Ouders Online
Archief
Productinformatie - Postbank Blue World

9 februari 2007

Door middel van de 'Blue Box'-spaarpot en de 'Blue World'-software van de Postbank leren kinderen omgaan met geld en pasjes.

Maarten Legêne vindt het meer dan een marketing-stunt en ziet vooral de didactische kwaliteiten van het pakket.
 


Postbank Blue World, ontdekkingsreis voor kinderen

door Maarten Legêne

Mijn dochter werd 7 jaar en de Postbank had een actie. Je kon een 'Easy Blue'-kinderrekening openen zonder verplichte minimum-inleg en je kreeg dan toch de 'Blue Box'-spaarpot er gratis bij, plus de 'Blue World'-software, een speel-leer omgeving.

De kinderrekening is niet alleen voor het kind maar ook van het kind. Als je wilt zelfs met een eigen giropas op naam van je kind, maar dat hoeft niet.

Ik heb die Blue Box besteld en eerst zelf onderzocht of die voor mijn kind wel geschikt zou zijn. Toen ik vond dat dat het geval was, heb ik 'm aan haar cadeau gedaan. Ze speelt er nu drie maanden mee en het bevalt ons beiden prima.

Het pakket
Het pakket omvat de volgende onderdelen:

  • een Postbank-rekening voor je kind, op eigen naam van het kind;
  • een bijbehorende pinpas (indien gewenst);
  • de Blue Box, oftewel een spaarpot met een USB-kabeltje eraan, die je verbindt met de PC. Dat hoeft niet, maar het kan wel;
  • 'Blue World'-software voor de PC.

    Virtueel plein met postkantoor
    De 'Blue World' is een virtueel plein op de PC (gebouwd met het programma 'Director' van Macromedia). Aan dat plein staat een sjoelhuis, een bioscoop, een winkel, een snackbar, een kraam met kranten en tijdschriften, een informatie-huis over War Child, en uiteraard een postkantoor.

    Op de hoek van het plein staat een caravan en daarin woont je kind, samen met een hulpje. Dat hulpje is Numa, een blauw leeuwtje. Als hij slaapt, kan hij behoorlijk snurken. Hij heeft een rugzakje en daarin zit een virtuele giropas.

    De Postbank opent af en toe op het plein iets nieuws erbij. En in de kiosk met kranten en tijdschriften ligt iedere week een nieuwe, speciaal voor de Blue World vervaardigde KidsWeek Junior.

    Spelenderwijs omgaan met geld
    Op basis van dit eenvoudige maar doeltreffende concept leert het kind in de Blue World spelenderwijs omgaan met geld, zowel met 'echte' munten en biljetten als met giraal geld. Het kind leert ook calculeren want in de Blue World kun je punten verdienen en die tellen als saldo.

    In de winkel betaal je je spullen met je punten. De snackbar is lekker duur gemaakt, maar Numa gaat daar toch helemaal vanzelf naar toe als je er te dicht in de buurt komt. Dat is geen wonder want het is een snackbar voor leeuwen. Hij eet dan in 5 seconden voor 75 punten dus je kunt maar beter met je hulpje met een grote boog om die eetmagneet heen lopen.

    De winkel bevat allerlei spullen om je caravan mee in te richten, van een vloerkleed tot een vlees-etende plant. En voor die laatste moet je natuurlijk een potje vliegen kopen, anders gaat die plant dood. Smakken aan tafel mag niet maar de vleesetende plant smakt vermakelijk zodra hij een vlieg te pakken heeft.

    Imposante grijparm
    Naast spullen voor de caravan – tot en met een papegaai – kun je in de winkel ook dingen voor het plein kopen, zoals een feestje (ballonnen), vogels (die ook echt vliegen), een standbeeld van Numa, een bloemperk en zelfs een regenboog. Alles in de winkel zit in dozen, dus je ziet niet vooraf wat je koopt. En alles wordt hier afgerekend met punten.

    De dozen kun je bemachtigen met een imposante grijparm die je goed moet besturen. Heb je een doos te pakken, dan stuur je die met de grijparm naar de kassa. Daar moet je vervolgens de giropas uit de rugzak van Numa nemen en door de gleuf van de betaalautomaat halen. Die vraagt dan om de pincode en ook de rest van de transactie verloopt precies hetzelfde als in het echte leven, zij het met punten.

    Nadat je goed hebt afgerekend, informeert de Blue World je dat je maar gauw moet gaan kijken omdat je bestelling is aangekomen. Op het plein zweven dan de ballonnen, of in je caravan ligt dan het vloerkleed.

