Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Wat moet je weten over hoogbegaafdheid?

Mijn dochter valt waarschijnlijk in de categorie "hoogbegaafd". Ik zal maar niet in alle details treden, maar er zijn vrij veel aanwijzingen.

In de schoolkrant stond er een bericht over een cursus voor ouders van (hoog)begaafde kinderen. De cursus kost echter 300 euro en neemt 8 avonden in beslag. Momenteel hebben we daar geld noch tijd voor.

Wat moet je echter als ouder weten van een hoogbegaafd kind? Waarom worden er speciale cursussen voor de ouders van deze kinderen georganiseerd?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Pippin

Pippin

03-03-2009 om 10:07

Eerst zelf zoeken

Liat, ik zou eerst zelf eens het een en ander gaan lezen. Geld uitgeven aan zo'n dure cursus kun je altijd nog doen.
Kijk eens op www.hiq.nl. Daar kun je heel veel informatie vinden. Ze hebben ook een actief forum.
Pippin

Als je nou eens....

het boek gaat lezen:
"Hoogbegaafd, als je kind (g)een Einstein is" van Tessa Kieboom, dan weet je al heel veel meer!
En idd op hiq.nl, en veel lezen erover op internet.
gr Nora

mama 78

mama 78

03-03-2009 om 12:54

Info verzamelen

Verzamel alles wat je tegenkomt aan literatuur. Ik heb zelf ook een verzamelmap rond dit onderwerp. Alles waarin ik mijn kind herken of wat ik interessant vind, kopieer ik. Ik haal het regelmatig tevoorschijn als dat weer eens nodig is, soms wil je iets nog even teruglezen.

Het boek "Hoogbegafd, nou én?" kan ik je ook zeker aanraden. Heel goed leesbaar voor je kind zelf.

Verder heb je hier misschien wat aan: http://www.docentenplein.nl/vakinfo0304/cursushoogbegaafdheid.htm

Succes met je zoektocht, er is heeeeel veel over te lezen en het is zeker belangrijk om er veel over te weten.
Dat zal je nog van pas komen!

liat

liat

03-03-2009 om 13:33 Topicstarter

Maar waarom moet je er veel over lezen?

Mijn dochter krijgt al veel extra werk op school. Thuis is ze constant aan het lezen of aan het knutselen, dus volgens mij ontwikkelt ze zichzelf wel. Ze heeft op zich niet veel vriendinnen maar klaagt daar eigenlijk nooit over. Ze lijkt goed in haar vel te zitten. Wat voor dingen zou ik moeten weten?

Tirza G.

Tirza G.

03-03-2009 om 14:15

Een hb-kind

ontwikkelt zich anders dan een niet HB-kind. Niet alleen sneller, maar ook op een andere manier. Een manier die afwijkt van het normale patroon in de maatschappij - en vooral in een schoolse omgeving. HB-ers zijn in de regel top-down leerders, terwijl in NL alles gericht is op bottom-up. Een HB-er ontwikkelt zich niet zélf, heeft ook wel voorbeelden en leidraden nodig. Hoogbegaafd is niet hetzelfde als helderziend Een HB-er is vaak ook gebaat bij veel structuur, omdat die hoofdjes zo vol zitten de hele tijd, het is best druk als je over alles nadenkt. Ik denk dat je voor die 300 euro beter lid kunt worden van Pharos, de oudervereniging van HB-kinderen. Is voor je dochter ook leuk, ze organiseren veel.

Tirza

Bikkel

Bikkel

03-03-2009 om 16:36

Cursus?

Ik wist niet dat er cursussen waren voor ouders van hb'ers, lijkt me ook niet echt nodig. Onze oudste heeft veel gehad aan het boek: "Hoogbegaafd, nou en?" waarin heel goed uitgelegd wordt waardoor je toch anders bent, hoe je het ook went en keert, zie bv http://www.bol.com/nl/p/boeken/hoogbegaafd-nou-en/1001004002380754/index.html Ook ik heb hem gelezen, vond het ook interessant. We hebben hem van de bieb geleend.
Verder heb ik heel veel gehad aan het forum hier. Ondanks alle goede bedoelingen van school, moet ik er nog wel steeds boevn op zitten.

