Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

nimbo

nimbo

30-05-2016 om 12:07

kind geeft spaargeld af

Velen van jullie kennen mijn andere draadjes en de gehele /complexe situatie. Er is weer een nieuw puntje aan het licht gekomen.

Mijn licht verstandelijk beperkte zoon, 17, bijna 18, heeft zijn spaargeld contant opgenomen van de rekening gehaald en afgegeven aan de familie van zijn vriend, de oma, dus nu ligt het bij haar in de kast. De reden dat hij dit gedaan heeft, zo legde zijn vriend uit, niet hijzelf, is dat hij het dan niet impulsief kan uitgeven. Mijn zoon zat daar een beetje bij te kijken of het hem niet aanging.

Voor mij voelt dat niet goed. Mijn angst dat zoonlief gemakkelijk om de tuin te leiden is wordt hiermee bewaarheid.

Ik denk niet dat opa en oma op zijn geld uitzijn voor zichzelf, ik denk eerlijk gezegd wel dat het een manier is om mijn zoon in de tang te houden. De familie van zijn vriend heeft het gevoel dat hun kleinzoon geld te goed heeft van mijn zoon en misschien willen ze dat op deze manier zeker stellen. Of als het uit zou gaan tussen hen dan zou mijn zoon nog geld terug moeten vragen van zijn oma/opa. Dat voelt niet eerlijk.

Ik snap wel dat hij het van zijn rekening heeft gehaald, omdat ik in het verleden zijn geld er wel eens afgehaald heb, als hij zich niet aan afspraken heeft gehouden en het dan weer op zijn spaarrekening zette zodat het niet op zijn lopende rekening staat waar hij alles zo zelf af kan halen. Maar onlangs hebben we nieuwe afspraken gemaakt over geld: ik heb afgesproken met hem dat hij het helemaal zelf beheert en mag uitgeven op zijn manier. Maar, omdat hij nog geen 18 is kan hij op zijn rekening nog niet zelf internetbankieren dus valt zijn rekening onder mijn account.

Zouden jullie iets doen?

Fransien

Fransien

30-05-2016 om 12:35

dit voelt niet goed

Dus vriend heeft je zoon al zijn geld laten afgeven aan zijn familie...

De meeste mediators spreken voor de mediation de partijen apart en ik zou dit aankaarten als voorbeeld waarbij je bang bent dat zoon teveel bij z'n vriend in de tang zit.

Ik zou ook gaan kijken naar juridisch advies/rechtsbijstandverzekering.

Mijntje

Mijntje

30-05-2016 om 12:51

oude sok

Je hebt hem gezegd dat hij het zelf beheert en mag uitgeven op zijn manier, maar hij is er toch blijkbaar beducht voor, gezien deze actie. Dan wordt het nu wel hoog tijd om te praten wie hem in het vervolg gaat helpen zijn financieen te beheren, want in een oude sok bij familie van je vriend is natuurlijk niet veilig (chantage/inbraak etc)
Budgetbeheer iemand die zijn financiën beheert of een bewindvoerder aanstellen wordt vaak gedaan bij (jong) volwassenen met een verstandelijk handicap, ze zijn ook vaak niet zo goed in rekenen en lopen veel risico schulden op te bouwen. Jullie zullen weer om de tafel moeten om iemand daarvoor aan te wijzen: een instantie of een onafhankelijk persoon, of een van jullie als ouder (als hij dat wil). Misschien heb je nog iets aan MEE http://www.mee.nl/levensgebieden/regelgeving-en-geldzaken/schuld
Ik zou het nu snel gaan regelen voor de toekomst en hopen dat hij uit eigen beweging de inhoud van die sok beter regelt.

Nee, niet goed.

Het voelt als misbruik maken van je zoon. Wel of niet "goed bedoeld", ik zou er ook niet blij mee zijn.
Ik zou het zwart op wit willen hebben en een handtekening van opa en oma. Ik zou misschien zelfs een brief sturen met de mededeling dat je zoon minderjarig is en dat je niet blij bent met deze situatie. Ook om te checken of het verhaal van vriend klopt.
Dus een open en nette brief zonder beschuldigingen maar met je vraagtekens.

Eens kijken of er een reactie komt, misschien weten ze van niets en is het geld opgemaakt door....?