    Winkelrace
    De 'winkelrace' is een behendigheidsspel waarbij je de opdracht krijgt om vijf artikelen te kopen in een doolhof. Je wordt daarbij gehinderd door een poepende hond en een rood monstertje. De hond vertraagt je tempo en dat kan verkeerd uitpakken, want het monstertje mag jou niet tegenkomen.

    Lukt het je om in de hokjes bij de artikelen te komen die je moet kopen, dan ligt er 'echt geld' in alle muntsoorten voor je klaar. Je moet dan wel precies het juiste bedrag in de kassa doen. Heb je alle vijf artikelen gekocht, zonder dat het monstertje tegen je opliep, dan verdien je extra punten. Er is wel een tijdklok die meeloopt, waardoor je kind niet uren bezig kan blijven. Een spelverslaving zul je er dus niet snel mee oplopen.

    In het sjoelhuis staat een driedimensionale sjoelbak. Alle stenen hebben een waarde in punten en de gleuven van de sjoelbak vermenigvuldigen die waarde verschillend. Je kunt ook nog kiezen of je zo veel mogelijk punten wilt halen, of een exact aantal punten waar je niet onder of boven mag komen.

    Gesloten systeem
    De 'Blue World' is een gesloten systeem. Zodra je kind op het bijbehorende icoon klikt, neemt Macromedia Director de computer over. Je kind kan dus niet je hard disk in het honderd laten lopen of vrijelijk gaan surfen op het internet. Wel kan iedere keer bij aanvang worden gekozen om al dan niet verbinding met de Postbank te maken.

    Eenmaal per week ontvangt je Blue World dan een nieuwe KidsWeek Junior en af en toe komt er iets nieuws bij op het plein. Vlak voor kerstmis ging het zelfs fors sneeuwen en tegen oudjaar verdween die sneeuw weer (en liep de Blue World helaas tijdelijk vast door een programmeerfoutje bij de Postbank).

    De 'Blue Box'-spaarpot bevat een mechanisme dat bijhoudt hoeveel geld erin is gestopt. Dat bedrag kun je zowel op de Blue Box zelf zien als op de PC (in de caravan, of in de giromaten op het plein). Biljetten worden niet geteld, die dien je handmatig toe te voegen aan je spaarsaldo. Daarvoor zitten knopjes en een LCD display op de Blue Box.

    Het tijdperk van het plastic geld
    Toen ik de moeder van mijn dochter vertelde dat ik een Blue Box had besteld, was mama het daar niet zo mee eens. "Dat is toch allemaal reclame?" en "Het kind is daar toch nog lang niet aan toe?" waren haar argumenten.

    Wat het laatste betreft: wij ouders zijn opgevoed met centen, stuivers en dubbeltjes, een heitje voor een karweitje en zilverpapiertjes voor de Suriname Zending. Maar onze kinderen leven in het tijdperk van plastic geld. Het is daarom meer de vraag of wij er wel aan toe zijn dat zij in dat tijdperk leven...

    En wat die reclame betreft: de Postbank heeft een reputatie hoog te houden als het gaat om zorgvuldigheid en kwaliteit. Mijn ervaring is dat Blue World op geen enkele wijze probeert om het geld van kindertjes geforceerd in hun kluizen te krijgen. Integendeel. Mijn dochtertje wil haar zakgeld niet op haar Easy Blue rekening maar in haar Blue Box.

    Voordelen
    In enkele maanden tijd heeft mijn dochter zich de uiterlijke kenmerken van muntgeld en biljetten eigen gemaakt en ermee leren tellen en rekenen.

    Ze kan nu zonder blikken of blozen een echte betaalautomaat in een winkel bedienen of een geldautomaat op straat. Ik sta met verbazing te kijken hoe snel zij dat ongemerkt heeft geleerd in de simulator die de Blue World feitelijk is.

    Ze heeft ook veel plezier in haar Blue World, omdat ze die zelf mede vorm kan geven. Het is een dynamische wereld waaraan af en toe wat wordt toegevoegd en die een hoog 'speel-en-leer gehalte' heeft.

    Door het gebruik van de Director-software wordt de computer helemaal naar de achtergrond gedrongen. De Blue World heeft zijn eigen gebruikers-interface voor kinderen, en die is van goede kwaliteit.

