Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op
Maartje

Maartje

28-02-2010 om 09:08

Ontwikkeling peuter

Ieder kind ontwikkeld zich anders maar ik heb een vraag over de ontwikkeling van mijn zoontje, hij is de oudste dus ik weet niet echt wat normaal is.

rond 1.5 had hij al fascinatie voor klokken, dat ging over in cijfer en het tellen tot 10, vanaf 2.5 herkende hij cijfers en kan ze los van elkaar benoemen, dit geld ook voor het alfabet.en het noemen van vele kleuren. Hij weet wat op,onder, naast,achter is op 3 jarige leeftijd en telt tot 20 met cijferherkenning. Hij is er de hele dag mee bezig, cijfers van nummerborden opnoemen,de P van papa en ga zo maar door.
Hij wil leren en heeft veel uitdaging nodig..hij leert zichzelf nu een beetje lezen aan, poes,mama, papa, stop.
Rekenen vind hij ook erg leuk, 1+1, 2+2, 3+1.
Mijn vraag is: Is dit normaal voor zijn leeftijd? Hij word in April 4.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Ja, normaal

Hoi,

De ontwikkeling in deze fase kan heel grillig verlopen. Je zult dus hopen peuters/kleuters vinden die minder weten en doen, maar er zijn er zeker die meer doen.

Het belangrijkste is niet om te vergelijken maar om naar je eigen kind te blijven kijken. Te zien wat het nodig heeft.

Als kinderen echt een heel grote voorsprong hebben kan het bijvoorbeeld nuttig zijn om op te letten dat ze zich niet te veel gaan aanpassen aan leeftijdgenoten omdat ze daarmee een verkeerd patroon aanleren waar ze later last van kunnen gaan krijgen. Ook kan het lastig zijn om contacten met leeftijdgenoten te hebben/houden. Daar kun je je kind bij helpen.

Maar goed, afgezien van dat soort mogelijke complicaties is er verder niet veel reden om veel te vergelijken. Het gemiddelde kind bestaat niet en juist op deze leeftijd zijn, zoals gezegd, de verschillen enorm groot. Ook de eisen/leerdoelen voor groep 1 en 2 (of zelfs groep 3) zeggen niet zoveel omdat dat vooral eisen aan de onderkant zijn, dus minimale eisen. Geen gemiddeldes.

Wat er in de toekomst gebeurt weet je niet, juist daarom leg ik de nadruk op kijken wat je kind nu nodig heeft.

vlinder72

vlinder72

28-02-2010 om 11:04

Volgens mij wel

Het ene kind vind getallen leuk of letters en het andere kind kent alle vlaggen of automerken. Maar maak je je ergens zorgen om? Of denk je nu dat je kind begaafd is? Als dat is en daar kan je nu nog niets over zeggen dan merk je dat straks wel. En integenstelling tot wat je opeens leest, is het echt niet zo dat alle "slimme" kinderen allemaal problemen hebben. Mijn tweede is ook heel snel. Ook hij kende al heel veel letters en cijfers voordat hij naar school ging. Hij zit nu in groep 2 en kan heel aardig rekenen en lezen. Wij hebben ervoor gekozen om hem niet sneller naar groep 3 te doen want het blijft wel een jongetje van vijf jaar. Wij dagen hem thuis uit met voetbal, zwemles en muziekles. Oja, hij leert inmiddels ook schaken en dammen. Dus wacht het gewoon af en misschien vindt jullie zoontje muziekles ook heel erg leuk.

Maartje

Maartje

28-02-2010 om 13:15

Omgeving

Nou het is meer dat ik reacties uit mijn omgeving krijg, van zo kan hij dat al? of wat een slim ventje..dus ik vroeg me af hoe andere peuters zich ontwikkelen.
Zijn interesse ligt gewoon in letters en cijfers en ik ga gewoon met hem in mee in zijn ontwikkeling, daarnaast ook veel naar buiten en verven ect..tis ook een bewegelijk mannetje wat veel uitdaging nodig heeft...ben blij als hij straks naar school mag weet soms gewoon niet meer hoe ik hem kan bezighouden

Maartje

Maartje

28-02-2010 om 13:21

Vlinder

lekker met leeftijdgenootjes spelen is ook erg belangrijk, ik neem aan dat ze wel zijn lesstof aanpassen aan zijn kunnen?
Ik ben eens bij het opvoedburo geweest om advies, ik liep ene beetje vast op zijn gedrag, en zei gaf aan dat het een schaakjongetje is dat niet de rust heeft in te gaan schaken en dat vond ik wel herkenbaar ..hoewel ze hem niet had gezien. Ach ja we zien wel als hij naar school gaat, hij mag zijn wie hij is

