Slecht en goed

Super speurder en de ijzige rekenstorm** en
Robbie rekenkonijn****

Uitgever Domus brengt op dit moment een grote hoeveelheid nieuwe kinder-software op de markt. Super speurder en de ijzige rekenstorm is een rekenprogramma voor kinderen van 5 tot 9 jaar, dat in vele opzichten teleurstelt. Tegelijkertijd brengt Domus, voor kinderen in dezelfde leeftijdscategorie, Robbie Rekenkonijn uit. Dit spel is wél de moeite waard.

Super speurder en de ijzige rekenstorm

Ontdekkingstocht in de ijzige rekenstorm speelt zich af op een besneeuwde berg, waar tientallen kaboutertjes wonen. Het doel van het spel is om de top van de berg te bereiken, waar alle schatten bewaard worden. Hiervoor moet een kind:

  • sommetjes oplossen,
  • de tijd op een analoge klok omzetten in een digitale tijd,
  • kristallen tellen,
  • een weegschaal in evenwicht brengen met gewichten .
  • het ontbrekende getal in een reeks vinden,
  • sneeuwballen toevoegen of weghalen tot een geheim getal is bereikt.

    De opdrachten hebben allemaal meerdere niveaus, die automatisch worden aangepast. Toch is dit spel voor vijfjarigen veel te moeilijk, zelfs op het eenvoudigste niveau. Het onderdeel waarbij de tijd op een digitale klok moet worden ingesteld bijvoorbeeld, zullen maar weinig vijfjarigen kunnen spelen. Sommige opdrachten kunnen worden afgekocht met geld dat kinderen krijgen voor het maken van de sommetjes. Maar daarvoor moeten ze in een winkel bepaalde voorwerpen gepast betalen en eventueel eerst nog geld wisselen. Ook dit is erg lastig.

    Grafisch stelt het programma ook teleur. Dit spel is niet full-screen, op de achtergrond blijft het bureaublad van Windows zichtbaar. Voor kinderen kan dit afleidend zijn. Tenslotte klinken de stemmen van de kabouters erg vreemd, omdat bepaalde woorden (zoals het aantal centen dat met een bepaalde som is verdiend) real time in de tekst worden ingevoegd.

    Uitgever: Domus
    Prijs: ƒ 59,95
    Minimale systeemeisen:
    Windows: 3.1 / 95/DOS 5.0, 386DX-processor, 8 MB RAM, 2-speed cd-rom speler
    Leeftijd: 5 tot 9

    Robbie Rekenkonijn

    Robbie Rekenkonijn is directeur van een circus en presenteert vier spelletjes die op een groot aantal manieren instelbaar zijn. Wanneer kinderen een opdracht hebben voltooid, krijgen ze een bon. Deze bonnen kunnen worden ingewisseld voor prijzen. Er zijn prijzen voor drie, zes en negen bonnen. De prijzen worden na het verlaten van het spel opgeslagen.

  • Zingende orgelpijpen: zeven orgelpijpen maken muziek wanneer ze ieder het juiste getal aanwijzen. Er kan worden geteld met of zonder aanwijzingen. Dit is het eenvoudigste spelletje.
  • Zeeleeuwennummer: zes zeeleeuwen op een rijtje houden ballen met getallen omhoog. Robbie houdt er een getal onder en vraagt om dat steeds op te tellen of af te trekken. Verschillende instellingen zijn mogelijk, zoals het bereik van de sommen, het begingetal en de grootte van de toename.
  • Koorddansnummer: Robbie staat op een koord en houdt een bordje met een getal, een aantal voorwerpen of een som omhoog. Kinderen moeten (afhankelijk van de instelling) beslissen of dit aantal hoger, lager of gelijk is aan een ander getal. Klopt de som, dan moeten kinderen op een olifant klikken, die de juiste antwoorden op zijn poten en slurf balanceert. Instellingen zijn bijvoorbeeld: optellen of aftrekken, hoger of lager dan een ander getal en de spelsnelheid.
  • Ballonnetje prik: dit spel is een combinatie van memory en sommetjes oplossen. Wanneer je een ballon doorprikt zie je wat erachter staat. Het is de bedoeling daar een andere ballon bij te vinden. Er zijn vele instellingen mogelijk: acht of twaalf ballonnen, sommetjes bij elkaar zoeken, getal bij woord zoeken, voorwerpen met dezelfde of juist een andere indeling vinden, etc.

    In Robbie Rekenkonijn is het belangrijk om de vele instellingen van de verschillende spelletjes in de gaten te houden. Er worden jammer genoeg geen resultaten bijgehouden en het programma past niet automatisch het niveau aan bij goede resultaten.

    Omdat Robbie Rekenkonijn een uitstekend doel heeft (het verzamelen van bonnen om prijzen te verzamelen) zullen kinderen zich snel uitgedaagd voelen om toch nog even verder te spelen. In dat opzicht is dit ��n van de meest succesvolle programma's die ik gezien heb. Julia (5 jaar) heeft vele uren met dit spel gespeeld en al tientallen prijzen in de wacht gesleept.

    Uitgever: Domus
    Prijs: ƒ 59,95
    Minimale systeemeisen:
    Windows: 3.1 / 95/ DOS 5.0, 486SX-processor, 8 MB RAM, 2 speed cd-rom speler
    Leeftijd: 5 tot 8

    Annemarie Walker

  • Copyright © 1996-2001 Ouders Online BV
    Uitsluiting aansprakelijkheid
    Pagina voor het laatst bijgewerkt op: 17 december 1997