Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Dorien

Dorien

01-05-2016 om 10:18

Geld schenken bij koop huis

Wij hebben een potje met een aardig bedrag bestemd voor het kopen van een huis door onze kinderen. Bij de oudste lijkt het nu zover te zijn. We hebben altijd bedacht dat zo vast te leggen dat het geld bij ons kind blijft en niet niet in de boedel valt. Maar nu begin ik te twijfelen...
Ze hebben al 10 jaar verkering (trouwen binnenkort) en hij voelt nu echt ook als een zoon voor mij. Het zijn allebei verantwoordelijke harde werkers, gelijkwaardige verstandige mensen. Mochten ze over -tig jaar toch besluiten niet samen verder te kunnen dan vind ik dat even erg voor allebei. Ze moeten dan ook allebei verder, en het voelt raar dat de een dan eerst een flink bedrag uit de boedel trekt en de ander ( misschien wel de andere ouder van onze kleinkinderen tegen die tijd) het nakijken heeft.
Mijn man zegt stick to the plan dit is normaal. Maar ik houd van allebei evenveel en hoe vertel ik dat mijn schoonzoon? Het is alsof ik mijn ene kind meer gun dan het andere. Wat vinden jullie? Is het gek om zo'n schenking zonder meer te doen?

Angela67

Angela67

01-05-2016 om 11:04

mijn ouders

hebben geen onderscheid gemaakt, oftewel we kregen de schenking zonder enige beperkingen. Ik weet niet of zij er overigens zelf op deze manier over nagedacht hadden.

Ik zelf zou 10 jaar wel voldoende vinden om een beslissing op te baseren. Mijn beslissing zou zijn: het geld storten op rekening van je dochter, maar verder geen voorwaarden eraan verbinden. En als er over xx jaar financiële problemen zijn door scheiding oid, dan kun je als ouders dan altijd nog kijken of je haar kunt helpen.

Hoe kan je die trouwens stellen, vraag ik me af? Kun je eisen van je dochter dat zij met haar a.s. man dit vastlegt? Kunnen jullie dat als ouders dan nog vastleggen? Het geld is toch van haar dan?

Overigens: als je een of ander antiek voorwerp zou schenken dat al 1000 jaar in de familie is, dan zou ik wellicht wel laten vastleggen dat het aan dochters kant zou blijven. Dus ergens zit er toch wel iets in . .?

gr Angela

Noet

Noet

01-05-2016 om 11:23

vastleggen

het uitsluiten van de 'koude' kant is gebruikelijk bij grote bedragen.

Dit leg je vast bij de notaris. In geval van scheiding of overlijden wordt dit dan apart uit de boedel getrokken.

Triva

Triva

01-05-2016 om 11:32

tja

Hoe vertel je dit aan je schoonzoon? Nou: Luister kinders, wij hebben gespaard en we willen jullie helpen bij de aankoop van jullie huis! Dat lijkt me fijn genoeg voor die jongen Vervolgens zeg je dat het jullie geld is en dat jullie de voorwaarden bepalen. Lijkt me heel normaal en netjes.

Je hoeft toch helemaal niet te denken aan een scheiding? Als ze gaan scheiden en je zit nog steeds goed in de slappe was en je hebt nog steeds medelijden met je schoonzoon vanwege de scheiding (die natuurlijk niet was ivm de jonge secretaresse) dan geef je ze alsnog een schenking.

Henriette123

Henriette123

01-05-2016 om 13:35

Toekomst

Realiseer je wel, dat als je het nu aan hen samen schenkt,
je dat later eigenlijk ook zo met je andere kind(eren) moet doen.
Je kunt het dan moeilijk anders doen.

Triva

Triva

01-05-2016 om 13:58

goed punt henriette

Dat zou inderdaad de doorslag moeten geven want straks gaat een tweede kind wel al na anderhalf jaar relatie een huis kopen.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

01-05-2016 om 14:33

Niet

Ik zou er geen voorwaarden aan stellen en de schenking gewoon aan mijn kind doen. Pas bij trouwen in gemeenschap van goederen valt het in een gezamenlijke boedel. Ik ga er vanuit dat zo'n beslissing door mijn kind weloverwogen genomen wordt.

