Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

twijfelaar

twijfelaar

28-07-2015 om 16:57

mijn bijbaan opzeggen of toch niet?

we hebben een zoon die in het schooljaar 2016/17 gaat studeren aan de hogeschool. Zoals het er nu naar uitziet hoeft hij daarvoor niet op kamers (wel een uur reistijd per keer). We weten dat de basisbeurs komt te vervallen en dat er wel de mogelijkheid blijft tot de aanvullende beurs. En als ik het goed begrijp is dat mede afhankelijk van het inkomen van mijn partner en ik. Met een inkomen boven € 46000,-- zou het recht op die aanvullende beurs vervallen.

Het punt is dat ik, de moeder, een bijbaan heb waardoor we nu, € 1000 , boven dat bedrag uitkomen. Ik heb die bijbaan bewust genomen vanwege de veranderingen op het gebied van de studiefinanciering zodat onze zoon zo min mogelijk (of liefst niet) hoeft te lenen voor zijn studie. Hiervoor hebben we ook al jaren geld opzij gezet maar ik weet niet of dat voldoende is om zijn volledige studie te financieren. En het is ook nog niet bekend of hij de mogelijkheid nog zal hebben om naast zijn studie te blijven werken (nu heeft hij een bijbaan na schooltijd, maar geen reistijd).

Zonder bijbaan zouden we dus onder het verzamelinkomen zitten van € 46000
Heb nu een beetje het gevoel dat het niet echt rendabel is op die manier. Het salaris van die bijbaan is dus echt voor de studie, niet voor huishoudelijke zaken. Of zie ik dat verkeerd? Ik heb een contract van 6 uur per week (bij die bijbaan) maar in de praktijk is dat vaak 8 a 9 uur per week met als gevolg dan ook meer salaris.

Moeilijk

Je hebt de bijbaan genomen om de studie van je zoon te financieren, maar nu denk je erover om die bijbaan op te zeggen, zodat je zoon nog een klein beetje basisbeurs krijgt. Met andere woorden: zodat de rest van Nederland voor zijn studie gaat betalen. Ik zou dat een moeilijke beslissing van je vinden.
De gedachte dat je zoon door pappa en mamma onderhouden moet worden tijdens zijn studie zou ik laten varen. Hij zal 18 zijn en daarmee ook volwassen en dus ook zelf zijn keuzes moeten maken en consequenties moeten aanvaarden. Dat de overheid meent nu de kinderen alles te moeten laten lenen is pijnlijk. Het is goed als hij zich realiseert, dat politieke keuzes gevolgen hebben, hopelijk maakt hij dan zelf verstandigere politieke keuzes.
Heb je nog meer kinderen, of is je zoon enig kind?
Ik hoop dat je nog meer argumenten hebt voor je bijbaan en dat je je werk met plezier kunt gaan doen.

Tsjor

Amare

Amare

28-07-2015 om 17:21

Aanvullende beurs

Ik ben het wel eens met tsjor. De aanvullende beurs is voor mensen die het echt niet kunnen betalen. Niet voor mensen die liever hun handje ophouden en een bestaande baan opzeggen om van de staat geld te krijgen.
Dan zou iedereen met een minimum loon prompt een bijstandsuitkering aanvragen ...

Amare

Amare

28-07-2015 om 17:27

Bovendien

Zie ik net dat ze kijken naar het inkomen van twee jaar daarvoor. Dus zelfs als je nu stopt met werken, krijgt je zoon het eerste jaar in ieder geval geen aanvullende beurs.
En als je zoon zijn diploma niet zou halen, is de aanvullende beurs geen gift maar een lening. Wil je dat risico lopen terwijl het feitelijk niet nodig is?

twijfelaar

twijfelaar

28-07-2015 om 17:31

tsjor

ik begrijp wat je bedoelt. We hebben slechts 1 kind en ik weet dat er meer dan genoeg (aankomende) studenten zijn die hun studie volledig zelf moeten bekostigen. Op zich is daar niks mis mee, ze leren er misschien bewustere keuzes door te maken al is onze zoon iemand die nu al vrij aardig weet wat hij wil. Maar wij vinden het ook geen fijn idee dat hij na zijn studie met een schuld zit als dat grotendeels voorkomen kan worden.

Ik beleef wel plezier aan mijn bijbaan hoor maar vind het eigenlijk vooral lastig omdat ik hierdoor net die 1000 euro boven dat bedrag zit. Ik dacht dat we, ook met de bijbaan erbij, iets lager dan die € 46000 zouden zitten maar dat is dus niet zo. Het klinkt misschien stom maar als we er nu een paar duizend euro boven zouden zitten door die bijbaan zou ik daar minder moeite mee hebben.

twijfelaar

twijfelaar

28-07-2015 om 17:39

jullie hebben gelijk

ik ben juist niet het type dat graag haar hand ophoud maar liever zelf aan de slag gaat. Maar begon ineens te twijfelen of ik er wel goed aan deed doordat ik zojuist een brief kreeg van de belastingdienst met ons verzamelinkomen erop (had dit een paar duizend euro lager verwacht).

