Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Sjackie

Sjackie

08-10-2015 om 21:24

Ex wil convenant laten aanpassen

Wederom een vraag namens mijn vriendin.
Zij is in 2012 gescheiden en in haar financiële is in zoverre iets verander en dat is dat zijn minder is gaan verdienen.

Nu krijgen we de onderstaande email van het ex en wij vragen ons echt af wat we hiermee moeten.
Hij kan toch never en nooit het convenant laten aanpassen op basis van nieuwe wetgeving welke is ingegaan op 2015??

Het bericht is:

*************************************************************************
Ik ben afgelopen woensdag 07-10-2015 bij xxxxxxxxxxxxxx geweest.
Ik daar een herberekening laten maken van de kosten voor de kinderen conform de nieuwe wetgeving.
De wetgeving voor de kinderalimentatie is namelijk veranderd vanaf januari 2015.
Uit deze nieuwe berekening komen toch een aantal veranderingen naar voren.
Hieruit blijkt dat jij vanaf januari 2015 een kindgebondenbudget ontvangt of kunt ontvangen van +/- €425,- per maand voor twee kinderen.
Dat wil zeggen dat er genoeg draagkracht is voor het levens onderhoud van de kinderen.
Dat wil dus zeggen dat de €124,- komt te vervallen vanaf januari 2015.
Verder zal ik €321,- elke maand op de kinderrekening moeten storten en jij €72,- .
De berekening is gemaakt met de gegevens die we hebben gegeven bij onze scheiding 2012.
Dit is de uitslag van de herberekening conform de wetgeving 2015.
Deze wil ik dan ook per 1 november 2015 in laten gaan.

Ik heb de berekeningen bij mij en wil deze graag je laten zien en toelichten.

Indien je het nodig vind dit alles officieel op papier te willen zetten zullen we een afspraak moeten maken met xxxxxxxxxxxxxxxx.
De kosten van eventuele bemiddeling zijn voor gezamenlijke rekening.
Indien je hier allemaal niet mee eens bent zal een rechter deze nieuwe berekening uit moeten spreken.
Ook deze kosten zullen voor gezamenlijke rekening zijn.
********************************************************************************

Wat moeten we doen?

four

four

08-10-2015 om 21:30

verschillend

Rechtbanken hebben hier tot nu toe verschillend over geoordeeld. Uiteindelijk zal de Hoge Raad uitspraak moeten doen, maar zover is het nog niet. HR:2015:1711&keyword=alleenstaande+ouderkop" target="_blank" rel="nofollow">http://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NLHR:2015:1711&keyword=alleenstaande+ouderkop

Mijn advies: zoek in de uitspraken bij rechtspraak.nl hoe de plaatselijke rechtbank tot nu toe geoordeeld heeft over hoe de alleenstaande ouderkop meegenomen moet worden. Probeer in elk geval te rekken tot er een definitieve uitspraak van de Hoge Raad is.

Er is inderdaad een kans dat de het hele kindgebondenbudget op de behoefte van de kinderen in mindering gebracht wordt, zodat er geen alimentatieverplichting over blijft.

four

four

08-10-2015 om 21:31

overigens

Als je naar de rechter gaat draagt in dit soort gevallen meestal de beide partijen zijn eigen kosten. Een veroordeling in de kosten van de ander als je verliest is niet gebruikelijk in dit soort rechtzaken.

Merkwaardig

Het merkwaardige is wel, dat het kindgebonden budget is gekomen in plaats van de alleenstaandeouderkorting bij de belastingdienst. Alleenstaande ouders hebben die korting ingeleverd en daarvoor in de plaats dat kindgebonden budget gekregen. Het is dus niet een geheel nieuw bedrag, maar een geschuif met posten.

Ik weet niet wat de ex daarvoor bijdroeg en hoe groot het verschil is met nu. Je vriendin kan eventueel vragen om een herberekening op basis van alle nieuwe gegevens, dus ook het lagere salaris. Dan zal ze het gesprek moeten aangaan met ex en de berekening rustig bekijken, meenemen naar huis, thuis zelf de nieuwe gegevens moeten invullen en kijken wat daaruit komt, dat weer gaan bespreken en dan hopen dat je er samen uit komt. Dus zonder bemiddeling, zonder emotionele taferelen, gewoon op basis van cijfertjes.

Tsjor

four

four

08-10-2015 om 22:43

vanavond bij Nieuwsuur

Uitspraak van de Hoge Raad wordt morgen verwacht.

