Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

marjo

marjo

09-08-2013 om 17:10

Erfenis

Even nieuwsgierig hoe het zit, mijn specifieke vraag kon ik niet zo snel vinden:
Mijn ouders hebben geen contact meer met mijn zus. Zij is getrouwd en heeft 2 kinderen in de leeftijd 17 en 23 jaar.
Stel mijn ouder(s) overlijden en mijn zus verwerpt door de onmin de erfenis, waar gaat haar deel dan heen?
Eerst naar haar kinderen?
Zoja, wat als die verwerpen?
Mijn ouders willen haar niet onterven, maar ook niet dat het geld terecht komt daar waar geen contact meer mee is.

Sammy Jo

Sammy Jo

09-08-2013 om 18:31

Andere erfgenamen

Als je ouders niet regelen in een testament komt het deel van je zus volgens mij terug en wordt het verdeeld onder de overige erfgenamen: de langstlevende ouder, jij en evt andere broers en zussen.

Google even op notaristelefoon. Daar kun je gratis (nou ja, tegen telefoonkosten) duidelijk antwoord en advies krijgen.

marjo

marjo

09-08-2013 om 20:07

Dank je wel

dat wist ik niet. Ik wil totaal geen heibel in de familie en al ben ik niet betrokken bij de onmin, toch heeft zus met ook mij het contact verbroken.
Vandaar liever nu over nadenken dan als het nodig is
Ouders hebben een standaard testament en willen liever dingen (indien de relatie in de tussentijd niet hersteld is) aan mij nalaten of mijn kinderen.
Alleen heb ik geen zin om daarna/daardoor in problemen te komen met hen.

Ik ga de notaristelefoon eens googlen, dank je wel

marjo

marjo

09-08-2013 om 20:09

ik heb geen andere broers of zussen, wel zelf 2 kinderen.

Sammy Jo

Sammy Jo

09-08-2013 om 21:06

Ik had ongelijk

Ik was toch benieuwd of mijn antwoord op je vraag klopte. Op de site van de notaristelefoon vond ik de volgende passage... Ik had dus ongelijk.

"Als u de nalatenschap van uw vader verwerpt erven uw kinderen uw erfdeel. Willen zij ook verwerpen dan moeten uw kinderen de nalatenschap ook verwerpen. Als alle (klein)kinderen verwerpen vererft de nalatenschap naar de overige dichtstbijzijnde verwanten: de broers en zusters van uw vader, tenzij die ook verwerpen. Enzovoorts. "

Knurf

Knurf

09-08-2013 om 21:12

Geen contact meer

'Mijn ouders willen haar niet onterven, maar ook niet dat het geld terecht komt daar waar geen contact meer mee is.'

Helaas voor je ouders is contact geen voorwaarde voor een erfenis. Als je zus niet verwerpt, kan ze altijd een beroep doen op haar legitieme portie, ook als je ouders haar wel zouden onterven. De legitieme portie is de helft van een normaal erfdeel, moet altijd in geld worden uitgekeerd (de legitieme portie bestaat dus nooit uit spullen) en ze moet binnen vijf jaar na overlijden van de ouder(s) aangeven dat ze van haar recht gebruik wil maken.

marjo

marjo

09-08-2013 om 22:07

Sammy jo/knurf

Ik lees vast krom, maar wat gebeurt er nu als háár kinderen verwerpen?
Komt het geld dan naar mij (zus) terug of gaat het dan naar broers en zussen van mijn ouders?
Je hebt dus mijn zus en ik.
Beiden 2 kinderen.
Ik aanvaard mijn deel.
Maar mijn zus verwerpt haar deel.
Gaat deel van zus dan naar haar kinderen?
En als die verwerpen dan gaat het geld naar evt nog in levende zijnde broers en zussen van mijn ouders? Het kan dus niet zo zijn dat ik het hele bedrag zal ontvangen bij verwerping? Dat wil ik ook helemaal niet, het gaat me er echt om wat ik kan verwachten van die kant tzt; de stress wil ik niet meer, vandaar.

knurft: dat stukje weten ze idd, dat ze in geval van onterven toch nog recht op dat deel hebben.
Dat willen ze helemaal niet gelukkig, maar het is wel zuur qua gevoel om mensen een bom duiten (t is nogal een bedrag uiteindelijk) naar mensen te laten gaan die zelf kiezen je uit hun leven te bannen.

nathalie

nathalie

09-08-2013 om 22:23

Haar kinderen?

