Ouders Online
Archief
Opinie – Huismannen

13 december 2002

Onder het motto 'Mannen in de hoofdrol' voert het Ministerie van SZW (Sociale Zaken en Werkgelegenheid) campagne voor een betere verdeling van zorgtaken tussen mannen en vrouwen. Staatssecretaris Phoa van emancipatie en familiezaken wil "mensen inspireren om nieuwe ideeën en oplossingen te bedenken", meldt de website. (Citaat uit: www.minszw.nl.)

De campagne 'Mannen in de hoofdrol' is redelijk geruisloos begonnen in oktober 2002, met een lezing van Justus van Oel. In 2003 zijn ons een conferentie en allerlei 'multimediale uitingen' beloofd, met nog vele andere activiteiten. En er is geld van de Europese Unie. Het doel is: "streven naar een grotere inzet van mannen thuis, in relatie tot gezin en familie en meer ruimte voor vrouwen om te blijven werken." (Citaat uit: www.minszw.nl.)

Roel van der Wekken, een van de mannen achter www.huismannen.nl (een Themapagina van Ouders Online) doet de aftrap hier op Ouders Online.


Mannen moeten niet willen maar doen

door Roel van der Wekken

Om mannen zover te krijgen dat ze meer in het huishouden gaan doen, komt het Ministerie van SZW met een campagne onder de titel 'Mannen in de hoofdrol'. De overheid wil – namens het Nederlandse volk is dat toch? – dat mannen meer in het huishouden zouden willen doen. Alleen doet de man het niet.

Inmiddels regent het
Alle was blijkt zich diep in de spelonken van de klamme dekbed-hoes verzameld te hebben. Als het ding eindelijk aan de lijn hangt, is de volgende uitdaging het uit elkaar zien te krijgen van de panty-kluwen, en blijken er daarna veel sokken op de solotoer. Het is ineens niet zo zonnig meer. Zijn dat regenwolken? Nou ja, laat maar hangen die was. Het is nu tijd om de kinderen van school te halen.

Lege flessen in de auto voor de super, heb ik nog iets speciaals nodig? Die kleine wil weer niet van de tv vandaan natuurlijk, hij kijkt eigenlijk veel te veel. Waar zijn z'n schoenen? Moet je plassen? Okee. De mat in de wc stinkt weer eens. Die jongetjes van gisteren. Hèhè, we zijn weg. Inmiddels regent het.

De campagne zou er niet op gericht moeten zijn om de man te laten willen, maar de actie zou erop gericht moeten zijn om het de man te laten dóén. Just do it, is mijn motto.

Vrouwen in de bijrol
Okee, ik denk mee. Welke mannelijke snaar zou er in trilling gebracht moeten worden om het sterke geslacht zover te krijgen dat ze vanachter hun bureaus, draaibanken en stuurwielen vandaan komen om de wc te schrobben, de spinazie drie keer te wassen en de vettige bovenkant van de keukenkastjes te soppen?

Een weldenkend man wil dat toch helemaal niet?! Heeft God dáár niet juist de vrouw voor geschapen? Die doet dat soort dingen graag, het is haar natuur. Vrouwen willen niet anders: ze moeten met heel veel moeite gestimuleerd worden om eens iets te gaan doen tegen betaling. Ook daar doet datzelfde ministerie zijn gloeiende best voor, overigens.

Markt-principe faalt
Werk is een raar begrip. De was ophangen is ook werk. Het heeft alleen weinig of geen prestige en het levert geen geld op. Die dingen lijken samen te gaan. Hoe minder mensen het willen doen, hoe meer het zou moeten betalen. Het markt-principe faalt in deze volkomen.

Huishoudelijk werk als plezierig voorstellen is natuurlijk belachelijk. En de zorg voor de kinderen hoeft niet onder de aandacht te worden gebracht, want dat heeft wél prestige. Een man met een kind is 'hot'. Een man met een dweil niet. Een vrouw met een dweil trouwens ook niet. Huishoudelijk werk is over het algemeen niet leuk. Geen enkel reclame-bureau kan dat veranderen. Neem dat maar van mij aan.

Poster
Een landelijk dagblad vroeg laatst aan Huismannen.nl, het online damesblad voor de huisman, of wij een pakkende poster wilden verzinnen die kon dienen in de campagne 'Mannen in de hoofdrol'. Om staatssecretaris Phoa alvast op weg te helpen, zeg maar. Het bleek een moeilijke opgave.

