Terug naar overzicht Leeszaal

Interactieve produkttest

Driewieler-karren

Produkttest/prijsvraag Babyjoggers Ouders Online heeft inmiddels een mooie traditie opgebouwd met "de interactieve produkttest", waarbij we onze lezers vragen naar hun ervaringen rond een bepaald produkt. Het voordeel van zo'n werkwijze (die overigens alleen toepasbaar is bij voldoende respons, maar daarover hebben we gelukkig geen klagen), is dat je nu eindelijk eens échte praktijkervaringen boven water kunt krijgen. Met alle respect voor de Consumentenbond, maar een reële gebruikssituatie is toch een betere indicatie voor de kwaliteit van een produkt dan een laboratorium-situatie, denken we.

In afgelopen maand april bevroegen we uw ervaringen met babyjoggers, ook wel "driewielkarren" genoemd, omdat het woord Babyjogger (met een hoofdletter) inmiddels een gedeponeerd handelsmerk is. Hieronder leest u de belangrijkste resultaten van dat onderzoek, dat 325 geldige inzendingen opleverde.

Merken
Het aantal inzendingen per merk geeft een redelijke indicatie van de populariteit van de verschillende merken. Opmerkelijk detail: er was ook één zelf gebouwde kar bij!

Tabel: aantal inzendingen
Easywalker 78
Quinny 55
Explorer 37
Mountainbuggy 24
Babyjogger 18
TFK (Trends for kids) 11
Koelstra 9
Hema 9
Mutsaers 7
Air Buggy 5
ALDI 5
Torck 5
Foldmobiel 4
Mountain Terrain 4
Day-tripper 3
Kool Stride 3
Etos 2
Adventure 2
Chicco 2
Bugaboo 2
Nick 2
Happy Baby 2
Ander of onbekend 35

Aanvullend vervoer
De babyjogger is duidelijk "een leuk karretje voor erbij":

  • 40% van de gebruikers heeft er nog een gewone buggy bij;
  • 25% van de gebruikers heeft er nog een kinderwagen, wandelwagen of combi-wagen bij.

Straks (bij de aanvullende commentaren) zal overigens blijken dat zo'n extra vervoermiddel bepaald geen luxe is. Meerdere inzenders bepleiten het gebruik van -- op zijn minst -- een kinderwagen voor de baby-tijd.

Prijzen
De prijzen van babyjoggers lopen enorm uiteen. Maar dan ook echt ENORM. We noteerden een bandbreedte van ƒ 150,- (Hema) tot ƒ 2.000,- voor een tweeling-Mountainbuggy "Duo terrain" met wiegjes.

Tabel: gemiddelde prijzen voor de populairste merken
Easywalker ƒ 725,-
Quinny ƒ 640,-
Explorer ƒ 1.230,-
Mountainbuggy ƒ 1.035,-
Babyjogger ƒ 560,-
TFK (Trends for kids) ƒ 510,-
Koelstra ƒ 1.310,-

Let op: de bovenstaande (gemiddelde) prijzen zeggen heel weinig, omdat er enorme verschillen bestaan tussen de hoogste prijs en de laagste prijs voor een bepaald merk en type. Voor een populaire driewielkar als de Easywalker noemde men bijvoorbeeld prijzen van ƒ 199,- tot ƒ 1.550,-. De variatie wordt onder meer veroorzaakt door de extra opties die je al of niet erbij kunt kopen.

Levertijd
Niet alleen de prijzen maar ook de levertijden blijken sterk uiteen te lopen: van direct leverbaar tot 20 weken (bijna een half jaar!) wachten. Heeft u een specifiek type op het oog, neem dan het zekere voor het onzekere, en bestel hem ruim van te voren.

Tabel: gemiddelde levertijd voor de populairste merken
Easywalker2 weken
Quinny2 weken
Explorer1 week
Mountainbuggyruim 1 week
Babyjoggerruim 1 week
TFK (Trends for kids) meestal direct leverbaar
Koelstra5 weken

Accessoires
We vroegen achtereenvolgens naar de accessoires die men gebruikt, en de tevredenheid daarover.

De populairste accessoires:

  • boodschappenmandje of boodschappennetje
  • beugels en adapters voor Easy Bob en Maxicosi
  • kinderwagenbak
  • matrasje of nestje
  • paraplu of parasolletje
  • regenhoes, regenkap of regenscherm
  • reiswiegje
  • slaapzak en voetenzak
  • zonnekap, zonneklep, zonneluifel of zonneschermen.

