Ouders Online
Archief
Offline gelezen - Boeken over kinderen waar 'iets' mee is

3 maart 2006

Martine Borgdorff las voor ons een aantal boeken over kinderen waar 'iets' mee is:

  • moeite met rekenen;
  • faalangst;
  • moeilijk gedrag;
  • ADHD.
     

    Wat kun je doen als je kind 'iets' heeft?

    door Martine Borgdorff

    Als blijkt dat een kind zich anders ontwikkelt dan andere kinderen, dan krijgen ouders vaak behoefte aan meer informatie. Maar waar kun je dan terecht? Dat is vaak nog lang niet eenvoudig. Er zijn echter wel veel boeken beschikbaar, over tal van 'bijzondere kinderen'.

    We beginnen met een algemeen overzicht van titels van de Vlaamse uitgeverij Lannoo, die we waarderen vanwege de hoge kwaliteit. Daarna volgt een overzicht van boeken over ADHD, waaronder ook titels die in eigen beheer zijn uitgegeven door de auteurs zelf.

    Moeite met rekenen

    omslag: Ik reken fout

    Ik reken fout
    door: Martine Ceyssens
    uitg.: Lannoo
    ISBN: 90-209-5003-7
    prijs: EUR 16,95

    In Ik reken fout behandelt Martine Ceyssens rekenproblemen bij kinderen. De oorzaken van rekenproblemen zijn legio, er kan sprake zijn van een ruimtelijk-visueel probleem of iets anders dat gedurende de schoolloopbaan blijkt, maar in de praktijk zijn het vaak de ouders die als eerste merken dat hun kind moeite heeft met rekenen.

    Van een rekenprobleem wordt gesproken als het kind op rekentesten blijvend zwak presteert en als die gebrekkige prestaties niet teruggevoerd kunnen worden op andere omstandigheden, zoals een zwakke begaafdheid, ziekte of een aandachtsstoornis. Een rekenprobleem hoeft niet te betekenen dat het kind voor altijd 'verloren' is. Therapie kan helpen, al dan niet ondersteund door handigheidjes die het kind in de praktijk kunnen helpen.

    'Ik reken fout' is een praktisch boek, bedoeld als gids voor ouders, leerkrachten en begeleiders, en vooral handig door de vele oefeningen die erin staan. Er zijn rijmpjes en tekeningen die kinderen kunnen helpen bij het splitsen van getallen, klokkijken en het aanleren van tafels.

    Ook al zal het kind geen rekenwonder worden, voor ouders is het toch prettig om zelf iets te kunnen doen. Daar levert dit boek een handige bijdrage aan.


    Faalangst

    omslag: Ik kan dat niet

    'Ik kan dat niet!' zegt mijn kind
    door: Marc Litière
    uitg.: Lannoo
    ISBN: 90-209-4117-8
    prijs: EUR 14,95

    In 'Ik kan dat niet!' zegt mijn kind gaat Marc Litière in op faalangst bij kinderen. Faalangst is niet hetzelfde als angst die bij iedere nieuwe leerervaring hoort, en die ieder kind heeft. Bij faalangst is het bang zijn uitgegroeid tot een steeds aanwezige hindernis in het leven van het kind.

    Vanuit de gedachte dat voorkomen beter is dan genezen wil Litière in zijn boek ouders wijzen op de eerste signalen die een kind geeft. Hij wijst daarbij veelvuldig op de voortdurende prestatiedruk die de hedendaagse samenleving aan mensen stelt, en lardeert zijn tekst op een soms wat onbeholpen manier met songteksten (zoals 'We can work it out' van The Beatles). Ouders die zich daar niet door laten afschrikken, vinden in dit boek praktische tips ('Heb respect voor de eigenheid van het kind') en oefeningen om de faalangst in te dammen.

    Het grootste nadeel van dit boek is dat het op een over-voorzichtige toon vanuit het kind is geschreven, wat tobbende ouders op hun beurt ten onrechte het gevoel zou kunnen geven dat zíj het dus verkeerd doen.


