Ouders Online
Archief
Product-informatie: Fietskarren, aanhangers en bakfietsen

april 2001

Je ziet ze steeds vaker rijden: van die felgekleurde fietskarren met één of twee kinderen erin. Ellen Mendelts weet uit eigen ervaring dat zo'n kar erg praktisch is, zeker als je meerdere kinderen hebt. Hieronder vertelt zij wat er zoal mogelijk is. Van fietskarren tot aanhangfietsen en van bakfietsen tot riksja's.

Let op (1): de onderstaande informatie is niet alleen nuttig voor autoloze ouders met meerdere kinderen, maar ook voor mensen die willen fietsen met een baby of een gehandicapt kind.

Let op (2): hieronder worden nog bedragen in guldens genoemd. Voor een up-to-date overzicht van prijzen en test-resultaten: zie www.fietsersbond.nl/kinderkarren.


Fietskarren, aanhangers en bakfietsen

door Ellen Mendelts

Een fietskar is een aanhangwagen achter de fiets. Je kunt er één of twee kinderen in meenemen, afhankelijk van het model. Bekende merken zijn: Burley, Chariot, Leggero en Dolphin. Het is moeilijk om aan te geven welk merk het beste is; de uiteindelijke keuze zal afhangen van je persoonlijke wensen en van je portemonnee.

Hieronder zet ik de voordelen en nadelen van de fietskar op een rijtje.

Voordelen
Om te beginnen kun je zo meerdere kinderen tegelijk in meenemen op de fiets; in theorie maximaal vier. Twee in de kar en twee in kinderzitjes op de fiets (voor en achter).

Leggero Classico Leggero Classico

Maar ook bij één of twee kinderen heeft de fietskar al voordelen. Fietsen met kinderen in een fietskar is namelijk minder zwaar dan met kinderen in kinderzitjes. Alleen als je een helling moet beklimmen trapt het erg zwaar.

Verder is uit een Zwitsers onderzoek gebleken dat kinderen in een fietskar veiliger zitten dan in een fietszitje. Mocht de fiets omvallen, dan valt het kind niet meteen anderhalve meter naar beneden. De fietskar is zo stabiel dat hij blijft staan als de fiets omvalt! En de karren zijn zodanig ontworpen dat ze bij een eventuele botsing met een auto niet onder de auto schuiven, maar over de weg voor de auto uit.

Daarnaast zijn fietskarren comfortabel. Je kind zit lekker droog en uit de wind. Kleintjes kunnen er zelfs lekker in slapen.

Voor mensen zonder auto is een fietskar de oplossing om langere afstanden af te leggen. Kinderen houden het namelijk een stuk langer vol in een kar dan in een zitje (of op een eigen fiets). Dat komt deels door het comfort (zie boven) en deels doordat ze zich niet hoeven te vervelen. In de fietskar kunnen kinderen een boekje lezen of, als ze wat ouder zijn, een spelletje doen.

Tenslotte is een voordeel van de fietskar dat je er niet alleen kinderen maar ook bagage mee kunt vervoeren. Bijvoorbeeld een hond, of twee kratten bier, of een vouwfiets (voor als je iemand van de trein moet halen). De meeste fietskarren zijn eenvoudig los te koppelen en in te klappen om mee te nemen of op te bergen.

Nadelen
Een fietskar is een hele investering: voor een kale kar betaal je ƒ 700,- tot ƒ 1.600,-. Als je daar nog accessoires bij wilt, zoals een speciaal baby-stoeltje of een set om de kar tot buggy om te bouwen, komt daar nog eens zo'n 200 tot 300 gulden bij. Daar staat tegenover dat een fietskar een zeer waardevaste investering is. De afschrijving is minder dan 10% per jaar, en er zijn meestal genoeg mensen die een tweedehands fietskar willen kopen.

Een ander nadeel is dat je met een fietskar je buggy niet mee kunt nemen in een buggy-drager. Zowel een fietskar als een buggy-drager zijn standaard rechts gemonteerd en ze passen er niet tegelijkertijd op.

