Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Mantelzorg internationaal?

Ik heb een heel slechte verstandhouding met mijn ouders. Nu worden ze langzaam ouder en willen graag dat ik terug kom naar Duitsland om mantelzorg te verlenen. Ik heb nog mijn duitse nationaliteit, echter een onbefrist verblijfsvergunning en heb hier ook werk met een onbefrist contract.

Ben ik vooralsnog verplicht om terug te gaan? Want in Duitsland ben je als kind verantwoordelijk voor het verlenen van mantelzorg, maar hoe loopt dit als je in het buitenland woont als kind zijnde? Hoe regel je zoiets financieel vanaf Nederland?

Ouders zeggen dat ik de duitse wetten aanvaarden moet gezien ik de duitse nationaliteit nog heb, maar welke wetten gelden nu in dit geval?


Angela67

Angela67

14-02-2016 om 13:17

en wat gaan ze doen

denk je dat ze je komen halen met een politie-auto of een Duits incassobureau op je afsturen . . . Wil je het af laten hangen van wat verplicht is, of van wat je wilt/je verstandig vindt, verplicht voelt/haalbaar is?

gr Angela

Postduif76

Postduif76

14-02-2016 om 13:29 Topicstarter

Haalbaar

Het is 500 km rijden een richting, met de trein (heb geen auto) ben ik dus de hele dag onderweg. Daarbij komen nog de kosten van zo'n reis.

Terug gaan is echter echt geen optie in dit geval. Niet voor mij, niet voor dochter. Samen onder een dak wonen zal absoluut niet goed gaan.
Laatste bezoek daar heeft dat al duidelijk gemaakt en sindsdien is de verhouding alleen nog slechter geworden.

Echter, dat is wat mijn ouders proberen door te zetten. Ons leven hier opgeven en volledig aan hun wijden.

Angela67

Angela67

14-02-2016 om 13:35

maak je los

Denk na over wat jij vindt dat je moet doen, vanuit je hart en je gevoel en je haalbaarheidsanalyse en biedt dat aan of niet. Wat jouw ouders willen staat daar los van. Als er een verschil is tussen wat zij willen en wat jij hebt te bieden dan kun je daarover praten. Maar niet vanuit een of andere autoriteitsgevoeligheid en angst om niet te voldoen aan het ideaalbeeld.

Ik zou wel even uitzoeken of zij jou de rekening kunnen laten betalen van een zorgbedrijf. Ik neem aan dat je dat wel kan googlen (ik kon het niet googlen omdat mijn Duits niet goed genoeg is).

gr Angela

Postduif76

Postduif76

14-02-2016 om 13:47 Topicstarter

Ouders

Mijn ouders zullen niet tevreden geven met welk compromis ik ook adviseer. Het is voor hun echt "our way or the highway".

Ik heb al gegoogelt op de kostenvraag. Kon echter niks vinden over hoe het in een dergelijke situatie zit als je in het buitenland woont.

Ze hebben ook volgens mij genoeg eigen vermogen. Tenminste voor een tijdje. Voor hoe lang weet ik niet.

Ze hebben mij echter al jaren geleden laten weten dat ik toch alleen het verplicht gedeelte van het erfenis krijg en de rest krijgt dochter.
Proberen ook continu dochter tegen mij op te hitsen. Toen ik laatste keer in Duitsland was kreeg ik ook reuze drama omdat ik ook een vriendin ging bezoeken inplaats van nonstop bij hun te zitten.

Angela67

Angela67

14-02-2016 om 13:52

nou dan is het op zich duidelijk,

dan heb je inderdaad een 'relatie'probleem met je ouders en niet zozeer een financiële vraag. Zolang jij twijfelt voelen zij ruimte en nemen ze die ook. Dus als je je niet meer wilt laten raken moet je daaraan proberen te werken.
Voordeel is dat je ver weg woont, stel je voor dat je bij ze in de buurt woonde dan was het nog moeilijker denk ik?
gr Angela
ps dat het niet te googelen is in het Duits vind ik toch wat raar. De concrete vraag is toch 'moet ik als Duitse burger ook mantelzorg betalen voor mijn ouders als ik in het buitenland woon'? als er nergens een website is waar staat dat je als Duitse ingezetene moet betalen, dan zal er ook nergens staan dat het moet als je in het buitenland woont. Dus misschien moet je andersom beginnen met zoeken: waar staat precies dat je moet betalen als je wel in Duitsland woont?