Klopt dat wel, dat de kinderen van je zus haar deel krijgen als zij verwerpt??
Ik heb het net zelf aan de hand gehad en aan de notaris gevraagd. Puur theoretisch want mijn zus en ik hebben gewoon allebei aanvaard. Als er 1 van je ouders overlijdt gaat alles in de praktijk naar de overblijvende ouder en krijgen de kinderen een vordering op die ouder voor het bedrag van hun deel. Maar die vordering krijg je niet als je verwerpt, en je kinderen doen dan gewoon nog niet mee.
Overlijdt de laatste ouder dan wordt de erfenis opgemaakt met meenemen van de vordering die er nog stond. Als je verworpen hebt heb je voor dat deel geen vordering en krijg je dus minder (of niets als je weer verwerpt).
Dat verhaal dat het naar de kleinkinderen gaat, is dat niet alleen als er geen andere erfgenamen zijn op dezelfde lijn als degene die verwerpt? Dus als je enig kind bent en de laatste ouder overlijdt? Dán kan ik me voorstellen dat de kleinkinderen pas in beeld komen.
Zou gewoon zelf de notaristelefoon bellen.

marjo

marjo

09-08-2013 om 23:08

Nathalie

dat is idd mn vraag: wat als ze verwerpen na overlijden van de laatste ouder, waar gaat hun deel dan heen?
Moet binnen enkele weken/maanden zelf naar de notaris voor een nieuw testament, dus vragen kan het ik het daar altijd, was alleen nu even nieuwsgierig

Knurf

Knurf

10-08-2013 om 09:46

Plaatsvervulling

Bij minderjarige kinderen kan je zus de erfenis (mede) namens die kinderen verwerpen. Bij meerderjarige kinderen geldt dat niet, dan treedt inderdaad 'plaatsvervulling' op en zouden de kinderen zelf de erfenis moeten verwerpen.

http://wetenschap.infonu.nl/recht-en-wet/77142-wat-is-plaatsvervulling-in-erfrecht.html

Maar alles valt of staat dus met de vraag of je zus wel wil verwerpen. Als zij vindt dat ze recht heeft op het geld, heeft ze daar juridisch gezien recht op.

marjo

marjo

10-08-2013 om 10:12

Knurf

ik begrijp dat, ik was alleen nieuwsgierig waar dat geld dan heen zou gaan, in welke volgorde.
Mijn ouders, noch ik, misgunnen ze het geld, al nemen ze alles het zal me een worst wezen.
Het gaat dus van mijn broer naar zijn kinderen naar de broers en zussen van mijn ouders enz. maar niet verder de familie van echtgenoot van zus in, zo lees ik in jouw link.
Dat zouden misschien zelfs neven en nichten kunnen worden aan vader en moeders kant als ik het goed begrijp.
Dat vind ik dan wel weer apart omdat ik nog wel in leven ben, maar volgens de wet heb ik dus recht op de helft en zal de andere helft bij (blijven)verwerpen dus steeds verder de familie ingaan.

Sammy Jo

Sammy Jo

10-08-2013 om 10:48

De moeite van verwerpen

Ingewikkeld verhaal... :-/
Maar nog een vraag die bij me opkomt: waarom zou je zus de moeite doen te verwerpen? Naar wat ik begrijp moet je daar een notariële akte voor op laten maken. Denk je dat je zus daar tijd, moeite en geld in gaat steken? Ik zou de erfenis, ondanks onmin en geen contact- accepteren. Er in ieder geval geen moeite voor willen doen om te verwerpen.

marjo

marjo

10-08-2013 om 11:18

Sammy jo

Heb idd geen idee hoe het zal gaan. Zij hebben het contact met mijn ouders verbroken. Persoonlijk zou ik dat dan ook doortrekken naar een evt. erfenis, maar misschien denk ik daarbij te emotioneel. Meer van: als je niets met ze te maken wilt hebben wil je het (besmette) geld van hen ook niet.
Maar wie weet staan ze tegen die tijd wel vooraan te trappelen van ongeduld, kan best
Kan er nu al tegenop zien om contact op te nemen als mijn ouders overlijden.
Mijn vader is, met zijn nog maar net 70 jaar, een man van de dag als zwaar hartpatient, maar wie weet komt het contact nog goed. Heb m nu 4 jaar niet gezien of gehoord.

elsje78

elsje78

10-08-2013 om 13:13

Is dat nieuw?

Paar jaar geleden heeft mijn vader een erfenis geweigerd, maar mij is daarna niets gevraagd. Het was van zijn vader...
Het is naar een neef gegaan hoorde ik later

Knurf

Knurf

10-08-2013 om 18:54

Ik ook hoor

'Persoonlijk zou ik dat dan ook doortrekken naar een evt. erfenis, maar misschien denk ik daarbij te emotioneel. '

Ik heb zelf ook drie keer een erfenis verworpen. Eentje vanwege te veel schulden (die van mijn moeder) en twee keer vanwege persoonlijke visie. Die twee mensen had ik al jaren niet gezien, met beiden wilde ik ook absoluut geen contact en hun geld hoefde ik ook niet.