Burley dlight Burley d'light

Ook iets om rekening mee te houden is dat het in het begin wel even wennen is om met een fietskar te fietsen. Je bent met fiets en aanhanger langer en breder dan je gewend bent. Sommige fietspaden zijn erg smal, om van die irritante hekjes nog maar niet te spreken. In het drukke stadsverkeer moet je soms tussen de auto's door manoeuvreren, hopend dat je nergens een kras achterlaat. Je moet iets voorzichtiger fietsen dan normaal; even snel door de bocht een stoeprandje meenemen is niet aan te bevelen. Vooral de wat smallere eenpersoonskarren kunnen dan omkiepen.

Verder is het opstappen en instappen lastig, vooral als je er een kind bij hebt dat nog niet kan lopen, of een peuter in de wegloopfase. Je moet je fiets stevig vasthouden als de kinderen instappen, en de gordels in een fietskar zijn niet zo praktisch in het gebruik als die van auto-stoeltjes. Je hebt er meestal twee handen voor nodig, waardoor je in de knoop komt met het vasthouden van je fiets.

Het kopen van een fietskar
Waar moet je op letten als je een fietskar wilt kopen? Denk om te beginnen goed na hoe je de fietskar wilt gaan gebruiken. Hoeveel kinderen wil je er in vervoeren? Komen er later misschien nog meer kindertjes bij, die ook mee moeten kunnen? Wil je de kar ook als buggy gebruiken? Wil je er ook mee joggen? Hieronder geef ik wat aandachtspunten.

1. Bedenk vóór je een kar gaat kopen dat er ook driewiel-buggy's zijn, die je uit kunt bouwen tot een eenpersoonsfietskar. Met deze karren kun je dus ook gaan winkelen en gaan joggen. Misschien dat zo'n concept beter voldoet aan je wensen dan een echte fietskar.

2. De meeste tweepersoonskarren zijn tegenwoordig in een handomdraai om te bouwen tot buggy. Het nadeel is wel dat zulke karren erg breed zijn; in sommige winkels pas je niet langs de kassa.

3. Niet elk merk is geschikt om jonge baby's in te vervoeren. Zorg in ieder geval voor een fietskar met vering, zoals de Ritschie 2 en de Dolphin. Een kar zonder vering kan behoorlijk hobbelen op klinkerweggetjes en is dus niet echt aan te bevelen voor tere babyhoofdjes.

4. Een standaard baby-stoeltje, zoals de maxi-cosi, past niet altijd goed in de kar. Maar als je zelf handig bent, kun je dat met sjorbanden of oude autogordels meestal wel oplossen. Sommige merken leveren een apart babystoeltje voor in de fietskar, bijvoorbeeld Ritschie en Chariot Comfort (beide stoeltjes kosten ca. 75 euro).

5. Er zijn fietskarren met stoffen zitjes en met kunststof zitjes. Een kar met stoffen zitjes kun je makkelijker inklappen, maar een kunststof zitje is iets degelijker. Stoffen zitjes zijn lichter en geven meer vering, maar de stof kan scheuren als de (wat oudere) kinderen wild in de kar gaan wippen of als je hard over een stoeprandje rijdt. Met een oud kussen onder het stoffen zitje kun je de levensduur overigens aanzienlijk verlengen.

Tweeling in fietskar (foto: Henk Slootweg, Barneveld) Tweeling mee... let op de breedte
(foto: Henk Slootweg, Barneveld)

6. Let bij aanschaf van de fietskar ook op de breedte van de kar en de breedte van je (schuur)deur. Sommige karren passen er niet door. Hoewel ze makkelijk in te klappen zijn, is dat voor dagelijks gebruik niet praktisch.

