet niet goed hoe ik mn vader kan steunen

Hoi,

Afgelopen zaterdag is mijn moeder overleden aan kanker, ze had een diagnose sinds 2014. Uiteindelijk is de afgelopen zaterdag onwel geworden en is in enkele minuten overleden. Afgelopen vrijdag had ik haar nog gezien en leek er niets aan de hand.. 

We zijn enorm geschrokken van de snelheid waarmee het gegaan is. Ik vrees een beetje voor mijn vader, hij heeft enkele jaren geleden een tia gehad en is emotioneel makkelijk van slag, ik vrees voor een depressie/zelfmoord. Mn moeder regelde zon beetje alles in het huishouden en financien, ze zijn 40 jaar samen geweest. Nu zal hij veel zaken zelf moeten gaan oppakken maar ik weet niet goed hoe ik hier het best in zou kunnen ondersteunen. 

Hij loopt continue door het huis te ijsberen "hoe moet ik nu verder" .. het doet mij pijn om hem zo te zien en ik zou hem graag zo goed mogelijk willen ondersteunen maar ik weet niet hoe.. 

Zou je vader het fijn vinden als hij een paar weken bij jou mocht logeren en zo geleidelijk went aan gevoel zonder haar verder te leven?

Henkt

Henkt

04-09-2022 om 17:48 Topicstarter

Bedankt voor je reactie, ik ga het even met hem bespreken of hij er voor open staat. 

Leene

Leene

04-09-2022 om 20:22

dag Henk. Allereerst sterkte.. heel naar om je moeder opeens heel erg snel achteruit te zien gaan en te verliezen. En dan nu veel zorgen om je vader 
Wat ik me afvraag is.. kan hij echt niet voor zichzelf zorgen? Je moeder is al een tijd ziek. Zal ze hem niet wegwijs hebben gemaakt in financiën en huishouden? 
Zijn reactie nu is misschien ook een uiting van veel verdriet. Dat ijsberen door de kamer en niet meer weten hoe hij verder moet.
De tip van Flanagan is een goede zeker voor de eerste periode.
Maar dan moet hij weer terug. Probeer erachter te komen wat hij wel en niet kan. Heeft hij overzicht in zijn financiën? Zo nee dan kun je hem wellicht daar bij steunen. Ook zijn er in veel plaatsen sociale wijkteams die mensen helpen hun financiën op orde te krijgen. Huishouden; helpen met een schema te maken? Als hij het kan betalen een huishoudelijke hulp? Dat kan ook via de WMO en is dan goedkoper maar kan alleen als hij het vanwege een ziekte of hoge ouderdom niet zelf kan.
Koken kan een probleem zijn maar er zijn genoeg mogelijkheden: traiteurs, kant en klaar maaltijden. Maar wellicht nog beter is een kookcursus voor mannen. Dan ontmoet hij ook anderen.
Werkt je vader nog? Zou hij het op den duur zien zitten om vrijwilligerswerk te doen? Daar staan ze vaak om te springen.
Geef hem ook even de tijd om te rouwen. Heb je meer broers of zussen? Misschien kunnen jullie tijdelijk een schema maken zodat hij regelmatig bezoek en hulp krijgt. Schakel evt ook broers en zussen in.
De eerste tijd is vaak heel onwerkelijk en dan komt er vaak nog een tijd van diepe rouw en eenzaamheid. Die mag er ook zijn.
Veel mensen slagen er toch weer in om hun leven weer op de rit te krijgen. Al is dat niet makkelijk als je zo lang samen bent geweest.
Nogmaals sterkte voor jullie 

Ten eerste gecondoleerd met het overlijden van je moeder.
Zou het helpen als je alles opdeelt in kleinere stappen. Dus nu alles regelen rondom het afscheid en de begrafenis/crematie en de rest even parkeren. Dat kan daarna ook wel. En misschien kun je ( en je eventuele broers of zussen) nu bij hem slapen en zorgen dat er eten is etc. En dan na het afscheid eens alles rustig op een rijtje zetten.
Sterkte voor jou, je vader en voor iedereen die van je moeder houdt.

Gecondoleerd met het overlijden van je moeder.
ik denk dat voor nu de praktische zaken voor de uitvaart belangrijk zijn. Als je denkt dat jij of je vader of samen hulp nodig hebben, bestaan er rouwcoaches die je helpen de rouwstadia te herkennen en door te maken. 

en je zou na de uitvaart de praktische zaken kunnen opdelen. Administratie, huishouden, maaltijden, sociale contacten. Als je het in stukjes deelt is het voor je vader waarschijnlijk beter te overzien

Gecondoleerd met het overlijden van je moeder. Ik begrijp dat je je afvraagt wat je het beste kunt doen om je vader te helpen. Mijn man is vorige maand volkomen onverwacht overleden en mijn drie jongvolwassen kinderen en hun partners zijn onmiddellijk naar huis gekomen. We hebben samen de uitvaart vorm gegeven, van de kaart tot de locatie, de muziek en de speeches. Dat zou ik in mijn eentje heel lastig hebben gevonden.
Mijn schoonzoons hebben gezorgd dat ik de hele week tot de uitvaart geen boodschappen hoefde te doen en niet hoefde te koken - een heel praktisch ding, maar wel erg fijn!
Mijn situatie is niet te vergelijken met die van jouw vader, ik ben pas 58 en kan in principe alles zelf, toch was het heel fijn om samen met de kinderen te bekijken wat er nodig was en wat er onmiddellijk gedaan moest worden.
Heel veel sterkte gewenst voor jou en je vader.

Allereerst gecondoleerd met het overlijden van je moeder. 
Zoals een aantal al aangegeven hebben, eerst alles regelen wat te maken heeft met de uitvaart en ervoor zorgen dat er voldoende eten in huis is voor je vader. Wellicht samen koken en eten gedurende de komende dagen. En daarna de rest stap voor stap regelen. In hoeverre kan hij dat deels zelf? Het is logisch dat er veel op hem af komt, het is niet niks natuurlijk. 

Sneeuwklokje88 schreef op 05-09-2022 om 10:20:

Gecondoleerd met het overlijden van je moeder. Ik begrijp dat je je afvraagt wat je het beste kunt doen om je vader te helpen. Mijn man is vorige maand volkomen onverwacht overleden en mijn drie jongvolwassen kinderen en hun partners zijn onmiddellijk naar huis gekomen. We hebben samen de uitvaart vorm gegeven, van de kaart tot de locatie, de muziek en de speeches. Dat zou ik in mijn eentje heel lastig hebben gevonden.
Mijn schoonzoons hebben gezorgd dat ik de hele week tot de uitvaart geen boodschappen hoefde te doen en niet hoefde te koken - een heel praktisch ding, maar wel erg fijn!
Mijn situatie is niet te vergelijken met die van jouw vader, ik ben pas 58 en kan in principe alles zelf, toch was het heel fijn om samen met de kinderen te bekijken wat er nodig was en wat er onmiddellijk gedaan moest worden.
Heel veel sterkte gewenst voor jou en je vader.

Dat is heftig zeg! Alsnog gecondoleerd met het verlies van je man. Wel fijn dat je samen met de kinderen alles kon regelen rondom de uitvaart en dat je schoonzoons ervoor zorgden dat er boodschappen in huis waren. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.