(overigens wat een slechte rapportage. Er wordt gedaan alsof alleenstaande ouders dit jaar voor het eerste een extra bedrag kregen. Dat is natuurlijk niet zo, alleen het etiket is verhangen. Vorig jaar kregen alleenstaande ouders dit bedrag onder het mom van alleenstaande ouderkorting, en nu als alleenstaande ouderkop op het kindgebondenbudget. Het valt natuurlijk niet uit te leggen dat dit vorig jaar niet in mindering gebracht werd op de alimentatie en nu wel. Ik hoop dan ook dat de Hoge Raad dit gekke besluit van de werkgroep alimentatierichtlijnen terugdraait. Nu heb je namelijk de gekke situatie dan een niet verzorgende ouder meer alimentatie moet betalen naar mate er meer inkomen is in het gezin van de verzorgende ouder. Dat kan toch niet de bedoeling zijn van de wet.

Een beetje googelen kan geen kwaad.

Van de site van het LBIO:

'Fiscaal voordeel kinderalimentatie vervalt per 1 januari 2015
Geplaatst op 17 oktober 2014

Met ingang van 1 januari 2015 wordt de aftrek 'uitgaven voor levensonderhoud kinderen jonger dan 21 jaar' afgeschaft. Het fiscale voordeel dat een alimentatieplichtige ontvangt wanneer maandelijks kinderalimentatie wordt betaald van minimaal € 138,67 komt hiermee te vervallen. Wat betekent het dat de aftrek van kinderalimentatie volledig wegvalt? Het fiscale voordeel van de aftrek voor kinderen tot 18 jaar bedraagt maximaal € 603 per kind per jaar. De alimentatieplichtige krijgt dus maximaal € 603 minder inkomstenbelasting terug voor 1 kind.

Wat betekent dit voor de hoogte van de kinderalimentatie?
Als er verder geen financiële wijzigingen zijn kan de kinderalimentatie voor kinderen tot en met 18 jaar maximaal € 30 per kind per maand worden verlaagd wanneer sprake is van berekeningen gemaakt na april 2013, gemiddeld gaat het om een verlaging van ca. € 10 per kind per maand.

De kinderalimentatie wijzigen kan alleen via een wijzigingsprocedure, daarvoor heeft u een advocaat nodig waaraan kosten zijn verbonden. U kunt zelf afwegen of deze kosten opwegen tegen het eventuele voordeel van een aangepaste kinderalimentatie.
Dit kan betekenen dat u minder belasting terugkrijgt of meer belasting moet betalen..

Met andere woorden: als ex de kinderalimentatie wil wijzigen zal hij naar de rechter moeten stappen en dan zijn de kosten ook voor hem. Als hij niet betaalt kun je het LBIO inschakelen.

Tsjor

Helemaal eens

Four, hier ben ik het helemaal met je eens: 'Nu heb je namelijk de gekke situatie dan een niet verzorgende ouder meer alimentatie moet betalen naar mate er meer inkomen is in het gezin van de verzorgende ouder. Dat kan toch niet de bedoeling zijn van de wet.' Maar dat heeft dan weer te maken met het gegeven dat kinderalimentatie gekoppeld wordt aan 'behoefte van het kind' en dat men ervan uitgaat, dat die behoefte hoger is als er meer inkomen is. Ergens wel te begrijpen: als er geld is mag het kind op paardrijles en vier keer per jaar op vakantie. Maar omgezet in regeltjes krijg je er rare dingen van.

Tsjor

four

four

09-10-2015 om 08:05

je mist het punt Tsjor

Het gaat niet om die paar tientjes dat een ouder eventueel minder moet betalen omdat hij geen belastingvoordeel meer heeft.

Het gaat erom dat de nieuwe richtlijnen het mogelijk maken dat het hele bedrag aan kindgebondenbudget afgetrokken wordt van de alimentatie, zodat ouders met voldoende mogelijkheden om te betalen dat opeens niet meer zouden moeten.

Ik hoop dan ook echt dat de hoge raad de lijn volgt van de rechtbank in Den Haag.

Paddington

Paddington

09-10-2015 om 08:41

En dan nog een ander punt

Het is niet zo dat haar ex eenzijdig kan beslissen om de kinderalimentatie te wijzigen. Er zijn een aantal mogelijkheden, of jouw vriendin gaat in gesprek met haar ex en ze komen er samen uit, of hij gaat een procedure starten om het veranderd te krijgen. Met terugwerkende kracht wordt eigenlijk niet gehonoreerd. Deze procedure zal voor de rekening van beide komen (tenminste dat is gebruikelijk).

Mijn advies zou zijn: wacht even de uitspraak van de Hoge Raad af en laat alles dan opnieuw berekenen door het LBIO. De kosten zijn dan uit mijn hoofd gezegd iets van € 50,-. Ze zouden de nieuwe alimentatie kunnen laten bekrachtigen door een rechter, maar dat is niet verplicht.

