Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op
Annika

Annika

10-12-2012 om 15:44

Peuter telt en leest als groep 3 kind..

Jongste is nu 3 en 8 mnd en is helemaal gek van cijfers en letters. Hij telt tot 100, kent het alfabet, kan simpele sommetjes onder de tien en leest cijfers tot honderd en woordjes als en en is. Behoorlijk slim dus. Sociaal emotioneel is hij echt nog een peuter, en praten doet hij wel aardig maar lang niet zo goed als bijv mijn oudsten op die leeftijd. Ook motoriek zowel fijn als grof is ondergemiddeld..

Mijn vraag is een bettje, wat moet ik ermee? Over een paar maanden gaat hij naar school, maar daar zal hij vast niet zo goed in het kesprogramma passen...

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Rustig afwachten en opletten

Zoon liep hier ook voor, hoewel niet zoveel als jouw kind. Rustig afwachten, zou ik zeggen. Ik neem aan dat je al weet naar welke school hij gaat, dus over de schoolkeuze hoef je je nu niet meer druk te maken.

Kijk het aan. Je moet er nog niks mee. Kijk of hij het naar zijn zin heeft op school, en of het allemaal een beetje lekker loopt. En er worden vast toetsen afgenomen. Als de resultaten daarvan kloppen met jouw beeld van je kind dan is dat ook handig.

Bij ons kind liep het allemaal probleemloos. Dat kan dus. Hier op het forum lees je vaak van kinderen die vastlopen, of die gedwongen worden onder hun niveau te werken, vervolgens slecht presteren uit pure verveling waarna de voorsprong niet wordt onderkend. Dat kan en op dat risico moet je alert zijn, maar er is helemaal niet gezegd dat dat gebeurt. Voor hetzelfde geld gaat het zoals bij ons: een kind dat een voorsprong heeft maar evengoed nog genoeg te doen heeft in de groep (er is ook veel dat hij niet kan, en trouwens, bouwen in de bouwhoek is ook gewoon leuk met een voorsprong) en een leerkracht die de voorsprong ziet en er goed mee omgaat.

Rustig afwachten dus. En ondertussen opletten of het goed blijft gaan.

Groeten,

Temet

Inderdaad afwachten

Mijn zoon was ook zo'n snelle jelle, kon al lezen voor hij 3.5 was en cijfers was hij ook heel handig mee.

Hier heb ik de juf wel tijdens het huisbezoek ingeseind mbt lezen, en is hij op een veel hoger niveau begonnen maar verder was het afwachten.

Zoon heeft het 1e jaar vooral gespeeld, ookal kon hij veel meer. Als er een keuze was ging hij lego bouwen ipv een werkje doen. Nu in de volgende klas is hij meer klaar voor al het werk. Het is passen en meten om te zorgen dat hij genoeg uitdaging krijgt maar zoon zelf lijkt er geen last van te hebben en doet gewoon mee.

Ik zou het gewoon aanzien, als het een goede juf is ziet ze zelf snel dat hij voorloopt.

dc

dc

11-12-2012 om 15:05

Het is maar een klein gedeelte

In de klas wordt veel meer gedaan dan schrijven en lezen. Er is vast wel iets waar hij wel z'n best voor moet doen, zoals leren knippen bijvoorbeeld. Ik zou het gewoon in de gaten houden, en afwachten.

Annika

Annika

11-12-2012 om 15:30

Juist daarom: hij loopt uit de pas. Knippen en andere kleuterwerkjes heeft hij hartstikke moeite mee, terwijl hij dingen kan / interesse heeft in dingen die andere kleuters niet doen

Annika

Er zijn vast andere kleuters - met en zonder voorsprong - die ook moeite hebben met de kleuterwerkjes. Daarin zal je zoon dan niet uit de toon vallen. Verder groeit hij ook, dus grote kans dat het vanzelf steeds beter gaat.

