Ouders Online
Archief
Opvoeding: cursussen voor ouders – deel 1

15 juni 2002

Sommige ouders volgen een cursus om hun opvoedings-vaardigheden te verbeteren. Soms klinken er zelfs geluiden dat opvoedcursussen verplicht zouden moeten worden. Maar wat houdt dat eigenlijk in, zo'n cursus?

Ouders Online wil graag van ouders zelf weten hoe het was. In deze eerste aflevering van een reeks ervarings-verslagen vertelt Thessa de Bruin over een cursus 'Dynamisch Ouderschap'. Zij wilde daaraan deelnemen omdat ze ontdekt had dat ze in sommige situaties precies die ouder was geworden, waarvan ze gezworen had het nooit te willen zijn. Ze vond dat ze als ouder veel meer op haar moeder en vader leek dan ze eigenlijk wilde.

Bent u ook op cursus geweest en wilt u ons vertellen hoe het was? Mail naar [email protected].


Dynamisch Ouderschap

door Thessa de Bruin

cursus: Dynamisch Ouderschap
gegeven door: Erik Robertson
gevolgd: 2 juni 2002, van 10 tot 17 uur
plaats: Centrum de Roos, Amsterdam
kosten: EUR 68,- p.p. (exclusief lunch)
oordeel: fantastisch

Meestal loopt het opvoeden van een kind min of meer automatisch. Maar dan ineens is er een situatie die je nog niet eerder hebt meegemaakt: een confronterende ervaring of onwenselijk gedrag van het kind en ineens weet je niet meer hoe je moet reageren. Je raakt in paniek, vergeet alle opvoedtechnieken die je je bewust eigen hebt gemaakt en je grijpt terug op datgene wat je als kind geleerd hebt.

Ineens sta je daar en ga je precies zo om met je eigen kind als dat er vroeger met jou is omgegaan. Ineens ben je precies die opvoeder die jou destijds opgevoed heeft. Soms is dat positief en heb je daar wat aan (en je kinderen ook), maar soms is het negatief en zet je een patroon voort dat helemaal niet binnen de opvoeding van je eigen kinderen – zoals ik dat zou willen – thuishoort.

Sneeuwbal
We lopen allemaal als ouders het risico dat ons kind later ook verder doorgeeft wat wij zelf doen. Net zoals wij doorgeven wat ons is overkomen. Een sneeuwbal-effect: fantastisch als het gaat om een positieve en constructieve opvoedingsmethode, maar minder geslaagd of zelfs als het gaat om een destructief patroon.

Wat vroeger werkte voor ons, hoeft nu voor onze kinderen niet per se hetzelfde gunstige effect te hebben. De kinderen van nu zijn in sommige opzichten heel anders dan de kinderen van vroeger. Een groot deel van de huidige kinderen is zelfs compleet allergisch voor autoritair ouderschap.

Autoritaire ouders kunnen de relatie met hun kinderen zo verstoren dat ze de invloed en de mogelijkheid om het kind iets te leren volledig verliezen.

Kortom: sommige methoden die we geleerd hebben, zijn of niet meer wenselijk of functioneren simpelweg niet meer. Maar ja, wat dan?

Bewust ouderschap
Als dat wat je geleerd hebt niet meer werkt, wordt het tijd te kijken naar je ouderschap en opvoedingstechnieken en je af te vragen waarom het niet meer werkt. Het is tijd om je bewust te worden van hoe jij als ouder de omgang met je kind wilt hebben. Dat is een beslissing die de ouder moet nemen: het is de ouder die bepaalt hoe zijn of haar relatie met het kind eruit ziet en niet het kind.

Door bewust te kijken naar je ouderschap is het mogelijk om de oude patronen te herkennen en om te zetten naar positieve en constructieve opvoedingsmethoden. De eerste stap naar verandering is altijd: bewust worden, het zien en erkennen van het 'probleem'.

Vijf menselijke waarden
Ouders zijn beter dan school in staat om hun kinderen op te voeden. Op school moet een kind academische vaardigheden leren. Maar thuis moet een kind leren wat er nodig is om goed te functioneren in deze wereld. Hoewel scholen tegenwoordig steeds meer aandacht besteden aan sociale vaardigheden, is de ouder-kind-relatie eigenlijk veel geschikter om belangrijke waarden en normen bij te brengen.