De discussie rondom de aftrek van het kgb van de ka is een hele interessante. In veel berichtgevingen wordt het wegvallen van de alleenstaande-ouder-korting gewoon vergeten. Daarnaast vind ik het vreemde zaak dat de maatschappij in heel veel gevallen nu meer gaat bijdragen dan de niet-verzorgend ouder doet, ondanks dat deze er wel de financiële ruimte voor heeft. Ik hoop daarom ook dat de Hoge Raad de lijn van de rechtbank in Den Haag volgt.

four

four

09-10-2015 om 11:52

uitspraak

https://www.rechtspraak.nl/Organisatie/Hoge-Raad/Nieuws/Pages/Kindgebonden-budget-vermindert-niet-behoefte-kind-aan-alimentatie.aspx

Bij de vaststelling van de door de ouders verschuldigde alimentatie voor hun minderjarige kinderen moet het kindgebonden budget, inclusief ‘alleenstaande ouderkop’, niet in aanmerking worden genomen bij de bepaling van de behoefte van het kind. Het kindgebonden budget moet worden meegeteld in de berekening van de draagkracht van de ouder die het kindgebonden budget ontvangt. Dat heeft de Hoge Raad vandaag beslist in antwoord op een prejudiciële vraag van het gerechtshof Den Haag.

Wat mij betreft precies de goede uitspraak, die het meest in het belang is van het kind.

Paddington

Paddington

09-10-2015 om 12:05

In mijn ogen

de meest rechtvaardige uitkomst.

Noet

Noet

09-10-2015 om 13:52

juist

en gelijk aan hoe het was toen de kinderkorting er nog was.

Sjackie

Sjackie

09-10-2015 om 16:30

Kan het convenant nu worden herzien?

Ik heb de uitspraak een paar maal gelezen maar kan iemand me misschien in Jip en Janneke taal vertellen wat dit nu voor ons inhoudt?
Kan de ex nu eisen dat het reeds eerder afgesloten convenant wordt herzien?

Sjackie

Sjackie

09-10-2015 om 16:33

Netto meer geld?

Ik moet het nog even op een rijtje zetten maar per saldo heeft mijn vriendin toch even veel belasting "voordeel" als dat ze eerst had. Het is alleen een geschuif van potjes en benamingen maar per saldo krijgt ze toch evenveel geld ?

Het herzien van het convenant kan toch niet aangezien ze niet meer geld ontvangt als eerst?

four

four

09-10-2015 om 17:35

ex heeft pech

de uitspraak is in het nadeel van de betalende ouder.

Four

Ik had dat punt wel begrepen, daarvan heb je terecht, net als ik, al gezegd dat het niet klopt. Je zei: 'Er wordt gedaan alsof alleenstaande ouders dit jaar voor het eerste een extra bedrag kregen. Dat is natuurlijk niet zo, alleen het etiket is verhangen. Vorig jaar kregen alleenstaande ouders dit bedrag onder het mom van alleenstaande ouderkorting, en nu als alleenstaande ouderkop op het kindgebondenbudget.'.

Twee minuten daarvoor schreef ik: zie #4.

Met die kritiek is de nieuwe regeling nog niet terzijde geschoven, maar in gesprekken tussen exen is het wel iets om even helder voor ogen te houden.

Hier overigens geen aanpassing geweest, ook niet om gevraagd. Is ook laatste jaar, dochter is nu 18.

Tsjor

Even verder gelezen

Een een heldere uitspraak.

Sjakie, in jip en janneketaal: het kindgebonden budget wordt opgeteld bij het inkomen van de ouder die dat budget krijgt. Daarnaast staat dan het inkomen van de andere ouder. Op basis van die twee inkomens wordt de behoefte van het kind bepaalt.
Het verschil met de redenering van de ex van je vriendin is dit: volgens ex wordt de behoefte van de kinderen bepaalt op basis van zijn inkomen en het inkomen van je vriendin, zonder het kindgebonden budget. Daar komt een bedrag uit, de behoefte van het kind. Van dat bedrag trekt hij het hele kindgebonden budget af enw at erover blijft wil hij bijdragen. Die redenering klopt niet. Nog afgezien van dat hij neit met een mailtje en een berekening in de hand kan beslissen dat het bedrag anders wordt.

Wat dat precies voor jouw vriendin betekent is lastig te zeggen. Je kunt zelf online wel wat berekeningen maken. De uitkomsten verschillen heel erg. Maak er eerst een met de oude gegevens en kijk welke uitkomst het dichtst in de buurt van de afspraak komt. Vul dan de nieuwe gegevens in.

Tsjor

four

four

10-10-2015 om 11:14

reactie naar ex

Je zou zo kunnen antwoorden:

Beste Ex,

Afgelopen week is er door de Hoge Raad uitspraak gedaan over hoe het kindgebonden budget meegenomen moet worden in de alimentatieberekening. Het kindgebondenbudget is alleen van belang voor het bepalen van de draagkracht. Deze is dan ook niet significant verandert ten opzichte van de oorspronkelijke alimentatieberekening. Ik ga er dan ook vanuit dat alles bij het oude blijft en dat jij gewoon je houdt aan de eerder gemaakte afspraken.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.