Terug naar overzicht Leeszaal

Uitslag prijsvraag
Lente-uitjes

juli / augustus 2000

Wat vinden ouders en kinderen zelf de leukste uitstapjes? De ervaringen in de mooie lente leidden tot honderden inzendingen aan de prijsvraag, met een weekend Gran Dorado als beloning voor 'de beste'. Hier leest u wie dat volgens de jury is geworden, maar profiteert ook van al die ervaringen van andere gezinnen.

Het juryrapport

Bij de start van de prijsvraag kwamen er direct veel uitjes binnen die maar één dag of zelfs een halve in beslag nemen. We hebben geaarzeld of die wel thuishoorden bij deze vraagstelling, we hadden eerder lange weekends of weekjes in ons hoofd. Maar toen één van de juryleden op een mooie junimiddag met zijn gezin op een nieuw idyllisch zwemplekje belandde, en daar een echte vakantie-ervaring aan overhield, was het duidelijk. Ook korte uitjes kunnen je als ouders en kinderen een weldadig vakantiegevoel bieden.

Tussen de honderden inzendingen zat een flink aantal doublures, die we allemaal geplaatst hebben: het ging niet alleen om de aard van de tip, maar ook hoe hij beschreven werd. Zo kwam het Sprookjeswonderland in Enkhuizen als meestgenoemde uit de bus (zie 'Noord-Holland'). Goede tweede was Dierentuin Blijdorp in Rotterdam. Het Speelgoedmuseum Kinderwereld in Roden (Drente), moet ook de moeite waard zijn, gezien het aantal inzendingen. Overwegend goed waren de ervaringen met Koningin Julianatoren in Apeldoorn (zie Gelderland), op één inzender na: "Efteling-prijzen voor aftandse, stinkende en gevaarlijke attracties."

De vindingrijkheid van ouders blijkt ook dit keer weer groot. Dat je zelfs met thuisblijven een vakantiegevoel kunt kweken (zie rubriek 'Zonder plaatsaanduiding', bijdrage Costa del Casa)

Tenslotte probeerde een aantal inzenders de hoofdprijs in de wacht te slepen door een goede ervaring in een Gran Dorado-bungalowpark te beschrijven. Helaas: niet gelukt. Wie dan wel?

De winnaar
Hetty van de Laar-van Rijn uit Leiden maakte een beeldende en uitnodigende beschrijving van Landgoed De Horsten in Wassenaar, die als onbetwiste winnaar moest gelden. Ze kwam daar als kind al met haar vader bij de bloeiende seringenberg, en nu neemt ze haar driejarige dochter er wekelijks even mee naar toe, het hele jaar door. Mevrouw Van de Laar laat ook haar aarzeling doorklinken bij de inzending van deze plaats, omdat het er nu nog zo heerlijk rustig is. Dat was ook de het enige dillema voor de jury: bekroning van een stille plek herbergt een risico. En dat Maxima er wellicht in de buurt gaat wonen, zal daar ook geen goed aan doen... Maar goed, als de ANWB belooft er geen Kampioen-dagtocht van te maken, en wij er nooit de Ouders Online-landdag zullen organiseren, kan Hetty van de Laar toch de winnaar worden. Van harte gefeliciteerd, de Gran Dorado-bon wordt aan u opgestuurd.

Eervol
Sfeervol en ook voor een laag budget is de fietstocht Naar Opa en Oma, ingestuurd door mevrouw Peeters uit Nijmegen. Je ziet het gezin met het nieuwe aanhangfietsje voor Tim de 62 km langs de Maas afleggen.

Maar de jury vond niet alleen goedkope uitjes de moeite van het noemen waard: ook een vindingrijke oplossing voor de gang naar Disneyland Parijs verdiende extra hulde, ingezonden door E. van Roozendaal uit Heerle. De kinderen worden lang in het ongewisse gehouden over het reisdoel, en ook de bijbehorende kampeer-oplossing had onze hartelijke instemming.