7. Fietskarren zijn in een handomdraai aan je fiets te monteren. Neem bij aanschaf je fiets mee om te kijken of het standaard-bevestigingsmateriaal op jouw fiets past. De meeste fietsen van de bekende merken zijn geschikt om een kar te trekken. Controleer wel of je remmen in orde zijn, gooi er eventueel een setje nieuwe remblokjes tegenaan. Versnellingen op je fiets zijn zeker geen luxe. Het optrekken met een fietskar, vooral op een helling of met tegenwind, kan best zwaar zijn. Ook handig is een tweepotige standaard of een brommerstandaard op je eigen fiets. Die staat dan veel steviger, waardoor het in- en uitstappen gemakkelijker gaat.

Tweedehands fietskarren
Tweedehands fietskarren zijn schaars, zeker als je er eentje wilt die in goede staat verkeert.

Let bij aanschaf van een tweedehands fietskar op de onderkant van de bak. Vooral aluminium bakken kunnen doorslijten.

Let er ook op of alle bevestigingsriempjes en knopjes aanwezig zijn, en of de bevestigingsringen en knoppen stevig vastzitten. De meeste bevestigings-euvels zijn met een bezoekje aan fietsenmaker en/of schoenmaker echter wel eenvoudig op te lossen.

Controleer of er ook accessoires bij de kar zitten. Duwstangen, fleshouders en losse buggy-wieltjes zijn erg duur, dus koop meteen alles wat erbij hoort of erop past.

Veiligheid
Alle fietskarren zijn voorzien van gordels, die in hoogte verstelbaar zijn. Babystoeltjes passen soms in de bestaande gordels, maar soms moet je een aanvullende gordelset kopen. Ook zijn alle fietskarren voorzien van een vlaggetje. Door de hoge zijkant kunnen kinderen niet bij de spaken van de wielen komen.

De overheid stelt een aantal eisen aan fietskarren. Ze mogen bijvoorbeeld niet breder zijn dan 1 meter en ze moeten voorzien zijn van reflectoren.

Wettelijk is er niets geregeld voor het vervoer van kinderen in fietskarren. De rechter heeft ooit een boete opgelegd voor het vervoeren van een kind in een fietskar waarin geen steun voor rug, handen en voeten was. Dat zou kunnen betekenen dat vervoer van kinderen wel is toegestaan als er voorzieningen voor het kind zijn aangebracht, maar het is nog altijd wachten op een wet die daar duidelijkheid in schept.

De meeste karren zijn niet standaard voorzien van verlichting. Het is daarom aan te raden om een los achterlicht op batterijen te monteren. Je kunt ook een extra dynamo aanbrengen op de kar, maar dat trapt wel heel zwaar. Bij sommige merken kun je verlichting als accessoire kopen.

Doe voorzichtig
De meningen over de veiligheid van fietskarren verschillen sterk. De fietsersbond is er erg positief over, maar de Stichting Consument en Veiligheid wijst op de risico's en is terughoudend over het vervoer van kinderen op de fiets in het algemeen.

Als je voor je dagelijks vervoer van de fiets afhankelijk bent, ben je misschien geneigd om de kritiek van de hand te wijzen met het argument dat niet iedereen over een auto beschikt. Helaas is de werkelijkheid anders dan de ideologie van de fietsersbond; het (auto)verkeer is druk en als fietser ben je erg kwetsbaar. Gebruik je gezonde verstand en probeer risico's realistisch in te schatten.

Onderhoud
Een fietskar behoeft geen speciaal onderhoud. Af en toe schoonmaken als de kar erg vies is geworden is voldoende. Reserve-onderdelen zijn via de speciaalzaak verkrijgbaar, hoewel mijn persoonlijke ervaring leert dat die niet vaak nodig zijn. Ik heb er zelfs nog geen lekke band mee gehad...

Aanhangfietsen

Een aanhangfiets is een soort kinderfiets zonder voorwiel, die aan de zadelpen of de bagagedrager van de ouderfiets wordt gemonteerd. Je kind kan zelf meetrappen, maar dat hoeft niet.

