Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Ontwikkelingsvoorsprong peuter.

Onze dochter van net 2 schijnt meer te kunnen dan de meeste kinderen van haar leeftijd. Het is een heel wijs meisje wat meestal rond de 3 1/2 wordt geschat. Ze is ook erg lang dus dat snap ik wel.
Maar ze is natuurlijk 2! Dus snapt ze aan de ene kant ook veel dingen nog niet...
Ik merk dat ze hierdoor in de war begint te raken en steeds meer driftbuien begint te krijgen.'
Ze ziet kinderen van 4 bepaalde dingen doen en wil dat dan ook, maar soms lukt of kan dat niet.
Ik vind het lastig om haar hierin te begeleiden, iemand tips?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

"moeilijk"

Mijn zoontje (nu bijna 2,5) wil(de) ook steeds dingen doen die hij nog niet kon en werd dan heel driftig. Ik heb hem toen al jong de woorden "moeilijk" en "helpen" geleerd. Dan bevestig ik dat het ook wel erg moeilijk is wat hij wil en dat het heel goed is dat hij het probeert, en ik vraag of ik hem zal helpen. Sindsdien, als iets niet lukt, dan zegt hij "moeilijk" en vraagt of we willen helpen. Daardoor krijgt hij veel minder van dat soort driftaanvallen.
En we hebben hem ook het woord "gevaarlijk" geleerd, we leggen uit dat hij daarom sommige dingen niet kan/mag doen. Verder helpen we hem zoveel mogelijk te leren wat hij graag wil doen of begeleiden hem daarbij.
En ik laat hem zoveel mogelijk met "volwassen" dingen meehelpen (koken, schoonmaken, de was, opruimen, afwasmachine in- en uitruimen, computer), dat vindt hij prachtig, en we leren hem dat waarvan we merken dat hij dat graag wil. Hij kan bijv. nu al de cijfers 0 - 10 en een aantal letters lezen.

Joyce68

Joyce68

11-02-2010 om 20:25 Topicstarter

Herkenning

Fijn dat je het herkent Hennah.

Haar de begrippen moeilijk en gevaarlijk aanleren vind ik een heel goede tip.
Was zelf al beginnen met de term : het past niet.
Bv. als ze weer eens op de hoogste glijbaan in de speeltuin wil. Nee dat past niet, dat is voor grote kindjes. Dat accepteert ze ook.
Ben vanmiddag al begonnen met uitleggen dat een puzzel te moeilijk voor haar was.
Hebben hem uiteindelijk toch gemaakt, maar dan samen, hahaha.

Wij leren haar ook de dingen die ze interessant vindt en dat blijft ook allemaal hangen.
Ook dingen van de tv : dankzij Dora spreekt ze nu al een aardig woordje Engels

Jesse_1

Jesse_1

11-02-2010 om 21:47

Verwarrende titel?

Je titel zegt dat het gaat om de ontwikkelingsvoorsprong van je dochter.
Ik denk echter dat het heel normaal is dat peuters dingen willen die ze nog niet kunnen of mogen (en dus boos en gefrustreerd raken), vandaar de 'terrible two' .
Geduld hebben, uitleggen, benoemen dat je de boosheid begrijpt, maar dat je eenmaal op 2-jarige leeftijd nog niet alles kan.
Succes, Jesse

Irene

Irene

12-02-2010 om 16:26

Eens met jesse

Volgens mij is wat je beschrijft nou juist volkomen typerend gedrag voor een 2 jarige!
Ik vind het wel een leuke fase trouwens. Je kunt ze nu namelijk steeds meer uitleggen en leren en ook steeds meer echt met ze communiceren.

Joyce68

Joyce68

12-02-2010 om 20:57 Topicstarter

Jesse en irene

Jullie hebben volkomen gelijk!
Alleen heb ik het idee dat de dingen die mijn dochter wil wel iets met haar ontwikkelingsvoorsprong te maken hebben.
Ze wordt nl. niet driftig omdat ze niet buiten mag spelen of geen koekje mag, maar
omdat ze bv. de letters in een boek niet snapt,
niet kan zwemmen of niet op de hoogste glijbaan in
de speeltuin mag.
De kindjes om haar heen van twee leggen naar mijn idee
hun lat minder hoog.
En dan vraag ik me af:
moet ik al beginnen haar te leren lezen of zwemmen?
Of is dat waanzin?