De kinderbenadering is een voor de hand liggende aanpak. De krant koos zelf uit een aantal ideeën uiteindelijk voor een eigen ontwerp: een foto van een heel erg zielig kijkend kindje dat natuurlijk zo zielig kijkt omdat ze haar vader zo mist. Maar het door deze foto opgewekte loodzware vaderlijke schuldgevoel is in de praktijk gemakkelijk af te kopen met een keertje extra voorlezen. En papa gaat toch altijd mee naar het voetballen van de kleine? Nou dan, wat wil je dan nog meer. Ik hoor het de vaders al denken.

"Kopje koffie, buurman?"
De online huismannen hadden liever een luchtige aanpak gezien door middel van een foto waarop je een man ziet die samen met zijn zoontje de was ophangt, terwijl de knappe buurvrouw zwoel vraagt of papa soms koffie wil. "Kopje koffie, buurman?"

Er waren ook andere ideeën. Een knoepert van een bulldozer aan het werk met daaronder de tekst: 'De bulldozer kan hij bedienen, nu de wasmachine nog', appellerend aan het mannelijk eergevoel. Dit idee werd als 'te ingewikkeld' verworpen, wat niet al te complimenteus is voor de doelgroep.

Ook grepen we in een idee terug op de zeventiende eeuw, door een schilderij van Jan Steen (van 'het huishouden van') te gebruiken met de tekst: 'Manager gezocht voor dit huishouden'. Zo waren er meer ontwerpen. Maar geen van alle écht pakkend.

Geld
In het onderzoek van Vincent Duindam, gepubliceerd in zijn boek 'Zorgende vaders', werd aan 180 mannen gevraagd wat hun motivatie was om in deeltijd of voltijd voor de kinderen en het huishouden te gaan zorgen. De band met hun kinderen bleek een belangrijke reden, maar de meest motiverende factor was het inkomen van de partner!

Een vrouw met een goede opleiding en dito salaris heeft de meeste kans op een huisman. Dit lijkt gebaseerd te zijn op twee dingen: geld, en een vrouw die niet op haar mondje gevallen is.

Campagne-gewijs hebben we hier dus weinig aan.

Wist u dat al?
Maar goed, ik blijf meedenken. Wat moet de boodschap zijn? Willen we de man aanspreken op zijn vadergevoel, zijn eergevoel of zijn lust tot schoonmaken? Of misschien wel op zijn relatie? Dat een huisman betere seks heeft bijvoorbeeld? (Wist u dat al? ;-) Dat trekt geheid de aandacht. Maar trappen ze er ook in?

Een niet onbelangrijk deel van het huidige huismannen-bestand is door klachten over de geestelijke gezondheid achter het aanrecht terechtgekomen. Niet echt een aanbeveling zou je zeggen, maar misschien is hier toch een insteek te maken: "Zin om je baas af te maken, in plaats van je werk? Word huisman." Zoiets?

De echte masculiene man
We kunnen ons ook afvragen of de campagne sowieso wel nut heeft. Het CBS (Centraal Bureau voor de Statistiek) heeft berekend dat over een jaar of 10 de man en de vrouw samen voor de inkomsten zorgen in het huishouden. Ook zonder de campagne van Phoa.

De 'echte' masculiene man, die communiceert met wat gebrom in de baard, en die het uitdoen van zijn schoenen bij de deur als zijn aandeel in het huishouden beschouwt, wordt steeds zeldzamer. In België schijnt strijken al geassocieerd te worden met mannen. In de supermarkt worden vrouwen nog slechts achter de kassa gezien, in plaats van achter het winkelwagentje. Huishoudelijke apparaten krijgen een 'mannelijke' vormgeving, en dag- en nachtcrème voor de man is niet raar meer. Koken is al lang niet meer iets vrouwelijks. Het ramen lappen, kleren wassen en de vloer swifferen komt er ook nog wel in.

We willen het tenslotte zelf.

Roel van der Wekken
p/a [email protected]


Roel van der Wekken (39) is huisman en vader van twee jongens (3 en 6 jaar). Hij werkt mee aan www.huismannen.nl, een Themapagina van Ouders Online.