Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

dubbeltje

dubbeltje

30-05-2015 om 11:44

onderhoudsplicht

Als een kind van 16, zonder toestemming of overleg met ouders, wegloopt van huis en intrekt bij iemand anders, hoe zit het dan met de onderhoudsplicht van ouders?
Kan er een geldbedrag gevraagd/geeisd worden van de ouders door de persoon die het kind opvangt?

bieb63

bieb63

30-05-2015 om 13:10

Dit heb ik gevonden:

Artikel 3 Wegelopen minderjarigen die bij familie of vrienden inwonen

Deze situatie wijkt niet veel af van de situatie van weggelopen minderjarigen die zelfstandig wonen.

Het belangrijkste verschil is dat de jongere in deze situatie inwonend is bij mensen die de jongere ondersteunen. Het kan ook gaan over jonge kinderen die door bepaalde omstandigheden niet bij hun ouders wonen.

Voorliggende voorziening

Ook in deze situatie is de Wet op de jeugdzorg de voorliggende voorziening en is verwijzing naar Bureau jeugdzorg één van de aangewezen wegen. Daarnaast zijn er nog twee andere mogelijkheden.

Pleeggeld

Voor het kind dat niet bij de ouders kan wonen, kan door de verzorgers een pleeggeldvergoeding worden aangevraagd bij het Bureau Pleegzorg Nederland. Het bureau beoordeelt of er een indicatie is en als dat het geval is ontvangt de verzorger een pleeggeldvergoeding.

Voogdij

Voogdij is gezag over een minderjarig kind dat niet door de ouders wordt uitgeoefend, maar door iemand anders. De voogd neemt het recht en de plicht om voor een kind te zorgen over van de ouder(s). Voogdij kan door 1 voogd of door 2 voogden samen worden uitgeoefend. Als de voogdij door twee voogden wordt uitgeoefend zijn de voogden onderhoudsplichtig. In geval van één voogd is de voogd niet onderhoudsplichtig.

Dringende redenen

Voor vaststelling van de aanwezigheid van dringende redenen geldt hetzelfde als voor weggelopen minderjarigen. Ook hier gaat het om een kind dat niet bij de ouders woont. De wijze waarop het onderzoek wordt uitgevoerd is natuurlijk wel afhankelijk van de leeftijd van het kind en ook het feit dat er verzorgers zijn, maakt dat hun rol onderdeel is van het onderzoek.

De hoogte, vorm en duur van de bijstand

De afwijkende norm die toegekend wordt bedraagt 20% van het minimumloon inclusief vakantietoeslag. De afwijkende bijstandsnorm is gelijk aan het verschil tussen de norm voor een alleenstaande en een alleenstaande ouder. Het zogenaamde kindsdeel. Dat is weer gelijk aan de maximale toeslag. Het wordt als normbijstand uitbetaald en dus wordt er ook net als bij normbijstand vakantiegeld gereserveerd.

De ouder die het kind verzorgt heeft recht op Kinderbijslag als er niemand anders kinderbijslag krijgt voor het kind. Als er recht op Kinderbijslag is dan is er ook recht op de heffingskorting alleenstaande ouder.

Verhaal op de ouders

Ouders zijn onderhoudsplichtig voor minderjarige kinderen. De bijstand moet zoveel mogelijk worden verhaald. Als dat niet mogelijk is vanwege ernstig verstoorde verhoudingen dan wordt er voorlopig afgezien van verhaal vanwege dringende redenen.

Match

Match

30-05-2015 om 13:23

denk

Denk niet dat als een boze puber wegloopt zonder dat daar aanwijsbare redenen voor zijn anders dan gewoon een opstandige puber recht heeft op onderhoud door een ander, of de ander recht heeft op geld van de ouders.

Ik denk dat er gezegd zou worden zoek hulp, ga in gesprek, maak afspraken, maar het kind heeft een thuis en kan dus worden onderhouden door eigen ouders. Ze kunnen wel weglopen omdat de kleur van de muur ze niet aanstaat.
Zou een beetje ingewikkeld worden als de opvanger van elke kwade puber maar geld zou gaan eisen.

