Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Bimba Boef

Bimba Boef

23-04-2015 om 16:54

overlijden schoonouder

Mijn schoonmoeder is overleden wat bekend is op mijn werk. Toch wordt ik gewoon gevraagd in te vallen wegens ziekte. Degene die belde controleerde of vroeg ook niks voor de vraag op tafel kwam. Ligt dit aan mij, of is dat apart dat dat gevraagd wordt?
Daar naast heb ik geen kaart of zo gehad. Is dat bij jullie gebruikelijk om een kaart te sturen in zo'n geval?

Bimba Boef

Bimba Boef

23-04-2015 om 17:02

aanvulling

Schoonmoeder is zondag overleden en wordt zaterdag gecremeerd. Voor de vrijdag had ik al afgesproken te gaan werken. Nu zie ik dat als iets wat ik niet persS hoef te doen. Officieel kan ik verlof nemen.

Moni

Moni

23-04-2015 om 17:02

Vragen mag

Het was wel zo netjes geweest als degene eerst gecondoleerd had en voorzichtig had gevraagd of je wel kunt werken deze week. Dat is denk ik overal verschillend. Stel dat mijn moeder overlijdt, dan ben ik en broers/zussen daar mee bezig. Mijn man zou tussendoor gewoon kunnen werken.

Een kaart is zeker gebruikelijk als de eigen ouder overlijdt. Bij een schoonouder weet ik het niet.

Miekemieke

Miekemieke

23-04-2015 om 17:05

1 dag

Gecondoleerd met je schoonmoeder. Bij het bedrijf waar ik werk heb je volgens de cao recht op 1 dag namelijk de dag van de begrafenis. Als het zo is dat er veel geregeld moet worden dan kan dat wel wat opgerekt worden, dan valt het onder zorgverlof. Dit in geval je echtgenoot enig kind is.
Degene die belde wist waarschijnlijk niet dat je een overlijdensgeval hebt. Dat weet meestal niet iedereen. Anders hadden ze je waarschijnlijk niet gebeld.
Een kaart sturen is bij ons niet zo gebruikelijk. Misschien in andere bedrijven wel. Ik heb dat zelf helemaal niet gemist, had gewoon contact met mijn collega's.

Mijntje

Mijntje

23-04-2015 om 17:09

over kaarten

Mijn man hielp zijn moeder de eerste dagen na het overlijden van zijn vader. Hij hielp ook met de kaart en daar kwamen onze namen ook op. Wij kregen deze kaart niet toegezonden, maar gewoon later en werd persoonlijk gegeven, scheelde weer een postzegel. Sowieso werden de kaarten pas na de begrafenis verzonden omdat het besloten was.

Gecondoleerd trouwens en ik neem aan dat je niet wordt gevraagd te werken op de dag van de uitvaart.

vrij nemen en zorgverlof

alleen de dag van de uitvaart vrij. Dan hebben wij geluk dat ik geen fulltime baan heb, want als mijn moeder overlijdt moet binnen een week haar kamer worden leeggeruimd. Hoewel, dat zou dan met zorgverlof kunnen worden opgevangen, begrijp ik.

Hoe bekend het op het werk is dat iemand in je naaste familie overlijdt, dat zal per bedrijf erg verschillen. Ik vind niet dat een schoonmoeder perse minder 'gewicht' heeft dan een moeder, het kan voor je partner naar zijn dat jij gewoon op je werk wordt verwacht alsof er niets aan de hand is.
Wel vreemd dat degene die je voor invalwerk belt niet eerst condoleert en even vraagt hoe het gaat. Dat zou je leidinggevende toch even kunnen aangeven, voordat deze persoon belt.

Bimba Boef

Bimba Boef

23-04-2015 om 19:29

Nieuwe vraag

Dit staat in mijn CAO:
Artikel 8:14 Vrije dagen in verband met bijzondere gebeurtenissen
1.De werkgever stelt de werknemer in de gelegenheid om aan de hierna vermelde gebeurtenissen gedurende de bij die gebeurtenissen vermelde periode deel te nemen. Zo nodig verleent de werkgever daartoe betaald verlof.

g.overlijden van de echtgeno(o) t (e) of relatiepartner, (pleeg)kinderen, (pleeg)ouders van de werknemer dan wel van de echtgeno(o) t (e) of relatiepartner: de dag van overlijden tot en met de dag van de begrafenis of crematie;

Ik werk onregelmatig. Als er dan al een dienst van mij staat, betekent dat dan dat deze dienst dus van mijn rooster afgehaald wordt, zodat ik die niet hoef te draaien maar dat ik dus wel deze uren later in moet halen?

Noet

Noet

23-04-2015 om 19:38

nee

dat staat er heel duidelijk: "zonodig verleent de werkgever daartoe betaald verlof" verlof betekend dat je die uren niet hoeft in te halen en dat de werkgever die uren gewoon betaald, het gaat ook niet van je verlofurentegoed af.

Barvaux

Barvaux

23-04-2015 om 19:53

Mijntje

Ik denk dat TS een kaart van haar werkgever verwacht had, het gaat niet over de rouwkaart zelf.