Volgens Robertson zijn de vijf belangrijkste menselijke waarden: liefde, vrede, waarheid, geweldloosheid en correct gedrag.

Liefde
Liefde is niet alleen zachtheid en dat warme gevoel. Liefde is ook: de wet zijn. Zodat je kind zich kan ontwikkelen binnen de door jou gestelde grenzen. Je kind iets ontzeggen kan zeer liefdevol zijn. Liefde is niet altijd 'ja' zeggen; liefde is ook 'nee' zeggen.

Vrede
Wereldvrede begint in je eigen huiskamer. Als er vrede en harmonie in je gezin is, dan zullen je kinderen uitdragen buiten het gezin. Als er angst, geweld, agressie en negativiteit in je gezin heerst, dan zullen de kinderen dat óók uitdragen.

Waarheid
Door eerlijk te zijn tegen onszelf en tegen onze kinderen, leren kinderen dit ook te zijn. Leugentjes om bestwil ondermijnen de waarheid. Zonder waarheid is groei als mens niet mogelijk.

Geweldloosheid
Onze kinderen worden dagelijks overladen met beelden van geweld. Ook zogenaamde 'gevechten tussen goed en kwaad' hebben slechts één boodschap: geweld.

Correct gedrag
Correct gedrag is waarschijnlijk een van de moeilijkste waarden om je kinderen te leren. Soms komt het ons absoluut niet uit om te doen wat juist is. Vooral als er op korte termijn een voordeel te behalen is om het anders te doen. Maar uiteindelijk levert de keuze voor correct gedrag op lange termijn veel meer voordeel op dan het gewin op korte termijn. Maar dat is lang niet altijd zichtbaar. En voor kinderen is het nog moeilijker dan voor volwassenen.

Een goed voorbeeld van correct gedrag is de kwestie die hier op Ouders Online onlangs nog aan de orde werd gesteld, onder de titel CD-rommetjes kopiëren is goed fout. Hierin zie je heel mooi hoe het persoonlijke gewin op korte termijn uiteindelijk niet opweegt tegen de negatieve gevolgen op de lange termijn. Want hoe meer je nu illegaal kopieert, hoe krapper uiteindelijk het aanbod zal worden van CD-roms van goede kwaliteit. Maar bovendien geef je een verkeerd voorbeeld aan je kinderen. Alsof het per geval een keuze is of je je wel of niet aan de wet houdt.

Ouderschap in balans
Ouderschap dient te bestaan uit handelen dat ontstaat uit een balans tussen hoofd en hart. Handelen vanuit alleen het hoofd (redenatie) of alleen het hart (gevoel) is incompleet en ongebalanceerd. De ideale balans is wanneer beide aspecten gelijkwaardig vertegenwoordigd zijn in het handelen.

Ik weet eerlijk gezegd niet wat die term 'dynamisch ouderschap' betekent, maar dat maakt niet uit. Ik heb intens genoten van deze workshop en ik zou iedereen willen aanraden met de ideeën van Erik Robertson aan de slag te gaan. De volgende workshops vinden plaats op zondag 23 juni 2002, zaterdag 7 september 2002 en één hele week in Frankrijk van 27 juli tot 3 augustus 2002.

Thessa de Bruin
p/a [email protected]


Erik Robertson is orthopedagoog en gezinstherapeut. Hij heeft voor verschillende instellingen gewerkt (Riagg, Afra-Boddaert) en in het onderwijs. Sinds 1995 heeft hij een eigen praktijk. Daarnaast geeft hij workshops in menselijke waarden, dynamisch ouderschap en management. Voorop in zijn werk staan respect en belangstelling voor de persoon, empathie, humor en relativeringsvermogen. De workshops zijn gebaseerd op het internationale Sathya Sai Onderwijs in menselijke waarden. In zijn praktijk heeft hij ervaring met zogenaamde 'nieuwetijdskinderen'. Zie verder: http://www.erikrobertson.nl.