Maar ik ken ook iemand wiens moeder op 101-jarige (!) leeftijd overleed, en die zijn kindsdeel opeiste ondanks dat hij al jaren geen contact met zijn moeder had. Zijn moeder mocht zijn vrouw niet, dat was een reden voor de breuk.
Hij was zelf dus al bijna 80 toen zijn moeder overleed, maar dat hield hem niet tegen om zijn deel van de erfenis op te eisen

nathalie

nathalie

10-08-2013 om 19:07

Elsje

Ik vraag me het ook echt af hoor, of de kinderen van marjo's zus dat deel krijgen als zus verwerpt. Niet zo lang marjo er is denk, dan krijgt zij gewoon de volle mep. Zo legde de notaris het mij tenminste uit, onze kinderen kwamen in dat verhaal ook niet voor.
Pas als zus enig kind is en haar kinderen de eerste in lijn zijn voor de erfenis van hun opa/oma zou zoiets kunnen opgaan.

nathalie

nathalie

10-08-2013 om 19:10

Sammy jo

Bij ons was het heel simpel, bij de notaris die de erfenis regelde moest ik een formulier komen tekenen (heel oficieel dat wel) waarop ik kon aankruisen of ik de erfenis aannam of verwierp. Niks ingewikkelds.

Sammy Jo

Sammy Jo

11-08-2013 om 13:27

Simpel

Ik dacht dat er meer kwam kijken bij een notariële akte. Maar als je al in contact bent met de notaris die de nalatenschap regelt, is het een stuk makkelijker natuurlijk.

En wat betreft het aanvaarden van een erfenis (nog nooit meegemaakt trouwens)vn iemand die ik niet mag of geen contact mee heb; ik zou denk ik juist de kans grijpen iets goeds met het geld te doen...!

Vic

Vic

11-08-2013 om 13:54

Nobel

Als ik vreselijke en rijke ouders zou hebben, zou ik waarschijnlijk niet de nobelheid kunnen opbrengen om de erfenis te weigeren. Waarom zou ik? Als ouders al die jaren niets voor je gedaan hebben, is dit uiteindelijk iets dat ze je niet kunnen ontzeggen.

Ikke

Ikke

12-08-2013 om 00:32

Marjo

Ik lees tussen de regels door dat je nu (!) al gaat denken wat er gaat gebeuren als je ouders komen te overlijden. Tja. Ouders hebben contact verbroken met je zus maar jij blijkbaar ook. Ergens proef ik heel duidelijk dat jij eigenlijk vindt dat je zus geen recht heeft op het geld (nee, en nu niet heel hard roepen dat dat niet zo is... waarom zou het je nu dan bezighouden?).
Niet doen. Heeft geen zin. Denken voor iemand anders, daar komt alleen maar trammelant van.
Je zus heeft net zoveel recht op de erfenis dan jij. En als tegenwerping op jouw 'geen relatie betekent dat het niet kies is om wel de erfenis aanvaarden' geef ik je graag een ander standpunt. Je zus heeft niet voor niets het contact verbroken. Er is iets gebeurd. Zij heeft daar een bepaald gevoel bij. Het zou heel goed kunnen dat zij denkt, dit laat ik me niet afpakken.

nathalie

nathalie

12-08-2013 om 08:22

ik zie het als Ikke. Marjo jij kunt er allerlei ideeën en gedachten over hebben maar het is niet aan jou en jouw idee dat jij dat besmette geld niet zou willen hebben, daar kan je zus heel anders over denken en met voor haar goede redenen.
Je kan er nu al tegenop zien om contact op te nemen als jullie ouders overlijden maar dan is er geen verpichting voor jou om contact met je zus daarover op te nemen, dat is helemaal wat je zelf wil. Je kunt ook alleen de blote mededeling van het overlijden doen en over erfenis hoef je het al helemaal niet te hebben. Je zus wordt sowieso door de notaris ingelicht omdat ze erfgenaam is, en krijgt dan de keus aannemen of verwerpen.