    Wat is erop tegen?
    Ik moet eerlijk bekennen dat ik geen echte bezwaren kan bedenken. Hoogstens dat de pincode van de echte giropas van het kind afwijkt van de pincode in de Blue World. Dat is misschien verwarrend, maar misschien ook wel ook educatief verantwoord, want hoeveel van die codes moeten wij zelf niet onthouden?

    Verder vindt mijn dochter dat het bord op de bioscoop 'dat deze binnenkort wordt geopend' inmiddels wel verwijderd mag worden. Daar kan ik haar inderdaad geen ongelijk in geven. Dus: Postbank, wat is 'binnenkort'?

    Dat brengt mij op nog een risico dat aan de Blue World kleeft. Feitelijk is het nog maar een blue village. Wie A zegt moet B doen: laat de Postbank dat na, dan eindigt de Blue Box bij het grof vuil en mijn dochter bij de Rabo of de Fortis.

    Ik hoorde zelfs een gerucht dat men overweegt om het blauw te veranderen in oranje. Ik hoor het John Cleese al zeggen: "Gier Oranje past bij ... eh, stinking dead bodies, isn't it?"

    Maarten Legêne
    p/a [email protected]


    Reacties van lezers

    1.
    Blue World, ja. Harstikke leuk en inderdaad ook educatief, maar ons is het volgende overkomen. Na een jaar wilde mijn dochter, na steeds met haar pasje geld op de rekening te hebben gestort, skeelers kopen. Het pasje werkte niet. Wwij naar het postkantoor en een en ander uitgelegd. De beambte probeerde het ook. Inleggen lukte via pasje, maar geld opnemen was niet mogelijk. De beambte ging telefonisch informeren, de enige mogelijkheid was om een nieuw pasje aan te vragen a 7, 50 euro.

    De beambte heeft er alles aan gedaan om het voor haar gratis te kunnen bemachtigen maar daar wilde ze bij de Postbank niets van weten. Zelf heb ik het ook nog tot diep in de organisatie geprobeerd, maar 7,50 euro moest er voor opgehoest worden. Echt belachelijk voor en meisje van 9 jaar. Dat is gewoon een aantal maanden sparen voordat ze dat bij elkaar heeft. Wij hebben Blue World dan ook per direct geannuleerd.

    Een gouden tip in deze is om je pasje binnen 2 weken na ontvangst uit te proberen; dus niet alleen met stortingen (zoals wij) maar ook met opname van geld, want mocht het dan niet werken, kun je wel een gratis nieuw pasje ontvangen (!?). Een dikke onvoldoende voor de Postbank!!!

    Enriqueta van Setten


    2.
    Wat is er op tegen? Helaas kan ik de actie van de Potbank vooral zien als reclame-actie, een weloverwogen marketing-instrument. Het meeste geld wordt immers uitgegeven door de jeugd. Als ik de jeugd nu in een vroegtijdig stadium aan mijn bedrijf weet te koppelen, dan zullen ze later ook eerder voor dat bedrijf kiezen.

    Is het werkelijk noodzakelijk dat een kind van zeven jaar al met geld, betaalautomaten, pinpas etc.. leert omgaan of is het vooral belangrijk dat ze goed leren rekenen in een spelsituatie?

    Eddy H. Exmann


    3.
    Ik ben het helemaal eens met de auteur van het artikel. Ook bij ons zoontje van 7 is Blue World helemaal "hot". Hij haalt foto's op uit de mappen en importeert ze in een schilderij in de caravan. Echt hartstikke leuk en innovatief, wij zijn er blij mee!

    Hij spaart zijn zakgeld in de Bluebox. Die telt het op, en als hij wat uitgeeft en het bedrag invoert, wordt het er weer afgeteld, zodat je ziet wat je nog over hebt.

    Ik heb hem alleen niet aangesloten op internet dus de nieuwste dingen hebben wij niet. Dat vindt mijn zoontje wel jammer.

    Jeannet Hazelbag


    4.
    Hoewel ik de Blue Box vreselijk goed vind (onze zoon kan nu ook wat beter met zijn geld omgaan), is er een groot nadeel aan de software.

    Je moet ingelogd zijn met administrator-rechten op de PC. Voor onze zoon hebben wij op de PC nu juist een account met beperkte rechten aangemaakt. En dan werkt de software dus niet. (Dit staat ook op de help-pagina's van de Postbank.)

    Verder heeft hij er behoorlijk wat mee gespeeld. Hij is nu al wat ouder, maar de Blue Box is nog steeds in gebruik als spaarpot.

    Oscar van Dijk