Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Nimbo

Nimbo

05-10-2015 om 11:22

praktische vraag PGB

Mijn zoon kreeg tot voor kort PGB om te logeren. Inmiddels is het logeren niet meer nodig maar gaat hij een andere vorm van zorg krijgen via een officieel geregistreerde stischichting die daarvoor geschikt is.
Nu kregen we van de gemeente bericht dat zijn PGB doorloopt i.p.v. afloopt. Dit kruist onze aanvraag voor een ander soort PGB.
Het kan nog even duren voor onze aanvraag voor de andere vorm van zorg in behandeling wordt genomen, maar we hebben nog PGB geld van het logeren wat hij niet meer doet.
Ik weet zeker dat de nieuwe aanvraag gesteund wordt door de hulpverlening, maar officiele goedkeuring hebben we dus niet.
Mijn vraag: Kunnen wij problemen krijgen als wij het geld van logeren uit gaan geven bij de stichting die de andere vorm van zorg gaan geven?
Als ik de officiele toezegging namelijk af moet wachten dan gaat het duren en dat is niet goed voor zoon in dit geval.

Nimbo

Ik ben geen expert op het gebied van PGB's, maar wat er voor zover ik weet gebeurt is dat als een PGB geheel of gedeeltelijk ten onrechte is verstrekt, er een besluit komt dat dat PGB wordt herzien en dat het teveel betaalde geld wordt teruggevorderd. Als dat gebeurt op het moment dat er inmiddels een bericht is over je nieuwe aanvraag dan is er dus geen man overboord.

Het is niet zo dat het geld dat is toegekend op de een of andere manier traceerbaar is. Je krijgt een bedrag op je rekening, je geeft een bedrag uit aan zorg. Die bedragen moeten wel met elkaar kloppen, maar het is vziw niet zo dat je precies die specifieke euro's die op je rekening staan van het PGB ook voor alleen die specifieke zorg moet uitgeven,.

Dus volgens mij kan je dit geld gewoon uitgeven bij die andere stichting, als je maar in de gaten houdt welk deel je dan 'teveel' uitgeeft. Als het nieuwe PGB wordt toegekend zet je dat bedrag apart voor als het eerste PGB wordt herzien en je terugbetalen moet, en dan zou je nog genoeg van dat tweede PGB moeten over hebben om de kosten te voldoen.

Ik hoop dat je het snapt, ik geloof dat ik het wat omslachtig heb uitgelegd maar ik weet het zo snel even niet beter te omschrijven.

Groeten,

Temet

Krullevaar

Krullevaar

05-10-2015 om 23:05

Bestedingsvrijheid

En dat mag dus. Je mag zorg uitgeven aan andere functies dan waarvoor je geindiceerd bent, als het maar binnen de PGB zorgfuncties valt.

Zie hier:
Bestedingsvrijheid
Alle vormen van zorg en begeleiding die binnen de zorgfuncties van het pgb-AWBZ vallen, ook al hebt u voor een bepaalde functie geen indicatie gekregen. Voorbeeld: als u geïndiceerd bent voor alleen persoonlijke verzorging, dan mag u uw pgb ook uitgeven en verantwoorden voor begeleiding en kortdurend verblijf. Dit heet 'bestedingsvrijheid'.

Bron: Per Saldo.

Sinbads vrouw

Sinbads vrouw

06-10-2015 om 08:26

Pgb-abwz bestaat niet meer.

Je krijgt nu het pgb via de gemeente, (pgb-WMO) of volgens de wet langdurige zorg (WLZ) of via de zorgverzekeraar.

Heb je al een toekenningsbeschikking gehad van de gemeente? Staat daarin in waar je je zorg aan mag besteden? Staan daar tarieven in? Staat daar ook in hoe hoog het budget is?

Leg deze vraag neer bij jouw gemeente, en zorg dat je je antwoord zwart op wit krijgt.

Krullevaar

Krullevaar

06-10-2015 om 08:45

voorlopig

Maar vziw mag het voorlopig toch, totdat je een nieuwe beschikking hebt gekregen? Die van ons was oorspronkelijk geldig tot 2018, maar is nu voorlopig met een jaar verlengd (dus tot 2016).

Nimbo

Nimbo

08-10-2015 om 13:45

inmiddels

heb ik antwoord van de gemeente. Ze gaan de stichting waar wij nu naartoe gaan direct vanuit de gemeente betalen. Dus de PGB wordt dan ingevorderd en de stichting wordt via ZIN betaald.
Temet je legde het prima uit!
Op zich vind ik het best vreemd dat je het dan zo ŕuim ' mag besteden. Je zou zeggen dat je moet afwachten waarvoor je precies geindiceerd bent en dan dat alleen mag uitgeven.Maar goed...het komt dus goed!
De aanvraag gaat nu zelfs versneld worden omdat ik erover gebeld heb. Wat heel fijn is, zodat de zorg snel kan starten.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.