Aanhangfiets Piccolo Aanhangfiets "Burley Piccolo"

Zo'n aanhanger is geschikt voor kinderen vanaf een jaar of vier. Ze moeten in ieder geval rustig kunnen blijven zitten op het zadel, en liefst al zelf kunnen fietsen. Je kunt een aanhangfiets gebruiken tot een jaar of 7 à8, afhankelijk van de lengte van het kind.

Voordeel
Het voordeel van een aanhangfiets is vooral dat je met een wat groter kind langere afstanden af kunt leggen dan wanneer het kind zelf fietst. Het is ook geschikt voor kinderen die nog niet zo goed kunnen luisteren en opletten in het verkeer.

Nadeel
De andere kant van de medaille is dat je kind minder snel leert om zelf te fietsen en op te letten.

Aanschaf
De bekendste merken aanhangfietsen zijn Burley Piccolo en Add Bike. Beide worden geleverd met een bagagedrager die je op je eigen fiets moet monteren, en waaraan de aanhangfiets bevestigd moet worden.

De Piccolo wordt in het midden van de bagagedrager gemonteerd, waardoor je fietstassen of kinderzitjes verder wel kunt vergeten. Wat dat betreft is de Add Bike handiger; die wordt gemonteerd achter de bagagedrager. Een ander nadeel van de Piccolo is dat hij eigenlijk niet geschikt is voor dagelijks gebruik in het Nederlandse klimaat; er zitten namelijk geen spatborden op. Ook daarin scoort de Add Bike beter.

Aanhangfietsen zijn niet goedkoop, ze kosten rond de 1.000 gulden. Er zijn overigens ook fietsspecialisten die zelf aanhangfietsen bouwen. De prijs daarvan ligt aanzienlijk lager: zo rond de 600 gulden.

Tip: neem een aanhangfiets met versnellingen als je er langere tochten mee wilt gaan maken.

Bakfietsen

Bij het zien van een prachtige bakfiets krijg ik meteen romantische visioenen, waarin ik met een beschilderde bak vol vrolijk zingende kinderen rondfiets.

Maar hoewel ik genoeg kinderen heb om zo'n bakfiets leuk te kunnen vullen, hebben praktische bezwaren mij er nog altijd van weerhouden om zo'n ding aan te schaffen. Want waar parkeer je zo'n ding? In mijn schuurtje past hij niet. Op de parkeerplaats? Wordt-ie dan niet gejat? En gaat de boel dan niet roesten?

Bakfiets christiania Bakfiets "christiania"

Op het Internet zijn prachtige voorbeelden te vinden van hoe je er (veel) kinderen mee kunt vervoeren. Mijn persoonlijke favoriet is de christiania bakfiets met een huifkar-doek er op. Ik heb er nog nooit eentje in levenden lijve mogen aanschouwen. Zou je wel over die huif heen kunnen kijken? Is het ook geschikt voor mensen van 1.65 of kleiner? In ieder geval hangt er een fors prijskaartje aan dit romantische karretje: een complete christiania kost ƒ 2.995,-.

[Noot van de redactie: in Amsterdam is de bakfiets van fietsenmakerij "Het Mannetje" erg populair. Men parkeert hem meestal gewoon op de stoep voor de deur, onder een dekzeil. En dat gaat in de meeste gevallen goed.]

Riksja's en driewielers

Riksja's en andere driewielers hebben dezelfde bezwaren als die ik noemde bij de bakfiets. Groot en duur.

Maar toch hebben ze wel wat, natuurlijk. Er zijn fietsen waar je tot drie kinderen voor- of achterop mee kunt vervoeren. Deze fietsen hebben drie wielen en soms ook nog ruimte voor een fietstas of mand. Ze zijn erg geschikt om een gehandicapt kind, eventueel met jongere broertjes en zusjes, op te vervoeren. Doordat de fiets drie wielen heeft, is hij erg stabiel en dus geschikt voor zware belading.

