Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Nieuwe baan en salaris


Lisette_R schreef op 29-02-2024 om 19:51:

Dank voor jullie reacties. Goed om het te horen!
Noem vooral alle posten die jullie mee laten wegen of noemen, zoals IMX dat deed. Dat helpt mij enorm.
Zijn er mensen met ervaring bij solliciteren bij en werken voor de overheid? Die zitten vaak vast in schalen en zijn niet zo flexibel om daar bovenuit te gaan als bij bedrijven. Zijn ze dan soms nog wel flexibel in iets 'extra's' toezeggen, bijv. eenmalig wat extra dagen, qua opleidingsbudget, betalen lidmaatschappen van vakverenigingen en dat soort dingen?
Ik hoor ook op dat punt graag jullie ervaringen en tips.

Ja zelf ook voor overheid gewerkt en vrienden die voor overheid werken en mijn ervaring is dat als ze je echt graag willen er wel veel mogelijk is.. ook instappen in hogere schaal. Ik heb de raarste dingen zien gebeuren. Hangt alsnog af van de plek waarvoor je werkt waarschijnlijk.

Ik heb er geen ervaring mee, maar geen haar op mijn hoofd die dat zou doen. Daar heeft je nieuwe werkgever toch niks mee te maken, totaal irrelevant voor je nieuwe baan. 
Ik dacht ergens gelezen te hebben dat dat binnenkort ook verboden wordt, net als vragen naar een kinderwens. Maar kan dat nu niet meer vinden. 

Bij ons wordt het gevraagd als mensen hoger ingeschaald willen worden dan de instaptrede. Anders krijg je het gewoon niet. Wel bij de schaarse functies, maar niet voor de reguliere mbo- en hbo-functies. Ook met salarisstrook krijg je niet altijd wat je wilt, omdat het anders niet eerlijk is ten opzichte van mensen die langer in dienst zijn en lager zitten.

Ik had dat ook bij de gemeente.

Je moet je afvragen of je er tevreden mee bent als je circa 5% tot 10% vooruit gaat ten opzichte van je vorige functie. 

Ik heb het wel gedaan. Ik wist dat ze zouden kijken naar m'n inkomen op voltijdbasis. En omdat ik ging van een sector met 40-urige werkweek naar een sector met 36-urige werkweek wist ik dat ik sowieso al 11% meer zou krijgen voor hetzelfde aantal uren.

Ik wist in welke functieschaal ik kwam, dat stond al vast in de vacature. Ik zat in dat arbeidsvoorwaardengesprek om de tafel met iemand die echt helemaal niets wist over de functie. En die ging uitrekenen in welke trede van de schaal ik moest komen. Hij beschouwde het als een interne promotie naar een hogere schaal, en er was wel een minimum percentage dat je erbij moest krijgen, maar dat was niet zo veel. Hoeveel ik uiteindelijk kreeg hing af van hoe de tredes 'toevallig' lagen.  

Als je al uit een sector komt met een 36-urige werkweek, dan ga je er weinig op vooruit. En als je "voltijd" werkte en "voltijd" blijft werken, dan ga je er qua geld dus ook niet op vooruit (wel qua vrije tijd). Dus dat moet je meewegen in de vraag of je het wilt doen. 

Als je denkt dat je er te weinig op vooruit gaat, kun je het beter niet doen. Dan zou ik wel even bellen met een van de mensen die bij dat eerste gesprek zat en dat aankondigen. Dan heb je meer kans dat er bij het tweede gesprek geschikte mensen zitten waar je mee kunt onderhandelen.

Ik heb het vaker meegemaakt, volgens mij best gebruikelijk intussen. Maar je bent niet verplicht een loonstrook te laten zien. Als je uit een andere branche komt ook niet echt relevant. Tenzij je eerder meer verdiende natuurlijk. Dan kan het in je voordeel zijn.
Ik ben ooit overgestapt van een administratieve functie in de zorg naar een functie bij de gemeente. Zelfde soort werk, maar wel beter betaald. Toen ik later weer terug ging naar mijn oude werkgever heb ik uitonderhandeld dat ik hetzelfde (uur)loon zou behouden (ik ging wel minder uren werken). Ik verdien nu dus meer dan ik zou hebben verdiend als ik gewoon bij mijn oude werkgever was gebleven.
Ik zou dus van tevoren zelf uitzoeken in welke schaal/trede je voor jouw gevoel zou horen te zitten. Via de cao is dat online zo uit te zoeken. Ook de secundaire voorwaarden zijn op te zoeken. En dan moet je bedenken of jij daar zelf mee kan leven, of niet. En daar steek je dan op in tijdens je arbeidsvoorwaardengesprek. En je kent de tip voor onderhandelen vast wel: onderhandel als een man. Dat betekent: bedenk wat je wil binnenhalen, en gooi daar (flink) wat bovenop. Als je meteen meldt wat je wil hebben, krijg je uiteindelijk meestal minder.
Succes! Laat je nog even weten hoe het is gegaan?

IMI-x2 schreef op 29-02-2024 om 12:15:

Ik heb dat nooit gedaan, dat is privé.
Ik heb wel een lijstje gemaakt van mijn brutojaarsalaris en alle extra's en secundaire arbeidsvoorwaarden, en dat enigszins naar boven afgerond.

