Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Verlies en Verdriet Verlies en Verdriet

Verlies en Verdriet

Wat moet ik doe? Help

hallo

even situatie schetsen; een 6 tal jaar geleden heb ik een groepje meiden leren kennen. Met deze meiden ging ik (en mn oude vriendengroep) veel mee om, heel fijne tijden beleefd.
In dat nieuwe groepje meiden kreeg ik een heel goede band met L. Kwam vaak bij haar thuis, gingen vaak uit, samen op reis, … L. Was al heel lang samen met P. Ook met hem kon ik het goed vinden.
Toen L & P. Gingen huwen in het buitenland, ging ik zelfs mee en was ik getuige van P. Op vrij korte tijd goede vriendinnen dus. Toen ik haar leerde kennen was ik overigens single.

na aantal jaren leerde ik mijn huidige partner Kennen. Eigenlijk ging dit allemaal best goed, tot ik van een goede vriendin vernam, dat L. Over mijn partner een aantal schadelijke zaken had liggen verspreiden tegen andere vriendinnen van mij. Dit maakte me heel boos & ik confronteerde haar ermee. Ze gaf aan dat het haar speet en daarna zagen we elkaar nog wel, maar de band was toch veranderd

doordat “mijn” en haar vriendengroep zo met elkaar verweven was intussen, zagen we elkaar nog op feestjes etc. Aantal maanden later werd ik niet meer uitgenodigd op haar verjaardag (de anderen wel) en nog wat later kwam ik te horen dat ze nogal lacherig had gedaan over iets heel ergs wat ik persoonlijk had meegemaakt.

dit zorgde er langs mijn kant voor dat ik alle contact volledig verbrak. Verder niks meer van haar gehoord sindsdien (nu anderhalf jaar geleden - wel via via natuurlijk)

Mijn partner was haar partner nog tegengekomen op cafe, maar haar partner negeerde mijn partner. 

Nu krijg ik bericht dat L haar partner plots overleden is. 

Ik heb haar een smsje gestuurd maar wat moet ik nu doen? Ik vind het zo dubbel want enerzijds leef ik enorm mee en wil ik er voor haar zijn, maar anderzijds wil ik ook niks verkeerd doen nu ze zo’n verdriet heeft.

wat te doen met een eventuele laatste groet? Gaan of net niet?
Misschien raadzaam om over een paar weken eens langs te gaan of niet ?


iemand raad? 

Ik denk dat een berichtje sturen met condoleances prima is. Als je ruzie hebt en al anderhalf jaar geen contact, lijk je me niet de eerste persoon waar ze behoefte aan heeft om mee te praten of steun bij te zoeken. Het is lief dat je meeleeft en aan haar denkt en haar dat laat weten. Dat is voor nu genoeg denk ik.

MRI

MRI

28-01-2024 om 22:48

Ja een lastige situatie. Als je nu eens een kaart stuurt met voor een deel wat je hierboven zegt: "Beste X, 
Ik hoorde van het overlijden van Y. Ik vind het heel heel erg voor je. Ik heb er gewoon geen woorden voor. Ik moet er veel aan denken en mocht jij dat willen, dan wil ik er voor je zijn. Ik begrijp het ook als je dat niet wilt. Ik laat het aan jou.
Ik blijf aan je denken en wil je heel heel veel sterkte wensen de komende tijd. 
lieve groet, Frieti"

Meer zou ik niet doen. Niet langsgaan of zo. Je zou bloemen kunnen sturen maar zo'n briefje lijkt me gezien de situatie genog. 

Ik zou wel gaan en een beetje op de achtergrond blijven. Zo laat je zien dat je beschikbaar bent. Als je dat althans wil zijn.
Is dat niet zo dan zou ik haar een deelnemingskaartje sturen.

