Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Violetta

Violetta

05-09-2015 om 08:42

Ontslag tijdens halfjaar contract.

Mijn dochter heeft een bijbaantje van 10 uur in de week. Ze heeft een halfjaar contract. Met moeite is ze haar proeftijd doorgekomen maar nu is ze nog steeds bang dat haar baas haar wil ontslaan omdat hij vindt dat ze niet goed functioneert. Kan dat zo maar? Ik heb zelf al gegoogeld maar kan het antwoord op mijn vraag niet vinden.

Jamie

Jamie

05-09-2015 om 09:06

Violetta

Zomaar ontslaan kan niet, dan moet je het wel heel bont maken maar geen verlenging van contract kan natuurlijk wel. Wat voor werk doet ze?
http://ontslag-krijgen.nl/ontslag-krijgen/redenen-voor-ontslag

Amare

Amare

05-09-2015 om 09:15

niet zomaar

'Kan dat zomaar?'

Nee. Maar als ze moet moeite haar proeftijd doorgekomen is, is het toch niet zomaar?

Violetta

Violetta

05-09-2015 om 09:35

Proeftijd

Aan het einde van haar proeftijd kreeg ze van haar baas te horen dat ze niet goed functioneerde. Dit kwam geheel uit de lucht vallen aangezien zij zelf dacht dat het goed ging en de collega die haar heeft ingewerkt ook nooit iets heeft gezegd. Uiteindelijk mocht ze wel blijven want het bleek dat men het onderling niet eens was over haar functioneren. Er is verder niets op papier gezet en ook geen actie ondernomen om haar beter in te werken, ondanks dat dochter dit wel heeft gevraagd. Maar ondertussen loopt het dus nog steeds niet lekker. Wat zijn haar rechten als haar baas zegt dat ze niet meer terug hoeft te komen?

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

05-09-2015 om 10:16

Pff rechten

Ze heeft een bijbaantje van 10 uur per week en een half jaar contract.
Daar kan een werkgever niet zomaar vanaf.

Maar als ik dit zo hoor, het loopt niet lekker, ze wordt niet goed ingewerkt en men is niet tevreden over haar. Waarom niet de eer aan jezelf houden als de zaken er zo voor staan? Het lijkt me ook niet fijn om ergens tegen wil en dank te moeten werken.

Heeft ze niks aan

"Uiteindelijk mocht ze wel blijven want het bleek dat men het onderling niet eens was over haar functioneren."
Ja. Ergerlijk. Misschien is er wel sprake van persoonsverwisseling. Of van een chef die met het verkeerde been uit bed kwam. Mijn kinderen hebben dit soort dingen met kleine bijbaantjes ook meegemaakt.

"Wat zijn haar rechten als haar baas zegt dat ze niet meer terug hoeft te komen?"
Op papier klopt het, maar in de praktijk niet voldoende om er een punt van te maken.
Het gaat om te weinig geld om er een rechter bij te halen. Het gaat om te weinig uren om de vakbond met spandoeken te doen verschijnen.

Niet lullen maar doorpoetsen er zit niks anders op.

Jamie

Jamie

05-09-2015 om 10:49

Herken het wel

Mijn zoon heeft een half jaar bij een supermarkt gewerkt vóór de winkel open ging en na drie maanden liep zijn leidinggevende een formulier door met punten en toen bleek dat hij de klanten niet netjes gedag zei! Zo stonden er nog wel meer punten bij die niet klopten: hij was namelijk niet op een eerder functioneringsgesprek geweest! Hij had netjes afgebeld maar degene aan de andere kant van de lijn had het niet doorgegeven.

Zo'n gesprek betekent niet dat hij dan ontslagen wordt en jouw dochter mocht blijven dus ze moet gewoon extra haar best doen en dan maar hopen dat haar contract verlengd wordt maar daar zou ik niet al te veel op rekenen. Het is onzin dat ze nu de eer aan haarzelf zou moeten houden zoals wat Ginny zegt tenzij ze ander werk heeft. Gewoon wat Miriam zegt: niet lullen maar door poetsen.

Mijn zoon is na zijn halfjaarscontract er mee gestopt, zijn werkgever wilde niet met hem verder en hij ook niet. Het heeft wel weer een maand of negen geduurd voor hij een ander baantje had, weer bij een supermarkt. Gaat nu prima maar het systeem van ruilen is verschrikkelijk. Hij werkt op zaterdagavond en hij kan alleen van die dag af zonder ruilen als hij dat precies 29 dagen daarvoor weet. Ik ben dat zat moet ik zeggen en gelukkig heeft hij net de derde bijleskandidaat via zijn school gekregen dus hij heeft nu meer mogelijkheden nu.

