Terug naar overzicht Leeszaal | |
Interactieve produkttestDriewieler-karrenOuders Online heeft inmiddels een mooie traditie opgebouwd met "de interactieve produkttest", waarbij we onze lezers vragen naar hun ervaringen rond een bepaald produkt. Het voordeel van zo'n werkwijze (die overigens alleen toepasbaar is bij voldoende respons, maar daarover hebben we gelukkig geen klagen), is dat je nu eindelijk eens échte praktijkervaringen boven water kunt krijgen. Met alle respect voor de Consumentenbond, maar een reële gebruikssituatie is toch een betere indicatie voor de kwaliteit van een produkt dan een laboratorium-situatie, denken we.In afgelopen maand april bevroegen we uw ervaringen met babyjoggers, ook wel "driewielkarren" genoemd, omdat het woord Babyjogger (met een hoofdletter) inmiddels een gedeponeerd handelsmerk is. Hieronder leest u de belangrijkste resultaten van dat onderzoek, dat 325 geldige inzendingen opleverde. Merken Tabel: aantal inzendingen
Aanvullend vervoer
Straks (bij de aanvullende commentaren) zal overigens blijken dat zo'n extra vervoermiddel bepaald geen luxe is. Meerdere inzenders bepleiten het gebruik van -- op zijn minst -- een kinderwagen voor de baby-tijd. Prijzen Tabel: gemiddelde prijzen voor de populairste merken
Let op: de bovenstaande (gemiddelde) prijzen zeggen heel weinig, omdat er enorme verschillen bestaan tussen de hoogste prijs en de laagste prijs voor een bepaald merk en type. Voor een populaire driewielkar als de Easywalker noemde men bijvoorbeeld prijzen van 199,- tot 1.550,-. De variatie wordt onder meer veroorzaakt door de extra opties die je al of niet erbij kunt kopen. Levertijd Tabel: gemiddelde levertijd voor de populairste merken
Accessoires De populairste accessoires:
Daarnaast noteerden we diverse exotische hulpstukken, zoals: fiets-adapters, kiddyboards, handremmen, bellen, een insectennetje, carseat clips, storm covers, uitbreidingen voor een tweede kind, verhoogde duwstangen, en speciale winkelwielen. De tevredenheid over al die accessoires is in het algemeen goed: Tevreden over accessoires (100% of iets minder):
Niet zo tevreden over accessoires:
Leeftijd van het kind Een soepele vering kan het gevaar wel een beetje bedwingen maar is niet afdoende. Tot onze verbijstering constateerden we dat slechts 4 van de 325 inzenders een start-leeftijd van meer dan 20 weken opgaven. Let op: natuurlijk kan een Maxi cosi (of ander hulpmiddel waarmee het kind horizontaal vervoerd kan worden) wel een beetje helpen, maar bedenk dat Maxi cosi's etc. primair als autostoeltje bedoeld zijn. Gebruik tijdens de baby-tijd Tabel: babyjogger tijdens de baby-tijd
En beviel dat?
Om te joggen? Maar liefst 80% heeft nog nooit met hun kar gejogd of geskate. Slechts 15% doet het sporadisch en niet meer dan 5% doet het regelmatig of vaak. En ondanks die stoere wielen worden de babyjoggers slechts door 10% van de gebruikers meegenomen naar bos en beemd. De overgrote meerderheid (90%) gebruikt de babyjogger gewoon overal, in alle omstandigheden En áls de driewieler daadwerkelijk gebruikt wordt om mee te joggen, dan bevalt dat redelijk tot goed. Minder dan 10% van de inzenders was echt ontevreden. Klik hier voor een overzicht van alle extra toelichtingen (die onder andere de onderstaande tip opleverde). Tip: als u echt van plan bent om te gaan skaten of joggen, koop dan een relatief zware wagen. De lichte wagens hebben een groter risico op omvallen. (Over de lichte Quinny zijn de meningen verdeeld; een inzender vond deze wagen weliswaar heel licht, maar ook heel stabiel.) Controleer ook of de duwstang hoog genoeg is, omdat u anders met een bolle rug loopt te hollen. (Veel van de goedkope merken, waaronder Hema, hebben een te lage duwstang.) Mogelijke mankementen Vooral de luchtbanden blijken gevoelig te zijn: lege of lekke banden zijn aan de orde van de dag, Met name bij gebruik in de vrije natuur zal er veel geplakt moeten worden. Vergeet ook niet om een pompje mee te nemen als u op pad gaat! In eerste instantie waren we nogal verbaasd over zóveel technische malheur die een babyjogger kan opleveren. In tweede instantie realiseerden we ons dat dit soort karren nog tamelijk nieuw is, en dat ze nog niet volledig uitontwikkeld zijn. Fabrikanten hebben het produktieproces gewoon nog niet helemaal onder de knie. Dachten we. Maar wie schetst onze verbazing dat de stelling hoe-ouder-hoe-slechter absoluut niet op bleek te gaan. Een analyse van de bouwjaren leverde helemaal niets op. Die aluminium frames, verwijderbare wielen en stoffen hangmatjes zijn gewoon inherent gevoelig. Let op: meerdere inzenders meldden dat het vervoeren van een babyjogger in een vliegtuig altijd problemen oplevert. In 100% van de gevallen blijkt er bij aankomst iets kapot te zijn gegaan. Tip: controleer altijd goed of het voorwiel goed recht zit, nadat dit eruit was gehaald. Rijden met een scheef voorwiel zorgt onherroepelijk voor mankementen (zoals vervorming van de lagers). Klik hier voor een overzicht van alles wat er zoal mis kan gaan. Kan de kar gemakkelijk (en snel) worden ingeklapt? Overigens is het wel