Ouders Online
Archief
Nieuws - Sinterklaas

14 november 2011

Het Sinterklaasjournaal zet ouders op een onaangename manier voor het blok, en schendt allerlei privacy-regels. "Als je je niet aanmeldt krijg je geen cadeautjes".
 


Sinterklaasjournaal zet ouders voor het blok

door Henk Boeke

Afgelopen week riep Dieuwertje Blok in het Sinterklaasjournaal van de NTR alle kinderen op om naar Sinterklaasjournaal.nl te gaan. Daar moesten ze hun naam en e-mail adres invullen omdat ze anders geen cadeautjes zouden krijgen.

Ouders die zorgvuldig omgaan met mediaopvoeding, en hun kinderen leren om nooit hun persoonsgegevens prijs te geven op internet, werden hierdoor in een onmogelijke positie gedrukt. Want hoe kun je weigeren om mee te werken aan deze oproep? Dan krijgen je kinderen immers geen cadeautjes. Dat valt niet uit te leggen.

Zelfs de standaard-strategie om onzin-gegevens in te vullen werkte niet, vertelde een moeder ons. Haar dochter van 8, die nog in Sinterklaas gelooft, keek over haar schouder mee wat ze invulde. Ze accepteerde geen verzonnen naam en geen fake-adres.

Helaas zijn al die Sinterklaas-journaals vooraf opgenomen, dus aanpassing van het script, en er nu nog een andere draai aan geven, zit er helaas niet in. Het enige wat we kunnen bedenken is dat de NTR het invulformulier verwijdert, en er een boodschap voor in de plaats zet "dat het natuurlijk niet serieus bedoeld was, omdat je nooit je persoonsgegevens mag prijsgeven op internet". Of zoiets.

De druk die hier wordt toegepast om kinderen naar de site van het Sinterklaas-journaal te lokken en hun persoonsgegevens in te leveren. ("Als je je naam en adres niet meldt krijg je geen cadeautjes") gaat wel erg ver. Evenals het popup-scherm dat verschijnt na het invullen van de persoonsgegevens. Daarin poogt men de bezoekertjes over te halen om extra vriendjes of vriendinnetjes aan te melden. (In de adresbalk staat ook het woord 'viral'. Wat moet de publieke omroep met virals? Hebben ze iets te verkopen?)

Qua privacy is er nog wel meer fout gegaan. Wat te denken, bijvoorbeeld, van dat dubieuze opt-out zinnetje "De Sint mag contact met mij opnemen in verband met pakjesavond" onderaan het aanmeldformulier? Als je niets doet, gaan ze je nog lastigvallen ook, omdat het vinkje standaard 'aan' staat. Van de wettelijke verplichting om uitsluitend met opt-in te werken, dus expliciet toestemming te geven, heeft men zich niets aangetrokken.

Wettelijk gezien is er trouwens nog veel meer mis. Ten eerste heeft de NTR verzuimd om het verzamelen van namen en adressen waar ze nu mee bezig zijn, aan te melden bij het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP). Ten tweede vereist de Wet bescherming persoonsgegevens (WBP) dat er voor het verzamelen van gegevens van kinderen onder de 16 jaar toestemming van de ouders nodig is. Op het invulformulier staat niet dat kinderen eerst toestemming aan hun ouders moeten vragen voor ze hun naam en e-mail adres invullen. Laat staan dat je voor het invullen van gegevens van vriendjes en vriendinnetjes eerst toestemming moet vragen aan hún ouders...

Henk Boeke
[email protected]

Naschrift d.d. 21 november 2011
Ons bericht is inmiddels opgepakt door de NRC (woensdag 16 november) en het AD (zaterdag 19 november). Hilarisch was het item dat Pow News ervan maakte (vrijdag 18 november). Het start op 9.00 minuten.