BabyBike en Babymee

Babybike Babybike

Het zijn dan wel geen aanhangers, maar baby-stoeltjes als de BabyBike en de Babymee mogen niet onvermeld blijven. Ze zijn speciaal bedoeld voor baby's die nog niet kunnen zitten.

Je monteert een soort houder op de bagagedrager waar je het stoeltje in kunt klikken. Omdat fietsen betere vering hebben dan de meeste fietskarren, is dat voor heel jonge baby's een betere optie.

De Babybike wordt geleverd met een Peg Perego of Monbebe Tipo autozitje, en is leverbaar met regen- en windscherm. De Babymee is een onderstel waar bijna alle merken babystoeltjes in passen. Alleen stoeltjes van de Hema en Chicco passen niet.

Duo-zitters en verlengde fietsen

Kun je twee kinderen tegelijk achterop vervoeren? Ja en nee.

Duo-zitter Duo-zitter

Sommige mensen nemen een plank die ze aan de zadelpen bevestigen met twee steunbeugels voor de ruggetjes. Daarop plaatsen ze twee eenvoudige zitjes achter elkaar. Wie niet zelf wil knutselen, kan ook gewoon wat kopen. Er zijn speciale verlengde bagagedragers (duo-zitters) te krijgen waar twee kinderen op passen.

Maar let op: een doorsnee fiets is niet berekend op zoveel gewicht op de bagagedrager en kan snel gaan steigeren.

Daarom is het eigenlijk beter om de achtervork van je fiets te (laten) verlengen. Dan weet je zeker dat je stalen ros het niet onder de zware last begeeft. Er zijn ook kant-en-klare verlengde fietsen te koop; de prijzen daarvan liggen rond de ƒ 2000,-.

Tweelingbak Verlengde fiets met tweelingbak

Sommige fietsenzaken leveren heel bijzondere verlengde fietsen, zoals de Onderwater-fietsen en de Filibus. Deze hebben aan de voorkant een verlengd frame met daarop een soort bagagerek. Op zo'n fiets kun je in totaal maximaal vier kinderzitjes plaatsen. Twee op het bagagerek op het frame, eentje op de bagagedrager achterop en eentje in een zitje aan het stuur. Dit soort fietsen is erg duur. Bedenk dus goed voordat je tot aanschaf overgaat of je er wel echt een nodig hebt.

Tandems

Er bestaan tandems waar een groot kind voorop kan zitten en de volwassene erachter. Dit soort tandems is erg geschikt om een gehandicapt kind op te vervoeren. Achterop de bagagedrager past een zitje, en meestal kun je aan het stuur ook nog een voorzitje bevestigen.

Roam-tandem Roam-tandem

Vaak kun je dergelijke fietsen huren via de gemeente, of in bruikleen krijgen, als je een gehandicapt kind hebt. Als je er eentje wilt aanschaffen, moet je een flinke zak geld meebrengen; ze kosten ongeveer ƒ 3.000,-.


Meer informatie

Algemene informatie
www.fietskarinfo.nl - informatie over fietskarren
fiets.pagina.nl - nuttige links naar allerhande sites
www.fietsersbond.nl - de fietsersbond (voorheen ENFB)
www.grootgezin.nl/ - veel informatie over het vervoeren van meerdere kinderen

Fabrikanten
www.burley.com
www.chariotcarriers.com
www.kidcar.com
www.leggero.com
www.kangaroobike.com

Aanhangfietsen-test
www.fietsersbond.nl/aanhangfietsen

Fietskarren-test
www.fietsersbond.nl/kinderkarren

Kleinschalige zelfbouwers
www.tmannetje.nl
Rijwielwerkplaats 't Mannetje (Haarlem) liet ons weten dat zij niet alleen bakfietsen maken, maar ook verlengde fietsen en transportfietsen. Verder verkopen zij volgfietsen, kinderaanhangers, bakfietsjes, etc.

www.deredding.nl
Bakfietsbouwerij De Redding (Hazerswoude), in de persoon van Wieger Reddingius, bouwt een bakfiets in verschillende variaties (lang, kort, met of zonder kap, met 3, 5 of 7 versnellingen, etc.)

www.defietsfabriek.nl
De Fietsfabriek in Amsterdam bouwt fietsen voor ouders met kinderen.

www.velobrans.nl
"De Velobrans is een bakfiets waarin op een veilige en gezellige manier kinderen vervoerd kunnen worden", aldus de Brabantse makers van dit product.

