Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
picobello

picobello

28-04-2009 om 16:37

Dwingen of niet [bijles]

dochter (7) heeft het lastig op school, lezen en schrijven gaat moeizaam. Als we niets eraan doen zal ze haar 1e leerjaar niet halen. Nu hebben we iemand gevonden die wil helpen, maar dochter wil niet. Ze doet dan ook helemaal niets daar, wil niet luisteren, zegt niets, is heel koppig.
Dit gedrag laat ze overal zien als er iets is wat ze "moet". ( behalve op school, volgens de juf)

Zo is ze al met zwemles, dansles, gitaar les gestopt omdat ze gewoon niets doet, terwijl zij degene is die vraagt of ze een sport oid mag doen.
Ik geef niet zo snel toe, dus als je iets wil moet je het ook doen, maar ... ondertussen ben ik het wel zat om iedere keer in discussie te gaan met een kind.
Nu vind ik stoppen met een sport wel wat anders dan geen bijles willen, maar hoe zorg ik ervoor dat ze het wel gaat doen?
omkopen heb ik geen zin in;dwang werkt ook niet zo lekker, wie heeft idee?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Pippin

Pippin

28-04-2009 om 17:23

Belonen

Als je gaat dwingen, krijg je alleen maar een machtsstrijd. Het kind zet de hakken in het zand en de bijles is gedoemd te mislukken. Want je kan niets leren als je niets wil leren.
Noem het geen omkopen, noem het belonen. Bij onze kinderen werkt dat goed!
Ik zou uitleggen waarom het kind bijles moet krijgen. Hoe belangrijk het VOOR HAAR is. En dat jullie heel graag willen dat het goed met haar gaat en daarom ook zo trots zijn als ze hard werkt bij de bijles. En daar mag dan best wel iets tegenover staan. Als ze goed werkt, krijgt ze van degene die de les geeft een sticker, met vijf stickers krijgt ze een beloning. Dan mag ze bijvoorbeeld kiezen wat jullie die avond eten, of ze mag een activiteit met een van de ouders plannen, of ze mag een boek uitkiezen, of een bepaald tijdschrift, of ze mag lang opblijven in het weekeind met een leuke film en een chipje.
Je kunt er ook nog in verwerken dat ze als ze het bijna goed doet, 1 sticker krijgt, bij gewoon goed 2 stickers en bij supergoed 3 stickers. Dit stimuleert nog meer. Dan kan je bijvoorbeeld bij tien stickers een beloning geven.
Succes, Pippin

MRI

MRI

28-04-2009 om 21:32

Ter overweging

Sommigen kinderen zijn gewoon laat met plezier krijgen in het lezen. Mijn dochter (net 8) vertoont ook nu pas gedrag wat ik bij haar klasgenoten een jaar geleden zag: bordjes op straat willen lezen, meelezen in boek etc. En nu gaat ze ook heel hard.
Dwingen ging hier totaal niet. Ze werd er helemaal moe en slap van. Wel bijles en extra aandacht op school gehad.
Dus maak je niet te vroeg te druk erover. Wat zegt de juf ervan?

MR

Eerst achterhalen waarom

Hallo Picobello,

Ten eerste zou ik eens onderzoeken WAAROM je dochter het lastig heeft op school. Was dat gelijk al zo? Of is dat later gekomen? Hoe is haar houding op school? Klopt het dat ze dan wel gehoorzaamt? Of heeft juf niets door en zit je dochter eigenlijk te suffen/dromen? Hoe vindt je dochter school?

Ten tweede zou ik meer onderzoeken over haar houding: is ze altijd zo opstandig geweest als ze iets moest, of is het iets van de laatste tijd? Is het het 'moeten' of kan ze niet 'doorzetten'/concentreren, haakt ze snel af? Zit ze überhaupt lekker in haar vel?

Zwemles, gitaarles, dansles ... ze heeft dus al heel wat gedaan voor haar 7 jaar! Hoe is ze daar weer afgegaan: heeft ze daar om lopen zeuren en hebben jullie toen ingeschikt of moest ze er af van de leraar/lerares omdat de situatie onhoudbaar werd? Wil ze eigenlijk gelijk resultaat en wil ze niet oefenen? Praat met haar en probeer te achterhalen wat haar dwarszit want het waren toch stuk voor stuk lessen waar ze kennelijk zelf heenwilde.

picobello

picobello

29-04-2009 om 11:50

Op school

gaat het volgens de juf best oke, kind zelf geeft aan dat ze ( haar klasje) de helft van de dag niets doen omdat de juf bezig is met de andere 2 klassen, ze verveeld zich. Vorig jaar wilde we haar eigenlijk al naar groep " laten gaan. Ze was er voor ons idee echt aan toe, maar de kleuterjuf ( andere school) vond dat ze beter een jaar kon blijven ( achteraf waarschijnlijk eigenbelang want anders had ze waarschijnlijk te weinig kinderen voor een deeltijd assistente erbij).Dochter had hierna ook veel minder zin in school.
Met school valt ook slecht te praten, gaan hun eigen gang en ouders moeten zich zo min mogelijk met de gang van zaken bemoeien.
Ze heeft best een hoop voor haar kiezen gehad het laatste jaar, ziekenhuis opnamen ect ivm voedselallergie, strikt dieet moeten volgen. Reden genoeg op "dwars" te gaan doen.Dochter geeft ook zelf aan niet meer naar deze school te willen, maar naar de school van haar zus, die vorig jaar ook vvan school verander is omdat het niet goed ging.
Echter heeft zij zelf gekozen voor haar huidige school, mocht van ons kiezen welke school, want als het bij één kind op die school niet goed gaat hoeft niet te betekennen dat het voor haar niet zou werken.
Het is lastig om bij haar door te dringen waarom ze iets niet meer wil of gewoon niet doet. Uitleggen waarom iets belangrijk is lijkt gewoon langs haar heen te gaan, heb al veel manieren geprobeert.
Gister heeft ze weer zitten huilen bij bijles ( die leraar heeft echt engelen geduld)maar uiteindelijk gaat ze wel met een lach op haar gezicht weer weg.
Oef als lerares moet je ook niet proberen je eigen kind les te gaan geven of zelfs maar te helpen met huiswerk.

Aha!

"kind zelf geeft aan dat ze ( haar klasje) de helft van de dag niets doen omdat de juf bezig is met de andere 2 klassen, ze verveeld zich. Vorig jaar wilde we haar eigenlijk al naar groep " laten gaan. Ze was er voor ons idee echt aan toe, maar de kleuterjuf ( andere school) vond dat ze beter een jaar kon blijven"

Aha! Ik dacht het al: er is veel meer aan de hand. Afgezien van haar gezondheid (wat natuurlijk uitermate vervelend is), verveelt ze zich op school. Krijgt ze wel werk op haar niveau? Is ze misschien aan het onderpresteren? Dan leer je ook niet leren (en doorzetten)! Google eens op onderpresteren en aanverwante onderwerpen.

Je zegt dat de school geen bemoeienis wil van de ouders met de gang van zaken... Klinkt niet best, zeker niet in combinatie met een verveelde dochter op school ...

Om nog even terug te komen op je vraag (wel/niet pushen bijles): hangt af of je dochter bijles echt nodig heeft. Als ze onderpresteert (en de schoolstof eigenlijk te saai/makkelijk is voor haar), zal ze meer behoefte hebben aan een totaal andere leeraanpak en ander soort leerstof en niet zozeer aan bijles.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.