Ouders Online
Archief
Onderzoek: jeugdgezondheidszorg via Internet

Samenvatting van de resultaten

27 juni 2003

Wat zouden het consultatiebureau (voor 0 tot 4 jaar) en de daarop volgende dienstverleners (voor 4 tot 19 jaar) volgens u moeten bieden op het Internet?

In april van dit jaar deed Ouders Online een onderzoek naar de wensen en behoeften van ouders, in opdracht van Stichting De Thuiszorg Icare en Stichting Thuiszorg jgz Friesland. Hieronder vindt u een beknopte samenvatting van de resultaten, plus de winnaar van de naamgevings-prijsvraag.


Wat verwacht u van de online jeugdgezondheidszorg?

Het onderzoek was een schot in de roos. In korte tijd ontvingen we honderden reacties, van allerlei soorten ouders met allerlei soorten kinderen, die enthousiast gebruik maakten van deze gelegenheid om al hun wensen en verlangens te uiten.

Ook de open vragen werden ruimschoots ingevuld, wat een aantal interessante en onverwachte resultaten opleverde. Zoals de wens om ook een variant voor kinderen en jongeren beschikbaar te stellen (waar wij met onze voorgebakken keuzerondjes en aankruisvakjes helemaal niet aan gedacht hadden).

Primaire behoeften
De top-6 van primaire behoeften ziet er als volgt uit (de meest genoemde bovenaan):

1. online vragen stellen
2. online handboek
3. online spreekuur voor de jeugd zelf
4. online verwijsloket
5. e-mail nieuwsbrief
6. forum

Kwaliteit
Wat de kwaliteit betreft, verwacht men vooral snelheid. Dat het inhoudelijk allemaal moet kloppen, werd als vanzelfsprekend aangenomen.

Snelheid wordt gezien als de meerwaarde bij uitstek van het Internet. Omdat je snel een e-mail kunt schrijven en verzenden, verwacht je ook snel een antwoord. Meestal werd genoemd: 'binnen 24 uur' als een redelijke termijn. Maar soms noemde men zelfs 'binnen een uur', voor urgente vragen.

Toegevoegde waarde
Wat willen ouders eigenlijk nog meer (of anders) dan datgene wat al beschikbaar is? Als referentiepunt namen we Ouders Online.

Veel inzenders vonden dit een rare vraag, omdat Ouders Online al zoveel voor hen te bieden heeft. Toch zag men uiteindelijk wel een eigen functie voor de online jeugdgezondheidszorg, waarbij onder andere de volgende verschillen met Ouders Online genoemd werden:

  • afspraken maken per e-mail
  • toelichting op de ogentest, de gehoortest, het vaccinatie-beleid, etc.
  • op elke vraag een inhoudelijk antwoord (OO haalt 80%)
  • meer medische informatie
  • meer informatie over voeding
  • systematischer geordend en minder journalistiek
  • standaard-teksten over groei en ontwikkeling
  • een elektronische versie van het groeiboekje
  • elektronische versies van alle folders van de jgz
  • informatie voor de jeugd zelf

    Aandachtsgebieden
    De top-12 van belangrijke onderwerpen ziet er als volgt uit (de meest genoemde bovenaan):

    1. gezondheid
    2. opvoeding
    3. voeding
    4. gedragsproblemen
    5. leerproblemen
    6. slaapproblemen
    7. borstvoeding
    8. gezinsproblemen
    9. doorverwijzing
    10. administratieve kwesties
    11. kinderopvang
    12. overige

    Anonimiteit
    Anonimiteit is 'des Internets' en kan een veilig gevoel geven, maar maakt dossier-vorming onmogelijk (waardoor de jgz-medewerkers geen verband kunnen leggen tussen verschillende contact-momenten, en dus minder goede dienstverlening kunnen bieden). Wat vonden de geraadpleegde ouders daarvan?

    Slechts 2% wil echt anoniem blijven. Een derde (36%) wil zich volkomen bloot geven, en meer dan de helft (62%) wil van geval tot geval kunnen bepalen of men al dan niet anoniem wil blijven.

    Financiering
    Hoe zou deze service betaald moeten worden? Bijna de helft (48%) koos voor bekostiging via de belasting. Het belangrijkste argument daarvoor, was dat de online jeugdgezondheidszorg zo laagdrempelig mogelijk zou moeten zijn, vooral ook voor minder draagkrachtigen.

    Of dit misschien de politiek correcte vertaling was van 'ik wil niet betalen', viel natuurlijk niet te achterhalen.

    Toch koos nog bijna eenderde (30%) voor persoonlijke betaling per abonnement en bijna een vijfde (18%) voor persoonlijke betaling voor elke afzonderlijke hulpvraag.

    En hoe gaat het kindje heten?
    Hoe zou deze nieuwe dienst genoemd moeten worden? We gaven vier voor-gedefinieerde namen (waaronder 'online jeugdgezondheidszorg'
    en 'online ouderloket'), plus de mogelijkheid om zelf iets moois te verzinnen.

    Opvallend was dat veel ouders kozen voor 'consultatiebureau online' of 'CB-online', ook al gaat het hier om ongedeelde jeugdgezondheidszorg tot 19 jaar. Deze inzenders vonden dat je ook iemand kunt consulteren als je kind ouder is dan 4 jaar. En gelijk hebben ze.

    De helft van alle inzenders vond zijn eigen naam de beste. We kregen prachtige namen, zoals 'online kinder-care', 'zorgpunt.nl' en 'opgroeien online'.

    Na rijp beraad heeft de opdrachtgever gekozen voor een naam die begrijpelijk moest zijn voor meerdere doelgroepen (ouders, kinderen en professionals) en die tevens moest aansluiten op de bestaande wetgeving. Dat werd: Jeugdgezondheidszorg-online, met JGZ-online.nl als internet-domeinnaam.

    Zes inzenders hadden deze naam ingezonden, waarna een loting uitkomst bracht. De winnaar werd: Merel Zwart. Hartelijk gefeliciteerd met uw verrassingspakket kinderboeken! We gaan nu even op vakantie, maar begin augustus ontvangt u de boeken thuis.