Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Monique D*

Monique D*

14-03-2015 om 20:03

Dochter ziek, zij werd toch gedwongen om te werken (bijbaan)


Puck

Puck

25-03-2015 om 13:01

Nou ja Monique D

Jammer dat je je zo aangevallen voelt en dat je mij nu dingen verwijt die ik niet gezegd heb. Ik heb nergens beweerd dat ik het heel zeker wist, ik heb gezegd dat ik het dacht. Dat is iets heel anders hoor. En was alleen om te verduidelijken wat Mango en ik dachten. EN ja, ik sloeg de plank daarmee mis, maar ik heb nergens gezegd dat het daarmee een troll zou zijn ofzo. Als jij zelf niet aan Mango om uitleg had gevraagd had ik mijn aannames ook nooit op het forum neergezet, je vroeg zelf om verduidelijking. Dus geef mij nu niet indirect de schuld dat ik door mijn opmerking mensen bang zou maken om te posten.
Overigens wind jij je kennelijk zo op dat je niet ingaat op mijn on topic vraag of je dochter nog wat van haar baas gehoord heeft.

Monique D*

Monique D*

25-03-2015 om 18:09

Puck, nogmaals O.T.

Jij dacht het, maar je schreef het zodanig op alsof je de waarheid verkondigde.
De zin: "Als je lang meeloopt op een forum zoals dit dan zie je dat soort dingen gewoon." Dit klinkt als zekerheid. Ik zeg je alleen om op te passen met deze aanname.

Ik vroeg inderdaad verduidelijking aan Mango. Zij trok verder geen conclusies zoals jij, zij vond alleen dat dit opviel. Ik heb daarop later geantwoord dat ik waarschijnlijk onbewust mijn schrijfstijl heb gewijzigd omdat ik mijn bericht zo goed mogelijk wilde verwoorden. En dan kan het schrijftaal i.p.v. spreektaal worden.
Maar om dan gelijk te denken dat ik een fictief persoon ben? Dan ga je toch echt ver hiermee. De volgende logische stap is dat je mij voor een troll kan uitmaken. Je gelooft al niet dat ik dit zelf geschreven hebt. Je begon al te denken dat er iemand is die andermans account gebruikt om onder zijn of haar naam berichten te schrijven. Je bent heel erg snel met jouw oordeel.

Wat ik hiermee bedoel is dat je zo ver kan gaan, zodat andere mensen niet meer iets durven te schrijven op het forum, uit angst om op die manier beoordeeld te worden.

Dus ga niet snel conclusies trekken.

Monique D*

Monique D*

25-03-2015 om 18:21

On topic: hoe het verder ging

Dochter is twee dagen thuis gebleven. Voor de volgende dag heeft zij iemand anders in haar plaats laten werken. Zij heeft dus haar dienst geruild.
Zij (oeps, ga je die woordjes weer tellen, o, ik kan het niet laten) was zo ziek dat ze de hele week in haar bed is gebleven en niet naar school kon gaan.

Het weekend daarop voelde zij zich wat fitter en kon weer naar het werk. En ja, de baas en haar leidinggevende waren toen aanwezig. Zij hebben niet aan haar gevraagd hoe het met haar ging. Ik heb het aan dochter gevraagd en zij zei dat dit haar geen bal uitmaakte of ze interesse in haar toonden of niet. Zij doet gewoon haar werk en dat is het.

Hopelijk komt er snel een kans dat zij wat anders kan zoeken als bijbaan. Zij heeft het wel gezien bij die supermarkt. Dat gevoel was er al eerder, dus voordat dat incident met die ziekte zich voordeed.

Ze hebben gewoon haar krachten nodig en dat is het. Dochter denkt ook dat zij onmisbaar is omdat zij 's-avonds als een van de weinigen achter de servicebalie kan staan. Ik heb haar gezegd dat niemand onmisbaar is voor werk, want als ze je eruit trappen of als je zelf vertrekt dan wordt er automatisch een oplossing hiervoor gevonden. Zij zullen je helemaal niet missen!

Kaaskopje

Kaaskopje

26-03-2015 om 22:55

Monique

Ik weet niet of ik de gedachte dat je dochter belangrijk is voor haar baas, zo de kop had ingedrukt. Iemand die zich nodig voelt werkt met meer plezier dan iemand die het gevoel heeft geen waarde voor het bedrijf te hebben. Het kan best zijn dat ze dat gevoel al een beetje had, maar om dat dan toch nog te benadrukken...

Monique D*

Monique D*

27-03-2015 om 18:37

De manier waarop de leidinggevende met haar omgaat

Ze voelt zich wel belangrijk doordat zij "nodig" is voor achter de servicebalie, maar de manier waarop de leidinggevende met haar omgaat is beneden peil. Daarom verdwijnt de zin ook om te werken.

Ik neem een incident als voorbeeld wat vandaag plaatsvond. Dochter kreeg een herinnering van haar leidinggevende dat zij om 17.00 uur moest beginnen, terwijl dochter wist dat haar werktijd pas begon om 18.00 uur. Dit had zij aan haar moeten bevestigen met een foto wat zij al eerder had gemaakt van het rooster. Haar baas "flikt" dat elke keer.

Okie Dokie

Okie Dokie

30-03-2015 om 11:31

sorry....

Een foto? Een foto van het dienstrooster of zo?

Okie Dokie

Okie Dokie

30-03-2015 om 11:32

pfff sorry

Staat er

Kaaskopje

Kaaskopje

30-03-2015 om 22:44

Mijn dochter is misschien wat gebekter

maar ik denk dat ze dat uur extra graag zou zijn komen werken maar dan nog wel even had aangekaart dat het rooster 18.00 uur aangaf. Mijn dochter is nogal van afspraak is afspraak dus ook op haar werk.

Monique D*

Monique D*

31-03-2015 om 18:36

Welles nietes

Je kan gebekt zijn (dat is ze ook), maar dan wordt het een welles/nietes gesprek. In dit geval is het handiger om een foto te maken van het rooster, dan heeft die leidinggevende geen poot om op te staan.

Want volgens die leidinggevende moet ze gewoon op die tijd werken. Er is gewoon een nieuw rooster opgehangen. Waar blijf je dan met je "gebektheid"?

Puck

Puck

01-04-2015 om 09:32

lekker ander werk zoeken

Slim om een foto van het rooster te maken. Is je dochter uiteindelijk gaan werken om 17 of om 18 uur. Als ze verder toch zonder morren om 17 uur is gaan werken dan krijgt haar baas toch weer haar zin. En gewoon een nieuw rooster ophangen waar je dochter kennelijk niets van wist had de volgende "gebektheid" op kunnen leveren: fijn dat er een ander rooster hangt, maar dat zou wel met mij gecommuniceerd mogen worden. Maar ja, achteraf kijk je een koe in de kont. Hoop dat je dochter snel een ander baantje vindt waar ze wel gewaardeerd word en waar wel een leidinggevende zit dit fatsoenlijk met personeel omspringt.

Kaaskopje

Kaaskopje

01-04-2015 om 13:17

Oh ja Monique

Die foto is hoe dan ook verstandig.

Maar toch een voor mij 'prangende' vraag: waarom was dat uur extra werk zo erg? Had ze andere afspraken? Mijn dochter is blij met elk uur wat ze kan werken. Niet uit hebberigheid, maar omdat ze dan wat ruimer zit. Ze moet er rekeningen van betalen.

Mijn dochter werkt ook bij de servicebalie en dat wordt voor wat ik ervan meekrijg toch wel een beetje als promotieplek gezien. (Niet dat het meer oplevert, maar toch...).

Hortensia

Hortensia

01-04-2015 om 13:55

ik wil niet negatief zijn, maar...