Daarnaast noteerden we diverse exotische hulpstukken, zoals: fiets-adapters, kiddyboards, handremmen, bellen, een insectennetje, carseat clips, storm covers, uitbreidingen voor een tweede kind, verhoogde duwstangen, en speciale winkelwielen.

De tevredenheid over al die accessoires is in het algemeen goed:

Tevreden over accessoires (100% of iets minder):

  • babynest;
  • bagagemandje;
  • boodschappennetje;
  • duwstangverhoger;
  • Easy Bob-adapter;
  • fietskar-adapter;
  • kiddyboard;
  • kinderwagenbak;
  • matrasje;
  • slaapzak;
  • storm cover;
  • voetenzak (met uitzondering van 1 inzender);
  • baby-mee-beugel (met uitzondering van 1 inzender);
  • reiswieg (met uitzondering van 5% van de inzenders);
  • regenhoes, regenkap en regenscherm (met uitzondering van 10% van de inzenders).

Niet zo tevreden over accessoires:

  • insectennetje (1 inzender; tevens ontevreden)
  • Maxi cosi-beugels (20% ontevreden)
  • zonnekap, zonneluifel, zonnescherm (20% ontevreden)
  • boodschappenmand (30% ontevreden, meestal: 'te klein')
  • winkelwielen (50% ontevreden)
  • zitting (50% ontevreden)

Leeftijd van het kind
Driewielkarren worden helaas te vaak op te jonge leeftijd gebruikt. Maar liefst een derde van de inzenders gebruikte hun kar meteen al na de geboorte van de baby (bij 0 weken). Brrrrrrr! Artsen raden aan om een babyjogger pas te gebruiken als het kind kan zitten, oftewel niet veel eerder dan na zo'n 7 maanden (28 weken)! Pas dan is de wervelkolom in staat om al die klappen op te vangen die rechtop of half-rechtop rijden met zich meebrengt.

Een soepele vering kan het gevaar wel een beetje bedwingen maar is niet afdoende. Tot onze verbijstering constateerden we dat slechts 4 van de 325 inzenders een start-leeftijd van meer dan 20 weken opgaven.

Let op: natuurlijk kan een Maxi cosi (of ander hulpmiddel waarmee het kind horizontaal vervoerd kan worden) wel een beetje helpen, maar bedenk dat Maxi cosi's etc. primair als autostoeltje bedoeld zijn.

Gebruik tijdens de baby-tijd
Kleine baby's kunnen echt niet in het standaard-hangmatje van een driewieler gedumpt worden; daar zijn beslist aanvullende maatregelen voor nodig. Onze inzenders hanteerden daarbij de volgende mogelijkheden:

Tabel: babyjogger tijdens de baby-tijd
met Maxi-cosi 40%
met reiswiegje 40%
met matrasje 14%
met baby-nestje 6%

En beviel dat?
Klik hier voor een overzicht van alle extra toelichtingen. Interessant en onthullend leesvoer.

Om te joggen?
Babyjoggers zijn van oorsprong bedoeld om mee te joggen. De naam zegt het al. Maar kun je ze ook gebruiken om boodschappen mee te doen? Jawel, zegt bijna 90% van de inzenders.

Maar liefst 80% heeft nog nooit met hun kar gejogd of geskate. Slechts 15% doet het sporadisch en niet meer dan 5% doet het regelmatig of vaak. En ondanks die stoere wielen worden de babyjoggers slechts door 10% van de gebruikers meegenomen naar bos en beemd. De overgrote meerderheid (90%) gebruikt de babyjogger gewoon overal, in alle omstandigheden

En áls de driewieler daadwerkelijk gebruikt wordt om mee te joggen, dan bevalt dat redelijk tot goed. Minder dan 10% van de inzenders was echt ontevreden.

Klik hier voor een overzicht van alle extra toelichtingen (die onder andere de onderstaande tip opleverde).

Tip: als u echt van plan bent om te gaan skaten of joggen, koop dan een relatief zware wagen. De lichte wagens hebben een groter risico op omvallen. (Over de lichte Quinny zijn de meningen verdeeld; een inzender vond deze wagen weliswaar heel licht, maar ook heel stabiel.)