Gebruikers
www.r-en-d.demon.nl/kees/fietskar.htm

Tweelingen (en meerlingen) op de fiets
Website "Groot gezin" (afdeling "vervoer")

Bakfietsen, riksja's en verlengde fietsen
www.onderwaterfiets.nl
www.manbike.nl
www.christiania-bikes.nl
www.roam.nl
Kok Better Bikes, Utrecht, (030) 231 57 80

Baby mee op de fiets

www.babybike.nl
www.denhaag.org/~enfb/fb98-4/fietsenkind.htm
Babymee: (023) 542 34 70

Tweedehands fietskarren
www.aangeboden.nl
www.marktplaats.nl/fietsen.htm
www.fietsrai.nl/fietsrai/nl/homepage/frames_forum_aangeboden.html

Ellen Mendelts, ervaringsdeskundige
p/a [email protected]


Reacties van lezers

Tweeling-karren
Henk Slootweg uit Barneveld stuurde ons een aanvulling bij zijn foto:

Tweeling in fietskar (foto: Henk Slootweg, Barneveld) Tweeling mee... let op de breedte
(foto: Henk Slootweg, Barneveld)

Op de foto kunt u zien dat twee maxi cosi's in een fietskar gezet zijn. Dit heeft de nodige verbouwing aan de maxi cosi's met zich meegebracht, maar het resultaat mocht er zijn. Mocht u behoefte hebben aan aanvullende informatie omtrent mijn oplossing, dan kunt u altijd contact opnemen. Wij hebben namelijk destijds heel veel fietskarren bekeken en deze kwam als beste naar voren wat betreft de breedte. In andere karren konden geen twee maxi cosi's ingebouwd worden. [email protected]


Dolphin Winther

Ik miste nog informatie over de Dolphin Winther. Wij hebben die kar sinds kort. Wij hebben heel veel rond gekeken voordat we deze kar kozen. Deze is namelijk erg veilig, smal (78 cm en past dus door iedere standaard-deur), comfortabel (heeft een zit en slaapstand) en wordt compleet geleverd met duwstang en voorwiel. Je kunt voor ongeveer 80 gulden een baby-inzet krijgen, zodat er een baby en een peuter in kunnen. Eventueel kan er ook een maxicosi in maar dan moet je zelf wat passen en meten.

Wij zijn laaiend enthousiast over deze kar en gebruiken de buggy en de kinderwagen nooit meer.

Nienke Mulder


Van ons Forum

Titel: Fietskar
Rubriek: a. Algemeen
Datum: Za, 17 Februari 2001 21:53
Afzender: Chantale [adres bekend bij de redactie]

Wij hebben wel een fietskar, maar hebben een (tweedehands) Burley gekocht. Voor ons was het inklappen erg belangrijk, omdat de fietskar door een normale deur moest passen.

Tsja, er groeien tegenwoordig wel veel bomen in het fietskarrenbos. Een tijdje terug heeft in de Kampioen van de ANWB een artikel met een aantal (maar lang niet alle) modellen gestaan. Het is handig om dit te lezen, want dan weet je waar je zoal op kan letten.