Winnaar en eervollen: gefeliciteerd! De redactie bedankt verder iedereen voor de massale deelname!

De prijs

Bezoek Gran Dorado onlineMet 40 resorts in alle soorten en maten in Nederland, Duitsland en België, is de Gran Dorado Group de grootste aanbieder van bungalowvakanties in Nederland. Aan de prijswinnaar van "Lente-uitje: waarheen?" stelde Gran Dorado een weekend in een 4-persoons bungalow ter beschikking op het schitterende 5-sterren-resort De Lommerbergen. Dit kindvriendelijke autovrije resort ligt op loopafstand van de Maas bij Reuver in Noord-Limburg in een glooiend landschap met bossen en uitgestrekte landerijen.

De winnende inzending:
Landgoed De Horsten Wassenaar

aantal personen: 4
kosten: ƒ 1 (toegang)
lengte: 1 dag

beschrijving: Al jaren komen wij minstens een keer per week op landgoed De Horsten in Wassenaar. Met de auto is het goed te doen, er is voldoende parkeermogelijkheid bij zowel de ingang aan de Papelaan als bij kasteel Duivenvoorden. Op de fiets er naar toe vanuit mijn woonplaats Leiden is ook heel goed te doen. De ingang bij kasteel Duivevoorden is mijn favoriet. Verschillende wandelroutes voeren je langs enkele boerderijen waar je vanaf je wandelpad kunt meegenieten van het melken of de spelende veulens in de wei, enkele idylische huizen om van te watertanden en het naar verluidt toekomstige (grote) huis van Maxima voeren door dit landgoed. Hoofddoel van de wandeling is altijd de seringenberg, waar mijn vader mij als kind vaak in mei mee naartoe nam, het is er nu elke mei nog zo prachtig maar ook buiten de bloeitijd om.

Heuse berg
Het is voor mijn dochter (3) elke keer weer een schitterende ervaring. Eerst dus die wandeling over landwegen en bospaden en dan uitkomen op een open plek waar een heuse berg, volledig begroeid, verrijst. Het torentje steekt er boven uit, dus de berg vraagt erom beklommen te worden. Een pad leidt je rondom de berg als in een spiraal omhoog en ik voel de opgewondenheid ook bij mezelf als we daar lopen en als je eenmaal bent aangekomen heb je een schitterend uitzicht op de omgeving in alle windstreken. Naar degenen die beneden zijn achtergebleven kan je natuurlijk zwaaien, er is plek om even te zitten, beschut en overdekt. Maar dan trekt het weer om naar beneden te gaan, in een bijna-draf over het hellende pad. Daar, aan de voet van de berg kan je heerlijk tussen de enorme bomen spelen, liggen tussen het hoge gras en picknicken. Er is ruimte genoeg om te vliegeren, een balspel te doen of wat dan ook.

Erg knus is ook het theehuis, dat lijkt wel een klein kasteeltje. Het is ongelooflijk fijn om daar een kop thee te drinken. Wat wil je nog meer: een afwisselende wandeling, een mooi doel om naartoe te wandelen, veel ruimte voor spel. Onder alle weersomstandigheden ben ik er geweest, in alle seizoenen, want met laarzen aan is het ook heerlijk in het bos.

Hou het rustig
Als leerkracht heb ik hier ook vele ervaringen opgedaan, dit landgoed leent zich uitstekend voor allerlei spelactiviteiten en het sprookjesachtige karakter maakt het gebruiken van sprookjesthema's erg aantrekkelijk.

Wat ik er wel bij wil zeggen: dit is een rustig oord, vooral door de week is het er erg stil en ik hoop dat het ook zo rustig blijft, wel dat veel mensen van die rust kunnen genieten maar vooral met respect omgaan met deze bijzondere plek in de Randstad. Ik noem dit gewoon "mijn achtertuin"!