Controleer ook of de duwstang hoog genoeg is, omdat u anders met een bolle rug loopt te hollen. (Veel van de goedkope merken, waaronder Hema, hebben een te lage duwstang.)

Mogelijke mankementen
Aan driewielkarren kan heel wat kapot gaan. En bij één op de drie (!) gaat er ook daadwerkelijk iets kapot. De problemen lopen uiteen van eraf vliegende wielen (of wielen die er juist niet meer af willen) tot scheef zittende vorken, gebroken frames en scheurende bekleding.

Vooral de luchtbanden blijken gevoelig te zijn: lege of lekke banden zijn aan de orde van de dag, Met name bij gebruik in de vrije natuur zal er veel geplakt moeten worden. Vergeet ook niet om een pompje mee te nemen als u op pad gaat!

In eerste instantie waren we nogal verbaasd over zóveel technische malheur die een babyjogger kan opleveren. In tweede instantie realiseerden we ons dat dit soort karren nog tamelijk nieuw is, en dat ze nog niet volledig uitontwikkeld zijn. Fabrikanten hebben het produktieproces gewoon nog niet helemaal onder de knie. Dachten we. Maar wie schetst onze verbazing dat de stelling hoe-ouder-hoe-slechter absoluut niet op bleek te gaan. Een analyse van de bouwjaren leverde helemaal niets op. Die aluminium frames, verwijderbare wielen en stoffen hangmatjes zijn gewoon inherent gevoelig.

Let op: meerdere inzenders meldden dat het vervoeren van een babyjogger in een vliegtuig altijd problemen oplevert. In 100% van de gevallen blijkt er bij aankomst iets kapot te zijn gegaan.

Tip: controleer altijd goed of het voorwiel goed recht zit, nadat dit eruit was gehaald. Rijden met een scheef voorwiel zorgt onherroepelijk voor mankementen (zoals vervorming van de lagers).

Klik hier voor een overzicht van alles wat er zoal mis kan gaan.

Kan de kar gemakkelijk (en snel) worden ingeklapt?
De meeste babyjoggers zijn redelijk gemakkelijk in te klappen, zo blijkt. Alleen de Easywalker scoorde opvallend lager dan de rest.

Overigens is het wel duidelijk dat de meeste mensen hun eisen lager stellen dan bij een buggy. Inklappen met één hand, zoals dat bij veel buggy's mogelijk is, hoef je met een driewieler natuurlijk niet te proberen. En kennelijk verwacht men dat ook niet (meer).

klik hier voor een overzicht van de inklapbaarheid.

Is de kar gemakkelijk te tillen?
Op onze vraag of de kar gemakkelijk te tillen is, bleken de antwoorden sterk uiteen te lopen. Opvallend is daarbij dat juist de minder populaire (en vaak ook wat goedkopere) merken gemakkelijker te tillen zijn. Misschien dat dat te maken heeft met hun wat minder sterke en dus minder zware constructie. Een absoluut dieptepunt is de Adventure, die volgens niemand goed te tillen is.

Klik hier voor een overzicht van de tilbaarheid.

Kan de kar gemakkelijk meegenomen worden?
We herinneren ons dramatische taferelen van een babyjogger waar eerst de wielen van afgesloopt moesten worden voor hij de bus in kon. Babyjoggers zijn soms lastig mee te nemen, zowel in de auto als in het openbaar vervoer.

Voor wat betreft de auto gaat het met de meeste karren nog redelijk, met uitzondering van de Easywalker, de Mountain Terrain en de jogger van de Etos.

In het openbaar vervoer is het erkend moeilijk met de Chicco, waar iedereen problemen mee heeft. Ook lastig mee te nemen in de bus of de tram zijn: de kar van de ALDI, de Easywalker, de Foldmobiel, de Koelstra, de Mountain Terrain en de Quinny.

Klik hier voor een overzicht van de meeneembaarheid in de auto.

Klik hier voor een overzicht van de meeneembaarheid in het openbaar vervoer.

Rijdt de kar gemakkelijk en licht (ook over ongelijk terrein)?
In veel opzichten is de babyjogger minder handig dan een gewone buggy, bijvoorbeeld qua inklappen, wendbaarheid, en meenemen met bus of tram. Maar door zijn relatief grote wielen rijdt hij in ieder geval wel een stuk makkelijker. Over de meeste merken is iedereen ook dik tevreden. Alleen de Adventure en de Bugaboo scoren wat minder.