Sian

Sian

03-03-2009 om 18:14

Hoogbegaafd

300 euro voor een cursus van 8 avonden klinkt als uitbuiterij.

Mijn zoon is hoogdbegaafd. Dat zegt alleen maar wat over zijn iq. Ik lees nooit wat over hb en ben ook niet lid van een club.

Ik bied mijn zoon gewoon veel leer materiaal en verschillende activiteiten aan. De school spring ook op die manier op zijn voorsprong in. Zo heeft hij op school al spaans geleerd en is nu begonnen met chinees.
Met rekenen maakt hij nu werk uit de brugklas. Met aardrijkskunde, geschiedenis, tekenen, handvaardigheid, gym, kring, spreekbeurten doet hij gewoon met de klas mee.

HB kinderen worden vaak neergezet alsof ze heel anders zijn en alsof hun iq alles bepalend is en dat ze daarom buiten beentjes zijn. Dat is echt niet zo. Mijn zoon heeft veel vriendjes, ligt goed in de groep, heeft verschillende hobbies zoals basketbal en scouting waar het ook goed gaat. Het enige verschil met klasgenootjes is dat hij ver voorligt met zijn werk maar hij zit op een Montessori school waar alle kinderen werk op eigen niveau krijgen.

Thuis speelt hij gewoon veel en daarnaast leest hij ook veel. Soms doet hij voor zijn lol schoolwerk maar dat is vooral als hij op school niet genoeg uitdaging heeft gehad. Soms bedenkt hij ook ingewikkelde projecten en experimenten voor thuis.

Ik denk niet dat iq een bepaalende factor is in hoe een kind zich op sociaal gebied ontwikkelt of op andere gebieden. Het is alleen maar een indicatie van hoe goed een kind kan leren.

Tirza G.

Tirza G.

03-03-2009 om 23:43

Sian

Hoogbegaafd is niet hetzelfde als hoogintelligent. Je eerste stelling: hoogebegaafd zijn zegt alleen maar iets over IQ is niet waar. Althans, niet in de tegenwoordig gebruikte definitie. Hoogbegaafdheid is de combi van een hoog IQ mét creativiteit mét prestatiedrang/doorzettingsvermogen.

Tirza

Sian

Sian

04-03-2009 om 02:32

Tirza

Dat wist ik niet. Ik heb nooit van dit onderscheid gehoord. Ik vind het wel interessant om daarover te denken. Ik blijf echter dan wel met vragen zitten. Namelijk hoe meetje die andere dingen? IQ is redelijk objectief te meten. Niet elke test zal even betrouwbaar zijn maar IQ kan je meten. Zover ik weet is IQ de enige indicator tot hoogbegaafdheid en kan je daarmee lid worden van organisaties als Mensa.
Hoe meet je echter die andere dingen die je noemt? Hoe meet je of iemand creatief genoeg is? Ambitieus genoeg? Genoeg doorzettingsvermogen heeft? Is dat wel te meten? Hoe wil je als je deze dingen meerekent tot het onderscheid hoogbegaafheid of hoog intelligent komen? Wie kan daarover oordelen?
Mijn zoon bijvoorbeeld (die ik maar als voorbeeld neem) is in mijn ogen zeer creatief en heeft veel doorzettingsvermogen maar misschien zou jij er anders over denken als je hem zou kennen. Wie van ons heeft dan gelijk? Wie kan dat beoordelen?
Ik weet niet of dit een nuttig onderscheid is om te maken. Ik vind het wel interessant want heb er echt nog nooit van gehoord.
Mijn ervaring met hoogbegaafdheid is beperkt tot mijn zoon en enkele andere kinderen. Ik wie echter meer verschillen tussen die kinderen dan overeenkomsten.

liat

liat

04-03-2009 om 09:07 Topicstarter

Toch nog aarzeling

Wat mij denk ik doet aarzelen om er veel over te lezen / cursussen te volgen is dat ik niet wil dat mijn dochter zich zielig gaat voelen.

Ik lees toch op veel van die websites dat als je hoogbegaafd bent je je zo anders voelt en dat je ook meer kans hebt je eenzaam te voelen.

