Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
rowan

rowan

02-12-2009 om 15:22

Praat spelletjes

Hallo,

Sinds kort loop ik met mij 5-jarige dochter bij de logopediste. Haar woordenschat zou nogal tekort schieten. Het is ook niet zo een prater. Als ik wil weten wat ze op school heeft gedaan, komt er met moeite iets uit. Ook in de klas is ze niet zo een prater. Ze wordt het liefst overgeslagen in de kring om iets te vertellen.
Ik doe nu vaak woordspelletjes met haar en we lezen telkens een ander boekje (hoewel zij liever elke dag dezelfde leest). Ik zoek nu ook naar spelletjes die de communicatie stimuleren. Ik heb al het spel "Wat ben ik" maar ik zoek nog iets meer. Op school is er bijvoorbeeld een mooi spel dat heet "Samenspraak" waarbij je de ander een situatie moet uitleggen, waarna een pion in een rondje wordt gestoken.Na afloop kan gecontroleerd worden of de ander het goed heeft gedaan. Zulke mooie materialen vind je niet in de winkel.
Ik sta dus open voor suggestie en ervaringen van jullie met "praatspelletjes". Op een speelse manier praten en vertellen. Ik hoor het graag!
Rowan

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Zoon ook logopedie

en spelletjes die wij deden waren memorie, zelf gemaakt met woordjes/letters waar hij moeite mee heeft. Dan dus het woord zeggen van de kaartjes die je omdraait.
Verder een soort ganzenbord, maar dan ook weer met plaatjes met woorden/letters die moeilijk zijn. Bij ons had de logopediste diverse spelletjes die we gekopieerd mee kregen.
Inderdaad ook boekjes lezen net als jij al doet. Wij deden wel dezelfde boekjes als hij dat graag wilde.
groetjes, Sonja

Woordjes raden

Leuk is ook: raad wat ik bedoel
Je geeft een omschrijving van een dier/een persoon/een voorwerp... en het kind moet raden om welk dier/pers/voorwerp het gaat. En dan omgekeerd.
Als je het weet, mag je... (een sticker kleven). Wie er het meeste heeft, is de winnaar.

Rafelkap

Rafelkap

03-12-2009 om 19:50

Computerspelletjes

Heb je ook aan computerspelletjes gedacht? Bij Ambrasoft heb je software om de woordenschat te vergroten. Ik heb pas een cd rom voor mijn zoontje gekocht 'Mijn naam is Haas - Lekkere lucht' (3-7 jr) (google maar, volgens mij bij bruna online gekocht). Ziet er erg leuk uit (nog niet mee gespeeld, is voor pakjesavond)

Van dale voor peuters

Heb je al eens gedacht aan de Van Dale voor peuters? In 'Mijn tweede Van Dale'worden allerlei woordjes en begrippen uitgelegd in korte voorleesverhaaltjes

http://www.vandale.nl/vandale/producten/productoverzicht/kinderwoordenboeken/article487.ece

Wij hebben hier ooit de 'Mijn eerste Van Dale' (voor kinderen vanaf 2 jaar) cadeau gekregen voor mijn zoon die toen 3 was en die vond het erg leuk.

Misschien is die tweede Van Dale iets om de woordenschat van je dochter wat op te krikken?

Chris

rowan

rowan

08-12-2009 om 13:45

Vooral moeite met praten

Bedankt voor jullie reacties. Volgens mij is het probleem niet zozeer de zelfstandige naamwoorden, maar meer het vervoegen van werkwoorden. Ze gezegd nog steeds gekookt, geloopt, geduikt, enz. Dit oefen ik al met haar. Daarnaast is het probleem dat ze gewoonweg niet durft te praten. Ze heeft moeite om haar gedachten onder woorden te brengen in vloeiende zinnen. Een spel waarbij je situaties moet beschrijven leek me wel wat, maar waar vind je zoiets.
Vandaag ook weer. Met veel moeite kreeg ik eruit dat de juf over Jezus had vertelt. Dus ik vroeg haar waar het verhaal over ging. Ze weet het dan helemaal niet terug te vertellen. Behalve wat woordjes zoals baby en stal komen er dan uit. Het navertellen lukt haar niet. Het kan natuurlijk ook dat ze niet goed had opgelet. Maar ze is al bijna 6 dus zo een verhaal zou ze toch wel een beetje in eigen woorden moeten kunnen navertellen.
Ik ga jullie tips wel meenemen. Een grote memorie en de Van Dale lijkt me ook wel leuk.
Rowan

Praatplaten

Praatplaten stimuleren ook altijd erg tot praten.... je kunt er heerlijk in verdwalen en over van alles praten.

