Leerzaam kamperen met Guus

Guus gaat kamperen ****

In deze nieuwe titel in de serie gaat Guus met zijn Cyberbuds-vriendjes kamperen in een natuurpark. Alle spelletjes die zijn verstopt in dit ontdekspel hebben betrekking op de natuur en kamperen.

Vijf natuurgebieden, zes spelletjes
In vijf verschillende natuurgebieden zitten zes spelletjes verstopt. Daarnaast kun je op van alles klikken, met grappige reacties als gevolg. In het bos is een doolhof verborgen, waarin verschillende behendigheidsopdrachten verwerkt zijn.

Het spetterspel bij de rivier helpt kinderen die nog niet kunnen lezen met het herkennen van de letters van het alfabet. Voor kinderen die deze letters al kennen zijn er nog drie andere niveaus.

In de bergen kun je rekenen met behulp van de sterren. Ook hier zijn vier verschillende niveaus, waarvan het eerste bestaat uit het verbinden van de getallen 1 tot en met 10. Op het laatste niveau reken je met getallen tot 100.

Op de camping kunnen kinderen spannende griezelverhalen schrijven, door plaatjes op ontbrekende plekken in een verhaal te plaatsen. Hierna wordt het verhaaltje voorgelezen.

Leuke liedjes
Bij het meer zijn twee spelletjes verborgen. Het eerste is rijmhengelen, waarbij je een woordje moet opvissen dat rijmt op het woordje op de dobber. Op het eerste niveau zijn de woorden afgebeeld met plaatjes, zodat ook kinderen die nog niet kunnen lezen dit spel kunnen spelen. Het tweede niveau werkt wel met woorden.

Het ecospel is het andere spel dat bij het meer kan worden gevonden. Hierin kun je dieren plaatsen in de omgeving waar ze thuishoren (in het water, op het land of onder de grond). Over al deze dieren kun je informatie opvragen.

Traditiegetrouw wordt dit alles omlijst met leuke liedjes. In ieder natuurgebied hebben de vriendjes van Guus, de Cyberbuds, zich verstopt. Wanneer ze allemaal zijn gevonden, verschijnt de cyber-boswachter, die swingend het spel besluit.

Geduld en doorzettingsvermogen
Hoewel ook dit deel uit de serie erin slaagt voor kinderen van drie tot negen interessant te zijn, is toch te merken dat Guus gaat kamperen meer afgeraffeld is dan bijvoorbeeld Guus in Cyberopolis. Er zijn minder spelletjes te doen en de Cyberbuds bevinden zich steeds op dezelfde plaats. Toen het eerste deel van Guus verscheen, was de prijs van vijftig gulden nog een extra aanrader, maar inmiddels is kindersoftware veel goedkoper geworden. Desondanks is ook deze titel weer een aanrader.

Uitgever: Halloween
Prijs: ƒ 49,95
Minimale systeemeisen:
Windows
: 3.1 / '95, 386DX-25 Mhz processor, 8 MB RAM
Mac
: Systeem 7, 68030-processor
Leeftijd: 3 tot 9 jaar

Annemarie Walker

Copyright © 1996-2001 Ouders Online BV
Uitsluiting aansprakelijkheid
Pagina voor het laatst bijgewerkt op: 2 oktober 1997