Best hard.

De tijd van :" ach, ze is nog jong, ze moet nog veel leren", is voorbij. Gewoon goed functioneren, aanpakken en begrijpen wat er van je verwacht wordt. En anders.....wegwezen.

Gezelligheid, een band opbouwen met een bedrijf, credits opbouwen, hard werken omdat je hart voor de zaak hebt, het lijkt allemaal minder te worden.

Voor jou zijn er 10 of 100 anderen.

Dus inderdaad, niet piepen en doorwerken. Waarschijnlijk wordt het half jaar contract niet verlengd, het zij zo.

Violetta

Violetta

05-09-2015 om 13:53

Dochter

Dochter vindt het werk wel heel leuk, maar goed, de zin is door deze toestand natuurlijk verpest. Maar als arme student heeft ze het geld hard nodig en een ander baantje is helaas niet zo maar gevonden. Dus voorlopig is het inderdaad niet lullen maar doorpoetsen.

Wat ze natuurlijk niet doen

"Gewoon goed functioneren, aanpakken en begrijpen wat er van je verwacht wordt."
Nou ja, zo gewoon is dat natuurlijk niet voor een verse puber.
Het is vooral dat er geen sprake is van een omgeving/meerdere die instructie geeft en duidelijk is in wat er verwacht wordt. Die kinderen (want dat zijn het) worden geacht dat allemaal uit zichzelf te weten en te kunnen op een volwaardig tempo.

Ondertussen krijgen ze een salaris dat lager ligt dat wat ik verdiende op die leeftijd. Bij invoering van dat minimumjeugdloon werd bij hoog en laag beweerd dat jongeren nu eenmaal nog moeten leren.
Het resultaat: Onderbetaald worden en de huid vol gescholden krijgen, gekleineerd worden. Dat zal ze leren kennelijk.

????

Jamie

Jamie

05-09-2015 om 14:17

Miriam

Mijn zoon krijgt wel meer dan toen ik begon met 15: 3,25 gulden per uur. Het minimumloon nu met 15 is 2,90 maar toen ik begon was er dus ook wel al een minimumloon. Verder is niemand verplicht dat precies te betalen, bij oppassen of bijles krijg je meer.

Overigens ging er bij mijn zoon wel meer fout: slecht inwerken bijvoorbeeld. Er pas echt een paar maanden later achter komen wat je moet doen in situatie x of y. Hij dacht dat hij actie b moest ondernemen maar er bleek een optie c te zijn die veel minder tijd kostte en jawel hij werd afgerekend op hoeveel hij had gedaan in die twee uur tussen 6 en 8 's morgens!

Nu dus bij een andere supermarkt en het is echt te gek voor woorden, het is daar heel normaal om onbetaald over te werken en die pubers te 'gijzelen' door ze pas weg te laten gaan als het werk naar tevredenheid is gedaan. Ze werken in teams dus als één van de drie/vier even niet fifoot en dat wordt gezien mag het hele schap worden nagelopen en dan worden ze weer gecontroleerd. Pure uitbuiting dit maar ja voor jou inderdaad 10 anderen die ze ook zo weer geen contractverlenging geven.

M Lavell

Dat bedoel ik ook precies, dat is zeker niet gewoon voor een puber, maar het wordt blijkbaar wel verwacht.,

mirreke

mirreke

06-09-2015 om 15:45

Kortom

Laat je dochter het zich niet persoonlijk aantrekken. Nu even doorwerken, en ondertussen gewoon verderzoeken.

Toestanden met bijbaantjes hier: dochter die bij AH niet meer hoefde terug te komen omdat ze achttien werd. Zelfde dochter die ineens vanwege bereikbaarheid (ze moet iets langer reizen dan collega's) niet hoefde terug te komen bij de ijssalon waar ze werkte, zonder opzegtermijn en zo. En, mooiste van alles: zelfde dochter ook weer die naar volle tevredenheid werkte bij een tapasrestaurant, in de zomer een maand vakantie had in welke periode de baas er ook niet was, en die na de vakantie toen zij zelf belde met de vraag wanneer ze weer moest beginnen te horen kreeg dat ze niet meer terug hoefde te komen omdat hij een ander had...
Ik heb er een draadje over geopend, want deze meneer (zonder contract, zonder opzegtermijn, zonder loonstroken) ga ik dus melden.

Om haar heen hoort dochter allemaal dezelfde verhalen. Het feit dat er zoveel werkzoekenden zijn is voor werkgevers blijkbaar een vrijbrief om zich schandalig te gedragen.