    Moeilijk gedrag

    omslag: Waarom doet mijn kind zo moeilijk?

    Waarom doet mijn kind zo moeilijk?
    door: Peter Prinzie
    uitg.: Lannoo
    ISBN: 90-209-5530-6
    prijs: EUR 17,95

    Ieder kind weigert wel eens zijn bord leeg te eten of zijn kamer op te ruimen, maar als het een dagelijkse worsteling wordt, dan zou er wel eens meer aan de hand kunnen zijn. Pedagoog Peter Prinzie, docent aan de Universiteit Leiden, beschrijft in Waarom doet mijn kind zo moeilijk? wanneer het gedrag nog binnen het normale valt en wanneer het in wetenschappelijk opzicht asociaal is en er dus iets moet gebeuren.

    De informatie in het boek is gebaseerd op een grootschalig onderzoek onder ouders en prettig genoeg zijn er veel praktijkvoorbeelden in de hoofdstukken opgenomen. Ook voorziet het boek in vuistregels en manieren om om te gaan met een kind dat moeilijk gedrag vertoont.

    Consequent zijn, time-outs instellen... de meeste adviezen zullen ouders met een kind-met-gebruiksaanwijzing genoegzaam bekend zijn, maar Prinzie zet ze nog even handig op een rij. Een praktisch boek zonder opgeheven vingertje.


    Boeken over ADHD

    Ouders van ADHD-kinderen kunnen tegenwoordig putten uit een groeiend arsenaal aan boeken over dit onderwerp. Hieronder een greep uit het aanbod.

    omslag: Zit stil! op school

    Zit stil! op school
    door: Rita Bollaert
    uitg.: Lannoo
    ISBN: 9020948725
    prijs: EUR 16,95

    Zit stil! op school van Rita Bollaert is een vervolg op het boek 'Zit stil!' van Theo Compernolle, een al wat oudere gids voor de omgang met overbeweeglijke kinderen. Het boek van Bollaert richt zich vooral op de (basis-)schoolsituatie en is geschreven vanuit de persoonlijke ervaringen van de schrijfster, die als moeder van een kind met ADHD én als leerkracht de nodige ervaringsdeskundigheid opdeed.

    Wat meer zakelijke beschrijvingen van de schoolpraktijk worden afgewisseld met dagboekfragmenten van een moeder en een juf, wat de leesbaarheid ten goede komt. Het boek gaat uit van een onmisbare samenwerking tussen school en ouders en kan zo een goede inspiratiebron zijn voor ouders die daar nog geen ervaring mee hebben.

    Naast Zit stil! op school is er een vergelijkbaar boek beschikbaar, getiteld Tieners, zit stil! op school, eveneens geschreven door Rita Bollaert. Dit laatste boek gaat over de omgang met overbeweeglijke kinderen in het vervolgonderwijs (uitg.: Lannoo, ISBN: 90-209-5724-4, prijs: EUR 16,95).


    omslag: Voorbij ADHD

    Voorbij ADHD
    door: Coline Jongerden
    uitg.: De Driehoek
    ISBN: 9060306406
    prijs: EUR 9,90

    Voorbij ADHD is een boekje waarin ergo- en shiatsu-therapeute Coline Jongerden beschrijft hoe zij het kind van een vriendin behandelde volgens de ICCM, de Integrated Child's Core Method. Deze methode gaat zoals vaker bij alternatieve geneeswijzen uit van een holistische benadering van de aandoening, met als uiteindelijk doel het bereiken van een goede lichamelijke conditie, emotionele stabiliteit en verbetering van het leergedrag.

    Het boekje behandelt onderwerpen als voeding, massage en opvoeding, en geeft oefeningen om vaardigheden te verbeteren. Wellicht ten overvloede wijst Jongerden erop dat het niet de bedoeling is dat ouders andere, reguliere behandelingen van hun ADHD-kind meteen aan de wilgen hangen. Vooral niet als hun kind medicijnen gebruikt.


    omslag: Ik wilde alleen maar rust!