40er

40er

14-02-2016 om 13:59

kun

Je misschien bellen met een ministerie, gemeente oid om je vraag voor te leggen?
Persoonlijk zou ik het vreemd vinden dat je dat zou moeten. Je woont al jaren in een ander land.
Verder geen advies.

Postduif76

Postduif76

14-02-2016 om 14:01 Topicstarter

Foute zoektermen dus

Nu, dat ik vrijwillig niet terug ga dat weet ik al. Ik vraag me alleen af of hun me kunnen dwingen om terug te gaan, bijvoorbeeld per rechterlijk besluit oid.

Maar de andere zoektermen zijn wel een goede.

Ja bijzonder

http://www.dw.com/en/should-children-have-to-pay-for-parents-in-care/a-6007110

Rechterlijke uitspraak dat een zoon die zijn geestelijk zieke moeder vanaf zijn 12e jaar niet gezien heeft de enorme rekening van haar tehuis, na haar dood, nog moet gaan betalen. Hij is het niet van plan.
Waarschijnlijk is er wel meer uitspraken inmiddels, het lijkt een artikel uit 2010. In 2012 ook op tv dat Duitse kinderen hun ouders naar voormalige oostbloklanden verschepen omdat de zorg daar goedkoper is.
Duitsland staat hoog op de lijst voor zorg voor de ouderen, maar dit is wel een merkwaardige zaak.
Steeds meer kinderen wonen op afstand van hun ouders en dan maken we een wet die ze verplicht om toch sociaal emotioneel, materieel en financieel voor hun oude ouders te zorgen. En broers en zusters die elkaar een evenredige bijdrage kunnen afdwingen via de rechter.
Er is toch vast een overheidssite waar hier meer over op staat?

bieb63

bieb63

14-02-2016 om 15:38

echt?

Werkt dat echt zo in Duitsland???? Tjee!
Ik mag toch hopen dat dat in NL niet zo werkt. Stel je ouders gaan 200 km bij je vandaan wonen (of jij omdat jij of je partner daar ooit een baan heeft gekregen).

Postduif76

Postduif76

14-02-2016 om 16:55 Topicstarter

Duitse zorg tradities

Het is op het platteland in Duitsland echt heel dwingend met de mantelzorg. Huizen zijn meestal zo gebouwd dat er 2 generaties in kunnen wonen. Als mensen meerdere kinderen hebben dan blijft een kind (vaak met eigen gezin) bij de ouders wonen.

Ik ben het enigste kind. Het was in mijn dorp van komaf een reuze schandaal dat ik ging kiezen voor immigratie. Mijn ouders hebben toen hun vrienden tegen mij opgehitst en ik werd op open straat verbaal aangevallen. Iets meer dan 12 jaar geleden nu. Van heimwee heb ik nooit last gehad...

Postduif76

Postduif76

14-02-2016 om 17:05 Topicstarter

Wettelijk blijkt het zo te zitten

Dat ik ondanks het feit dat ik in Nederland woon toch voor de kosten moet opdraaien als hun middelen op raken. Tenminste als ik boven de 100.000 per jaar kom. Ook dochter is in principe verplicht om mee te betalen, mocht zij meer gaan verdienen.

Als ik ga trouwen is ook mijn echtgenote de klos.

Angela67

Angela67

14-02-2016 om 17:11

100.000

wat bedoel je, als jij boven de 100.000 uitkomt? Met jouw salaris? Of bedoel je als zij daar bovenuit komen? En je dochter, die minderjarig is, zou dan ook moeten betalen? Heeft zij de NL nationaliteit? En een eventuele Nederlandse echtgenote zou voor Duitse schoonouders moeten betalen?

Ik zou hier nog wel eens ervaringsverhalen over willen horen en lezen, kijken of de soep in het buitenland zo heet gegeten gaat worden als je nu gelezen hebt. Er zal ook wel een afbetalingsregeling zijn denk ik?

Oftewel, voordat ik me echt zorgen zou maken zou ik daar wel heel veel meer over willen weten en dan maatregelen treffen. Maar je ouders zou ik er niet over vertellen en het onderwerp ook doodzwijgen. Wel zorgen dat je beter geïnformeerd bent dan zij. En alsnog helpen of doen wat je wel kunt en wilt doen want het gaat hen misschien om het geld, maar het gaat jou ook wat je wel en niet voor hen kunt en wilt doen. Ik weet niet of je het al gezegd hebt, maar zijn je ouders armlastig?

gr Angela

Hortensia

Hortensia

14-02-2016 om 17:16

inkomen en betalen

Ik begrijp je niet goed. Moet je betalen als je inkomen boven de 100.000/jaar komt? Of ook als je minder inkomen hebt?