Dorien

Dorien

01-05-2016 om 15:25

Henriette, dat is een hele goede overweging waar ik nog niet aan had gedacht!
Triva, het alsnog helpen van schoonzoon zal niet aan de orde zijn. Het potje komt uit een erfenis die wij niet nodig hebben en we om die reden hebben weggezet. Op = op. Maar, het zijn verstandige mensen dus mocht het toch anders lopen in de toekomst dan ieder verwacht dan komen ze daar ook wel weer samen uit en mogen ze doen zoals ze willen. Als ze dan besluiten dat het geld wat dochter ooit heeft gehad en nog bij haar hoort, toch verdeeld wordt dan hebben wij daar geen enkeel bezwaar tegen.
Dan heeft man toch gelijk, wij doen het straks zoals we bij wegzetten van het geld hadden bedacht. Want zoals Noet zegt is het niet ongebruikelijk.
Vesper het geld blijft niet op rekening staan, als je samen een huis koopt en daar samen eigenaar van bent wordt er bij een evt. scheiding toch niet meer gekeken hoeveel ieder daarvoor heeft ingebracht? Daarvoor moet je dan iets beschrijven. En bijhouden. Dat gaan wij dan nu doen, kunnen ze zelf bekijken of ze in gemeenschap willen trouwen of niet en wat ze verder afspreken daarover, dat maakt dan niet meer uit.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

01-05-2016 om 17:19

Je hebt gelijk

Ik had me dat even niet gerealiseerd. Desondanks zou ik het dan gewoon schenken met als enige voorwaarde dat dat huis gekocht wordt. Het is aan het kind om dan evt eea op papier veilig te stellen. Dat ga ik niet voor ze doen als ze volwassen zijn.

Dorien

Dorien

01-05-2016 om 22:01

Vesper

Ja, dat vind ik in principe ook wel, dat het kinds eigen verantwoording is. En dat zal hier heus wel goedkomen. Maar zoals Henriette zegt, er komt er nog een aan en soms moeten kinderen misschien tegen zichzelf worden beschermd. B.v. heel snel een huis willen kopen met een partner waarvan iedereen de wenkbrauwen optrekt.
We hebben het zien gebeuren bij een zus van man (daarom is hij er ook zo'n voorstander van). Die had na de snelle scheiding mooi het nakijken naar haar ingebrachte geld. Dag spaarpotje. Liefde maakt soms te blind, en dan kan het kind volwassen zijn maar als je daar als ouders vrij simpel iets aan kunt doen moet je het niet laten.

Alicia

Alicia

02-05-2016 om 09:16

maar

Op zich is het wel de eigen verantwoordelijkheid van het kind. Maar als je, als (schoon)ouders al moeite hebt om te vertellen dat het geld niet voor de 'koude' kant is, hoe moeilijk zal het dan wel niet zijn voor de partner om zoiets te vertellen? Ik zou dit niet aan mijn kind overlaten.

Fransien

Fransien

02-05-2016 om 11:51

Mijn ouders

Mijn ouders hebben een schenking gedaan met uitsluiting van de koude kant. Mijn ouders wilden alle drie kinderen gelijk behandelen en hadden al eerder in de familie gedonder met scheidingen gezien. Van mijn man en mij verwachten ze geen gekke dingen (we waren al 15 jaar bij elkaar), maar mijn zusje heeft nog steeds geen vaste relatie en mijn andere zusje had toen net 2 jaar wat en dat konden ze niet goed inschatten.
Voor mijn man en mij kwam het door deze uitleg absoluut niet over als wantrouwen. Mijn zusje zonder vaste relatie snapte het ook wel en was (toen en nu nog niet) bezig met trouwen en dergelijke dus voor haar was het een ver-van-mijn-bed-show. Mijn zusje met vrij prille relatie voelde het wel, maar haar vriend vond het juist heel verstandig van mijn ouders en voelde zich absoluut niet beledigd.

Het kan echt wel zonder scheve gezichten, maar leg het goed uit!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.