Joyce

Hallo,
Ik heb hier ook een dame van 2 jaar en 2 weken oud, die zich graag bezig houdt met alles wat met letters te maken heeft. Boeken worden verslonden en ze kent ze voor het grootste gedeelte uit haar hoofd (en wordt driftig wanneer we het niet helemaal juist voorlezen, en leest zo een heel boek aan ons voor nav de plaatjes. Het "oud hollandse liedjes boek" kent ze ook van binnen en van buiten. Verder houdt ze zich met letters bezig en schrijven. Ze kan de M, S, A, P, O en I al lezen. Schrijven alleen de o en de i en de m.
Maar... ik heb niet zo zeer het idee dat dit met een "ontwikkelingsvoorsprong" te maken heeft. Dit is haar interesse en ze is verbaal gewoon heel sterk. Volgens mij kan je op deze leeftijd echt nog heel moeilijk van een ontwikkelingsvoorsprong spreken. Ieder kind ontwikkeld zich op andere vlakken. En de een is idd wat leergieriger dan de ander.
Ik kan me wel bij jou dochter wel voorstellen, omdat ze veel met oudere kinderen optrekt, ze meer de neiging heeft moeilijkere dingen te willen, maar goed, er zijn ook genoeg kinderen met oudere zusjes en broertjes die daar echt niet sneller van worden, dus dat hoeft niet de reden te zijn.
Je vraag of je met haar zou gaan moeten beginnen met lezen of zwemmen... tjah, als zij daar blij van wordt. Vooral alleen voor "de leuk" en niet uit "prestatiedrift". Voor een kindje is het heel belangrijk steeds dingen te doen die ze of net kunnen, of net iets boven hun kunnen, zodat er een uitdaging in zit. Als je merkt dat ze het niet leuk vind, een stapje terug, of weer iets anders, dat zou mijn advies zijn. K zou haar vooral niet tegen houden, maar ook helemaal niet een bepaalde richting in pushen.
En tja, als ze driftig wordt... dat is part of it zou ik zeggen. Blijven uitleggen en jij trekt de grens. Als ze iets gevaarlijks wil wat ze echt nog niet kan, dan is het toch simpel nee. Je bent daar nog te klein voor (hoe gemeen dat ook mag klinken, dat is de realiteit toch, voor sommige dingen zijn ze nog te klein).
En idd, gewoon lekker van genieten zou ik zeggen, want het blijft een grote verbazing wat die kleintjes allemaal al kunnen onthouden en leren!
Groetjes lunamaya

Joyce, oudere kinderen

ik dacht te hebben gelezen dat je dochter met oudere kinderen optrok, maar nu kan ik het niet terug vinden in wat je geschreven hebt. Ik zal het er wel bij hebben verzonnen

Joyce68

Joyce68

13-02-2010 om 12:08 Topicstarter

Lezen met 2 jaar?

Nee, ze trekt niet veel op met oudere kinderen...
Zou ze wel willen, maar de meesten hier gaan dan ook alleen naar buiten enzo. Sorry, maar dat mag ze echt niet hahaha.
Dus jullie beginnen wel met leren lezen?
Grappig. Ik persoonlijk ben helemaal niet iemand die vindt dat haar kind moet presteren, als ze maar gelukkig is.
En op dit moment ben ik er niet helemaal van overtuigd dat ze dat is. Ze heeft in mijn ogen meer uitdaging nodig, dus zullen wij dat idd. moeten bieden.
Zijn jullie kindjes ook zo snel op speelgoed uitgekeken?
Het enige hier dat ze leuk blijft vinden is eigenlijk Duplo. Ja, en kleuren, plakken etc.

Rafelkap

Rafelkap

13-02-2010 om 13:29

Nee joh

ik ga mijn kinderen echt niet leren lezen. Dat wordt op school gedaan. Wel schrijf ik een letter op, op nadrukkelijk verzoek, of hun naam. En ik lees voor uiteraard. Maar je hoeft je kind echt niet te leren lezen.
En het is normaal dat een peuter dingen wil doen die hij nog niet kan en daarover gefrustreerd raakt. Zo sta ik er gewoon achter staan als ze erop klimmen dat 'gevaarlijk' is.

Rafelkap

Rafelkap

13-02-2010 om 13:33

Beetje

rare zin, die laatste. Ik type iets te snel: zo sta ik er gewoon achter als ze op iets klimmen dat gevaarlijk is.

Verder is het heel normaal dat ze niet zo lang zelf kunnen spelen. Mijn oudste kon dat niet zo goed als peuter, mijn jongste gelukkig wel. Vaak vinden kindjes het al leuk om mee te helpen stofzuigen, koken etc. Gaat ze naar de peuterspeelzaal?