Maar door jullie reacties weet ik dat ik toch nog een aantal jaar verder ga met de bijbaan, zolang het te combineren valt met mijn andere baan. Het werk zelf vind ik leuk dus daarvoor hoef ik het niet te laten.

Katniss

Katniss

28-07-2015 om 17:48

Hele bedrag

Krijg je bij een inkomen van 45.999 het hele bedrag aan stufi, of wordt dat afgebouwd vanaf het minimum? Ik vermoed eigenlijk het laatste en in dat geval zou jouw inkomen wel eens hoger kunnen zijn dan wat je zoon aan stufi ontvangt.

twijfelaar

twijfelaar

28-07-2015 om 17:54

geen enkele garantie

we hebben onze zoon verteld dat we zoveel mogelijk zullen bijdragen aan zijn vervolgopleiding, daarmee bedoelen we collegegeld en boeken. Maar hij weet nu al dat we zeker niet alles op kunnen hoesten als hij daarnaast ook op kamers zou gaan. Ook de kosten voor een eventuele stage in het buitenland (die hij tzt graag zou willen) moet hij zelf dragen. Dit is dan inderdaad om hem zelf ook verantwoordelijk te maken voor de keuzes die hij maakt.

twijfelaar

twijfelaar

28-07-2015 om 17:59

Katniss

ik denk dat het idd afgebouwd wordt, dat als je bijna 46000 euro verdient, onze zoon een lagere aanvullende beurs krijgt dan wanneer we gezamenlijk 38000 euro zouden verdienen. Door die bijbaan zit ik dus bijna 1000 euro boven dat maximum verzamelinkomen. Vandaar dat ik dus even twijfelde.

Wat let je

Om wat van je inkomen te sparen en hem, zodra hij zijn diploma heeft, een bedrag te geven, waarmee hij (deels) zijn studieschuld kan aflossen.
Ik had overigens ook een studieschuld, die ik pas helemaal afgelost heb toen mijn jongste kind 1 jaar oud was. Er waren toe wel andere regels (geen rente, geen probleem met hypotheek etc.). En helaas geen gouden baantje voor mij. Maar er valt mee te leven. Het is niet het einde van de wereld, alleen een bedrag op je rekening.

Tsjor

Anno2

Anno2

28-07-2015 om 18:46

Tsjor

Het grootste verschil is dat je een bjr registratie krijgt nu, dat geeft echt problemen met hypotheek. Toen mijn jongste kind. Jaar was, woonde wij al in ons tweede koophuis, eerst appartement toen gezinswoning, we hadden beiden noooooit kunnen kopen als ik een studieschuld volgens de huidige regelinghad gehad.

Ik vind je uitspraak: niet het einde van de wereld inde huidige regeling toch wel te makkelijk gedacht.

Elinde

Elinde

28-07-2015 om 19:17

Rekenhulp

Je kunt nu al met de rekenhulp op duo.nl uitrekenen wat de bijdrage is bij een bepaald inkomen. Ik heb dat dit weekend ook gedaan voor zoon die in september gaat studeren. Ik was ervan uitgegaan dat hij niet voor een aanvullende beurs in aanmerking zou komen, omdat wij net boven de grens uitkomen (ong. 48500). Tot onze verrassing krijgt hij toch een behoorlijk bedrag per maand. Een meevaller dus.
Vanaf studiejaar 2016/2017 worden de bedragen voor de aanvullende beurs wel een heel stuk minder. En dan bedoel ik bijna 100 euro per maand minder. Dan kun je toch maar beter je bijbaan aanhouden.

bieb63

bieb63

28-07-2015 om 19:23

maar hoe zit dat dan precies

Wij zitten in de situatie dat als dochter 18 wordt (over ruim een jaar), een MBO opleiding doet (start aankomend schooljaar)en wij net zitten op dat randje dat je niets krijgt. Aankomend jaar (dan 17) hoeven we geen schoolgeld te betalen (wel boeken, OV en andere schoolkosten). Maar vanaf 18 moet dus ook collegegeld worden betaald. Omdat wij op het randje van de inkomensgrens zitten, is dat een behoorlijke aderlating. Dochter gaat hier redelijk in de buurt naar school, dus woont in principe thuis.
Ik had begrepen dat de 'lening' of hoe dat tegenwoordig heet, wordt kwijtgescholden als binnen 10 jaar het diploma wordt gehaald. Daar gaan wij uiteraard van uit (dat diploma). Dochter heeft bijbaantje, maar dat is niet enorm veel (want ft school en huiswerk). Daarvan zou ze straks haar eigen zak- en kleedgeld van kunnen bekostigen. Maar meer niet. Thuis wordt straks geen kostgeld betaald (ze zal dan immers ft naar school gaan, dus bijbaantje is maar een x aantal uur). Is het dan raar om haar de stufie/lening aan te laten gaan, waarvan dan het schoolgeld betaald kan worden en er vanuitgaande dat ze haar diploma haalt en e.e.a wordt kwijt gescholden? Of denk ik nu heel raar? En is het werkelijk zo, dat ze dan problemen krijgt (na haar opleiding) met bijv. hypotheek omdat ze die stufie heeft? Hoe moet het dan? Of zie ik iets verkeerd?