Mijn zoon heeft overigens destijds fysiotherapie aangeboden gekregen vanwege zwakke motoriek. Nu zag ik geen enorme problemen, maar een held was-ie inderdaad niet en ik vermoedde dat hij aan ft wel wat zou kunnen hebben - het werd op school aangeboden (onder lestijd), kosten voor de verzekering. Dus toestemming gegeven. Hij is inderdaad vooruit gegaan maar wat daarvan ft was en wat het groter worden is nooit na te gaan.

Om op die kleuterwerkjes terug te komen: mijn zoon tekende nooit in groep 1. Inmiddels wel, dat is sinds hij 5,5 is eigenlijk. Daarvoor kon hij het te slecht om het voor hem de moeite waard te maken. In éen rapport wordt een verband gelegd: zijn motoriek zou zijn verbeterd omdat hij vaker voor tekenen kiest. Ik vermoed dat het verband precies omgekeerd ligt.

Groeten,

Temet

Fransien

Fransien

12-12-2012 om 14:05

Hier ook

Hier ook een peuter die al aardig kon rekenen. Hij is pas met 4 begonnen met lezen maar was toen ook al binnen de kortste keren avi-uit. Hij heeft gewoon ruim twee jaar gekleuterd (lente-kind) en dat is ook goed geweest. Cognitief had hij wel eerder naar groep 3 gekund, maar emotioneel totaal niet. Bij ons was er een kleuterplusgroep waarin zo nu en dan cognitieve dingen gedaan werden, maar juist ook fijn-motorische dingen, en dat was een behoorlijke uitdaging voor mijn linkshandige klauteraap. De grove motoriek was heel goed ontwikkeld, het is een echt buitenkind, maar voor de fijne motoriek had hij nooit echt het zitvlees. Zijn kleinere zusje was ook een vlotte, kon met 3,5 al redelijk lezen, kan nu met 5 ook heel aardig rekenen en begint de tafels goed te kunnen toepassen, maar zij ging altijd buiten in de zandbak taartjes pakken, speelde eindeloos met haar poppen en hield van strijkkralenplankjes maken. Zij tekent ook heel wat beter dan haar grote broer.

dc

dc

12-12-2012 om 21:12

Annika

Nee, hij loopt niet uit de pas. Op die leeftijd leren kinderen in fases. Er zullen er een paar zijn die beter dan gemiddeld zijn in lezen, anderen in knippen enzo. En na een jaar kan het plaatje er weer heel anders uitzien, algelang de interesses van het kind in kwestie. Waar het om gaat is dat hij iets heeft dat hij goed in is, goed voor zijn zelfvertrouwen, en andere dingen waar hij zijn best voor moet doen, dus geen algehele verveling.

Misschien wil hij de komende 6 maanden helemaal niet meer lezen, maar enkel de hele tijd tekenen ofzo. Je weet het op die leeftijd helemaal nog niet zo precies. Ik zou me niet van te voren druk maken. Volgens mij zijn de meeste kinderen op die leeftijd vooral op school om te spelen, en is het fijn als ze ook nog iets opsteken

Annika

Annika

13-12-2012 om 19:02

Fijn, zo'n forum, ik ben weer gerustgesteld!

DAnk voor alle reacties.

Temet verbetering motoriek

Temet,

Ik ben het helemaal met je eens, mijn decaan vroeger op de havo zei al: ga eerst kijken naar waar je goed in bent en daarna pas naar wat je leuk vindt. Om de simpele reden dat iets niet leuk is of wordt als je er veel moeite mee hebt. Nu wil ik niet zeggen dat je nooit iets moeilijks zou moeten proberen (je=men trouwens) of dat je geen bergen kunt overwinnen, maar overwegend vinden kinderen en gtote mensen eerder dingen leuk die ze ook goed kunnen, da's toch logisch! Dat alles nav je opmerking over school die zei dat de motoriek beter werd door t vaker tekenen. Jouw (en mijn) antwoord daarop: hij kiest nu meer voor tekenen omdat zn motoriek beter is en tekenen daardoor makkelijker en dus leuker word. Ik had eigenlijk kunnen volstaan met de eedste zin, maar ja...

mama van 2 zeer ondeugende meneertjes van 1 en 3

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.