Terug naar overzicht recensies

Mooi spel voor goede prijs

Oz, Het Magische Avontuur  4,5 sterren

Annemarie Walker
november 2000

Eén van de bekendste namen van ontwikkelaars van kindersoftware is Dorling Kindersley. Dit Engelse bedrijf heeft al vele prachtige titels uitgebracht, waarvan een aantal ook in Nederland is verschenen. Uitgever The House of Books brengt nu het nieuwe programma van Dorling Kindersley op de markt: 'Oz, Het Magische Avontuur', een prachtige titel die is gebaseerd op 'De tovenaar van Oz'.

Moment in Oz

Dorothy belandt door een tornado in de wereld van Oz, waar ze een blikken man, een vogelverschrikker en een laffe leeuw ontmoet. Terwijl ze met z'n allen op weg zijn naar de grote tovenaar van Oz, wordt Dorothy ontvoerd door de boze heks. Haar reisgenoten willen haar redden en moeten daarvoor negen juwelen vinden, waarmee ze de deur van het kasteel van de heks kunnen openen. Ze zwerven door de wereld van Oz en ontmoeten daar allerlei figuren die hulp nodig hebben. In ruil hiervoor verdienen ze steeds een juweel.

Bij aanvang van het spel kunnen kinderen kiezen voor één van de drie moeilijkheidsniveaus. Het eerste niveau is geschikt voor kinderen vanaf vijf jaar, het derde niveau zal voor kinderen rond de zeven à acht jaar een uitdaging vormen.

Negen juwelen
Tijdens hun tocht in de prachtig vormgegeven wereld van Oz ontmoet het drietal onder andere een marmot, die een juweel heeft verborgen in de grond.

  • Door verschillend gekleurde bloemen te planten, verdienen kinderen dit juweel. Maar rode bloemen willen alleen naast blauwe bloemen staan. En gele bloemen willen niet naast een rode of een andere gele bloem groeien. Door goed na te denken kunnen kinderen alle bloemen planten.
  • Het sapvrouwtje is haar geheugen kwijtgeraakt. Eerst moeten kinderen fruit opvangen dat uit de bomen valt, daarna moeten ze het sap ervan in de juiste verhouding mengen. Bijvoorbeeld: 'We hebben al zes keer perensap. Nu hebben we nodig: net zoveel appelsap als perensap en meer sinaasappelsap dan perensap.'
  • De boze heks heeft buizen, die een teil water kunnen vullen, door elkaar getoverd. Om de teil weer met water te vullen, moeten kinderen de buizen in orde maken door verbindingsstukken op de juiste manier aan te brengen. Loopt het water nu inderdaad in de teil?
  • In de mijn moeten kinderen rotsen wegen, door een weegschaal in balans te brengen. Een fontein kan alleen geactiveerd worden door windhanen allemaal dezelfde kant op te laten wijzen in slechts een beperkt aantal beurten.
  • Een mijnvrouwtje is haar spulletjes kwijtgeraakt in het donker en kinderen moeten � nadat ze eerst kort hebben mogen kijken � een bepaald voorwerp teruggeven, door het uit één van de donkere gaten te pakken.

    Meer dan eens
    Elk spelletje moet een aantal keer worden gespeeld, voordat kinderen het juweel verdiend hebben. In het avontuur zelf ontmoeten ze dieren en planten, moeten ze een aantal kleine puzzels oplossen en zijn er vele animaties te bewonderen.

    Beeld en stemmen niet in balans
    Dit spel is, zoals te verwachten van een Dorling Kindersley titel, prachtig vormgegeven. De stemmen klinken echter minder professioneel dan de grafische kwaliteit doet verwachten. Het avontuur is spannend en de spelletjes zijn leerzaam en onderhoudend. Ook gezien de zeer redelijke prijs is dit spel een absolute aanrader voor kinderen van vijf tot en met acht jaar.

    Annemarie Walker
    [email protected]

    Uitgever: The House of Books
    Prijs ƒ 39,95
    Systeemeisen:
    Win 95/98/NT, Pentium 166 Mhz, 32 MB RAM, 8x cd-romspeed
    Mac, PowerPC 120 MHz of meer, Systeem 8.1 of hoger, 32 MB RAM, 8x cd-romspeed
    Leeftijd: 4 tot 8

  • Terug naar overzicht recensies

    Copyright © 1996-2001 Ouders Online BV
    Uitsluiting aansprakelijkheid
    Pagina voor het laatst bijgewerkt op: 4 november 2000