duidelijk dat de meeste mensen hun eisen lager stellen dan bij een buggy. Inklappen met één hand, zoals dat bij veel buggy's mogelijk is, hoef je met een driewieler natuurlijk niet te proberen. En kennelijk verwacht men dat ook niet (meer). klik hier voor een overzicht van de inklapbaarheid. Is de kar gemakkelijk te tillen? Klik hier voor een overzicht van de tilbaarheid. Kan de kar gemakkelijk meegenomen worden? Voor wat betreft de auto gaat het met de meeste karren nog redelijk, met uitzondering van de Easywalker, de Mountain Terrain en de jogger van de Etos. In het openbaar vervoer is het erkend moeilijk met de Chicco, waar iedereen problemen mee heeft. Ook lastig mee te nemen in de bus of de tram zijn: de kar van de ALDI, de Easywalker, de Foldmobiel, de Koelstra, de Mountain Terrain en de Quinny. Klik hier voor een overzicht van de meeneembaarheid in de auto. Klik hier voor een overzicht van de meeneembaarheid in het openbaar vervoer. Rijdt de kar gemakkelijk en licht (ook over ongelijk terrein)? Klik hier voor een overzicht van soepel rijdende karren. Is de kar voldoende wendbaar bij krappe bochten? Babyjoggers zijn immers ontworpen om mee te joggen en te skaten, en dan is een hoge mate van wendbaarheid natuurlijk onwenselijk. Je wilt juist dat de kar uit zichzelf rechtdoor blijft rijden, en niet bij de minste of geringste aandrang een bocht gaat maken. Vandaar dat het voorwiel meestal gefixeerd is, en niet kan zwenken zoals bij een gewone buggy. Een van de weinige uitzonderingen hierop is de Explorer, die over een zwenkwiel aan de voorkant beschikt. Anderzijds zijn babyjoggers weliswaar bedoeld om mee te joggen, maar in werkelijkheid worden ze vooral gebruikt voor de alledaagse bezigheden, zoals een ommetje maken en boodschappen doen. In dat geval is een goede wendbaarheid dus wél weer wenselijk. Kortom: wilt u echt gaan joggen en skaten, dan is een wendbare kar onwenselijk, en als u de babyjogger voor de dagelijkse bezigheden wilt gebruiken, dan is een goede wendbaarheid juist wél wenselijk. Klik hier voor een overzicht van het aspect 'wendbaarheid'. Is de duwstang hoog genoeg (of hoog genoeg te maken)? Bij de meeste merken is men tevreden over de hoogte van de duwstang. Alleen de Mutsaers scoort opvallend lager dan de rest. Tip: koop altijd een kar waarvan de duwstang in hoogte verstelbaar is. Het aantal klachten over het ontbreken van deze voorziening bleek talrijk te zijn. Klik hier voor een overzicht van duwstang-oordelen. Is de bekleding in orde? Het was maar goed dat we hier niet alleen een meerkeuzevraag stelden (wel of niet tevreden), maar dat we ook gelegenheid gaven om nog extra commentaar te geven. Want dáár vind je als toekosmtige koper toch wel de interessantste informatie. Bijvoorbeeld dat men over de skai-bekleding van de Quinny heel tevreden is (je zou toch denken dat dat vreselijk zweterig is) en dat sommige stoffen bekledingen snel gaan doorzakken, waardoor het kind zijn steun verliest Klik hier voor een grafiek van de bekleding-oordelen. Klik hier voor een overzicht van de bekleding-commentaren. Comfort voor het kind Klik hier voor een grafiek van de algemene oordelen over het comfort. Kan het kind comfortabel zitten en liggen? Klik hier voor een overzicht van de commentaren op het comfort. Is de kar goed geveerd? Klik hier voor een grafiek van de oordelen over de vering. Wordt het kind voldoende beschermd tegen regen en wind? Klik hier voor een grafiek met de oordelen over de bescherming tegen regen en wind. Veiligheid Tja, drie wielen is natuurlijk minder stabiel dan vier. Maar ook andere aspecten bleken van invloed te zijn op de veiligheid, zoals veiligheidsreimpjes, gordels en remmen. Zit er een veiligheidsriempje aan de kar? De meeste merken hebben wel een veiligheidsriempje, behalve de Koelstra, zo blijkt. Koop er eventueel een los bij, als hij niet standaard wordt meegeleverd. Hoe is de gordelbevestiging? Tot onze verbazing bleken er echter ook nog joggers met gewone heupgordels te bestaan (de Easywalker), wat natuurlijk niet best is. Met zo'n constructie bestaat het risico dat het kind voorover uit de kar valt. Zit er een handrem op? Zijn er wel eens ongelukken met de kar gebeurd? Slotopmerkingen Wat vooral opviel, is de enorme verscheidenheid aan oordelen. De kwalificaties lopen uiteen van 'Wat een klote-ding' tot 'Ik zou er zo weer een kopen'. Waar men het echter wél redelijk over eens is, is dat een babyjogger eigenlijk niet geschikt is voor kleine baby's. Velen hadden bij nader inzien toch liever een gewone kinderwagen gehad voor die periode. De belangrijkste rode draad is echter dat men de babyjogger vooral zo leuk eruit vindt zien, en waarmee zelfs pa zich schaamteloos op straat kan vertonen. Driewielkarren zijn fun, is men praktisch unaniem van mening. En de winnaar is... We danken iedereen heel hartelijk voor de geweldige medewerking. Happy jogging, folks! Redactie Ouders Online. Archief van eerder georganiseerde prijsvragen en uitslagen. |
Copyright © 1996-2001 Ouders Online BV
Uitsluiting aansprakelijkheid
Pagina voor het laatst bijgewerkt op: 23 mei 2000