Spannend avontuur in sfeervol bos

Forestia  

Uitgever A.W. Bruna produceert doorgaans zijn eigen educatieve software (zoals de Edurom-serie, en De zaak van de zwarte tulp die ik de vorige keer besprak). Soms echter, zoals nu, haalt deze uitgever edutainment-titels uit het buitenland. Edutainment is een combinatie van 'educatief' en 'entertainment'. De laatste aanwinst in de collectie is het Deense Forestia, dat zich afspeelt in een mooi, sfeervol spannend bos en geschikt is voor kinderen van zeven tot tien jaar.

Scherm uit 'Forestia'

Zeemeerminnen en een draak
Een brutaal konijntje wacht kinderen op aan het begin van het spel. Allereerst kiezen ze op welk van de twee moeilijkheidsniveaus gespeeld zal worden. Dan krijgen ze een fototoestel, een fotoalbum en een plattegrond van het bos, waarop de belangrijke plaatsen staan aangegeven. Een grote, oude eik geeft een opdracht die zich in het woud afspeelt: de ene keer vroeg in de ochtend als de eerste vogels zingen, de andere keer overdag of - heel spannend - midden in de nacht. Een aantal opdrachten zijn:

  • Het geschilderde geschenk: kinderen moeten een schilderij inkleuren voor de verjaardag van de oude eik. Ze hebben echter niet genoeg verf gekregen en moeten kleine spelletjes zoeken om verf te verdienen, zoals een blaadje opvangen en de kurk van een fles halen.
  • De vuurberg: midden in de nacht moeten kinderen door het bos wandelen en de draak opsporen. Daarna gaan ze in een tempel op zoek naar de juiste manier om kristallen neer te zetten. Want alleen zo kan de vreselijke tovenaar Morhurl overwonnen worden�
  • De kleine eekhoorn: een konijntje wil een bordspelletje doen, waarbij kinderen vragen moeten beantwoorden over dieren en de natuur.
  • De kleine zeemeermin: de zeemeerminnen zijn hun munten kwijtgeraakt. Kinderen moeten de munten terugvinden en de juiste sleutel zoeken om uiteindelijk de schatkist te kunnen openen. Gevaarlijke vissen zorgen voor de nodige spanning.
  • De muzikale werkplaats: in de werkplaats kunnen kinderen een geluidenmemory spelen en instrumenten maken door de juiste onderdelen aan elkaar te klikken.

Foto-album en herbarium
Met het fototoestel maken kinderen foto's van de dieren die ze onderweg allemaal tegenkomen. Deze foto's komen automatisch in het foto-album terecht, waarin bovendien handige informatie over de dieren te vinden is. Er kunnen planten en paddestoelen worden geplukt, zodat kinderen er in het herbarium een verhaaltje over kunnen lezen. Omdat kinderen veel van de dieren en planten uit hun eigen omgeving kennen (wesp, reiger, eekhoorn, eik) zullen ze waarschijnlijk wel geïnteresseerd zijn in deze informatie. Met behulp van de praktische plattegrond zullen kinderen overigens snel leren kaartlezen. Want zonder deze vaardigheid is het haast onmogelijk om de juiste weg in het spel te vinden.

Onhandig
Forestia is een bijzonder spel, dat kinderen met een andere blik naar de natuur leert kijken. Drie opmerkingen:

  • Het spel draait alleen op 256 kleuren, waardoor de beeldscherm-aansturing eerst moet worden aangepast (plus het hinderlijke herstarten van de pc, en het weer terugzetten van de oorsponkelijke instellingen na afloop van het spel). Dat is ronduit onhandig.
  • Lang niet alle spelletjes op het tweede moeilijkheidsniveau zijn daadwerkelijk moeilijker dan het eerste.
  • De opdrachten zijn soms erg onduidelijk.
Gelukkig zijn er goede helpteksten, waarin duidelijk geschreven staat welke plaats kinderen moeten bezoeken. Maar daarvoor moeten ze wel goed kunnen lezen.

Julia (7, zie tekst hieronder) en haar vriendin Sara (8 jaar) hebben met veel plezier Forestia gespeeld op het eerste moeilijkheidsniveau. Dat bleek aanvankelijk toch wel lastig, vooral omdat het kaartlezen ze nog niet zo goed af ging. Enige hulp is in het begin dan ook wel vereist. Al met al is Forestia een prachtig gemaakt en sfeervol programma voor kinderen die van de natuur houden.

Julia geeft een 8
Julia (groep vier, 7 jaar, heeft veel te vertellen) schrijft over Forestia:

"Er is ergens een bos waar je veel avonturen kunt beleven. Als je het verhaal opstart, staat er een konijntje te wachten. Dat brengt je naar de oude, oude eik. Deze vertelt welke opdrachten je moet doen. In de leukste opdracht, die ook wel erg moeilijk was, moest ik munten zoeken voor de zeemeermin. De middelste opdracht vond ik het maken van een schilderij. De opdracht met de kristallen midden in de nacht vond ik het engst. Ik geef het spel een acht, omdat de meeste opdrachten leuk zijn."

Uitgever: A.W. Bruna MultiMedia
Prijs: ƒ 59,95
Minimale systeemeisen:
Windows: 3.11 of hoger, 486 DX-66 MHz processor, 16 MB RAM, 4-speed cd-romspeler
Mac: 68040-processor, systeem 7 of hoger, 8 MB intern geheugen, 4-speed cd-romspeler
Leeftijd: 7 tot 10 jaar

Annemarie Walker

Copyright © 1996-2001 Ouders Online BV
Uitsluiting aansprakelijkheid
Pagina voor het laatst bijgewerkt op: 7 oktober 1999