Ik zou zelf met een enkel dwarse boze puber zonder medeweten van de ouders niet opvangen. Dat zou een voorwaarde zijn: ouders inlichten. Maar het zou niet in mn kop opkomen om geld te eisen als opvanger, tenzij het totaal ontwricht is, er mishandeling, verwaarlozing speelt en de opvang daarmee langdurig en therapeutisch zou zijn.
En als de opvangende partij bijna net zo oud is als de puber en ze daarmee samenspannen om de ouders leeg te trekken...daar heb ik geen goed woord voor over en werk ik niet aan mee.

gevraagd

Als ik een kind van een ander voor langere tijd zou opvangen zou ik ook aan de ouders vragen om geld. Dat is een terechte vraag want je maakt wel extra kosten in je gezin en vooral pubers kunnen de oren van je hoofd eten.
Mocht mijn kind op deze manier elder zijn dan zou ik sowieso de toeslagen meegeven en geld dat ik anders ook aan kind besteed.
Het is maar al te makkelijk om te denken dat ze het zelf maar uitzoeken met jou kind of dat kind maar terug moet komen als het iets ontbreekt.
Natuurlijk niet als het om een tijdelijke opvang van een week of een paar weken gaat, maar een vraag om een bijdrage in de kosten lijkt mij volstrekt terecht.

Jeugdzorg

Ik zou ook niet wachten tot men, via jeugdzorg, zaken formeel gaat maken, dan draag je alleen maar bij aan een toch al uit de hand gelopen situatie, en je wil het juist klein houden en oplossen. Dus voeg niet toe aan de ellende.

dubbeltje

dubbeltje

30-05-2015 om 13:58

wat match zegt

het gaat om een situatie waarin vrienden de 16 jarige wel op willen vangen, terwijl zij zelf maar enkele jaren ouder zijn. En dus helemaal geen gezonde situatie. Er is dus geen sprake van een gezin waar hij terecht komt en als we ook nog geld zouden geven voor onderhoud dan duurt desituatie alleen maar langer voort. Daar gaat het mij ook om. Het interessert mij niet zo zeer of ik geld moet betalen, ik wil de situatie zo snel mogelijk afkappen en zoon terug thuis krijgen. Hij is nog niet weg overigens maar hij kan ieder moment daarheen gaan zegt hij. Zaak is nu om toch in gesprek te blijven, ik wil niet voor zijn dreigementen zwichten maar ik wil ook kunnen opvoeden en hem hier houden...

dubbeltje

dubbeltje

30-05-2015 om 14:00

even afgezien van de vraag of dat verstandig is

zou de politie een kind vn 16 uit zoń situatie halen? en of zouden ze dat doen als er sprake is van alcohol en/of drugs?

Tine

Tine

30-05-2015 om 15:52

Jemig

Dat klinkt bijna als chantage, ik zou me daar als ouder niet voor lenen. Als het thuis niet gaat en er is een gezin wat tijdelijk in wil springen tot de gemoederen genoeg bedaard zijn om verder te kunnen dan zou ik daar graag kosten voor vergoeden. Kind eet dan immers niet meer thuis enzo. Maar dit klinkt anders.
Ik weet niet of de politie in zou grijpen, denk het niet eigenlijk. Maar de vraag is of je dat zou moeten willen, je komt alleen maar verder van elkaar af te staan.

Marea

Marea

31-05-2015 om 10:57

hij is aan het kijken

hij is aan het kijken of hij het zich financieel kan veroorloven om weg te lopen en bij iemand anders te gaan wonen. Als jij dan zegt: als je wegloopt, dan zal ik de kinderbijslag plus 200 euro per maand overmaken aan de mensen naar wie je toegaat, dan is hij zo weg.
Zeg je dat je hem niks geeft, dan zullen de mensen die hem opvangen hem minder snel toelaten en blijft hij misschien gewoon waar hij zit: bij jou.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.