Mijntje

Mijntje

24-04-2015 om 06:49

Barvaux

Ok. Nee dat hoeft ze niet te verwachten. En niet alle werkgevers zijn helaas even meelevend, ook niet als het om de eigen ouder gaat.

Yura

Yura

24-04-2015 om 08:48

Bijzonder verlof

Volgens mij is het in de meeste cao's gebruikelijk wat er ook bij jou staat, bijzonder (dus doorbetaald) verlof van dag van overlijden t/m dag van uitvaart. Ik vind het dan ook vrij apart dat iemand jou gaat bellen om in te vallen. Stel ze zitten omhoog en dan neem je een lijstje door: wie kunnen we bellen? Dan wordt er toch gezegd: nee die niet want haar schoonmoeder is overleden. Ik denk eigenlijk dat degene die jou belde het niet wist. Hoe reageerde hij/zij dan toen je zei dat je niet kon ivm het overlijden van je schoonmoeder? Werd je toen nog niet gecondoleerd ofzo?
En voor wat betreft de vrijdag, ja als jij gewoon hebt afgesproken om te werken ondanks dat het niet hoeft, dan mag dat natuurlijk, sommige mensen vinden dat wel prettig als alles geregeld is, anders zit je ook maar te wachten tot de dag van de uitvaart daar is. Of bedoel je dat die vrijdag al afgesproken was voordat je schoonmoeder overleed? Dan had je die gewoon af kunnen zeggen natuurlijk, maar ja dat kun je nu (vrijdagochtend) ook niet meer maken. Overigens was het wel zo netjes geweest van je leidinggevende op dat moment dat je die belde om het door te geven dat die had gevraagd of je nu vrijdag wel kon komen werken of dat hij uit zichzelf had gezegd, ok dan rooster ik je in ieder geval tot zaterdag vrij, dat is meestal wel gebruikelijk.
Laat me raden, ben je in de zorg werkzaam?

Bimba Boef

Bimba Boef

25-04-2015 om 22:30

klopt

Yura in de zorg.
De collega die belde gaf duidelijk aan , na mijn vraag, dat zij wist dat mijn schoonmoeder net overleden was. En ook toen condoleerde zij mij niet, vroeg ze niet hoe het ging. Tja...en dan denk je toch te maken te hebben met mensen met empathie,ze werken tenslotte in de zorg.

Die vrijdag was van te voren al afgesproken en ik had uit mijzelf gezegd dat dat geen probleem was. Dat was het ook niet, oké. Maar misschien was dat wel te aardig van mij en heeft juist dat hen het idee gegeven dat ze nog wel iets meer konden vragen ook...

Ik had mijn leidinggevende niet gebeld, mijn collega's via de whatsaapgroep op de hoogte gesteld zodat zij meteen de diensten konden gaan regelen. Dat doen we allemaal zelf sinds er een laag leidinggevenden uitgehaald zijn, zoals bijna overal toch?

Yura

Yura

28-04-2015 om 14:24

Empathie

Ik heb soms het idee van wat ik hier lees dat er in de zorg de minste empathie is van alle bedrijfstakken, zelfs in keiharde commerciele bedrijven lijken ze empathischer, vandaar mijn vraag. Persoonlijk ken ik ook iemand die eruit gewerkt werd na 20 jaar omdat ze een paar maanden wat minder functioneerde en en paar keer extra vrij moest nemen toen haar dochter kanker had.
En jouw collega is waarschijnlijk gewoon heel slecht opgevoed, zelfs al interesseert het je geen r... en meen je er niks van dan condoleer je nog uit beleefdheid en vraag je voor de vorm hoe het gaat.

Marea

Marea

28-04-2015 om 16:01

Yura

Kan het ook niet zo zijn dat het in de zorg het hardst aankomt als iemand niet komt? Ik werk in een onderzoeksinstituut. Is iemand ziek, dan blijven de cellen nog wel een dagje wachten. Op kantoor ook. Is iemand van de administratie een dag ziek, dan komt het morgen wel weer.
Maar in de kapotbezuinigde zorg waar er al te weinig mensen ingeroosterd staan, komt het extra hard aan
als iemand zich ziek meldt.

Niet dat ik het gedrag van die collega goedpraat, maar ik denk wel dat mensen in de zorg onder veel stress werken. Altijd het idee hebben dat ze te weinig doen omdat de volgende patient alweer wacht.

Ef

Ef

28-04-2015 om 21:22

Precies Marea

Klinkt als "gat in de dienstlijst stress" Het is heel ongevoelig van je collega dat ze je niet heeft gecondoleerd of heeft gevraagd hoe het met je was, maar ik kan me helemaal voorstellen hoe zo'n situatie gaat; er moet een gat opgevuld worden, er is niemand anders die kan werken, met tekort staan kan ook niet, en je collega's hebben al diensten op moeten lossen, omdat jij er niet was. Ik geloof dat ik op deze manier ook wel een met een waas voor ogen en oogkleppen op collega's heb gebeld of ze alsjeblieft wilde komen werken. (Waar je op dat moment ook nog eens helemaal geen tijd voor hebt, dat gebel en geleur...)
Dus ja... Niet erg empatisch, ik zou het er met op een ander moment nog eens met haar over hebben, waarschijnlijk vind ze het dan van zichzelf ook vervelend.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.