Ouders Online
Archief
Donateurs-actie - Veel gestelde vragen (FAQ)

Iedereen is enthousiast, hebben we inmiddels ervaren. Daar zijn we heel blij mee! Maar sommige mensen hebben wel vragen. Dat is begrijpelijk, want geld storten doe je niet zomaar. Hieronder worden de meest gestelde vragen behandeld.


1. Ik wil best geld storten, maar waarom via een stichting? Waarom niet rechtstreeks aan de redactie?

Toen Ouders Online werd opgezet, jaren geleden, dachten we nog dat het een gewoon bedrijf zou kunnen zijn. Met inkomsten en uitgaven, een bescheiden salaris voor de werknemers, en zo mogelijk een beetje winst. Inmiddels weten we beter. De redactie heeft nog nooit een salaris gezien, en winst is er ook niet bij. Maar de bedrijfsvorm (BV) is er nog steeds. Dat betekent dat de fiscus eventuele donaties gewoon als inkomsten ziet, met alle consequenties van dien. Denk bijvoorbeeld aan het risico van BTW-afdracht. Vanzelfsprekend zijn we graag bereid om belasting betalen als dat nodig is, maar het zou zonde zijn als uw bijdragen niet volledig ten goede zouden komen aan de site. Vandaar die stichting.


2. Komt mijn donatie helemaal ten goede aan de site, of blijft er ook nog wat hangen bij die stichting?

De stichting "Vrienden van Ouders Online" heeft geen werknemers en geen kosten. Alles wat binnenkomt, komt volledig ten goede aan de site. Er blijft geen cent aan de strijkstok hangen.


3. Het oprichten van een stichting kost toch ook geld? Gaat mijn bijdrage niet op aan notaris-kosten etc.?

Peter Cuyvers, de initiatiefnemer van de stichting, betaalde de oprichtingskosten, waaronder de notariskosten, uit eigen middelen. Dat is zijn donatie.


4. Waarom moet ik mijn adres opgeven?

De stichting "Vrienden van Ouders Online" is een gewone stichting die een gewone administratie bijhoudt. Uw adresgegevens zijn nodig voor:

  • het controleren en zonodig verwijderen van eventuele dubbele aanmeldingen;
  • het toezenden van het boek van Eric Carle voor "de werver van de week", oftewel degene die de meeste donateurs geworven heeft
  • het toezenden van de voortgangsresultaten en nieuwe initiatieven van de stichting (zodat u kunt zien wat er met uw geld gebeurt). We doen dat per post omdat e-mail adressen niet zo stabiel zijn als post-adressen.

    Let op: als u écht anoniem wilt blijven, dan is dat natuurlijk mogelijk (al blijft u daardoor verstoken van informatie over de stichting). We hebben het liever niet, maar het kan wel en we respecteren uw beslissing. Plaats in dat geval gewoon een spatie in de velden die u niet wilt invullen.


    5. Hoe weet ik dat mijn adresgegevens niet gebruikt worden voor andere doeleinden?

    Voor Ouders Online en de bijbehorende stichting zijn persoonsgegevens heilig. Ze zijn niet te koop, te huur, of te geef. Dat is nu juist een van de redenen waarom Ouders Online het zo moeilijk heeft.


    6. Ik woon in het buitenland. Hoe kan ik het beste geld overmaken?

    Het handigste (en goedkoopste) is om uw donatie over te maken vanuit een bankrekening in Nederland. Heeft u die niet, dan wordt het een dure aangelegenheid. In dat geval raden we u aan om nog even te wachten tot we onze online betaal-faciliteit voor elkaar hebben. Stuur even een e-mail naar [email protected] om uw donatie aan te kondigen, dan laten we u weten wanneer de online betaal-faciliteit beschikbaar is.