De prijs van 1 gulden die ik noem is een symbolisch bedrag, we komen hier zo vaak dat een jaarkaart er tig keer uit kan maar ik geloof dat losse toegang 2 gulden per persoon is, toch ook niet veel.

Inzender: Hetty van de Laar-van Rijn, Leiden
15 juni 2000

Eervolle vermelding 1:
Naar opa en oma

aantal personen: 4
kosten: ƒ 45,- (reis)
lengte: 1 dag

beschrijving: Voor moederdag had ik een aanhangfiets gekregen, die ik wel wilde testen met de 6-jarige Tim. Opa had daarbij oma's moederdag-kadootje bij ons laten liggen, zodat het reisdoel ook meteen duidelijk was. Het was stralend weer, Tim vond het geweldig om mee te trappen en heeft dat ook de hele weg volgehouden. Otto (4) zat bij papa achterop en zorgde voor de muzikale begeleiding (Musioooopiaaaa......) Na 62 km. langs de Maas door landelijk Noord-Limburg bereikten we ons reisdoel. De terugweg hebben we met de trein gedaan. Waarom het voor ons zo leuk was: eindelijk kunnen we weer lekkere afstanden fietsen, picknicken in de zon, met de veerpont de Maas over, in de trein spelletjes doen (wel eens 'geen ja, geen nee' gespeeld met een 6-jarige?) en moe maar voldaan thuiskomen.

Inzender: P. Peeters, Nijmegen
27 mei 2000

DisneyLand Parijs

aantal personen: 10
kosten: ƒ 950 (reis+verblijf+toegang, per gezin)
lengte: 3 dagen

beschrijving: We gingen met 4 ouders en 6 kinderen, in de leeftijd van 6, 6, 4, 4, 4 en 1 jaar. Het leuke was dat we niet een duur hotel of camping volgens alle reisboeken hadden. Wij waren op een zondagmiddag enkele weken tevoren bij elkaar gaan zitten en met een campinggids erbij een camping uitgezocht, ongeveer 20 km er vandaan. Kosten ƒ 60,-- voor het kamperen per gezin voor 2 nachten. De toegangskaartjes voor Disney hebben we een week van tevoren gekocht bij het GrensWiselkantoor. Per gezin waren we zo'n ƒ 600,-- kwijt hiervoor. We vertrokken naar Parijs met onze auto's op zondagmiddag 2 uur. Tegen de kinderen hadden we niets verteld, behalve dat we naar Groningen naar een tante zouden gaan. Onderweg gepicknicked met cakejes, marsh-mallows en aardbeien aan een prikker. Rond 7 uur arriveerden we op onze camping. Voor de kinderen was dit al 1 groot feest. We hadden 3 kleine pubtentjes bij voor ons allemaal en 2 opvouwbare picknicktafels. Ondanks dat we af en toe regen hadden, vonden de kinderen het geweldig. De volgende ochtend zeiden we tegen de kinderen dat we mooie huizen gingen bekijken in de omgeving en vertrokken we dus naar Disney Land. Pas toen we de toegangspoorten zagen kregen de kinderen in de gaten dat we niet in Groningen, maar bij Disney Land Parijs waren.

Natuurlijk was dit te gek! Het fijne om daar te zijn met 2 gezinnen is, dat je toch alle attracties samen kunt doen. Twee ouders kunnen bijvoorbeeld samen in een enge of gevaarlijke attractie en de andere twee ouders gaan naar een kindvriendelijke. Zo wissel je elkaar af. Wij hadden veel kleine kinderen bij, maar de kinderen praten er nu nog over. Geweldig vonden ze het. We zijn 2 dagen in Disneyland geweest, 1 dag hebben we rekening gehouden met alle parades, shows etc. en dus flink gelet op de tijd, de andere dag deden we dat weer niet en konden we alle attracties langs. Kortom, een uitje om nooit te vergeten!