Reacties

1.
Goed stukje, ik ergerde me er ook al aan. Wat vind je trouwens van de nieuwe trend om allerlei sponsoracties ook via email/websites te moeten doen? Ik vind het dus helemaal niks!! Nu ook: schaatsen/zwemmen voor water (Plan NL): of je de potentiële geldschieters even per (door hun voorgekauwde) email wilt benaderen en via websites alles kan bijhouden. Ook bij de grote clubactie was het al zover. En dit alles natuurlijk onder het mom van veiligheid, maar als je gewoon een automatisch incasso afgeeft op papier (Kinderpostzegels) is het toch ook veilig, lijkt me.

Ik verdenk ze ervan dat ze hun email bestand eens even lekker uitbreiden op deze manier (ook al zeggen ze van niet).

[naam en adres bekend bij de redactie]

2.
Ik stel voor dat op school verteld wordt dat de juf of de meester alle namen al heeft ingevuld. Of dat je dat als ouders zegt dat je de naam al lang ingevuld hebt. Het lijkt me niet dat je kind dit gaat controleren.

Wel een aparte actie overigens. Alle gegevens invullen? Sinterklaas weet toch waar alle kinderen wonen?

[naam en adres bekend bij de redactie]

3.
Dank voor dit zeer informatieve bericht. Als vader van 2 kinderen in de Sint-leeftijd sta ik paf van NTR. Zij gaan zozeer over de grens dat ik mij zelfs heb afgevraagd of hier geen spelletje wordt gespeeld.

Ik ben zo vrij geweest dat integraal in een RCC -klachtformulier te plakken om zo een reclameklacht te onderbouwen en in te dienen. Niet mooi, wel snel. [RCC staat voor 'reclamecodecommissie' - red.]

[naam en adres bekend bij de redactie]

4.
Eigenlijk moest ik een beetje lachen om de overspannen reactie op de oproep van het Sinterklaasjournaal om je in te schrijven in het grote boek van Sinterklaas.. Het lijkt wel alsof men zelf iedere creativiteit heeft verloren. Even tegen je kind zeggen dat je het allang gedaan hebt of dat Sinterklaas ons adres wel overschrijft uit het vorige boek, komt kennelijk niet op in het hoofd van mensen die overal kwaad in zien en liever met veel bombarie een 'groot' probleem constateren dan even een simpele oplossing bedenken.

Overigens heb ik de zin " Je moet je naam en e-mailadres invullen, anders krijg je geen cadeautjes" nooit zo stellig uitgesproken gehoord. Wel heb ik iets gehoord over een nieuw boek waar we natuurlijk wel allemaal in moeten staan. Ouders die hier zelf niets mee kunnen staan wel erg weinig sterk in hun schoenen.

Paniek om niks dus. En wat veel erger is, wederom een laffe aanval van betweterige types op ons mooie Sinterklaasfeest.

[naam en adres bekend bij de redactie]

4.
Het is al weer een stapje erger geworden. Zie: Sinterklaasjournaal.nl lekt gegevens duizenden kinderen op Nu.nl.

Ik vind het heel goed dat jullie dit soort zaken aan het licht brengen. Hoewel Diewertje Blok nog zo mooi vertelde bij POW News dat alle gegevens "weggaan zoals Sinterklaas weggaat" liggen de gegevens nu op straat door een slecht beveiligde website.

Ik vind dit een kwalijke zaak. Het Sinterklaasjournaal heeft wat mij betreft ook veel te veel invloed op de kinderen. Ik ben genoodzaakt om dagelijks mee te kijken om in ieder geval zeker te zijn van wat mijn kinderen zien en te horen krijgen, en het dan te sturen naar de manier waarop wij het Sinterklaasfeest willen vieren. Helaas wordt het ook school ook gekeken (ook zo iets....) dus niet laten kijken is geen optie.

Bedankt voor jullie inzet in dit soort zaken.

Daphne Vink

5.
Als ouder van twee kinderen van 5 ben ik zeer teleurgesteld in uw artikel. De actie van het Sinterklaasjournaal was briljant! Je kon je naam invullen en dan kreeg je Sinterklaas zelf aan de lijn, die jouw naam uitsprak en opschreef in het grote boek! Een filmpje dat op zo'n manier gepersonaliseerd is heet overigens een 'viral', omdat ze doorgaans gebruikt worden om per e-mail door te sturen (als een virus, maar dan zonder computers te besmetten). In dit geval stond hij gewoon online.

