8 juni 2002
Op deze pagina's vindt u informatie die van belang kan zijn voor uw zomervakantie van dit jaar. Van reisdocumenten tot verkeersdrukte en van hulpverlening tot alternatieve routes.
De onderstaande informatie wordt u aangeboden door de ANWB. De nadruk ligt (dus) vooral op informatie voor reizigers die met de auto op vakantie gaan.
Vanzelfsprekend hoeft u niet alles woord voor woord te lezen. Kies datgene wat u belangrijk vindt en gebruik daarbij de inhoudsopgave in de linker balk.
samengesteld in samenwerking met de ANWB
Oostenrijk is niet alleen een toeristische bestemming maar ook een belangrijk doorreisland.
Door de vakantiegangers op weg naar Italië is het vaak druk op de A13, de Brenner Autobahn.
De laatste jaren is ook de West Autobahn, de A1 tussen de Duitse grens en Wenen een stuk drukker geworden. Steeds meer toeristen reizen naar Tsjechië, Slowakije en Hongarije. Hierdoor is de kans op vertraging op de genoemde A1, maar ook op de rondweg van Wenen en de A4 vrij groot.
Topdrukte
De ÖAMTC verwacht dat het alle weekeinden, met name op vrijdagmiddag en zaterdag, in de zomermaanden juli en augustus erg druk wordt op de Oostenrijkse wegen.
Drukke wegen en knelpunten
Drukke grensposten
De grens met Slovenië:
De grens met Hongarije:
De grens met Slowakije:
De grens met Tsjechië:
Alternatieve routes
Als u op weg naar Italië zoveel mogelijk de snelweg wilt mijden, kunt u bijvoorbeeld kiezen voor de route door het Ötztal en over de Timmelsjochpas. Een andere route loopt via de Felbertauernstraße en over de Plöckenpas.
Voor beide routes geldt wel dat het flink wat extra reistijd kost (tenzij het op de snelweg helemaal vast staat). En gezien het stijgingspercentage van 13% voor de Plöckenpas en zelfs 15% voor de Timmelsjoch is het wel handig als u enige rij-ervaring in de bergen heeft.
Verkeersinformatie
Telefoon
In Oostenrijk kunt u voor verkeersinformatie 24 uur per dag terecht bij de ÖAMTC, de Oostenrijkse zusterclub van de ANWB. Behalve Duits wordt er ook Engels gesproken. Het telefoonnummer van de ÖAMTC in Wenen is: (01) 711 997.
Radio
Österreich-3: Ieder heel en half uur, 24 uur per dag. Ook kan bij belangrijke verkeersinfo het lopende programma worden onderbroken. De juiste frequenties staan aangegeven op borden langs de autosnelwegen.
Internet
Op het internet vindt u actuele verkeersinformatie op de site van de ÖAMTC: www.oeamtc.at. Hier vindt u het actuele weerbericht, de toestand van de wegen, files, wegwerkzaamheden, info over bergpassen en nog veel meer.
Meer informatie over de Oostenrijkse snelwegen en Schnellstraßen, tolwegen, tarieven, vignetten en wegenbouw vindt u op http://www.oesag.at
Nieuwe snelwegen
Op de grens tussen Duitsland en Oostenrijk is een berucht knelpunt voor het vakantieverkeer naar Oostenrijk opgelost. Met de opening van een nieuwe grenstunnel is de route via de A7 Würzburg - Kempten - Füssen een heel stuk sneller geworden. En voor de inwoners van Füssen een stuk rustiger, want het doorgaande verkeer hoeft niet meer dwars door Füssen heen. Als u de bijna 1300 meter lange tunnel in Oostenrijk uit rijdt, komt u op een nieuw gedeelte van de B179 dat u om Reutte heen leidt en aansluit op de route over de Fernpas. In Karinthië is de A2 bij Klagenfurt gereed. De snelweg loopt nu vanaf Wenen via Graz en Villach direct door naar de grens tussen Oostenrijk en Italië (Arnoldstein - Tarvisio).
Voor dit jaar staan er geen spectaculaire openingen op de agenda. Er wordt op dit moment wel gewerkt aan de A8 en A9 ten zuiden van Wels, aan de ombouw van de B138 tussen Inzersdorf en St.Pankraz tot A9 (Pyhrn Autobahn) en aan de Semmeringtunnels op de S6 Mürzzuschlag - Neunkirchen. Maar deze projecten zijn pas in 2003 en 2004 gereed.
Let op: Bundesstraßen omgenummerd
Toeristen naar Oostenrijk die op weg gaan met een wat oudere wegenkaart, moeten even opletten. Drie belangrijke Bundesstraßen in Tirol hebben namelijk sinds enige tijd een ander wegnummer.
Het gaat om de volgende wegen:
Vooral de Fernpass-route vormt een belangrijke verbinding naar de vele vakantie-oorden in Tirol en Vorarlberg. Duizenden Nederlanders maken gebruik van deze weg.
Maar ook de Lofener Bundesstraße (naar St. Johann in Tirol, Fieberbrunn en Waidring) en de Reschenbundesstraße (Serfaus en Nauders) worden door vele landgenoten gebruikt.
Drie Oostenrijkse tunnels krijgen extra buis
Drie tunnels in de Oostenrijk worden door de bouw van een tweede tunnelbuis een stuk veiliger. Het gaat om de volgende tunnels:
In de Tauerntunnel vielen in 1999 12 doden bij een felle brand na een verkeersongeluk. Ook vorig jaar waren en in diverse tunnels ernstige ongelukken, waaronder de Gleinalm- en Ambergtunnel.
Oostenrijk is van plan de komende 10 jaar ruim 17 miljard euro in de nieuwe infrastructuur te investeren.
Naast de nieuwe tunnelbuizen wordt (eindelijk) ook de rondweg van Wenen afgebouwd en wordt de veiligheid in de Arlbergtunnel verhoogd door de bouw van een vlucht- en reddingsbuis.
Veel verkeershinder ten zuiden van Wenen
De komende jaren vinden er uitgebreide werkzaamheden plaats op de A2 en de A3 ten zuiden van Wenen.
Als eerste wordt de A2 tussen knooppunt Guntramsdorf en Wenen volledig gemoderniseerd en verbreed. Voor de aanpak van deze grootschalige werkzaamheden is gebruik gemaakt van de ervaringen die zijn opgedaan bij de werkzaamheden in Duitsland aan het Frankfurter Kreuz, de tot nu toe grootste wegwerkzaamheden in Europa. Tijdens de opknapbeurt van de A2 worden bijvoorbeeld speciale landingsplaatsen voor de trauma-helicopter ingericht.
Tot en met 2005 wordt er elk jaar van april tot oktober gewerkt. Wie in die periode in het zuidoosten van Oostenrijk op vakantie is, kan bij een bezoekje aan de Oostenrijkse hoofdstad de ochtend- en avondspits op de A2 en A3 maar beter mijden.
Vooral het knooppunt Guntramsdorf, waar de A3 samenkomt met de A2, is volgens de ÖAMTC (de Oostenrijkse ANWB) al jaren een grote hit op de verkeerszenders. Gecombineerd met de grootschalige werkzaamheden staat het verkeer ten zuiden van Wenen bij het minste geringste muurvast.