Ik wil mijn dochter echter opvoeden met het idee dat iedereen uniek is en speciale talenten heeft. Sommige mensen zijn bijvoorbeeld sociaal heel begaafd. Ik wil dat ze respect voor iedereen heeft en leert dat zelfs al zijn anderen verschillend, je ook raakvlakken met ze kan hebben. Ik weet niet of ik dat kan bereiken door zo te benadrukken dat ze heel anders is en haar daar zelfs boeken over te laten lezen. Misschien dat ze zich daardoor juist eenzamer gaat voelen.

Op school krijgt ze al extra werk, dus dat zit wel goed. Volgend jaar kan ze waarschijnlijk zelfs een ochtend in de week naar een speciaal klasje voor hoogbegaafde kinderen van onze woonplaats. Thuis onderneemt ze ook heel veel. Ik denk niet dat ze zich verveelt.

Andere vraag: volgens de inleiding van de oudercursus vragen hb kinderen heel veel creativiteit en energie van de ouders. Dat ervaar ik juist helemaal niet. Integendeel: dochter kan zichzelf uitstekend urenlang zelf vermaken en is verder heel lief en gevoelig, werkt daarom met alles heel goed mee. Waarom zouden hb-kinderen meer creativiteit en energie vergen? Misschien als ze jonger zijn en je zoveel vragen moet beantwoorden. Nu kan ze echter zelf lezen, dus die fase is over.

Jolijt

Jolijt

04-03-2009 om 09:23

Liat

Hier meerdere hb kinderen die op school ook goed behandeld worden en (dus?) weinig problemen hebben.

Wat handig is om te weten is denk ik hoe jullie staan tegenover een klas overslaan (is een heleboel over geschreven hier de afgelopen jaren) en wat andere ouders hebben verzonnen om verveling tegen te gaan (ook heel veel tips te vinden).

Verder zou ik zolang er geen problemen zijn niks doen.

Jolijt

Jolijt

04-03-2009 om 09:35

Creativiteit van ouders

Heb ik ook nooit zo ervaren... tot ik in contact kwam met andere ouders die vonden dat ik "zoveel" gedaan had.
Onze oudste (nu 14) danste toen ze 2 was altijd op een lettermat (neergelegd omdat ie lekker zacht was) en dan moest ik zeggen op welke letter ze stond. Als we boodschappen gingen doen moesten de huisnummers verteld worden. Veel voorlezen, veel vragen beantwoorden, meer dan ik nu zie bij vriendinnen waarvan de kinderen veel langer dan de mijne heerlijk in hun eigen spel zitten zonder te komen vragen naar de volgorde waarin ridders hun kleren aandoen.

Bij ons waren de drukste tijden ook steeds over als er weer eentje zelf kon lezen (nog 1 te gaan).

Puzzels (leg/soduko/ruimtelijk inzicht) doen het goed, denk/combinatie spelletjes (qwirkle/blokus/set).

Hou wel in de gaten dat ze op school niet wordt ingezet als 'uitleghulpje' dat gebeurde bij ons en daar werden zowel onze kinderen als hun vriendjes in de klas niet blij van. Elkaar helpen natuurlijk, maar niet in een juf-leerling rol.

Bikkel

Bikkel

04-03-2009 om 13:59

Precies

¨Hou wel in de gaten dat ze op school niet wordt ingezet als \'uitleghulpje\' dat gebeurde bij ons en daar werden zowel onze kinderen als hun vriendjes in de klas niet blij van. Elkaar helpen natuurlijk, maar niet in een juf-leerling rol.¨
Precies, dat is een hele beruchte valkuil.
En let ook goed op, dat ze niet teveel, onder het mom van zelfstandig werken, alleen aan het werk is. Dat maakt het kind ook tot een buitenbeentje en mogelijk loopt kind daardoor ook gaten in de kennis op. Dat heeft dochter gehad hier, die had hier en daar wel wat uitleg nodig, maar pas een volgende docent kwam erachter dat ze die niet gehad had, waardoor ze wat basisvaardigheden miste. Gelukkig is dit onderkend en ze heeft snel die gaten in haar kennis weer kunnen aanvullen en leerkracht houdt ook beter een oogje op haar.