Klik hier voor een overzicht van soepel rijdende karren.

Is de kar voldoende wendbaar bij krappe bochten?
Met de eigenschap 'wendbaarheid' is iets bijzonders aan de hand. Op het eerste gezicht zou je zeggen dat een goede wendbaarheid positief is, maar dat is maar schijn.

Babyjoggers zijn immers ontworpen om mee te joggen en te skaten, en dan is een hoge mate van wendbaarheid natuurlijk onwenselijk. Je wilt juist dat de kar uit zichzelf rechtdoor blijft rijden, en niet bij de minste of geringste aandrang een bocht gaat maken. Vandaar dat het voorwiel meestal gefixeerd is, en niet kan zwenken zoals bij een gewone buggy. Een van de weinige uitzonderingen hierop is de Explorer, die over een zwenkwiel aan de voorkant beschikt.

Anderzijds zijn babyjoggers weliswaar bedoeld om mee te joggen, maar in werkelijkheid worden ze vooral gebruikt voor de alledaagse bezigheden, zoals een ommetje maken en boodschappen doen. In dat geval is een goede wendbaarheid dus wél weer wenselijk.

Kortom: wilt u echt gaan joggen en skaten, dan is een wendbare kar onwenselijk, en als u de babyjogger voor de dagelijkse bezigheden wilt gebruiken, dan is een goede wendbaarheid juist wél wenselijk.

Klik hier voor een overzicht van het aspect 'wendbaarheid'.

Is de duwstang hoog genoeg (of hoog genoeg te maken)?
Voorover gebogen duwen kan behoorlijk pijn aan je rug gaan doen, zeker bij het echte joggen. De duwstang mag dus niet te laag zijn.

Bij de meeste merken is men tevreden over de hoogte van de duwstang. Alleen de Mutsaers scoort opvallend lager dan de rest.

Tip: koop altijd een kar waarvan de duwstang in hoogte verstelbaar is. Het aantal klachten over het ontbreken van deze voorziening bleek talrijk te zijn.

Klik hier voor een overzicht van duwstang-oordelen.

Is de bekleding in orde?
De bekleding moet goed wasbaar zijn (dus ook makkelijk los te maken), en hij moet goed gestikt zijn. Ook mag hij natuurlijk niet snel kapot gaan. Zoals de bijgaande grafiek laat zien, is men over de meeste karren wel tevreden. Maar...

Het was maar goed dat we hier niet alleen een meerkeuzevraag stelden (wel of niet tevreden), maar dat we ook gelegenheid gaven om nog extra commentaar te geven. Want dáár vind je als toekosmtige koper toch wel de interessantste informatie. Bijvoorbeeld dat men over de skai-bekleding van de Quinny heel tevreden is (je zou toch denken dat dat vreselijk zweterig is) en dat sommige stoffen bekledingen snel gaan doorzakken, waardoor het kind zijn steun verliest

Klik hier voor een grafiek van de bekleding-oordelen.

Klik hier voor een overzicht van de bekleding-commentaren.

Comfort voor het kind
Niet alleen de duwer maar ook de inzittende heeft natuurlijk recht op een comfortabele kar. Je wilt immers 'het beste voor je kind', zoals het bekende cliché luidt. Kan hij zich goed bewegen? Kan hij goed om zich heen kijken? Kan hij gesteund rechtop zitten? Hieronder vindt u het antwoord.

Klik hier voor een grafiek van de algemene oordelen over het comfort.

Kan het kind comfortabel zitten en liggen?
Zoals de grafiek laat zien, lopen de verschillende merken nogal uiteen in algemeen zit- en lig-comfort. Dat komt onder andere doordat een aantal karren geen goede lig-stand heeft, aldus de begeleidende commentaren.

Klik hier voor een overzicht van de commentaren op het comfort.

Is de kar goed geveerd?
Een comfortabele vering spaart de rug van uw kind. Een aantal merken stemt wat dat betreft volledig tevreden, maar lang niet alle, zo toont de grafiek. De Hema-kar scoort duidelijk het laagst.

Klik hier voor een grafiek van de oordelen over de vering.