Wordt niet kwijtgescholden bieb

Je hebt alleen een rentedragende lening die later in zijn geheel afbetaald moet worden.
Overigens is het nu ook al geen vetpot. Je hebt de basisbeurs, bij lagere inkomens aangevuld met een bedrag extra.
Daarnaast heb je een rentedragende lening als je het collegegeld en bijkomende kosten niet zelf kunt betalen.
De basisbeurs en de kosten voor het OV krijg je terug als je afstudeert in de oude situatie.
Niet de lening voor het collegeld en extra's.
In de nieuwe situatie ingaande september 2016 moet alles afbetaald worden.

anno2

anno2

28-07-2015 om 20:23

mbo

Is een andere regeling dan hbo/wo op mbo geldt inderdaad de regeling dat studenten stufi krijgen, dat is een lening die kwijtgescholden wordt bij diplomering binnen 10 jaar.

twijfelaar

twijfelaar

28-07-2015 om 20:44

wel of niet lenen

het liefst willen wij dat onze zoon helemaal geen lening hoeft af te sluiten voor zijn studie. En als het echt niet anders kan (wij hebben geen topinkomens) dan liefst zo weinig mogelijk. Het moet toch weer terug betaald worden en het lijkt me niet fijn om nog met een studieschuld te zitten als je een huis wil kopen, zeker als een eventuele partner ook een studieschuld heeft.

Ik merk wel dat ik een en ander door elkaar gehaald heb zoals de basisbeurs en de aanvullende beurs. En het is me nu ook duidelijk dat die aanvullende beurs terug betaald moet worden als er niet afgestudeerd wordt.

Inderdaad MBO is anders

https://duo.nl/particulieren/studievoorschot/maatregelen.asp

"Basisbeurs voor mbo'ers blijft
De studiefinanciering in 2015 voor mbo’ers verandert niet. De basisbeurs blijft in het mbo bestaan. Wel krijgen mbo’ers die jonger zijn dan 18 jaar ook recht op een studentenreisproduct. Deze verandering gaat in 2017 in."

bieb63

bieb63

28-07-2015 om 21:44

zo zie je maar

E.e.a. is nogal onduidelijk. Maar klopt het nu inderdaad dat voor MBO wél die kwijtschelding geldt bij slagen binnen 10 jaar. Tjonge, t'is nogal een gedoe en onduidelijk.

Anno2

' Er waren toe wel andere regels (geen rente, geen probleem met hypotheek etc.).' schreef ik al. Dus het verhaal over hypotheek etc. kun je je besparen. Alle jongeren die gaan studeren krijgen te maken met het probleem van studieschuld (35 jaar lang) en dan nog een huis willen kopen. Alleen de kinderen van ouders met genoeg geld, die niet. Ik vind het nog steeds een politiek probleem. Deze regering heeft besloten dat de jongere generatie aan haar toekomst begint met een grote studieschuld. Daarvan worden dan nieuwe leerkrachten betaald voor HBO en universiteit. Dat zijn politieke besluiten geweest. Het had ook anders gekund.

Tsjor

anno2

anno2

29-07-2015 om 00:37

tsjor

ABSOLUUT!!!!

Helaas is dat niet bij iedereen bekend, dus schrijf ik het nogmaals.

Gelukkig is (relatief ) weinig geld en geen schuld wel een optie, mijn buren betalen op 1 salaris schoolgeld en boeken kind, op voorwaarde dat hij diploma haalt en thuis woont.

Paar jaar goedkope vakanties en kind 2 en 3 gaan mbo doen, dus dat scheelt ook

moeders

moeders

31-07-2015 om 11:04

en onder de 18?

Wat mij niet duidelijk is op de site van duo,is of een kind dat bijna 16 is en komend jaar mbo4 gaat doen ,nou recht heeft op de basisbeurs of dat dat pas ingaat op 18 jarige leeftijd,omdat er nog kinderbijslag is?
Ook heb ik altijd begrepen dat de ov kaart,die pas in 2017 ingaat voor het mbo terug betaald moet worden en dus geen gift zou zijn?
Niet erg duidelijk allemaal,wie komt er wel uit?

Hortensia

Hortensia

31-07-2015 om 12:42

moeders

Nee, een mbo-er heeft het pas vanaf zijn 18e. Een minderjarige krijgt immers kinderbijslag en (afhankelijk van inkomsten ouders) kindgebonden budget. Daar moet je het mee doen: boeken, materialen en licenties (eenmalige kosten) en maandelijks terugkerende kosten als vervoer en in sommige gevallen ook abonnementen zoals Adobe Creative Cloud.

Staat weer tegenover dat je die ca. 1100 euro opleidingsgeld (heet anders maar kan er niet opkomen) dan nog niet hoeft te betalen.

Wat de OV-kaart betreft als gift: dat weet ik niet.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.