Jolijt

Jolijt

04-03-2009 om 16:39

Ja bikkel en ook nog...

Gaten in de kennis komen inderdaad voor doordat iets makkelijks niet behandeld wordt (het mag dan makkelijk zijn maar het moet wel verteld worden!)
En let ook op dat dingen die een keer behandeld zijn wel blijven hangen. Tafels leren is geen probleem en die komen keer op keer terug, maar de inhoudsmaten waren hier bij de oudste uitgegelegd en daarna had ze in drie dagen alle sommen gemaakt (compacten was erg in op dat moment), allemaal goed. Tot een oefencito uitwees dat ze er niks meer van wist. Gelukkig laat zo'n hiaat zich dan makkelijk oplossen, maar als je er niet op tijd achterkomt....

Ilva

Ilva

05-03-2009 om 14:42

Docentenplein

Ik heb niet alles gelezen wat hier boven staat maar op http://www.docentenplein.nl/vakinfo0304/cursushoogbegaafd.htm staat een 'snelcursus' hoogbegaafdheid voor leraren. Misschien heb je hier iets aan.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

06-03-2009 om 14:38

Hoogbegaafd

Mijn zoontje van 8 is getest als hoogbegaafd en als hooggevoelig. Daarnaast vertoont hij vele kenmerken die vaak samengaan met hoogbegaafdheid zoals onderpresteren, faalangst en perfectionisme. Op school bieden ze hem verdieping/verrijking/verbreding, mag hij sommige dingen overslaan (herhalingsstof met name), doet hij extra dingen als Engels en hij heeft ook een groep overgeslagen (van groep 3 naar groep 5). Volgend jaar gaat hij een ochtend in de week naar de Plusklas. Regelmatig heb ik een gesprek met juf en IB'er om te bespreken hoe het gaat en hoe we verder gaan. Als ouder vind ik het heel belangrijk om te weten hoe de ontwikkeling van een hb kind gaat, hoe anders zijn denken en leren is en hoe ik hem kan helpen om te leren gaan met zijn anders denken, zeker op sociaal-emotioneel gebied. Mijn zoontje is populair en sociaal zeer vaardig maar de meeste kinderen begrijpen hem gewoonweg niet op bepaalde gebieden omdat hij te snel/anders denkt. Dus daar praten we veel over. Daarnaast vergt het voor mij als ouder zelf soms veel moeite om hem te begrijpen en om al zijn (ingewikkelde en filosofische) vragen te beantwoorden. Ik denk niet dat een hoogbegaafd kind zielig is maar het is wel anders in zijn hele manier van denken en omgaan met wereldse zaken. Zo'n kind neemt informatie anders in zich op, verwerkt informatie op een andere manier en uit zich vaak op andere manieren. Voor mij is een belangrijk punt om ervoor te zorgen dat hij zich "in balans" blijft voelen tussen het feit dat hij aan de ene kant een "gewoon" jongetje van 8 is maar aan de andere kant zijn leeftijd ver vooruit is. Dat hij zich niet verveelt, uitdagingen genoeg heeft maar weer niet zoveel dat hij op zijn tenen moet lopen en het gevoel heeft dat hij continu moet blijven presteren zonder fouten te mogen maken. En daarom lees ik alles wat los en vast zit, doe mee op fora voor ouders van hb kinderen etc. Zelf ben ik overigens ook hoogbegaafd en ik heb aan den lijve ondervonden dat het aan de ene kant een zegen is en aan de andere kant een vloek. Wellicht dat ik daarom wil voorkomen dat mijn zoontje niet tegen bepaalde nare dingen aanloopt die mij erg hebben belemmerd op het gebied van leren, studeren, school en sociale contacten. Hier een paar links waar ik veel aan heb http://www.omnino.nl/ http://www.kindcentraal.nl/index.php http://www.hiq.nl/ http://hoogbegaafd.startpagina.nl/

