Veel spelletjes in creatief avontuur

De dwaze tovenaar en het geheim van het vermiste jongetje****½

Actiespelletjes zijn bij alle kinderen populair. En hoewel kinderen hier soms handiger in zijn dan de meeste volwassenen, blijken ouders toch vaak te moeten inspringen om hun telg te helpen met het bereiken van een volgend niveau. De dwaze tovenaar die hier besproken wordt, zit bomvol actie- en behendigheidsspelletjes die ouders volledig aan hun kind kunnen overlaten. Want heel erg lastig zijn ze niet.

In De dwaze tovenaar verkennen kinderen als muis, hond of vlieg een huis met een groot geheim. Het jongetje Dennis is hier namelijk verdwenen en er zijn allerlei aanwijzingen dat zijn oom, een mislukte tovenaar, er iets mee te maken heeft. Door te klikken op voorwerpen wordt geleidelijk het verhaal duidelijk, zijn er grappige animaties te zien of komt er een spelletje te voorschijn.

Welk dier lost het probleem op?
Wat deze schijf bijzonder leuk maakt, is dat de spelletjes meestal afhankelijk zijn van het dier waarmee het kind het avontuur beleeft. De vlieg kan vliegen en zodoende hoge plekken bereiken. De hond is sterk en kan zonder probleem kasten openmaken, of de kat des huizes wegjagen. De muis kan in holletjes kruipen en is bovendien erg slim. In het huis liggen een aantal toverstafjes verborgen, waarmee je van het ene dier naar het andere kan overschakelen.

De vertrekken van de tovenaar blijken zich in de kelder te bevinden, waar hij de dromen — die hij van andere mensen steelt — bewaart. De toegang tot deze kelder moet overigens in ieder spel opnieuw op een andere plek worden gevonden.

Het tweede deel van het avontuur speelt zich in een dromenwereld af. De keuze van het juiste dier is bepalend voor het oplossen van het mysterie van het verdwenen jongetje.

Een aantal voorbeelden van spelletjes:

  • Haal de etensresten uit de blender zonder door de messen geraakt te worden.
  • Spuit een brutaal worstje in de koelkast onder met tomatenketchup.
  • Laat de vlieg van het ene kopje naar het andere kopje springen, zonder nat te worden.

Aanrader vanaf 7
Voor dit leuke spel moeten kinderen goed nadenken. Welk dier kan het beste een probleem oplossen? Met welk dier kan een bepaalde plek worden bereikt? Omdat de toegang tot de kelder steeds op een andere plek moet worden gevonden, blijft het spel lang interessant. De grappige spelletjes vragen niet al te veel behendigheid. Niet alle kinderen blijken — gelukkig! — hun ouders hierin te kunnen verslaan.

Kritiekpunten: het is onhandig dat het programma met een enkele druk op de Escape-toets direct wordt verlaten. Ook is het niet mogelijk om een spel op te slaan. Desondanks een aanrader voor kinderen vanaf zeven jaar.

Uitgever: A.W. Bruna MultiMedia
Prijs: ƒ 59,95
Minimale systeemeisen:
Windows 3.1 of hoger, 486 / 66 Mhz processor, 16 MB RAM, 4-speed cd-romspeler
Mac: 68040 of PowerPC, Systeem 7 of hoger, 16 MB RAM, 4-speed cd-romspeler
Leeftijd: 7 tot 10 jaar

Annemarie Walker

Copyright © 1996-2001 Ouders Online BV
Uitsluiting aansprakelijkheid
Pagina voor het laatst bijgewerkt op: 9 april 1999