Ouders Online
Archief
Media, reclame en games - Digitale kinderreclame

1 februari 2008

Op internet en in games heerst nog een soort wild-west mentaliteit als het gaat om reclame voor kinderen. Iedereen doet maar wat. De stichting Mijn Kind Online doet een boekje open.
 


Misleidende reclame op kinder-websites

door Henk Boeke

Ouders maken voortdurend keuzes als het om hun kinderen gaat. Ze bepalen hoe laat ze naar bed moeten, naar welke school ze gaan, naar welke tv-programma's ze wel en niet mogen kijken, enzovoorts. Maar als het om reclame gaat, valt er voor ouders weinig te kiezen.

Reclame is er gewoon: in de openbare ruimte, in de media, en soms zelfs ook op school. De meeste ouders maken zich daar weinig zorgen over, tót het moment dat hun kinderen hen onder druk gaan zetten om het tijdschrift te kopen dat op school werd uitgedeeld, of als ze de telefoonrekening onder ogen krijgen die torenhoog is gestegen als gevolg van een ringtone-abonnement dat zogenaamd gratis was.

Voor ouders is het vooral lastig om de regie in eigen hand te houden wanneer het om digitale reclame gaat: op internet en in games. Ze hebben daar vaak weinig zicht op en ze weten er meestal ook weinig van.

Gratis! (maar niet heus)
Om het gebrek aan kennis over digitale kinderreclame bij te spijkeren heeft de stichting Mijn Kind Online een dossier gemaakt, getiteld Gratis! (maar niet heus) (pdf, 2 MB). Daarmee kunnen ouders zich beter kwijten van hun opvoedkundige taken.

Want dát is waar ouders altijd op aangesproken worden. Ouders worden geacht hun kinderen te begeleiden, te sturen en op te voeden. Maar dan moeten ze natuurlijk wel weten waar het over gaat. Vandaar dit dossier.

Inhoud van het dossier
Wat kunt u verwachten? In het dossier leest u wat kinderen eigenlijk doen op internet, wat voor games ze spelen, hoe reclame daarin een rol speelt, wat er allemaal mis kan gaan, en wat je daar als ouders aan kunt doen. Inclusief een helder overzicht van alle wet- en regelgeving.

Het dossier bevat ook tal van schokkende praktijkvoorbeelden, variërend van bedrijven die inbreken in de MSN-contactlijsten van kinderen, tot typo-piraten die geld verdienen aan de spelfouten die kinderen maken.

  • Dossier Gratis! (maar niet heus) (pdf, 2 MB)
  • Weblog Mijn Kind Online

    Henk Boeke
    [email protected]