Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

40er

40er

04-02-2016 om 19:35

eigen bedrijf beginnen, naast vaste baan

Man wil voor zichzelf beginnen. Hij is hiermee aan het uitzoeken geweest en hij zegt dat hij dit zo kan doen en de inkomsten op moet geven bij de belastingdienst.
Maar toen ik hem vroeg hoe hij zijn factuur dan kon afgeven bij zijn opdrachtgever wist hij dat niet. Ik ga er nml vanuit dat je kvk nummer moet hebben. Dus gewoon een keer naar de kvk toe en informeren.

Hij houd zijn baan gewoon aan, dit wil hij erbij doen. Iemand tips?

Imogen

Imogen

04-02-2016 om 19:42

kan wel

je kunt inderdaad gewoon een kvk-nummer aanvragen en naast je eigen bedrijf een aan hebben. Ik weet niet zeker of je dan dezelfde belastingvoordelen hebt als wanneer je alleen een bedrijf hebt, dat heeft te maken met het aantal uur dat je minimaal in je bedrijf moet steken. Wel goed je administratie bijhouden.
Maar je kunt altijd een gesprek bij de Kvk aanvragen, gewoon oriƫnterend.

Beide kan.

Zeker kan je naast je baan ook zelfstandige zijn. Maar idd, inschrijven bij KvK, belastingaangiftes doen, BTW afdragen en je boekhouding op orde hebben.
Je verdiensten als ondernemer zijn bruto en in loondienst netto. En juist de factuur moet daarom voldoen aan deze eisen.
Haal een info map bij de KvK of vraag een gesprek aan.

Jullie hebben het dus beide goed, als je de argumenten combineer

Succes met de onderneming!

Hier heeft ega

een (internet-)bedrijf naast zijn fulltime baan.
Hij heeft idd ook een kvk-nummer.
Wat ik hier graag anders had gezien, is dat hij vanaf het begin een aparte ruimre daar voor had, buitenshuis.
Nu wordt mijn huis steeds meer overwoekerd met dozen en voorraad, het lijkt soms wel een magazijn in mijn woonkamer.

Ga idd eens langs bij een startersdag. En houdt vanaf het begin af aan nauwkeurig je administratie bij, en mocht hij ook met een webshop gaan werken; investeer in een goede site en shop, en doe maar niet aan achteraf betalen

ijsvogeltje

ijsvogeltje

04-02-2016 om 20:52

gewoon even inschrijven

Gewoon even inschrijven bij de KvK en contact opnemen met de Belastingdienst. BD bepaalt of (en vanaf wanneer) je ook een BTW-administratie moet gaan bijhouden. Dus BTW op je nota's moet zetten en de betaalde BTW kan verrekenen. En dus BTW-aagfifte moet gaan doen.

40er

40er

08-02-2016 om 12:21

Bedankt

Bedankt allemaal voor de info, we gaan maar eens een keer een startersdag bezoeken.
Hij gaat dan wel starten, maar ik zal hem wel zo veel mogelijk helpen. Dus eigenlijk starten we samen

en ook zo nodig weer uitschrijven

Hier ook een partner met grootse plannen, althans, enkele jaren geleden, maar verder dan een inschrijving bij de KvK kwam het niet. Helaas kan iedere aanbieder van cursussen, telecomcontracten en andere diensten voor het MKB dit soort bestanden raadplegen (of kopen, geloof ik), en word ik op mijn thuisdag dus geregeld gebeld door mensen die vragen naar bedrijf X. Waarop ik ze kan meedelen dat dit een lege onderneming zonder enige bedrijfsactiviteit betreft. Partner zelf krijgt die mensen zelden te spreken, want die zit op mijn thuisdag bij zijn werkgever

Dus: komt het bedrijf onverhoopt niet van de grond, vraag je partner dan zich ook weer uit te schrijven. Scheelt ook in de post.

Groeten,

Temet

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.