En wat, als je ouders nog genoeg vermogen of een lek pensioen hebben?

Overigens is de regel niet uniek. Ik weet van Vlaamse kennissen dat zij opdraaiden voor de kosten toen hun ouders het bejaardenhuis in moesten en geen geld daarvoor hadden. Ze vertelde me dat men daarom ook een eigen huis wil hebben, zodat ze dat kunnen betalen als je naar het bejaardenhuis gaat. Heb je dat niet, dan zijn je kinderen de klos.

Postduif76

Postduif76

14-02-2016 om 17:30 Topicstarter

Jaarlijkse inkomen van 100.000

Als ik dus over 100.000 jaarlijkse inkomsten kom moet ik mee betalen.

Als ik met een nederlandse man zou gaan trouwen zal ook hij verplicht zijn. Iig zo begrijp ik het nu. Op een andere pagina stond dan weer dat ik niet hoef te betalen als ik de nederlandse nationaliteit aan ga nemen. Maar idd, ik blijf stilletjes informatie verzamelen. Zonder het hun te vertellen. Ik heb de contact toch even op een heel laag pitje gezet omdat hun Skype oproepen een grote manipulatie zijn vol steken onder water tegen mij, dochter tegen mij en vriend proberen op te hitsen (in hun ogen is het zijn fout dat ik niet braaf terug ga) en verhalen over hoe vaak hun naar de dokter gaan voor alle mogelijke kwaaltjes en gezondheid problemen.

Ze zijn alles behalve armlastig, maar doen wel zo alsof. Hebben een huis (wat echter moelijk te verkopen zal zijn gezien waar het staat en de stijl waarin het gebouwd is, niet iets wat tegenwoordig echt als mooi gezien wordt).

Onder druk

Postduif, het lijkt me alsof je ouders je erg onder druk willen zetten. Volgens mij valt het reuze mee met de daadwerkelijke eisen.

Ik heb zelf familie in Duitsland (platteland) en het is zoals je zegt van oudsher gebruikelijk om de zorg voor je familie op je te nemen. Maar ook daar zijn de tijden aan het veranderen.

Eerlijk gezegd vraag ik me af of er echt harde wettelijke eisen zijn. Als die 100000 de enige eis is, dan zou ik me vooralsnog niet zo druk maken eigenlijk.

Postduif76

Postduif76

14-02-2016 om 18:09 Topicstarter

Druk van ouders

Ze willen me idd erg onder druk zetten, en dat was altijd al hun manier van doen. Het verschil is dat ik nu hier toegang heb tot informatie die niet door hun verdraaid is. En toch veel zelfverzekerder in elkaar zit als vroeger. Dat valt niet goed in de smaak bij hun uiteraard. Ik heb hun ook gezegt dat ik eerder een kogel door mijn hoofd zal schieten dan ooit nog in dat dorp zal wonen. Mijn leven speelt nu hier en daarmee moeten ze het maar doen.

Ze zijn ook jaloers op ouders van vriendlief omdat ik dol ben op zijn ouders. Voor hun zal ik echt met liefde willen zorgen. Het zijn geweldige mensen.

Suze

Suze

14-02-2016 om 18:18

niet trouwen

Voorlopig maar niet trouwen tot je ouders overleden zijn .

Sterkte, wat een narigheid met je ouders. Zo jammer.

Hortensia

Hortensia

14-02-2016 om 18:31

poeh!

Als ik het allemaal zo lees bewonder ik je geduld met je ouders. Je klinkt alsof je toch nog erg afhankelijk bent van ze, van wat zij vinden en zeggen, en de druk die ze op je leggen. Maar ik begrijp wel dat het heel moeilijk is om ook psychisch afstand van ze te nemen.

Ik weet de regels in Duitsland niet, is dat niet ergens uit te zoeken op een Duitse overheidssite of een deskundige die daar meer van weet? Want ik maak uit je berichten op dat je wat je ouders zeggen eigenlijk nog steeds als een soort evangelie ziet, terwijl toch wel duidelijk is dat ze nogal manipulatief zijn, als ik je bericht zo lees.

