Avontuur in Egypte

Junior Detectives: Groep 6  vijf sterren

Uitgever TLC Domus brengt momenteel voor elke groep in het basisonderwijs een aparte titel uit. Robbie Konijn Kleuter is bedoeld voor de groepen 1 en 2, daarna is er een Robbie Konijn voor groep 3 en één voor groep 4. Kinderen in groep 5 gaan op onderzoek in het regenwoud met de Junior Detectives: groep 5 en het nieuwe vervolg hierop is Junior Detectives voor groep 6. In deze laatste titel beleven kinderen een spannend avontuur in Egypte, waarbij ze vele vaardigheden opdoen. Overigens geldt voor al de genoemde titels dat ze zeker de moeite waard zijn, zie voor eerder verschenen recensies het Ouders Online archief.

Stof knippen en zinnen plakken
Vier kinderen helpen een professor bij archeologische opgravingen in Egypte. Nadat ze vele schatten gevonden hebben, blijkt een achterbakse collega plotseling over een beter plan te beschikken dan het tentoonstellen van de voorwerpen. Met de speciale ring die ze gevonden hebben, kan hij complete chaos veroorzaken en zelfs heerser over de wereld worden. Dat lijkt hem wel wat, maar de professor wil hieraan liever niet meewerken.

De volgende dag gaan de vier jeugdige detectives op zoek naar de professor die ineens verdwenen is. Om zijn verblijfplaats te achterhalen, moeten ze eerst zestig caïrogliefen verdienen met het helpen van een aantal winkeleigenaren. Ze moeten bijvoorbeeld:

  • Stof knippen in de gewenste hoeveelheid door met breuken te rekenen.
  • Met behulp van een aantal tips een pakje naar het juiste land versturen.
  • De juiste hoeveelheid koffie op een dienblad plaatsen door te rekenen met gehele getallen.

Als ze de verblijfplaats van de professor achterhaald hebben, varen de kinderen naar een eiland waar deze keer zestig juwelen verdiend moeten worden. Kinderen moeten onder andere:

  • Van losse woorden een goede zin maken
  • Goede aanwijzingen geven zodat muizen een blokje kaas kunnen halen
  • Zinnen verbeteren door een woord te vervangen
Met de verdiende juwelen moeten ze steeds een patroon afmaken. Het avontuur is echter nog niet afgelopen. In een tombe gaan ze onder andere woorden spellen en woordraadsels oplossen. Pas dan kunnen ze erin slagen om de professor te bevrijden.

Hondje Socrates
Tussen de raadsels door zien de jeugdige gebruikers steeds een nieuw stukje van het verhaal. Hulp kunnen ze steeds krijgen van het hondje Socrates. Tenslotte zijn er instellingen per vaardigheid mogelijk. In principe houdt het programma zelf de vorderingen bij en stelt het automatisch de juiste moeilijkheidsniveau per vaardigheid in. Het is echter ook mogelijk om zelf moeilijkheidsniveaus vast te zetten. Tevens is per vaardigheid te zien welk niveau kinderen goed aankunnen en wat ze nog moeilijk vinden.

Meer dan 120 pittige raadsels
Dit spannende avontuur zal bij veel kinderen in de smaak vallen. De vele korte filmpjes tussen de spelletjes door versterken de beleving dat ze in een verhaal zitten en zal kinderen aanmoedigen om verder te gaan. Omdat in totaal meer dan 120, vrij pittige raadsels moeten worden opgelost, is er uiteraard wel doorzettingsvermogen nodig.

Spelenderwijs kunnen kinderen van deze titel veel leren. Door het grote aantal verschillende soorten vraagstukken bouwen ze ervaring op in het oplossen van problemen. Rosa (9 jaar, net in groep 6) heeft een hele dag nodig gehad om dit avontuur op te lossen. Ze vond het spel 'heel erg leuk' en wilde het graag meteen nog een keertje spelen. Een aanrader dus.

Uitgever: TLC Domus
Prijs: ƒ 49,95
Minimale systeemeisen:
Windows 3.1 of hoger, 486 / 66 Mhz processor, 16 MB RAM, 4-speed cd-romspeler
Leeftijd: circa 9 jaar

Annemarie Walker

Copyright © 1996-2001 Ouders Online BV
Uitsluiting aansprakelijkheid
Pagina voor het laatst bijgewerkt op: 8 oktober 1999