Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen

Van zomertijd naar wintertijd: zo pas je het slaapschema van jouw kind aan

Elk jaar zetten we de klok in de herfst een uur terug. Dit is de overgang van zomertijd naar wintertijd. De dagen worden korter en kouder in het najaar en door de klok te verzetten, passen we de lichturen op de dag aan op ons leefritme in Nederland. Zomer- en wintertijd kan handig zijn, maar het is altijd wel weer even wennen, vooral als je kinderen hebt. Hoe ga je hiermee om als ouder? In dit artikel leggen we uit wat de invloed kan zijn van de overgang van zomertijd naar wintertijd op het slaapschema van jouw kind. Ook geven we handige tips voor een soepele overgang.

Wat is zomertijd en wintertijd?

Sinds 1977 kennen we in Nederland zomertijd en wintertijd. Dit is een maatregel die in Europa is ingesteld om energie te besparen tijdens de donkerste dagen van het jaar. Elk jaar in het voorjaar wordt de klok een uur vooruit gezet. Dit noemen we de zomertijd. Door de klok een uur vooruit te zetten, wordt het een uur later licht en een uur later donker. In het najaar zetten we de klok juist een uur achteruit. Dit noemen we de wintertijd. Door de klok een uur achteruit te zetten, wordt het een uur eerder licht, maar ook een uur eerder donker. Zo maken we het hele jaar door optimaal gebruik van de lichturen op een dag.

De invloed van wintertijd op het slaapschema

De overgang van zomertijd naar wintertijd kan flink wat invloed hebben op de slaapgewoontes van volwassenen en kinderen. Het lichaam heeft tenslotte wat tijd nodig om te wennen aan dit nieuwe ritme. Volwassenen passen zich meestal vrij snel aan, maar kinderen kunnen hier wat meer moeite mee hebben. Hun ervaring van tijd strookt namelijk niet met de tijd op de klok. Dit kan zorgen voor verwarring en moeite met naar bed gaan en slapen. Ook gebeurt het vaak dat kinderen erg vroeg wakker worden of overdag meer moe zijn. 

Tips voor een soepele overgang in het slaapschema

Om vermoeidheid bij jouw kind te voorkomen en het slaapschema zo snel mogelijk weer op orde te krijgen, is het belangrijk dat kinderen snel weer in een regelmatig slaapritme komen. Een goede nachtrust is tenslotte ontzettend belangrijk voor hun ontwikkeling. Maar hoe kun jij als ouder zorgen voor een soepele overgang? 

Een geleidelijke overgang

Om de overgang van zomertijd naar wintertijd soepeler te laten verlopen, kun je al enkele dagen voor de klok een uur achteruit gaat het slaapschema ietwat aanpassen. Door jouw zoon of dochter elke dag 15 minuutjes eerder naar bed te brengen, krijgt het lichaam wat meer tijd om te wennen aan de routine. Wanneer de klok dan echt wordt verzet, is de overgang veel minder lastig.

Licht en donker in de kamer

Veel kinderen vinden het lastig om in slaap te komen als het buiten nog licht is en hebben moeite met opstaan als het buiten nog donker is. Door de kamer het hele jaar door goed te verduisteren bij het slapengaan, kun je jouw kind makkelijker in slaap laten komen. En met een heldere lamp in de kamer, of een speciale lichtwekker of wake-up light, kun je duidelijk aangeven wanneer het tijd is om weer op te staan. Zo wordt jouw zoon of dochter minder beïnvloedt door hoe licht of donker het buiten is. 

Een effectief bedritueel

Voor kinderen, en vooral voor erg jonge kinderen, is de indeling van een dag lang niet altijd even duidelijk. Daarom kunnen routines en rituelen helpen bij het afbakenen van de verschillende fasen van de dag. Een effectief bedritueel kan uitkomst bieden om de bedtijd aan te kondigen en de dag rustig af te sluiten. Het kan bovendien ook helpen om de overgang van zomertijd naar wintertijd soepel te laten verlopen. Jouw kind heeft tenslotte houvast aan het bedritueel en is minder afhankelijk van de wijzers op de klok of hoe donker het buiten is. 

Genoeg daglicht in de wintertijd

Wanneer de dagen merkbaar korter en donkerder worden, is het vaak een stuk minder aantrekkelijk om naar buiten te gaan. Toch is het ontzettend belangrijk om genoeg daglicht op een dag op ons gezicht te krijgen. Daglicht helpt namelijk bij het reguleren van ons slaap-waakritme. Door blootstelling aan daglicht in zowel de zomer als de winter weet het lichaam wanneer het wakker moet zijn en wanneer het tijd is om te slapen. 

Daglicht kan dus ook een belangrijke rol spelen bij het slaapschema van jouw kind. Een frisse wandeling in het park, samen boodschappen doen of lekker spelen in de speeltuin kan in de herfst en in de winter helpen bij het afstemmen van het slaap-waakritme. Dit maakt het uiteindelijk makkelijker om het slaapschema van jouw kind af te stemmen op de wintertijd. Dit, in combinatie met een gezellig bedritueel, fijne slaapcondities op de slaapkamer en een geleidelijke verandering van de bedtijd, kan de overgang naar de wintertijd heel soepel laten verlopen. Zo krijgt jouw kind genoeg slaap en jij ook. 

Lees ook: