Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Evenannonu

Evenannonu

03-08-2015 om 21:29

Echtscheiding en hypotheekaftrek

Wie helpt even wat duidelijkheid te scheppen? We hebben een koophuis dat te koop staat. Ik woon erin. We betalen beiden de helft van de hypotheek. Uiteraard kan ik nu niet inschatten hoe lang het huis te koop zal staan. We zijn er eigenlijk van uit gegaan dat ex nog max twee jaar zijn deel van de hypotheek ( rente ) kan aftrekken van de belasting. Maar nu lees ik ook dat het gezien wordt als betaalde alimentatie en dat hij daarom dat kan aftrekken van de belasting. Moet ik dat dan opgeven als inkomen? Ik snap het even niet meer precies.

Gelijk nog maar een vraag. De mediator heeft in convenant opgenomen dat er pas partneralimentatie gaat worden betaald door ex na verkoop huis. Volgens mij gaat dit officieel toch in direct na het definitief worden van de scheiding. Is dit dan niet iets afwijkends dat op zijn minst besproken moet worden?

Katniss

Katniss

03-08-2015 om 21:37

Volgens mij

Volgens mij kan hij zijn betaalde hypotheekrente gewoon aftrekken als betaalde rente (als hij dat ook daadwerkelijk betaalt). Het huurwaardeforfait moet hij eerst bijtellen en dan aftrekken als partneralimentatie (omdat hij het woongenot niet heeft), en jij moet dat opgeven als inkomen.

Katniss

Katniss

03-08-2015 om 21:38

Site van de belastingdienst

Het staat overigens ook goed uitgelegd op belastingdienst.nl want daar heb ik destijds mijn info vandaan gehaald.

four

four

03-08-2015 om 22:01

en als

hij ook jouw deel van de hypotheek betaald dan telt dat als betaalde alimentatie. (dus jij moet dat opgeven als inkomen)

Evenannonu

Evenannonu

03-08-2015 om 22:22

Katniss

We zijn beide voor 50 % eigenaar. Ik trek dan de conclusie uit het verhaal van de belastingdienst dat wanneer hij alleen zijn deel betaald en niet meer het niet als alimentatie wordt gezien ( zowel voor de rente als huurwaardeforfait ) of is mijn conclusie niet juist?

Heb je misschien ook nog een mening over mijn tweede vraag ?

Katniss

Katniss

03-08-2015 om 22:27

Over de alimentatie en verkoop huis?

Er staat in je convenant dat er pa wordt betaald na verkoop van de woning. Dat mag je zo afspreken. De termijn van 12 jaar wordt er overigens niet door verlengd, dus de betalingsverplichting eindigt gewoon 12 jaar na de scheiding.

four

four

03-08-2015 om 22:45

huurwaarde forfait

Als jij er alleen woont en het huis is van jullie samen, dan geldt de helft van het huurwaardeforfait als alimentatie.

Jij moet het opgeven als inkomen, je ex geeft het op als betaalde alimentatie.

Evenannonu

Evenannonu

03-08-2015 om 23:01

Alimentatie na verkoop

Dat is juist waar mijn hik zit. We hebben daar helemaal niet over gesproken. Mediator heeft dat gewoon in convenant gezet. ( nog niet getekend overigens ) ik vraag me af waarom ik daar zondermeer akkoord mee zou moeten gaan.

Katniss

Katniss

03-08-2015 om 23:06

Tja

Als het niet heel erg is kun je er toch mee akkoord gaan? Je hóeft niet overal over te onderhandelen. Je ex betaalt ook al de helft van de hypotheek.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.