Als je samen met je kinderen naar het Sinterklaasjournaal kijkt, dan is er niks mis mee om ook aan hun actie op het internet mee te doen. Maar als je je kinderen die nog in Sinterklaas geloven zelfstandig op het internet laat spelen, dan moet je niet het Sinterklaasjournaal daar de schuld van geven. Natuurlijk is het de bedoeling dat je samen met je kind daaraan meedoet.

En heel erg is dat Ouders Online het item van Pownews 'hilarisch' noemt. Pownews had zoals altijd een vooringenomen mening en kwam met opgeklopte stemmingmakerij, waarbij één uit z'n verband gerukt citaat uit het Sinterklaasjournaal wel vijf keer in beeld kwam met denigrerende teksten eronder. Pownews is een rechtse beweging die het als haar missie ziet om de in hun ogen linkse omroepen te bestrijden en laat daarbij geen middel onbenut. Zelfs over de hoofden van de kinderen voeren ze nu hun politieke strijd, en Ouders Online doet daar blijkbaar aan mee.

Mijn kinderen mogen lekker naar het Sinterklaasjournaal kijken en samen met mij mijn emailadres invullen (nee, ze hebben zelf geen emailadres, ik ben toch niet gek?). Maar het Pownews hoeven ze echt niet te zien voor hun 18de.

Met vriendelijke groet,
Erik Smit, Utrecht

(Mijn naam en woonplaats mogen gewoon op de site, hoor. Mijn email adres mogen jullie ook hebben, maar hoeft niet op de site vermeld te worden)

6.
Ik las uw stukje over privacy-schending, daar ben ik het volledig mee eens. Nog erger vind ik het feit dat wij als ouders gedwongen worden het Sinterklaasjournaal te kijken, omdat er op school thematisch mee gewerkt wordt.

Maandag mochten de kinderen de schoen zetten op school. Dinsdag zat er niets in, want de vlag was weggewaaid (hier thuis hangt ook geen vlag, en toch weten ze hier de weg wel te vinden). Woensdag evengoed niets en toen ik weer twee teleurgestelde kinderen had, ben ik gaan informeren. De planning is pas vrijdag. Degene die dit verzonnen heeft, heeft vast geen psychologie gestudeerd.

Die Sinterklaastijd is al zo spannend voor ze, hoe zouden alle kinderen het vinden als pakjesavond echt niet door kon gaan omdat het te glad is? Gevolg, erg onzekere en teleurgestelde kinderen hier.

[naam en adres bekend bij de redactie]

7.
De mensen die vinden dat het een briljante actie is, hebben na het artikel nog niet door wat voor impact op de privacy de oproep van de NTR heeft, en wat voor een chanterende methode ze hiervoor gebruiken. Zowel deze mensen, als de NTR, hebben blijkbaar ook niet door wat voor een impact Sinterklaas op kinderen heeft. En voor de NTR is dat - als omroep die het Sinterklaasjournaal brengt - natuurlijk een grove schande.

Daarnaast heeft men geen idee hoe belangrijk privacy is. Het recht hierop is niet voor niets vastgelegd in de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens.

Mensen die vinden dat er geen probleem is omdat ouders creatief en sterk genoeg moeten zijn om het invullen van gegevens te vermijden, verleggen het probleem van de veroorzaker naar het slachtoffer (aangezien de ouders verantwoordelijk zijn voor het kind).

Als creërende specialist op het gebied van media vind ik overigens dat de NTR niet creatief genoeg is geweest. Men had enkel een zoekveld voor namen in het grote boek hoeven te maken, met uiteraard altijd een positief antwoord. Men had niet daadwerkelijk een bestand hoeven doorzoeken of gegevens hoeven vast te leggen maar simpelweg enkel direct de naam in een filmpje hoeven te verwerken. Wanneer de browser dan gesloten wordt, webpagina weg, filmpje weg, gegevens weg.

[naam en adres bekend bij de redactie]


Henk Boeke is redacteur van Ouders Online.