Legoblokje

Legoblokje

07-03-2009 om 00:33

Hoe? elisa

Ik heb al veel gelezen over hoogbegaafdheid. Ik ken de sites die Elisa noemt. Die term duikt namelijk vaak op als je het hebt over een kleuter (bijna 5) die al kan lezen, behoorlijk slimme vragen stelt, A-scores haalt, etc. Zelf zou ik graag weten of mijn zoontje daadwerkelijk een ontwikkelingsvoorsprong heeft. Ik kom wel lijstjes tegen en daarin herken ik wel veel. Echter, hij loopt niet tegen problemen aan, hij heeft veel vriendjes, etc. Op school is hij een 'gewone' kleuter. In de constructiehoek en in de zandbak op school vermaakt hij zich wel. School ziet een slim jongentje en vind het wel goed zo. Kortom, ik kom niet verder.
Ik ben met name ook geintresseerd hoe je er achter komt of een kind 'anders' denkt. Of zoals Elisa het zegt "maar het is wel anders in zijn hele manier van denken en omgaan met wereldse zaken". Hoe merk je dat bij een kleuter van bijna 5?

Elisa Gemani

Elisa Gemani

07-03-2009 om 11:31

Legoblokje

Bij kleuters merk je ook niet zoveel anders; pas als kinderen meer moeten gaan presteren op school en echt moeten "leren leren" en er meer gevraagd wordt van sociale aanpassing kan eea zich duidelijker manifesteren. Dat hoeft niet altijd; ieder kind is natuurlijk anders en iedere vorm van hoogbegaafdheid is anders. Aan mijn zoontje merkte je ook niet zoveel als kleuter; ja, hij was slim maar verder niets uitzonderlijks. Toch heb ik hem vorig jaar laten testen omdat hij toch behoorlijk gefrustreerd raakte en steeds meer last kreeg van faalangst en perfectionisme, wat zich heel duidelijk manifesteerde op school. Alleen uit een goede test kan blijken of en in hoeverre een kind hoogbegaafd is en alleen met een officiele test kom je in aanmerking voor bijv. een Plusklas etc. Zo'n test meet niet alleen het IQ maar maakt vooral duidelijk hoe een kind informatie in zich opneemt, verwerkt en reproduceert. Hoe zijn aandachtsspanne is. Zijn concentratievermogen. Of er een verschil is tussen bepaalde vaardigheden. En van daaruit kan je weer verder.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

07-03-2009 om 11:46

Aanvulling

Overigens was het maar goed dat ik mijn zoontje liet testen want hij bleek een gemiddelde score te hebben van 142 met een redelijk grote verbaal/performaal kloof en vooral op mathematisch inzicht/abstract denken scoorde hij heel hoog nl. 154. Dan is er bijna sprake van een wiskundig genie en het zou zonde zijn als dat talent niet onderkend en benut zou worden. Er is wel degelijk een verschil tussen "gewoon" slim zijn en hoogbegaafd. Het denken is echt anders; hb kinderen en volwassenen kunnen bijvoorbeeld echte beelddenkers zijn. Of zoals mijn zoontje: hij ziet een som en zijn denken gaat zo snel, hij slaat zoveel stappen over dat hij bijna meteen het antwoord heeft. Hij werkt nu met wortels, machten en de stelling van Pythagoras en ik weet niet hoe hij het doet Ik heb dat dus niet met cijfers maar met taal. Vreemde talen leren is voor mij een eitje maar in rekenen ben ik echt heel slecht; ik zie het gewoon niet. Hoogbegaafd zijn hoeft dan ook niet in te houden dat je overal heel goed in bent; de meeste mensen hebben een of twee dingen waar ze extreem goed in zijn, een paar waar ze gemiddeld beter scoren en iets waar ze absoluut niets mee kunnen. Mijn zoontje vindt puzzels vreselijk en hij kan ook erg weinig met Lego in elkaar zetten. Het is gewoon heel interessant om te zien hoe zo'n kind denkt maar ook heel erg arbeidsintensief. Ieder kind heeft bijvoorbeeld die "waarom?" fase maar bij mijn zoontje is het geen fase; vanaf dat hij kan praten stelt hij al veel moeilijke vragen Nou ben ik bepaald niet dom (ben dus ook hb) maar ik sta maar al te vaak met mijn mond vol tanden en verwijs vaak door naar de encyclopedie of Google. Ondertussen is het maar al te makkelijk om hem te benaderen als een volwassene en die valkuil moet je zien te vermijden want het is en blijft een jochie van net acht. Dat ook nog gewoon lekker speelt, met zijn moeder wil knuffelen en met zijn teddybeer slaapt.