Lieke

Lieke

30-05-2016 om 13:05

nee

Nee, dit voelt niet goed. Mijn eerste gedachte is: ligt het wel bij opa en oma? Is het niet uitgegeven door vriend (of zoon)?

nimbo

nimbo

30-05-2016 om 13:26

ach ja, ook nog....

Ik heb het vooralsnog even neergelegd bij zijn ambulant begeleider, want onze relatie met zoon en vriend en diens familie is veel te kwetsbaar om in de waagschaal te zetten.

We zitten nu net op het punt dat we een rechtszaak kunnen voorkomen en in mediation gaan, laten we dat nu niet verpesten. Ik zit er veel te emotioneel in. Het voelt als misbruik van mijn beinvloedbare zoon.

Lieke, misschien naief, maar ik had er niet aan gedacht dat het gewoon niet waar is want er wordt tegenwoordig over zoveel dingen gelogen door hen. Dat ze het allang hebben uitgegeven zou zomaar kunnen.

Mijntje, wij hebben het al geopperd dat hij misschien onder bewindvoering moet en eigenlijk vinden de ambulant begeleiders dat sowieso al. Alleen het probleem is dat zoon er misschien wel in mee zal willen gaan, maar zijn vriend niet. Die ziet natuurlijk zijn macht in de situatie afnemen. En zal zoon opstoken om ertegen te zijn waardoor we weer in een conflictsituatie gaan komen.

Ik vermoed dat er eerst iets moet gebeuren (maar misschien kan dit al voor zoon als voorbeeld dienen) voordat er een bewindvoering doorheen te jassen is. En het zal iets moeten zijn wat de ambualnt beg. moet gaan aankaarten. best fijn als iemand de kastanjes voor je uit het vuur haalt....

Maar de ambulant begeleider heeft al besproken dat er eigenlijk al voldoende bewijs is aan testen en rapporten dat aannemelijk is te maken voor een rechter dat zoon gedwongen onder bewindvoering zou komen. Maar het is de vraag of dat nu handig is, omdat er waarschijnlijk conflicten ontstaan en de angst bestaat dat hij dan niet meer bereikbaar is voor hulp; via ouders of via ambulant hulpverlening beiden niet meer...

Mijntje

Mijntje

30-05-2016 om 13:38

hulpverlenersrol

Zijn zoon en vriend niet gevoelig voor het argument dat het voor hun relatie beter is een gelijkwaardige relatie te hebben, dwz dat de vriend geen hulpverlenersrol heeft en dat het dan beter is onafhankelijk iemand aan te wijzen die jullie zoon helpt met z'n financien? Ik weet niet hoor..

Heel moeilijk dit.. Ik snap dat je bang bent voor conflicten hierover. Maar ik denk dat je er toch over moet praten met je zoon, evt met ambulant begeleider erbij. Kan je hem tegenwoordig niet meer alleen spreken of moet die vriend er altijd bij zijn? Lijkt me ook niet prettig.

V@@s

V@@s

30-05-2016 om 14:15

hoe weet je dit?

Hoe weet je dat de spaarrekening leeg is? Hemzelf de controle geven betekent wat mij betreft ook dat je niet meer controleert hoeveel er op staat.

Hier zijn bankrekeningen van de kinderen nooit gekoppeld geweest aan mijn account. Hun geld, hun uitgaven. (maar dan ook niet komen lagen als het op is).

Ik zou dit loslaten. Als het geld inderdaad kwijt is, is het een goede les voor je zoon.

Renée

Renée

30-05-2016 om 15:05

V@@S

Dit kan je doen bij kinderen met een normaal IQ, hoewel pubers ook niet de consequenties van hun daden altijd overzien, maar ik vind je opmerking wel hard over de zoon van Nimbo, die licht verstandelijk gehandicapt is, zoals ze in haar eerste posting zegt.
Deze jongen moet toch anders benaderd worden dan een kind met een hoger IQ.

Wel of niet goed bedoeld..

Als ze het goed bedoeld hadden dan hadden ze wel even contact opgenomen met jullie lijkt mij. En ook al hebben ze het goedbedoeld; het is een hele vreemde actie. Dat geld moet snel terugkomen en als jullie zoon behoedt moet worden voor het uitgeven ervan dan moet er, in overleg, een andere oplossing komen. Sterkte

V@@s

V@@s

30-05-2016 om 15:08

dertienjarige

Een eerdere draadjes werd over een ontwikkelingsleeftijd van een jaar of 12, 13 gesproken volgens mij. Op die leeftijd controleerde ik mijn kinderen niet wat ze met hun zakgeld deden.