In tegenstelling daartoe: ervaring van zoon die voor een vakantiebaantje bij niet de AH een keurig contract kreeg, met loonstroken, en nette afspraken. Helaas alleen vakantiebaan, hij was er graag gebleven, maar er is nu geen plek.

Lusithania

Lusithania

06-09-2015 om 16:55

Mirreke ot

Zoonlief die in juli 18 geworden is en bijna aan het einde is van zijn tweede jaarcontract bij de Jumbo, heeft nu een vast contract gekregen.
Hij zit gebeiteld tot zijn aow. Het is een contract voor minimaal 2 uur per week of zoiets )
Als het goed is gaat hij over een jaar studeren en op kamers en zal hij waarschijnlijk ook stoppen met deze bijbaan.

Violetta

Violetta

06-09-2015 om 17:10

Leed

Dank jullie voor al jullie verhalen, het verzacht het leed te weten dat zij niet de enige is die zo wordt behandeld. Goed voor haar zelfvertrouwen is het jammer genoeg niet. Echt heel erg dat er op zo'n grote schaal misbruik wordt gemaakt van jongeren die graag een centje willen/moeten bijverdienen.

guera

guera

06-09-2015 om 17:25

maar violetta hoe oud?

Er wordt in de reacties uitgegaan van een puber die nog veel moet leren. Jij hebt het erover dat je dochter een student is. Hoe oud is ze en watvoor werk? Dat kan ze toch allemaal prima zelf dan regelen en bespreken met haar baas. Als ze studeert is de slim genoeg en dus oud genoeg. Dus dat snap ik in dit verhaal even niet.
Toen ik 18 was werkte ik in een restaurant en daar ging ook veel niet helemaal volgens de 'wet'. Nou dat regelden we deels wel met elkaar. En zorg gewoon dat je weet wat je moet doen door het aan je collegaś te vragen. Steeds aan de baas dat vinden ze irritant. Moet ik op mijn werk ook niet doen.
Maar goed ik vind het lastig uit dit verhaal op te maken waar het hier precies om gaat.
Sommige oppas adressen zijn ook uitbuiters. Ik kreeg bij sommige adressen slecht betaald. Maar goed dan kapte ik daar zelf wel weer mee en hadden zij zelf pech. Ik kan me uit mijn studerende tijd niet anders herinneren dan dat er werk zat was. Is dat tegenwoordig niet? Lopende band, oppassen, kassa, restaurant, achter de bar, afwaskeuken etc.

Guera.

"Als ze studeert is ze slim genoeg dus oud genoeg".

Niet ieder slim mens is ook assertief. Het kunnen staat nog wel eens los van het ook doen als het er op aan komt. "Kom op voof jezelf", niet iedereen gaat dat makkelijk af.

Dat jij bijdehand was op je 18e is fijn, dat was ik ook. Maar mijn zoon is daarin ook totaal anders.

Jamie

Jamie

06-09-2015 om 17:48

Guera

Nee dat is niet meer zo, baantjes liggen niet meer voor het oprapen en je vliegt er ook heel snel weer uit want oelala anders moeten ze je een contract voor onbepaalde tijd aanbieden.

Violetta

Violetta

06-09-2015 om 18:18

Guera

'Dat kan ze toch allemaal prima zelf dan regelen en bespreken met haar baas. Als ze studeert is de slim genoeg en dus oud genoeg. Dus dat snap ik in dit verhaal even niet.'
Onze dochter regelt het inderdaad allemaal zelf maar vraagt wel advies aan ons, dat lijkt me een normale en gezonde situatie, ook als je al 18 of 19 bent. Je hoeft het dan gelukkig echt niet opeens allemaal alleen uit te zoeken.
Mijn vraag was/is:
Na haar proeftijd mocht ze blijven en dat voelde in eerste als 'veilig' maar ik vroeg me af wat het in de praktijk voorstelde.

Jamie

Jamie

06-09-2015 om 18:34

Violetta

Het antwoord is dus dat zolang ze zich niet misdraagt ze er van uit kan gaan dat ze in ieder geval dat halve jaar mag blijven maar of ze daarna nog langer blijft is nog de vraag. Ze heeft in ieder geval vier maanden om te laten zien dat ze het fout zien.

jamie

Of vier maanden de tijd om iets beters te zoeken natuurlijk

Groeten,

Temet

Jamie

Jamie

06-09-2015 om 21:20

Temet

Ik ga voor allebei!

mirreke

mirreke

06-09-2015 om 22:32

Haha lusithania

Geweldig om te horen! Maar toch: ik heb als student ook een vast contract gekregen, en heb daar nog vele jaren met veel plezier gewerkt en extra geld verdiend. Wie weet kan hij wel meer uren opbouwen

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.