3 kids mam

3 kids mam

13-02-2010 om 15:30

Karakter

Ik denk dat het vooral met het karakter van je kind te maken heeft dat ze meer wil dan je bij haar leeftijd vindt passen. 1 van mijn 3 kids heeft dit ook. Met 4 maand wilde ze kruipen en ze oefende net zolang totdat dit haar met 5,5 maand oom lukte (die periode was ze ook verschrikkelijk boos omdat het niet lukte). Vervolgens wilde ze met 8 maand lopen en dit deed ze ook met 10 maand. In de jaren die volgde heeft ze steeds periodes dat ze dingen wil waar ze nog niet aan toe is. Dit geeft frustratie maar zorgt ook ervoor dat ze dingen snel kan omdat ze doorzet totdat het lukt. Inmiddels gaat ze naar school en is ze rustiger geworden. Ze heeft veel minder die frustratie, ik denk omdat ze nu beter haar gevoelens kan uiten en het ook snapt dat ze bepaalde dingen nog niet mag of kan. Overigens had het in haar geval niet zozeer met een ontwikkelingsvoorspong te maken. Ze wilde wel snel dingen maar ik denk dat veel kinderen dit hebben alleen gaan niet alle kinderen door totdat het lukt en geeft het niet bij alle kinderen frustratie als het niet lukt of niet mag.

Kiki

Kiki

15-02-2010 om 00:00

Draadje niet helemaal gelezen

Maar ik zou het niet doen. Waarom zou je ook, een kind geeft de interesses vanzelf aan. Dan wijst een kind vanzelf aan wat hij/zij wilt weten

Waarom zou je bewust leeslessen inbouwen, dat idee krijg ik een beetje. Dat zal vast niet de bedoeling zijn, maar zo klinkt het.
Mijn zoontje van volgende week twee begon gewoon letters aan te wijzen en wij vertelde wat voor letter dat ging. Nu kent hij het hele alfabet en alle cijfers en weet sommige woorden te herkennen (zijn naam, pappa en mamma)
Hij is verbaal volgens mij redelijk gemiddeld, maar qua letters, cijfers en kleuren loopt hij geloof ik wat voor.
Echt niet dat ik bewust naast mijn kind ga zitten om hem te leren lezen. Dat gebeurd vanzelf en zo zou het juist moeten op die leeftijd.

Maar dat zegt helemaal niets, ik heb mij laten vertellen dat de ontwikkeling met vier jaar bij alle kinderen min of meer hetzelfde verloopt.

Misschien heb ik het verkeerd begrepen hoor, maar ik kom uit een enorm prestatiegerichte familie en ik ben nogal gevoelig op dat punt. Ik heb problemen zat gehad door niet aan die hoge norm te voldoen, vandaar dat ik misschien iets te allergisch reageer.

Lezen dansen puzzelen

2 jarigen die willen lezen, ach waarom niet, als ze iedere dag een stukje willen leren, en ze blijven er om vragen dan leer je het ze zo aan is mijn ervaring, en als ze er mee willen stoppen dan stop je er net zo vrolijk weer mee- je kan al die zaken net zo gewoon aanbieden als zaken als leren klimmen of dansen of fietsen, het is echt niet anders. Kinderen geven zelf wel aan of ze genoeg ervan hebben. Onze oudste wilde de kleuren leren met 15 maanden, en zijn naam met 20 maanden, door duplo omhoog te houden (en dan moest ik de kleur zeggen) en met sinterklaas pakjes zijn eigen pakjes te pakken, niks geen frustatie gehad, gewoon ingaan op de vraag.

Esther Zee

Esther Zee

24-02-2010 om 12:11

Wil wel, kan niet

Het hoort ook bij de leeftijd: dingen willen maar motorisch (of op welk ander vlak dan ook) dat nog niet voor elkaar te kunnen krijgen en dat kan boosheid of verdriet oproepen. Zelf heb ik een nichtje die altijd op alles voorliep en ze kreeg in de eerste groepen speciaal onderwijs voor kinderen die snel alles oppikken. Nu is ze negen en is het ineens tot een halt gekomen en zit ze op het gemiddelde niveau. Er zijn dus kinderen die in een rap tempo zich ontwikkelen en dan langzaamaan toch op een algemeen niveau uitkomen.
Zoals mijn voorganger al zei je kunt haar gewoon de dingen aanbieden waar ze om vraagt. De driftbuien worden waarschijnlijk vanzelf minder als ze zich wat verder ontwikkelt en dus niet tegen haar beperkingen aanloopt omdat 2 jarigen zoals je zelf al zegt, nog niet alles kunnen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.