Renée

Renée

30-05-2016 om 15:13

nu hij nog 17 is

Nimbo, nu hij nog minderjarig is, mag hij dan wel al zijn geld opnemen? Zou er niet een regel zijn dat jullie nog de baas zijn over dat geld? Je moet het tenslotte ook bij je eigen vermogen tellen tot ze 18 zijn. Kan je daar niet iets mee?

Renée

Renée

30-05-2016 om 15:14

V@@S dertienjarige

Een dertienjarige heeft vaak wat minder spaargeld dan een zeventienjarige die misschien al gewerkt heeft. Hoe zou jij het vinden als je dertienjarige zijn 2000 euro die in die dertien jaar bij elkaar zijn gespaard opneemt en bij de oma van zijn allerbeste vriend stalt? Dan zeg je: Prima, leert ie van als oma alles opmaakt?

V@@s

V@@s

30-05-2016 om 15:18

ik zou het niet weten

Omdat ik de rekening niet controleer. Ze wisten heel goed destijds dat je geld maar 1 keer kunt uitgeven.

En in dit geval is het zo dat vanuit Nimbo's zoon gezien, het geld in elk geval niet veilig op de spaarrekening stond. Want in eerdere gevallen is dat geld er al afgehaald. Juist nu Nimbo beloofd heeft dat niet opnieuw te doen moet ze het mijns inziens loslaten. Het geld komt er niet meer mee terug.

mijk

mijk

30-05-2016 om 15:21

for the record

De rekening van mijn 13 jarige wordt gewoon zo af en toe gecontroleerd.

Mijl

vlinder72

vlinder72

30-05-2016 om 15:31

V@@S

je weet toch ook helemaal niet over wat voor soort rekening Nimbo het heeft. Wij sparen voor onze kinderen. Mijn ouders hebben bij de geboorte van onze kinderen een beleggingsrekening op naam van de kleinkinderen geopend. Geen haar op mijn hoofd die het goed zou vinden als de kinderen even 9000 euro zouden opnemen en dat bij iemand in de kast zouden leggen. Dus ja, ik hou het ook in de gaten.

Erger nog. De kinderen weten niet eens dat deze rekeningen bestaan.

Kaaskopje

Kaaskopje

30-05-2016 om 16:07

Om wat voor bedrag gaat het eigenlijk?

100 euro, 1000 euro? Meer?

Ik vind het ook een beetje lastig om te beoordelen wat licht verstandelijk beperkt is. Wij hebben een kennis, die getrouwd is, moeder is, werkt.... maar beslist geestelijk geen 100 procent. Wat ik dus vooral wil zeggen is: dat hij geestelijk licht beperkt is, houdt dat in dat hij nooit van zijn leven financieel inzicht zal hebben?

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

30-05-2016 om 16:36

Nou

Mijn oudste mag lekker zelf weten wat ie met zn geld doet.
Maar zijn rekening is wel gekoppeld aan die van mij.

Kulargument trouwens V@@s, het feit dat Nimbo dit weet maakt de actie van opa en oma niet minder slecht. Als iemand dit mijn kind zou flikken (of ie nou 12, 17 of 25 is) zou ik des duivels zijn.

Nimbo,

Ik zou dit alles (inclusief goeie tips) meenemen in de mediation. Je zoon moet (wil?) dit toch zelf gaan leren en voor nu lijkt mij dat een goede verstandhouding belangrijk is dan dat stomme geld (hoe hoog het bedrag ook is). Maar ik zou hier wel een mental note van maken. Die mensen waren nog niet klaar met mij. Zijn ze nou helemaal gek geworden. Raar idee ook dat ze vinden dat jouw zoon hun kleinkind geld schuldig is. Zien ze hem dan ook voor 25 aan?

Bewindvoering

Als je zoon onder bewind komt te staan, kan misschien iemand anders dan jullie zijn bewindvoerder worden zodat de bewindvoering niet ook nog tussen zoon en jullie komt omdat hij het ziet als controle.

skik

nimbo

nimbo

30-05-2016 om 17:39

nee

om met de laatste post te beginnen: geen haar op mijn hoofd die overweegt bewindvoerder te worden voor mijn zoon. Dat wordt een buro die zoiets regelt als het zover komt.

