Ouders Online
Archief
Productinformatie - Speelgoed van het jaar - 2007

30 november 2007

De 'Speelgoed van het Jaar'-verkiezing geeft een goed beeld van de speelgoed-trends. Onder de genomineerden veel interactief, elektronisch speelgoed en gezelschapsspellen in de versies van nu.
 


"Als ze er maar wel wat van opsteken"

door Martine Borgdorff

Sint en de Kerstman hebben een verborgen agenda dit jaar. Leuk dat de kinderen speelgoed willen, maar waarom niet twee vliegen in één klap slaan? Met educatief speelgoed steken ze er nog wat van op ook. En dat is wat ouders graag willen.

In de Nijkerkse vestiging van speelgoed-reus Intertoys weet de verkoper waar de klant om vraagt. Als een mevrouw het spelletje 'Hopla Verstoppertje spelen' wil afrekenen, knikt hij. "Hier verkopen we er heel veel van. Geen idee hoe het werkt, maar het is een van de toppers."

De mevrouw glimlacht tevreden. Zij heeft ook geen idee, maar de moeder van haar kleinkind had er speciaal om gevraagd. Zo'n leerzaam spel, genomineerd voor Speelgoed van het Jaar, dat moet wel goed zijn. "Het logo van de verkiezing staat op de doos en daar letten mensen op", weet de verkoper.

Games
Waar klanten verder om vragen? "Games, heel veel games. En niet alleen kinderen, hoor. Volwassenen, ook veel ouderen, vragen om de Brain Training van Nintendo. De ene dag kopen ze het eerste deel van de training en drie dagen laten komen ze voor deel twee. Volwassen mensen, helemaal verslingerd aan het gamen."

De vraag om interactieve spelletjes past in de trend dat spelen wel iets moet opleveren. Kennis, een beter geheugen, een fit lijf, of nieuwe vaardigheden. Zelfs bij heel jonge baby's, zo blijkt. Het Hopla-spel (Identity Games, EUR 14,95) is bedoeld voor kinderen vanaf 6 maanden. Een plastic konijntje roept zijn eigen naam en het is de bedoeling dat de kleine hem opspoort.

Speelgoed van het Jaar
"Hopla stimuleert het besef van baby's dat dingen die uit het zicht zijn, niet meteen verdwenen zijn", aldus de makers. Een eigentijdse vorm van Kiekeboe, dus. Als het kind groter wordt, groeit het spelletje mee tot echt verstoppertje spelen. Educatief op dreumesniveau, leuk geprijsd, en daarmee een gedoodverfde topper in de december-aankopen.

Hetzelfde geldt voor de andere nominaties van de 'Speelgoed van het Jaar'-verkiezing. Dat deze verkiezing voor een groot deel wordt bepaald door de commerciële belangen van de speelgoed-branche, en minder door de speelwaarde, maakt het winkelend publiek weinig uit.

De 'Speelgoed van het Jaar'-verkiezing geeft tegelijkertijd een goed beeld van de speelgoedtrends. Onder de genomineerden veel interactief, elektronisch speelgoed en gezelschapsspellen in de versies van nu. Zo is het aloude Levensweg (Hasbro, EUR 44,95) gepimpt met een elektronische Lifepod en moeten de life events onderweg betaald worden met een creditcard.

Iets te leren
In veel gevallen valt er iets van het speelgoed te leren, en ook dat is een trend. Grootverkopers als Wehkamp adverteren gretig met hun aanbod als 'educatief speelgoed'. In deze tijd van druk, druk, druk en prestatiegerichtheid, willen ouders graag dat hun kinderen nóg slimmer worden.

En dus is er:

  • voor kleintjes van 0 tot 4 jaar een Dora TV Globe (Vtech, EUR 49,99), waarmee ze hun eerste woorden Engels kunnen leren;
  • de kinder-laptop in alle soorten en maten (Vtech, etc.), een 'speel & leerwinkel' van Little People (Mattel, EUR 29,99) waar ook al Engels geleerd kan worden
  • voor grotere kinderen Dinox (TVFun, EUR 29,99), een interactief DVD-kennisspel over dinosaurussen;
  • nog een technisch hoogstandje, voor kleuters van 4 tot 6 jaar: de Kidizoom (Vtech, EUR 89,95), een digitale fotocamera en mp3-speler ineen, in blauwe uitvoering voor de jongens en roze voor de meisjes.

    Oudere jongeren
    Ook de oudere jongeren (zoals ikzelf) zijn nog niet uitgespeeld. Dr. Kawashima's 'Brain Training' (EUR 29,99), te spelen op de Nintendo Gameboy en de Nintendo DS, waaide dit jaar over vanuit Japan en is een regelrechte hit.

    Gamen alleen voor verveelde jongetjes van 11? Nee hoor, opa en oma vijzelen er ook hun brein-leeftijd (what ever that may be) mee op.

    De spectaculaire spelcomputer Wii, eveneens van Nintendo (ca. 250 euro), is ook niet alleen voor de kids. Hele gezinnen kunnen er naar hartelust in de huiskamer mee gamen en sporten (golfen, tennissen, hardlopen), wat meteen het passieve imago van computerspelletjes kraakt. Bewegen voor het beeldscherm, het kan dus tóch.

    Schijf van vijf
    Maar worden spelers ook daadwerkelijk wijzer van al dat educatieve speelgoed? In 'Het speelgoedboek' onderscheidt Marianne de Valck, van adviesbureau 'Spelen en Speelgoed', een schijf van vijf van speelgoed.

    "Alle kinderen, ongeacht hun leeftijd, hebben regelmatig iets nodig waarmee ze creatief, constructief, cognitief, sociaal en motorisch bezig kunnen zijn", aldus deze speelgoeddeskundige, die in het verleden verantwoordelijk was voor de oprichting van de Speelotheek in Nederland.

    Goed speelgoed voldoet aan die vijf criteria. Daarbij gaat het om het spel en niet om de knikkers. Creatief spelen staat voor lekker bezig zijn met materialen, aldus De Valck. "Het eindresultaat is niet het belangrijkste". Dát is pas leerzaam: geen batterijen, minicomputer of interactieve DVD, maar gewoon samen iets met eigen handen in elkaar prutsen en daar dan veel lol in hebben.

    Speelgoed van het Jaar
    De stichting Goed Speelgoed, initiatiefnemer van de 'Speelgoed van het Jaar'-verkiezing, sluit zich opvallend genoeg bij die gedachte aan. Spelen moet ook gewoon leuk zijn, vindt de stichting.

    "Bij spelen en speelgoed ligt bij ouders vaak de nadruk op het leerzame aspect. Maar tegenwoordig moeten kinderen al zoveel prestaties leveren en hebben ze het ontzettend druk. Daarom is het extra belangrijk om soms ook lekker bezig te zijn met iets waar je gewoon plezier aan beleeft."

    Waarmee meteen het beste verkoopadvies voor december is gegeven: leerzaam speelgoed voor kinderen is speelgoed dat ze in de eerste plaats leuk vinden, en waarmee ze gewoon lekker kunnen aanrommelen.

    Martine Borgdorff
    [email protected]

    Meer informatie

  • www.speelgoedvanhetjaar.nl

  • Marianne de Valck, Het speelgoedboek - Eerste hulp bij het kiezen van speelgoed, Uitg. SWP, Amsterdam (2006), EUR 24,90.