marjo

marjo

12-08-2013 om 15:49

Ikke

Mijn zus heeft het contact met mijn ouders verbroken, niet andersom. Daarna hebben ze nooit meer contact met mij gezocht, ik wel met hen maar daarop is niet meer gereageerd. Dat ligt dus anders dan je denkt Zij hebben mij dus in die verbreking van contact meegenomen.
De reden waarom ik er nu over nadenk is omdat het mijn ouders dwarszit wat ze ermee aanmoeten.
Wat ik al eerder zei: niemand van ons misgunt hen het geld, mijn enige vraag is wat er gebeurt als zij het geld niet willen hebben.Niet zozeer of IK er dan recht op heb, ik kan zonder welk geld dan ook prima voor mijzelf zorgen en zou nooit ruzie willen om een erfenis.
Daarnaast vraag ik het mij af omdat 1. mijn ouders er af en toe over beginnen en 2. omdat mijn vader een man van de dag is.
Hij is pas 70 jaar, maar heeft in zijn hart nog maar 2 werkende bypasses, al zijn eigen aderen zijn verstopt, een volgend hartinfarct (hij heeft angina pectoris) is einde oefening.
Ik denk liever tevoren over dingen na dan in een periode van rouw beslissingen te moeten nemen.
Ik roep dus helemaal niks, bovenstaande zijn de redenen waarom ik er over begin, dat geld zal mij persoonlijk een worst wezen.
Willen ze het geld: opluchting hier, scheelt een hoop ellende.
Zo duidelijker?

marjo

marjo

12-08-2013 om 15:51

Nathalie

Mooi, mag de notaris dat doen, scheelt mij een hoop stress. Maar nog meer hoop ik dat het contact ooit weer goed komt, want mijn ouders zien hierdoor helaas ook hun kleinkinderen niet meer en dat is erg verdrietig.

marjo

marjo

12-08-2013 om 16:43

Ikke 2

" En als tegenwerping op jouw 'geen relatie betekent dat het niet kies is om wel de erfenis aanvaarden' "

Dat heb ik niet gezegd. Ik heb gezegd dat dat voor mij zo zou gelden, dat als ik met iemand het contact verbroken zou hebben, dat dat voor mij zou betekenen dat ik dan ook dat geld niet hoef. Daarbij heb ik ook gezegd dat ik daarin misschien te emotioneel reageer, waarmee ik ook bedoel dat dat voor een ander niet zou hoeven gelden.
Ik wilde puur informatief geinformeerd worden over wat er gebeurd als mensen een erfenis verwerpen.

nathalie

nathalie

12-08-2013 om 19:48

Bellen

Marjo als je puur informatief geinformeerd wil worden over wat er gebeurd als mensen een erfenis verwerpen, bel dan de notaristelefoon. Wij zitten hier met zijn allen ook maar een beetje te gissen.
Ik denk dat ik het aardig weet omdat ik het pas zelf heb gevraagd maar jouw situatie kan toch anders zijn dan de mijne. Een van mijn ouders is pas overleden en ik moest kiezen tussen aannemen of verwerpen. Ik heb toen puur uit interesse gevraagd, wat gebeurt er als ik verwerp. Volgens de notaris in de praktijk eerst niets, want alles gaat toch naar de overblijvende ouder. Als die overlijdt komt er weer een keus van aannemen of verwerpen. En wat je dan uiteindelijk erft hangt af van je keus bij ouder 1 plus je keus bij ouder 2 en ligt tussen je volledige erfenis of niets krijgen. Mijn kinderen kwamen in dat verhaal niet voor, verwerp ik 2 x dan gaat alles naar mijn zus want die is dan enige erfgenaam.

marjo

marjo

12-08-2013 om 20:00

Nathalie

wat ik idd al aangaf is dat ik binnen een paar weken tot paar maanden zelf naar de notaris moet en dan zal ik het vragen. Was alleen benieuwd of mensen hier het ook wisten of bij de hand gehad hadden. Dank je en bedankt iedereen voor het reageren

Spullen

Marjo, waar ik aan zat te denken (en wat je ouders echt zelf moeten regelen) is: wat gebeurt er met de eventuele dierbare spullen? Wellicht is het handig om, mochten jullie dat zo willen, hierover bepaalde dingen vast te leggen. Dus dat er geen ruzie komt over de verdeling van eventuele kostbaarheden of anderszins dierbare zaken.
Misschien is dit helemaal niet aan de orde hoor, maar het schiet me gewoon zo te binnen.
n@nny

marjo

marjo

13-08-2013 om 14:48

N@nny

Dank je, goede tip. In de goede tijd heeft ze al het een en ander gekregen en een tijd later ik op een ander gebied(ook in materiaal). Wat verder overblijft is onroerend goed en geld. Daarover blijven we in gesprek en gelukkig altijd met goede insteek, juist om geen problemen te krijgen voor degenen die achterblijven.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.