Ik heb inzage in zijn rekening omdat hij zelf niet kan internet bankieren. Dus iemand moet zijn geld van de lopende rekening naar de spaarrekening of terug kunnen schuiven. Het is bij deze bank automatisch zo geregeld dat de jongeren rekening die hij nu heeft onder het account van de aanvrager/wettelijk vertegenwoordiger zit. V@@s, het lijkt bijna wel alsof je het mij kwalijk neemt dat ik mijn zoon daarbij help: vlg. mij is het heel normaal en het is ooit in onderling overleg zo geregeld.

Kaaskopje; Het gaat om een bedrag van 325 euro. eigenlijk is het voor mij ook nog moeilijk in te schatten wat hij kan/ niet kan en wat hij ooit nog wel of niet kan leren. Vooral bij mijn zoon want hij heeft een laag IQ; is dus beinvloedbaar en met smoesjes tot van alles in staat. Daarnaast heeft hij ADHD dus impulsief en zijn rekennivo is laag: hij is dyscalculisch. Allemaal factoren bij elkaar die omgaan met geld heel moeilijk maken maar waarvan je niet weet of het nog bijtrekt. Met rekenen zit hij denk ik nog niet aan zijn leerplafond, als hij gemotiveerd aan de gang zou gaan komt hij nog zeker verder. Met medicijnen tegen ADHD kan hij al veel beter rekenen en zijn impulsieve aankopen bedwingen, maar ja die neemt hij vaak niet in...Zijn concentratie is ook een probleem dus bijv. een wisseltrucje is bij hem ook zo te doen; hij vat dat niet zeker niet als je dat snel doet.

Het gaat echt om geld wat helemaal van hem is. deels gespaard van zakgeld en loon uit zijn vorige baantje. Het is een jongerenrekening van de ING

Bewindvoering is een heel gevoelig iets: eerst zal uit de praktijk moeten blijken dat hij de financien niet aankan: wij kunnen wel bewijzen leveren dat hij dat niet gaat kunnen, maar als hij dat zelf niet ervaren heeft dan zijn wij straks de klootzakken van wie dat moest en dat komt onze relatie niet ten goede.

Mijn zoon kwam vanmiddag langs! Hij kwam ook om zijn medicijnen te halen want hij gaat ze weer innemen op advies van zijn nieuwe school. Ik ben daar echt heel blij mee. En zo hoopgevend dat hij nu uit zichzelf komt.
En ik heb hem gesproken over zijn spaargeld. Uitgelegd dat als het geld op zijn eigen rekening staat hij er rente over krijgt (huh? wat is dat eigenlijk) en dat als er brand is bij opa en oma hij nooit meer het geld terug kan krijgen omdat contant geld niet vergoed wordt door de brandverzekering.
Dus nu gaat hij zelf het geld netjes terugvragen en als dat niet lukt dan vraag ik de ambulant begeleider hem erbij te ondersteunen. Ik bemoei me er niet mee

Kaaskopje

Kaaskopje

30-05-2016 om 19:47

Ik snap je probleem

Eigenlijk klinkt je laatste bericht heel positief. Natuurlijk, er moet nog heel wat gebeuren, maar het ziet er niet hopeloos uit naar mijn idee.

Klara

Klara

30-05-2016 om 23:45

maar

Begrijp ik nu goed dat je zoon op dit moment geen enkel geld heeft behalve zijn spaargeld, dus geen geld om van te leven, en dat hij leeft op kosten van zijn vriend?
Áls dat zo is kan ik me er iets bij voorstellen, dat hij zijn zelf gespaarde geld gebruikt, of dat zijn vriend dit vraagt en zelfs zijn familie.(niet netjes maar mi wel begrijpelijk)

Klara

Heb je ergens uit het bericht van Nimbo de indruk gekregen dat haar zoon in staat is tot een reflectie zoals jij die nu geeft?
Ik vind het knap Nimbo, dat je zo balanceert tussen je zorgen maken, bemoeien en afstand houden.

Tsjor

klara

klara

01-06-2016 om 22:51

Nouja

Ik zie dit niet als een reflectie, maar als een vrij simpel gevolg.
Heb jij uit de berichten van Nimbo begrepen dat zoon niet in staat zou zijn tot een eenvoudige gevolgtrekking?

nimbo

nimbo

01-06-2016 om 23:29

ja

er is gewoon geld om van te leven. Dan nog is het een beetje raar he, dat oma zijn spaarcentjes meeneemt?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.