Zulke mensen zijn er helaas. Alles wat ze zeggen moet je controleren om zeker te zijn dat ze de waarheid spreken. Of zoals een kennis van me ooit zei: als ze zeggen dat het regent, moet je zelf even naar buiten lopen om te checken of het echt zo is, want het zou een smoesje kunnen zijn om jou naar de hand te zetten.

Ik weet te weinig van Duitsland af en weet niet waar het antwoord echt ligt, maar hier zou ik in dit geval dus googlen bij o.a. overheidsinstanties die hierover gaan en actief contact zoeken (als in: bellen, mailen en zo).

Daar word je wijzer van dan van wat je ouders zeggen, die blijkbaar alles doen om jou onder de duim te houden.

Sterkte met de hele situatie, het lijkt me verschrikkelijk!

En... Misschien kan het geen kwaad eens te gaan praten met een therapeut hoe je psychisch meer los van ze kunt komen.

Postduif76

Postduif76

14-02-2016 om 19:08 Topicstarter

Hortensia

Ik ben psychisch juist heel goed los gekomen van ze, mede door de ruimtelijke afstand. En geef vrij weinig om hun mening. Anders was ik allang terug gegaan. Maar ik durf nu grenzen te zetten tegenover hun, en deze ook keihard te bewaken. Bijvoorbeeld niet skypen als ik er geen trek in heb ondanks dat er gezeur over komt. Niet altijd bereikbaar zijn, ook al vinden hun dat het wel moet. Hun duidelijk te zeggen dat ik hun gedrag niet pik en geen privé dingen met hun bespreken. Als er een vraag komt die ik te privé vind zeg ik ook dat het hun zaak niet is. Ik wil ook niet onder werktijd gebeld of geskyped worden en dan negeer ik ook gewoon.

Heb nu al een maand het contact op een extreem laag pitje gezet, dochter laat zich niet manipuleren van hun maar ondanks dat dochter weigert om duits met hun te praten zijn ze gek op haar. Dochter kan duits natuurlijk, maar praat gewoon Nederlands tegen hun (wat uiteraard ook mijn fout is in hun ogen, omdat ik slecht mens haar dwing haar trotse duitse bloed te verloochenen en haar anti duitse propaganda - 13 in de oorlog - laat kijken)

Maar uiteraard, een dergelijke opvoeding schud je niet binnen een maand af. Merk wel dat het me goed doet geen directe contact met hun te hebben.

Hortensia

Hortensia

14-02-2016 om 19:12

Postduif

Verstandig.
Triest dat het zo moet, maar soms heb je geen keuze.

Postduif76

Postduif76

14-02-2016 om 19:25 Topicstarter

Ook geen bezoekjes

Ik ga dus ook niet naar Duitsland op visite en toen ze vroegen aan dochter of ze in de voorjaarsvakantie kunnen komen om "te praten met mij" (oftewel me helemaal afkraken) heeft zij ook al gezegd dat we geen tijd hebben in de voorjaarsvakantie.

Ze weten dondersgoed dat ik vrijwillig niet terug ga, maar inplaats van de oorzaak bij hunzelf te zoeken geven ze vriend de schuld hiervoor. Ze hebben ook al een keer probeert om hem lastig te vallen, maar dochter heeft het gelukkig tegen gehouden. Ik heb vriend ook nog niet aan hun voor gesteld omdat ik deze relatie beschermen wil voor hun. Hij weet ook hoe hun in elkaar zitten.

Laatste keer dat ik er was was alleen maar drama de hele tijd. Dus ik ga nu al helemaal niet meer op visite. Ik hoef geen 1000 kilometer te rijden om me af te laten kraken.

Suze

Suze

14-02-2016 om 20:35

Off topic: ik wil je even complimenteren dat je Nederlands echt ontzettend goed is!

Af en toe een klein Duitstalig dingetje erin of klein foutje, maar echt, supergoed! Kunnen sommige Nederlanders nog wat van leren .

Hortensia

Hortensia

14-02-2016 om 20:38

Suze

Daar ben ik het helemaal mee eens!

Duitse nationaliteit opgeven?

Zou het helpen als je tot Nederlander genaturaliseerd wordt en je Duitse nationaliteit opgeeft?

skik

Postduif76

Postduif76

14-02-2016 om 21:41 Topicstarter

Suze...