Ewald vervaet

Hier op oudersonline hebben ze een stukje neergezet over Ewald Vervaet, over de ontwikkeling die een dreumes/peuter/kleuter doormaakt, misschien moet je die eens lezen. De wijze les die ik er uit gehaald heb, is dat het uiteindelijk vanzelf gaat, het kind gaat iets doen als hij er klaar voor is. Dus als jouw kind het machtig vind om cijfers en letters te ontdekken, is hij daar kennelijk aan toe. Wat hij aangaf, is dat als het heel erg gepusht wordt, heel erg gestimuleert, voor een kind er aan toe is, er een grotere kans op dislectie en discalculi kan ontstaan. Maar ik begrijp dat het bij jouw kind gewoon zo komt aanwaaien, dus ik zou zeggen, geniet ervan! Je hebt een heerlijk wijs mannetje, die het leuk vindt te leren! Dat willen we allemaal wel!

Gr. Lonneke

Kan best (2,5 jaar)

Onze zoon is nu net 2,5 jaar en hij kan sinds de kerst de cijfers 0 t/m 10 lezen, en een aantal letters, het worden er steeds meer. Hij kan ook tot 10 tellen, en snapt in ieder geval bij de lage cijfers wat het aantal is (1,2,3). Hij kent al veel kleuren, hij weet wat naast, achter, op, onder etc. is. Hij is inderdaad de hele dag aan het oefenen met als dat soort dingen, uit zichzelf. Hij zingt al veel liedjes en hij rijmt sinds kort (man, pan; etc.). Hij benoemt duidelijk wat hij wil. En dat ondanks een gehoorhandicap. Hij wilde heel graag schaatsen en heeft van die kleine ine dubbele onderbinders gekregen en wilde daarmee al laatst op natuurijs het volwassen parcours afleggen (natuurlijk hebben we dat niet gedaan, maar ik heb wel mijn best gedaan om "ver weg" met hem te schaatsen). Hij helpt mee met koken en de afwas opruimen. Hij kan met de sleutel het fietsslot openmaken Etc. etc. Wat gaat het hard hè!
Van dit forum heb ik begrepen dat dit allemaal niet uitzonderlijk is. En met veel dingen zijn er andere kinderen die sneller zijn... Zie het draadje hierboven van de koppoter-tekening. Een tijdje geleden was er ook een draadje "wat kan mijn kind bij 2,5 jaar". Veel kinderen kunnen al lezen voordat ze naar de basisschool gaan.
Gewoon je kind volgen met waar het zin in heeft en gevarieerde activiteiten aanbieden. Als het daarom vraagt, uitleggen wat iets is en hoe iets moet. Vooral niet dom houden!
Wij doen trouwens nu een cursus "muziek op schoot" voor ouders en peuters, erg leuk! En we zijn laatst naar kindertheater geweest (De Krakeling in Amsterdam), groot succes.

Maartje

..wat die omgeving betreft: er is eigenlijk maar één handige reactie op opmerkingen van "goh, hij is er wel vroeg bij he?". En dat is vriendelijk lachen en iets zeggen in de trant van "ja he?".

Meer of anders levert in mijn ervaring alleen maar gedoe op. Dus je hoeft het niet te ontkennen, niet te bevestigen en vooral niet te beginnen over hoe je er zelf tegenaan kijkt.

Maar goed, da's mijn ervaring.

Kiki

Kiki

28-02-2010 om 23:11

Inderdaad lief lachen en verder negeren

Mijn zoontje van 2 kent ook het volledige alfabet en alle cijfers.
Ook weet hij sommige automerken al aan te wijzen en alle soorten werkauto's op te noemen (beter dan ik in ieder geval, maar dat is al gauw)

Hij vindt het leuk, ik wat minder. De omgeving vindt het geweldig.
Volgens mij is het niet zo bijzonder, want als ik het hier lees kunnen ze het allemaal al.

Ik heb me laten vertellen dat ze met vier jaar allemaal min of meer gelijk zijn in hun ontwikkeling.

Overigens als mijn zoontje iets niet wil leren, doet hij het gewoonweg niet.
Dus ik volg hem maar gewoon, iets anders kan je toch ook niet doen

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.