Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Hoeveel betaal je voor hypotheekadvies

Tegenwoordig moet je de bank of een andere financieel adviseur apart betalen voor het hypotheekadvies dat ze geven. 
Is dat afhankelijk van de hoogte van je hypothecaire lening?
Is dat een vast bedrag?
Wat hebben jullie recent (of niet te lang geleden) betaald voor dergelijk advies?
Ik ben even benieuwd of daar grote verschillen tussen zitten en of het altijd een vast bedrag is of ergens van afhankelijk.

Dat is een vast bedrag bij onze hypotheekadviseur. 

Van de Vereniging Eigen Huis: 

Wat zijn de kosten van hypotheekadvies? Een volledig hypotheekadvies en de bemiddeling van een hypotheek voor de aankoop van een woning, is doorgaans zo'n twintig tot dertig uur werk. Rekent de adviseur een vast bedrag, dan weet je meteen waar je aan toe bent: meestal tussen de € 1.500 en € 3.000.

Lisette_R

Lisette_R

22-03-2024 om 11:48 Topicstarter

Ha Lizzyliz, dank voor deze informatie. Ik ben nog wel benieuwd wat mensen betaald hebben de laatste tijd, gewoon om te weten of er dan veel zijn die 1500 euro betaald hebben of juist veel meer mensen die tussen de  2500 en EUR euro hebben betaald. Tussen de 1500 en 3000 euro is nog wat erg algemeen en een brede range.
Als bijv. blijkt dat veel mensen tussen de 2500 en 3000 euro betaald hebben vind ik dat wel handig om te weten. Dus wie het kwijt wil, ik hoor het graag.

Lisette_R schreef op 22-03-2024 om 11:48:

Ha Lizzyliz, dank voor deze informatie. Ik ben nog wel benieuwd wat mensen betaald hebben de laatste tijd, gewoon om te weten of er dan veel zijn die 1500 euro betaald hebben of juist veel meer mensen die tussen de 2500 en EUR euro hebben betaald. Tussen de 1500 en 3000 euro is nog wat erg algemeen en een brede range.
Als bijv. blijkt dat veel mensen tussen de 2500 en 3000 euro betaald hebben vind ik dat wel handig om te weten. Dus wie het kwijt wil, ik hoor het graag.

Het verschilt heel erg wat je precies qua pakket wil, hoeveel je zelf wil doen, of je het door een bank of een onafhankelijke adviseur laat doen. Dus in die zin is het lastig te vergelijken.

Ga er van uit, als je 0,0 zelf wil doen, dat je bij een onafhankelijke hypotheek adviseur ongeveer rond de 3k/3,5k kwijt bent. Een bank rekent vaak een stuk minder, zeg een 1,5k, maar pakt dit wel terug doordat ze een hogere rente hebben (doorgaans) dan de geldverstrekkers waar onafhankelijke adviseurs mee aan komen zetten. 


Wil je een pakket waarin je zelf dingen regelt, het aanleveren van gegevens in een online omgeving, waarbij een adviseur enkel het dossier hoeft in te schieten mij de geldverstrekker, dat je rond de 2k kwijt bent. 

En dat is inderdaad niet afhankelijk van de hoogte van het bedrag wat je leent. 

Ik heb twee klanten die hypotheek advies geven. Ze factureren vaak tussen de 1.000 en 2.000 euro soms (waarschijnlijk bij ingewikkelde zaken) factureren ze meer. 

Wij hebben uiteindelijk 2.500 betaald. Ik had eerder een lager bedrag zien staan, maar toen was er nog sprake van een bestaande woning, maar wordt nieuwbouw, dus ook overbruggingshypotheek etc.
Hiervoor hebben we verder wel altijd gratis advies (eh, niet gratis, want dus al betaald...). Dus ook toen we een tijdje geleden (dus vóór dit) financieel advies wilden. En ze hebben ook alles gecheckt en geregeld (dus ook bij overlijden, wat er dan gebeurt etc).
Ik vind het toch nog een hoop geld

Wij hebben vorig jaar E 2825 betaald. Het was wel een soort combideal. De makelaar die ons huis verkocht heeft ook een hypotheekafdeling en zij hebben de hypotheek voor ons nieuwe huis geregeld. En toen kregen we korting op de makelaarskosten (want die zijn niet aftrekbaar en de hypotheekadvieskosten wel, haha). 

Dit was overigens wel fullservice, twee keer gesprek gehad, ze hebben diverse offertes opgevraagd, alles aangeleverd naar de uiteindelijke hypotheekbank, een paar keer verlenging van de voorbehoudsperiode geregeld, omdat het allemaal wat langer duurde aangezien ik ondernemer ben. 

Volgens mij was het bij ons eerder 3000 euro dan 1500 euro.
Ik denk overigens dat het wel loont om ook hier een paar offertes voor op te vragen.

In dit document zit een prijslijst van 2022 blz 8 dat geeft wel een aardige indicatie denk ik.

dvd-en-tarieven-2022.1.docx_.pdf (fdc.nl)

Als je op de site van Rabobank kijkt; van 2.300 voor een starter tot 3.250 voor een ondernemer. En van alles er tussenin. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.