Wat voor ons belangrijk was:

- een koppeling die aan de fietskar zelf vast zit, zodat je, als de fietskar door meer mensen/fietsen wordt gebruikt, niet telkens na hoeft te denken of je wel een koppelingstuk voor de fiets hebt (en je niet meteen hoge kosten hebt als je fiets met dat koppelingsstuk weer eens gejat is);

- een koppeling die op onze fietsen paste (niet alle koppelingen passen op alle fietsen; daarbij schijnt vooral het type remmen van belang te zijn, maar ook waar eventuele haakjes voor je snelbinder zitten);

- kleur: wij wilden perse een knalgele o.i.d. i.v.m. zichtbaarheid (let ook op de reflectoren en verlichting: bij sommige karren moet je die er nog bijkopen. Hoeft niet veel te kosten, maar moet je wel aan denken;

- zijramen: er zijn fietskarren die aan de zijkant "open" zijn, dus zonder zijramen. Drie keer raden wat er gebeurt in de regen en/of als een auto door een plas langs je heen dendert;

- gewoon: lekker kunnen fietsen met dat ding! Wij hebben er eentje geprobeerd voordat we hem kochten.

Wat voor ons niet belangrijk was, maar voor anderen misschien wel:

- mogelijkheid van een "wandeluitbreiding"(derde wiel);

- extra ruimte om, naast de kinderen, boodschappen o.i.d. mee te nemen. Deze ruimte zit soms achter de stoeltjes;

- standaard mogelijkheid om maxi-cosi o.i.d. te bevestigen (let hierbij op de binnenbreedte van de kar!).

We hebben wel gemerkt dat een goede standaard en versnellingen erg prettig zijn bij gebruik van de fietskar. Ik vind fietsen met een fietskar met twee kinderen erin veel lichter en stabieler dan wanneer ze gewoon in zitjes zitten. Bovendien vind ik het een voordeel dat je je fiets, compleet met kar en kinderen erin, op een willekeurige plaats los kan neerzetten zonder dat het geheel omdondert (mits je die goede standaard hebt, maar dan nog: bij mij viel de fiets wel, maar bleef de kar gewoon staan).

Wat betreft die Hema-kar; ik was nieuwsgierig en ben gaan kijken. Op zich ziet-ie er leuk uit, maar volgens mij is hij niet vlot inklapbaar (moet daar een dopsleutel ofzo aan te pas komen) - dat zou ik checken. De stoeltjes en bodem zijn van textiel (schijnt wat moeilijker te zijn bij instappen, als je kinderen wat ouder zijn). De zijramen zijn groot en ik vind de vormgeving mooi. Het was me niet duidelijk hoe het met de koppeling zat.

Wat ik een grappig detail vond: er waren kleine zakjes ("vakjes") aan de binnenkant, zodat je daar wat van die kleine losse spulletjes in kan stoppen.

Chantale


Tevreden Christiania-gebruikers
De familie Fransen stuurde ons een enthousiast verhaal over hun christiania bakfiets.

Familie Fransen in de christiania Familie Fransen in de christiania
(let ook op de maxicosi achterop)

Al twee jaar verplaatsen we ons naar volle tevredenheid met onze "christiania". We hebben nog steeds veel bekijks en regelmatig worden we op de foto gezet door buitenlandse toeristen. Naast onze kinderen passen er ook een hoop boodschappen in. Onder het bankje is nog opbergruimte.

Nog enkele opmerkingen:
- De kinderen zitten niet altijd vrolijk zingend in de bak. Onenigheden worden er ook in uitgevochten.
- Op lange ritten is de bakfiets voor de passagiers uitstekend geschikt om een dutje in te doen.
- Met mijn 1.58 kijk ik makkelijk boven de huif uit.
- De kinderen vinden het prachtig om bij regen in de "tent" te zitten. Mamma vindt het wat minder, want ze heeft meer last van de wind. We zijn echter nog nooit in de sloot beland.
- Het trapt niet zwaar, tenzij er vier flinke kleuters inzitten.
- Je schuurdeur moet inderdaad breed genoeg zijn.
- Voor diefstal zijn wij niet zo bang. In ons stadje weet iedereen dat de bakfiets van ons is. Een nadeel is wel dat ze altijd weten waar we ons bevinden als de christiania ergens voor de deur staat.
- Voor vragen mag men ons mailen.

Familie Fransen
[email protected]


Ellen Mendelts is ervaringsdeskundige.