...dat gesteggel rond dat rooster kan wel eens het opstapje zijn naar een negatief functioneringsgesprek en het niet verlengen van het contract. Voor jou tien anderen die staan te springen om aan de slag te kunnen en als je lastig bent (bijvoorbeeld wegens ziek worden of foto's van roosters maken) kun je vertrekken.

Niet leuk. En misschien kom ik nu wel heel paranoide over, maar dit soort spelletjes (zoals nu met dat rooster) gebeurt helaas wel steeds vaker.

Monique D*

Monique D*

02-04-2015 om 00:15

Reactie op reacties

Puck:
"En gewoon een nieuw rooster ophangen waar je dochter kennelijk niets van wist had de volgende "gebektheid" op kunnen leveren: fijn dat er een ander rooster hangt, maar dat zou wel met mij gecommuniceerd mogen worden."

Als zij van de leidinggevende de melding krijgt dat ze om 17.00 uur moet werken, terwijl dat niet zo is, dan stuurt ze de foto hebt met het eerste rooster. Ze zegt dan ook dat het zij om 18.00 uur moest werken en dat zij dat ook gaat doen omdat zij daar niet op voorbereid was.

En ja, er is kans op ander werk, maar ze wacht eerst af tot ze het arbeidscontract van dat andere werk heeft getekend voordat zij hier ontslag neemt.

Kaaskopje:
"Maar toch een voor mij 'prangende' vraag: waarom was dat uur extra werk zo erg? Had ze andere afspraken? Mijn dochter is blij met elk uur wat ze kan werken."

Over het algemeen vindt ze een uur langer werken niet erg. Maar wat ze vervelend vindt is de wijze waarop men dit communiceert voordat ze gaat werken. Als de cheffin haar belt en VRAAGT of ze een uurtje eerder kan beginnen is het een ander verhaal.
Zij wordt, als zij daar al werkt, soms ook gevraagd of zij langer kan werken en meestal doet ze dat ook. Het is de toon die de muziek maakt.

Hortensia:
"..dat gesteggel rond dat rooster kan wel eens het opstapje zijn naar een negatief functioneringsgesprek en het niet verlengen van het contract. Voor jou tien anderen die staan te springen om aan de slag te kunnen en als je lastig bent (bijvoorbeeld wegens ziek worden of foto's van roosters maken) kun je vertrekken."

Dit gebeurde al voordat haar contract werd verlengd. En ze had een positief beoordelingsgesprek gehad en wel van die vervelende leidinggevende. De contracten zijn een half jaar.
Inmiddels werkt ze daar ongeveer 2 jaar.

Kaaskopje

Kaaskopje

02-04-2015 om 13:16

Monique

Ja dat kan ik me voorstellen, het is inderdaad de manier waarop. Mijn dochter laat thuis ook altijd in duidelijke taal weten als er iets van onrecht is voorgevallen. Te makkelijk denken over 'ze doet dat wel even', dus ondanks dat ze blij is met elk uur, neemt ze niet alles maar voor lief. Mijn dochter heeft een vast contract, wat het misschien ook minder 'eng' maakt om tegengas te geven. Maar ook dan blijft het best aftasten.

Hortensia

Hortensia

02-04-2015 om 13:21

Monique D

Fijn dat die ellende van "wegpesten" daar niet speelt, en dat het alleen zo'n vervelende leidinggevende is. Wel irritant, om mee te werken. Ik duim dat ze die andere baan kan krijgen!

Marjo

Marjo

09-04-2015 om 20:31

Werkgever bepaalt niet of iemand ziek is

Werkgever mag bellen, vragen hoe het gaat en vragen naar de verwachte duur. Maar hij mag geen oordeel vellen of iemand ' echt' ziek is of niet. Daar moet hij een bedrijfsarts voor inschakelen. Dat wil hij natuurlijk niet, want kost geld, dus probeert hij het zo. Maar hij staat niet in z'n recht. Maar ja, speel je het heel hard, dan komt dat de arbeidsverhouding niet ten goede helaas.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.