Wordt het kind voldoende beschermd tegen regen en wind?
De bescherming tegen regen en wind was het derde en laatste aspect waarop we het comfort lieten beoordelen. De grafiek laat zien dat de variatie over de verschillende merken behoorlijk groot is.

Klik hier voor een grafiek met de oordelen over de bescherming tegen regen en wind.

Veiligheid
De tekst waarmee we u uitdaagden om in te zenden, luidde: "Kenners bevestigen dat babyjoggers eigenlijk ongeschikt zijn om te joggen." We doelden daarmee onder andere op een alarmerend forum-bericht, waarin een forum-deelnemer een akelig verhaal vertelde over een omgevallen babyjogger.

Tja, drie wielen is natuurlijk minder stabiel dan vier. Maar ook andere aspecten bleken van invloed te zijn op de veiligheid, zoals veiligheidsreimpjes, gordels en remmen.

Zit er een veiligheidsriempje aan de kar?
Veiligheidsriempjes (voor polsbevestiging) zijn bedoeld om het onbestuurd wegrijden van de kar te voorkomen.

De meeste merken hebben wel een veiligheidsriempje, behalve de Koelstra, zo blijkt. Koop er eventueel een los bij, als hij niet standaard wordt meegeleverd.

Hoe is de gordelbevestiging?
Ons test-formulier bevatte alleen de keuzemogelijkheden 'driepuntsgordel' (redelijk veilig) en 'vijfpuntsgordel' (nog veiliger, maar wel minder bewegingsvrijheid).

Tot onze verbazing bleken er echter ook nog joggers met gewone heupgordels te bestaan (de Easywalker), wat natuurlijk niet best is. Met zo'n constructie bestaat het risico dat het kind voorover uit de kar valt.

Zit er een handrem op?
Slechts weinig karren hebben een handrem, zo blijkt. Maar aangezien er in de praktijk maar weinig met de babyjogger wordt gejogd en geskate, is dat misschien minder ernstig dan het lijkt.

Zijn er wel eens ongelukken met de kar gebeurd?
Bij 14% van de inzenders is wel eens een ongeluk gebeurd. Maar of dat nou meer of minder is dan bij andere wandelwagens en kinderwagens, is ons niet bekend. Het risico van omvallen is in ieder geval wel wat groter dan bij wagens met vier wielen.

Slotopmerkingen
De mogelijkheid om nog 'een slotopmerking' te kunnen toevoegen, maakte de tongen los, kun je wel zeggen. Ruim tweederde van de inzenders liet zich uitvoerig gaan, soms met hele lappen tekst. We beperken ons hier tot de hoofdlijnen.

Wat vooral opviel, is de enorme verscheidenheid aan oordelen. De kwalificaties lopen uiteen van 'Wat een klote-ding' tot 'Ik zou er zo weer een kopen'.

Waar men het echter wél redelijk over eens is, is dat een babyjogger eigenlijk niet geschikt is voor kleine baby's. Velen hadden bij nader inzien toch liever een gewone kinderwagen gehad voor die periode.

De belangrijkste rode draad is echter dat men de babyjogger vooral zo leuk eruit vindt zien, en waarmee zelfs pa zich schaamteloos op straat kan vertonen. Driewielkarren zijn fun, is men praktisch unaniem van mening.

En de winnaar is...
Nee, we laten ons niet verleiden tot het aanwijzen van "de beste kar". Ten eerste hangt het er maar net vanaf wat u belangrijk vindt (om boodschappen mee te doen moet een kar goed wendbaar zijn, maar om te joggen moet hij juist lekker rechtdoor blijven rijden) en ten tweede ontdekten we dat de kar met de meeste punten (de kar die procentueel het vaakst "ja" scoorde op onze kwaliteitsvragen) slechts door twee inzenders genoemd werd. Dat maakt de betrouwbaarheid van zo'n telling wel heel erg twijfelachtig. Het was overigens het merk Nick, maar dit terzijde.

We danken iedereen heel hartelijk voor de geweldige medewerking. Happy jogging, folks!

Redactie Ouders Online.
[email protected]

Archief van eerder georganiseerde prijsvragen en uitslagen.

Copyright © 1996-2001 Ouders Online BV
Uitsluiting aansprakelijkheid
Pagina voor het laatst bijgewerkt op: 23 mei 2000