Legoblokje

Legoblokje

07-03-2009 om 12:14

Elisa

Dank voor je antwoord. Ik moet dus gewoon afwachten. Mijn zoontje kan tellen op de vingers en het principe van vermenigvuldigen heeft hij wel door. Maar het is niet zo dat hij 123 de som ziet. Met lezen gaat hij, zonder veel oefening, wel heel erg snel en is meteen begonnen met boekjes ipv met woordjes. Maar ik zie wel dat het veel sneller gaat dan andere kinderen die in groep 1 zitten maar ik zie niet direct het anders denken.
Ik vind zijn vragen wel eens moeilijk. Ook wel leuk om die dingen uit te zoeken. Hij vraagt ook altijd door. Gisteren lazen we voor uit een boek over vulkanen. Er was een vulkaanuitbarsting geweest waarbij 28.000 mensen omkwamen. Twee mensen overleefden waarvan eentje die in de gevangenis zat (dikke muren en kleine raampje waren zijn redding). Vijf minuten later... hoe kwam die meneer dan uit de gevangenis? Aan de ene kant vind ik dat een echte kleutervraag en aan de andere kant dnek ik altijd, jee, daar heb ik niet bij stil gestaan. Sommige dingen laten hem ook niet los. Laatst kwamen we iets tegen over de watersnoodsramp en daar heeft hij het nog steeds over. Hij vraagt naar het ontstaan van de aarde. Dat was bij mij even weggezakt dus opgezocht. Twee dagen later "waarom gebeurt die grote knal dan nu niet meer?". Ik weet zelf niet of ik dit nu onder de categorie "slimme vragen" moet scharen, of niet. Op school vraagt hij nooit dergelijke dingen. Maar Moffel en Piertje hebben het dan ook over heel andere dingen.
Omdat wij nog twijfelen, er geen problemen zijn en er in de omgeving oook niet zoiets is als een Plusklas, laten we hem nog niet testen.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

07-03-2009 om 12:40

Afwachten

Legoblokje, ik zou dan ook gewoon afwachten. Hij is ook nog wel erg jong; voor een betrouwbare uitslag van zo'n test (WISC-III) kan je beter wachten tot een kind zo'n zeven, acht jaar is. En tegen die tijd merk je gauw genoeg of je kind voldoende uitdaging krijgt of echt meer nodig heeft. In de tussentijd lekker genieten van je kind maar hou de vinger wel aan de pols op school!

Bikkel

Bikkel

08-03-2009 om 20:50

Legoblokje

Ik zal je een paar voorbeelden geven waaraan ik merkte dat dochter "anders" leerde/dacht:
- Als baby was ze erg gefrustreerd, omdat ze in haar hoofd al dingen kon, die ze fysiek nog niet kon, zoals bijvoorbeeld naar een blokje rollen, zelf eten, lopen. Als ze dan merkte dat ze dat (nog) niet kon, dan krijste ze de hele tent bij elkaar, ze was dus een ontevreden aby die veel huilde.
- Kruipen vond ze niet interessant, lopen wel. Dus als het even kon, stond ze aan de tafel. Ze dacht dat ze dan meteen kon weglopen, maar zo werkte dat niet. Viel ze, dan ging ze het niet opnieuw proberen, maar wachtte een maand of desnoods nog een maand en dan kon ze ineens lopen.
- Op haar eerste verjaardag liep ze en sprak ze zeker 25 woorden verstaanbaar.
- Voor haar 2e sprak ze samengestelde zinnen en paste ze spreekwoorden toe in de juiste context (of ze de juiste betekenis ervan wist, weet ik niet, ze kom hem wel toepassen).
- Met 2 jaar herkende ze ieder automerk van verre, daar moet ze nu (groep 8) hard om lachen: "Echt mama, kon ik dat. Daar geloof ik niets van".
- Rond haar 4e heeft ze Engels leren spreken en dat is haar 2e taal. Ze kan het ook met verschillende accenten spreken.
En zo kan ik ook wel even doorgaan ...

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.