Echt ontzettend bedankt!!! *hartje*

Wij praten ook thuis alleen maar Nederlands en ik denk ook in het Nederlands... Voel me ook niet echt meer duits, ik ben er geboren en opgegroeid, maar verder? Er zijn wel een aantal andere duitse migranten hier, maar ik heb vooral nederlandse vrienden en werken bij de post helpt ook wel mee... Hele leuke wijk met veel ouderen. Beste integratie cursus ter wereld, haha!

En over naturalisatie denk ik ook al een tijdje, maar weet niet of dat voor dochter ook kan zonder toestemming van haar vader. Ik heb de volledige voogtij voor haar, maar kan ik dan haar nationaliteit laten wijzigen? Want ik wil echt niet dat wij verschillende nationaliteiten hebben.

omgekeerde postduif

omgekeerde postduif

15-02-2016 om 00:03

in de wet

Angela: "waar staat precies dat je moet betalen als je wel in Duitsland woont?" Antwoord: in de Duitse wet. Ja bieb, het is echt zo in Duitsland ben je verplicht om ofwel zelf voor je ouders te zorgen dan wel zorg voor het hen te betalen als ze dat zelf niet kunnen. Wordt hier (ik woon in duitsland, omgekeerde van Postduif want ben wel NL) overigens ook heel normaal gevonden, door de meeste mensen. Al worden er om mij (collega's buren) heen wel massaal oost-europese verzorgsters ingehuurd, slechtbetaald (duitsland heeft ook geen minimumloon).

Sterker nog: als je (een) kind(eren) hebt betaal je minder pensioenpremie....toppunt van onrechtvaardig vind ik dat (als nederlander).

Postduif hoeft niet terug te verhuizen (van de wet, wat haar ouders vinden is een ander verhaal) maar zal wel aangeslagen worden voor de kosten, als haar ouders zelf geen inkomen of vermogen genoeg hebben.

Postduif76

Postduif76

15-02-2016 om 00:29 Topicstarter

Het nieuws uit Duitsland

Vanavond zat dochter dus op Skype met mijn moeder en vertelde de nieuwste ontwikkelingen. Begelijkbaar heeft mijn vader morgen een contrastmiddel onderzoek ivm niet goed sluitende hartklep en moet dus eventueel onder het mes. Jullie kunnen al voorstellen wat er aankomt mits het echt zo is dat hij deze operatie moet ondergaan...

Moeder van vriend had dezelfde operatie aantal jaren geleden en toen vond ik het echt eng. Zij is er wel goed van bijgekomen trouwens.

Angela67

Angela67

15-02-2016 om 07:37

omgekeerde P

hoi omgekeerde Postduif ,
De reden dat ik suggereerde "zoek op waar het staat wat je moet betalen als je in Duitsland zelf woont" omdat ze niet kon vinden waar het stond voor als je in het buitenland woont. Ik neem aan dat er op Duitse overheidssites informatie staat over betalingsverplichtingen etc., dus dat ze daar dan kon kijken hoe het voor haar zou zijn.
gr Angela

Hortensia

Hortensia

15-02-2016 om 08:07

inkomen

Ik zit nog steeds met die 100.000 in mijn hoofd die Postduif noemde. Maar als Postduif bij de post werkt zal ze daar niet aan toe komen. Dus hoeft ze zich geen zorgen te maken.

Niki73

Niki73

15-02-2016 om 10:21

Stop de discussie

Postduif, ik denk dat je je veel te veel zorgen maakt. Dat drempelinkomen van 100.000 ga je bij de post niet halen, denk ik zomaar. Je hoeft niet te trouwen, dus het inkomen van je vriend telt niet mee. Dus jij noch je vriend hoeven te betalen.

Leg de mening en de verwachtingen van je ouders naast je neer. Laat ze praten. Jij hebt je leven hier opgebouwd, gaat niet terug voor hen. Er is een Europees grondrecht dat zegt dat jij binnen de EU mag wonen en werken waar jij dat wilt. Je staat supersterk wat dat betreft. Niemand kan je dwingen, je hebt het hele Europees Hof voor de Rechten van de Mens achter je staan. Punt. Discussie gesloten. Definitief.

Ik denk dat je nog duidelijker naar je ouders moet zijn. Wat niet wegneemt dat ik het knap vind dat je al zoveel stappen gezet hebt. Je hebt je eigen leven opgebouwd, bravo! En inderdaad, ook van mij complimenten voor je Nederlands!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.