    Ik wilde alleen maar rust!
    door: Genoveva Hopman
    uitg.: Bergboek.nl
    ISBN: n.v.t.
    prijs: EUR 14,50

    Ik wilde alleen maar rust! is een ego-document van Genoveva Hopman, uitgegeven in eigen beheer. Hopman is moeder van een zoon met ADHD. Ze tekende haar eigen ervaringen op, maar ook die van andere ouders, broers en zussen. Daaruit blijkt dat leven met een ADHD-kind in de nabijheid geen pretje is, om het zachtjes uit te drukken.

    Niet geschikt voor wie behoefte heeft aan nieuwe inzichten en praktische handreikingen, wel voor wie de herkenning zoekt.


    omslag: ADHD alternatieven

    ADHD alternatieven
    door: Aviva en Tracy Romm
    uitg.: De Driehoek
    ISBN: 906030621x
    prijs: EUR 14,90

    ADHD alternatieven, geschreven door het Amerikaanse echtpaar Aviva en Tracy Romm, geeft een 'natuurgeneeskundige benadering van hyperactiviteit'. Volgens de auteurs wordt Ritalin maar al te vaak ten onrechte aan hyperactieve kinderen voorgeschreven. Ze vinden dat wel een hoop chemische stoffen ineens, terwijl de lichamelijke oorzaak van hyperactiviteit niet onomstotelijk vaststaat. ADHD is gemedicaliseerd en daar vaart vooral de farmaceutische industrie wel bij, aldus de auteurs. Veel Ritalin-slikkertjes brengen immers veel geld in het laatje.

    De recepten voor tincturen, thee en andere middelen, die met een beetje handigheid zelf gemaakt kunnen worden, moeten een alternatief bieden voor de reguliere medicatie. Jammer dat het echtpaar Romm het beleren niet kan laten.

    Let op: de redactie van Ouders Online distantieert zich uitdrukkelijk van de inhoud van dit boekje. We wilden signaleren dat het er is, en niets meer dan dat.

    Met name de suggestie dat natuurproducten minder gevaarlijk zouden zijn dan 'chemische stoffen' (bedoeld is waarschijnlijk: gesynthetiseerde stoffen, aangezien elke stof per definitie chemische eigenschappen heeft) is uiterst misleidend. Er zijn tal van natuurproducten die je nooit aan je kind zou willen geven, variërend van sterke wiet tot giftige paddestoelen.

    Een tweede bezwaar tegen zo'n natuurgeneeskundige benadering is dat het de deur wijd open zet voor ondeskundige diagnoses. We zien bijvoorbeeld maar al te vaak dat leerkrachten, die niet medisch geschoold zijn, de 'diagnose' ADHD stellen. Onze uitgangspunt is dat ADHD altijd door een arts en bij voorkeur een kinderpsychiater moet worden vastgesteld.


    omslag: O jee, een kind met ADHD

    O jee, een kind met ADHD!
    door: Astrid van Kleeff
    uitg.: ojeeadhd.nl
    ISBN: n.v.t.
    prijs: EUR 19,95 (incl. verzendkosten)

    O jee, een kind met ADHD! van Astrid van Kleeff begon als scriptie voor haar Pabo-opleiding, die ze volgde om meer houvast te hebben in de omgang met haar drie ADHD-kinderen. Van het boek is inmiddels een tweede, herziene druk verschenen.

    Van Kleeff schetst nuchter en met een prettige dosis humor de achtergronden van ADHD en de problemen die zij in de praktijk thuis en op school tegenkwam. Zo probeert ze leerkrachten en ouders meer inzicht te geven in de omgang met drukke kinderen.

    Dat levert een verhelderend geheel op, bijvoorbeeld in het hoofdstuk 'Mythes rondom ADHD'. ADHD staat niet voor 'alle dagen heel druk' leert Van Kleeff ons, want ADHD-ers kunnen ook juist heel rustig zijn.

    Inmiddels bestaat er ook een stichting O jee ADHD die zich sterk maakt voor de bouw van een logeerhuis voor hyperactieve kinderen.