Aangezien ze geen vriendinnen meer met je wou zijn en zelfs lacherig deed over iets naars wat jou was overkomen zou ik het houden bij een kaartje. Langsgaan kan uitgelegd worden als ramptoerisme

Stel dat jouw partner plots overlijdt, wat zou jij dan van haar willen? 
Persoonlijk zou ik dan geen behoefte hebben aan mensen waarmee ik ruzie heb en die me in het verleden pijn hebben gedaan. Een kaartje of berichtje zou ik dan desondanks denk ik toch fijn vinden.

frieti

frieti

29-01-2024 om 13:40 Topicstarter

Bolmieke schreef op 29-01-2024 om 12:49:

Aangezien ze geen vriendinnen meer met je wou zijn en zelfs lacherig deed over iets naars wat jou was overkomen zou ik het houden bij een kaartje. Langsgaan kan uitgelegd worden als ramptoerisme

Inderdaad ja, dacht ik ook. Ik had gewoon een beetje de gedachte van, zo'n gebeurtenis doet toch alles een beetje in perspectief plaatsen. Maar nu ik erover nadenk is het inderdaad de beste beslissing. Ik was er zelf al een 98% zeker van dat ik enkel een sms'je zou sturen. Maar nu besef ik dat ik niet meer moet en kan doen. 

frieti

frieti

29-01-2024 om 13:46 Topicstarter

MamaE schreef op 29-01-2024 om 13:06:

Stel dat jouw partner plots overlijdt, wat zou jij dan van haar willen?
Persoonlijk zou ik dan geen behoefte hebben aan mensen waarmee ik ruzie heb en die me in het verleden pijn hebben gedaan. Een kaartje of berichtje zou ik dan desondanks denk ik toch fijn vinden.

Ik weet niet wat ik zou willen als mijn partner zou overlijden, want dat is zoiets verschrikkelijk en onwerkelijk dat ik niet kan inbeelden hoe mijn gemoedstoestand (gevoelens - verdriet, woede, angst, ...) zou zijn. Zou ik dan haar willen zien (ondanks alles wat er gebeurt is? Misschien wel, misschien niet)
 Dat maakt het ook onvoorspelbaar om te gaan en daarom dat mijn verstand al aan gaf, neen niet doen. Maar mijn gevoelens gaven aan; zo'n verdriet; waar kan ik toch steun bieden eventueel. 

Ik zou geloof ik geen verdere actie ondernemen. Wat ik mij herinner uit de eerste zeer woelige periode na het plotseling overlijden van mijn partner zijn toch vooral de liefde en steun van de mensen bij wie ik me vertrouwd voelde en met wie ik een harmonieuze relatie had.
De mensen met wie ik een wat ingewikkeldere relatie had zeg maar (zoals jij met je vriendin) kon ik er echt niet bij gebruiken. Ik snap heel goed dat je geschokt bent door het bericht en graag "iets" wil doen, maar ik denk dat je niet de juiste persoon bent op dit moment.
Ik zou een kaartje sturen, dat is toch wat persoonlijker dan een sms-je. Gewoon dat je erg geschrokken bent en veel aan haar denkt. Een kaartje kun je bewaren en nog eens nalezen. Wie weet heeft ze over een tijdje wel behoefte aan contact, dat zie je dan wel weer.

frieti

frieti

29-01-2024 om 14:39 Topicstarter

rutiel schreef op 29-01-2024 om 14:07:

Ik zou geloof ik geen verdere actie ondernemen. Wat ik mij herinner uit de eerste zeer woelige periode na het plotseling overlijden van mijn partner zijn toch vooral de liefde en steun van de mensen bij wie ik me vertrouwd voelde en met wie ik een harmonieuze relatie had.
De mensen met wie ik een wat ingewikkeldere relatie had zeg maar (zoals jij met je vriendin) kon ik er echt niet bij gebruiken. Ik snap heel goed dat je geschokt bent door het bericht en graag "iets" wil doen, maar ik denk dat je niet de juiste persoon bent op dit moment.
Ik zou een kaartje sturen, dat is toch wat persoonlijker dan een sms-je. Gewoon dat je erg geschrokken bent en veel aan haar denkt. Een kaartje kun je bewaren en nog eens nalezen. Wie weet heeft ze over een tijdje wel behoefte aan contact, dat zie je dan wel weer.

dank je wel om jouw persoonlijke ervaring te delen. Ik ga het nog even laten rusten en binnenkort eens een kaartje schrijven. Dat is inderdaad momenteel het beste. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.