Wat betreft onderhandelen: ik zei dat ik er 10% bovenop wilde (was ook geen topsalaris). Ik heb uiteindelijk 5% gekregen. Meer dan mijn streefbedrag, dus prima voor mij. Maar dat was bedrijfsleven, geen overheid.

Ik ben recruiter en voer heel wat arbeidsvoorwaardengesprekken. ik vraag een indicatie, dan mag de kandidaat zelf beslissen of die aangeeft wat die nu verdient of wat die wil verdienen. Sommigen sturen uit eigen beweging een salarisstrook of jaaropgaaf, de meesten een bedrag waarop zij willen uitkomen. Bijna alle hiring managers kijken naar opleiding, ervaring, verhoudingen binnen de afdeling en zo komen we er meestal prima uit. Behalve mijn afdelingsmanager, die hanteert de stelregel: wat je nu verdient plus 2,5% erbij. Belachelijk. Ik kwam ook van een andere functie uit een andere branche, die veel lager ingeschaald was. Toen ik er achter kwam dat mijn nieuwe collega die hetzelfde werk doet veel meer kreeg dan ik heb ik opnieuw onderhandeld. Ik had een uitstekende beoordeling maar toch vond mijn manager dat het verschil in salaris gewoonweg kwam omdat die nieuwe collega nou eenmaal meer verdiende in zijn vorige baan. Niet te vermurwen. Ik heb toen geëscaleerd naar de directie, andere managers zijn ook voor mij in de bres gesprongen en nu is het dan gelijk getrokken. 

Lisette_R schreef op 29-02-2024 om 19:51:

Dank voor jullie reacties. Goed om het te horen!
Noem vooral alle posten die jullie mee laten wegen of noemen, zoals IMX dat deed. Dat helpt mij enorm.
Zijn er mensen met ervaring bij solliciteren bij en werken voor de overheid? Die zitten vaak vast in schalen en zijn niet zo flexibel om daar bovenuit te gaan als bij bedrijven. Zijn ze dan soms nog wel flexibel in iets 'extra's' toezeggen, bijv. eenmalig wat extra dagen, qua opleidingsbudget, betalen lidmaatschappen van vakverenigingen en dat soort dingen?
Ik hoor ook op dat punt graag jullie ervaringen en tips.

Schaal is schaal. Je kan een vacature niet ineens in een hogere schaal belonen, dan moet je de formatieruimte aanpassen, de vacature opnieuw intern uitzetten om collega's de mogelijkheid te geven om daar ook op te solliciteren. Bij een schaal hoort ook een functiewaardering en -omschrijving, daar kan je niet aan morrelen omdat een kandidaat meer betaald wil krijgen dan de schaal reikt. Kan en wil je meer doen dan in de functiewaardering staat en wil je daar naar beloond worden, dan heb je op de verkeerde functie gesolliciteerd.


skik schreef op 02-03-2024 om 07:10:

Behalve mijn afdelingsmanager, die hanteert de stelregel: wat je nu verdient plus 2,5% erbij. Belachelijk. 

Precies DE reden om geen loonstrook maar een gewenst loon te geven, je zou toch maar zo'n type treffen. 
Zoals Temet al schreef: (o.a.) zo wordt de gender pay gap in stand gehouden. Onderhandel scherp, dames. 

Mijn partner is professioneel onderhandelaar en hij zegt bij álles: Hou een concreet doel voor ogen, zet hoger in en zak niet onder je doel. Dan zeg je gewoon rustig: Nee, dat gaat niet. Die nee komt er dan ook overtuigend uit, waardoor de andere partij eerder geneigd is nog een stap in jouw richting te zetten.

En petje af voor jou, Skik!

In het onderwijs schijnt het zo te zijn dat je niet lager kunt.gssn.verdienen als.je verdiende dus als je met een salarisstrook aantoont dat je salaris hoger was dan kunnen ze je hoger inschalen. 

Ik heb het toen wel.gedaan maar gaf aan dat wat ik als salaris had genoemd toch wilde verdienen. Ik kwam bij een onderneming vandaan die was overgenomen en daarvoor al.jaren in slecht weer zat, ik heb toen dus jaren geen salarisverhoging gehad. Ondertussen heeft mijn huidige werkgever dat goed gecorrigeerd.

IMI-x2 schreef op 02-03-2024 om 08:11:

[..]

Precies DE reden om geen loonstrook maar een gewenst loon te geven, je zou toch maar zo'n type treffen.
Zoals Temet al schreef: (o.a.) zo wordt de gender pay gap in stand gehouden. Onderhandel scherp, dames.

Mijn partner is professioneel onderhandelaar en hij zegt bij álles: Hou een concreet doel voor ogen, zet hoger in en zak niet onder je doel. Dan zeg je gewoon rustig: Nee, dat gaat niet. Die nee komt er dan ook overtuigend uit, waardoor de andere partij eerder geneigd is nog een stap in jouw richting te zetten.

En petje af voor jou, Skik!

Dank! Toen we mijn assistent aannamen voerde ik het arbeidsvoorwaardengesprek ook met die afdelingsmanager. Hij vroeg: wat verdient ze nu, en ik heb haar op het hart gedrukt dat niet te zetten, alleen te vertellen wat ze nu wilde verdienen. Hebben we er samen toch 500 per maand meer uit weten te slepen dan hij wilde bieden. Vond dus dat ik dat voor mijzelf ook maar moest doen



Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.