Ouders Online
Archief
Verkeer en vervoer: weer naar school (2)

8 augustus 2003

Hoe zorgen we ervoor dat onze kinderen veilig over straat naar school komen? Daarvoor zijn 10 Gouden regels.

Deze 10 Gouden regels vormen het opstapje voor een discussie die we deze maand voeren op het Forum van Ouders Online. De bedoeling van die discussie is om samen tot goede oplossingen te komen.


10 Gouden regels voor een veilige school-omgeving

opgesteld door de Stichting Kinderen Voorrang! en de Fietsersbond (voorheen enfb)

1. De route naar school is veilig
Kinderen moeten veilig van huis naar school kunnen lopen of fietsen. Met behulp van een school-routekaart kunnen scholen, ouders en kinderen inventariseren welke verkeers-knelpunten zich onderweg voordoen.

2. De straat voor de school is veilig
De straat voor de school is bij voorkeur geheel autovrij. Dat is minder radicaal dan het lijkt; in een stad als New York is het heel gewoon dat school-straten voor auto's worden afgesloten.

Als alternatief kan ter hoogte van de schoolingang een 'knip' worden aangebracht, zodat een doodlopende straat ontstaat. Doorgaand autoverkeer moet dan in elk geval een andere route kiezen.

Is ook dat niet mogelijk, dan moet de straat voor de school in elk geval worden ingericht als verblijfsgebied, met een maximum-snelheid van 30 km per uur.

3. Er is een veilige oversteekplaats...
Als de straat voor school niet autovrij is, zorg dan voor een veilige oversteekplaats. Liefst een zebra op een plateau, zo nodig met vluchtheuvel.

Uiteraard is het van belang dat kinderen bij het oversteken voldoende uitzicht hebben. Geparkeerde auto's in de buurt van de oversteekplaats zijn dan ook uit den boze.

4. ... en er is een veilige school-uitgang
Als kinderen na een dag stilzitten uit school komen, hebben zij vaak de neiging om pardoes de straat op te rennen. Waar nodig zijn er hekjes op de stoep om dat te voorkomen.

5. Kinderen hebben onbelemmerd uitzicht
Geparkeerde auto's maken de straat voor kinderen erg onoverzichtelijk. Daarom is een parkeer- en stopverbod, ongeveer 25 meter links en rechts van de school-ingang, een vereiste.

Het parkeer- en stopverbod moet worden gehandhaafd door consequent verkeerstoezicht. Parkeren op de stoep moet bij voorkeur onmogelijk worden gemaakt, bijvoorbeeld door paaltjes of verhoogde stoepranden.

6. Voor ouders is er voldoende wachtruimte
Er moet voldoende ruimte zijn voor wachtende ouders op de stoep of op het schoolplein, met een mogelijkheid om te schuilen.

Dit is een vriendelijke geste naar ouders die hun kinderen lopend of met de fiets ophalen.

7. Er zijn fietsenrekken voor de ouders...
Er moeten voldoende goed geplaatste fietsenrekken of -hekjes zijn voor ouders die hun kind komen brengen of halen.

8. ... en voor de kinderen is er een goede fietsenstalling
Er moeten voldoende stallings-mogelijkheden zijn voor fietsen van leerlingen. De fietsenrekken moeten stevig zijn en voldoende ruimte bieden, zodat de fietsen niet in elkaar haken. De stalling is bij voorkeur overdekt.

Het is prettig als fietsende leerlingen hun natte kleding op school ergens te drogen kunnen hangen.

Scholen met onvoldoende stallingsruimte stellen wel eens de regel in dat kinderen die dichtbij school wonen, niet op de fiets mogen komen. Op zich is dat een praktische regel, maar niet als deze kinderen daardoor met de auto gebracht en gehaald moeten worden!

9. De schoolbus krijgt de beste parkeerplek
Sommige scholen hebben een schoolbus(je) voor de naschoolse opvang. Deze bus moet een gereserveerde parkeerplek hebben, zo dicht mogelijk bij de schooluitgang. Deze parkeerplek moet bereikbaar zijn zonder over te hoeven steken.

10. Elke school heeft een verkeerscommissie
Het is belangrijk dat een groepje 'verkeersouders' zich speciaal bezighoudt met de verkeersveiligheid rond de school.

Zo'n verkeerscommissie kan bijvoorbeeld afspraken maken met de 'afhaalouders' over verkeersveilig gedrag ('gedragscode').

Er zijn speciale afspraken nodig met ouders die hun kind met de auto brengen en halen. Bijvoorbeeld: alleen aan de schoolzijde van de straat stoppen, geen keer-manoeuvres uitvoeren, niet achteruit rijden en niet op de stoep parkeren.

Openbare discussie

We nodigen u uit om deel te nemen aan de discussie op het Forum van Ouders Online, in de rubriek Ouders en school (discussie-onderwerp: "Verkeer en vervoer: weer naar school"). Daarbij staan de volgende vragen centraal:


Kinderen voorrang! is samen met Veilig Verkeer Nederland en de Voetgangersvereniging opgegaan in 3VO.

De Fietsersbond (voorheen enfb) is de belangenvereniging voor fietsers in Nederland. www.fietsersbond.nl

3VO (voorheen: Stichting Kinderen Voorrang, Veilig Verkeer Nederland en de Voetgangersvereniging) is de Nederlandse verkeersveiligheidsorganisatie met 60.000 leden. Vrijwilligers zijn lokaal, regionaal en nationaal actief voor een verkeersveilige omgeving. Een deel van deze vrijwilligers, waaronder 2000 verkeersouders, is actief voor een veilige en leefbare schoolomgeving.
www.3vo.nl