Primavera

Primavera

08-12-2009 om 15:33

Al eens aan dysfasie gedacht?

Hallo Rowan, naar wat jij over je dochter beschrijft lijkt het probleem me groter dan allen een kleine woordenschat. Haar taalgebruik loopt achter bij de leeftijd. Ze praat niet graag, omdat het haar moeite kost om gedachten en begrippen in zinnen te verwoorden, maar doordat ze minder praat, krijgt ze ook minder oefening vergeleken bij andere kinderen en op die manier is het niet onwaarschijnlijk dat haar achterstand steeds groter wordt.
Zie bijv. het mindossier over dysfasie hier op ouders.nl http://www.ouders.nl/mdysfasie1.htm
Een verhaal in eigen woorden na vertellen is erg moeilijk als je niet op de juiste woorden kan komen. Soms zit het probleem niet alleen in het uitspreken maar ook nog in het begrijpen van gesproken taal. Thuis verloopt alles redelijk, maar langere verbale uitleg van dingen die niet bekend zijn gaan dan mis. Het kind pikt enkele woorden uit iedere zin op, maar niet de samenhang ertussen.
Ik vind het in ieder geval hartstikke goed van je dat je zelf actie onderneemt. Mijn ervaringen met dysfasie is dat je niet zozeer direct moet gaan oefenen met de zwakke punten van het punt, maar ze juist via hun sterke punten meer taalbewust moet maken. Over het algemeen zijn kinderen die moeite hebben met de gesproken taal juist visueel sterk als compensatie.
Dus ipv haar te vragen om zo uit het hoofd na te laten vertellen wat juf heeft gezegd, laat haar een tekening ervan maken en aan de hand van die tekening aangeven wat er besproken is.
Mocht je dochter nog niet kunnen lezen, dan kun je daar het beste zo snel mogelijk mee aan de slag gaan. Door zinnen op schrift te kunnen lezen wordt het taalbesef en de zinsbouw namelijk ook enorm gestimuleerd.
Het is wel belangrijk om te weten dat de schoolse methode van hakken-en-plakken en met spellen van buh, puh,suh voor veel kinderen met dysfasie totaal ongeschikt zijn. Deze methodes gebruiken namelijk het auditieve geheugen als hulp om te leren lezen, maar als een kind juist moeite heeft met gesproken taal is dat geen hulp maar een extra hindernis. Kinderen met dysfasie hebben er veel meer aan om de letters gewoon als Aa Bee Cee aan te leren zodat er veel minder verwarring is over welke letter ze het nu weer hebben.
Deze kinderen leren veel makkelijker lezen door het hele woord te koppelen aan het plaatje van de betekenis. Bij ons maken we met de logopediste kaartjes met het woord eronder geschreven waarmee we dan memory speelden. Een stap verder werden memorykaartjes met op het ene kaartje het plaatje en op het andere het woord geschreven.
Als het kind eenmaal kan lezen kun je het gevoel voor zinsbouw verhogen door veel te lezen, maar ook hier is de normale route van bij AVI-0 of AVI-1 boekjes beginnen niet de meest geschikte. Die kleine korte woordjes zijn voor kinderen die met spellen leren lezen het gemakkelijkst, maar voor kinderen die met woordbegrip leren lezen het moeilijkst, omdat ze hen weinig zeggen en iedere keer door elkaar halen. Wat ingewikkelder boeken met langere woorden blijken beter te werken.
Toen mijn zoon naar groep 3 ging liepen we ook tegen het probleem aan dat hij eigen verhalen die hij wilde vertellen niet kon structureren. Het zat allemaal als één grote brij in zijn hoofd, maar aan zijn vertelsels zat geen kop of staart en als je er niet bij geweest was, wist je niet waar hij het nou precies over had.
Met de logopediste zijn we toen eindeloos bezig geweest met hem schema's aan te leren om iets wat je wilt te vertellen te structureren. Hij kreeg dan kleine stripverhaaltjes te zien zonder tekst of ballonnetjes en moest die dan op volgorde zetten en in een begrijpende zin erbij schrijven wat er nou precies gebeurde. Ook is hem aangeleerd welke formules je aan het begin en eind gebruikte en welke voegwoorden je kunt gebruiken om een verhaal aan elkaar te breien.
Kortom ik weet niet of je dochter een groter taalprobleem heeft dan een alleen maar achterblijvende woordenschat, maar ik zou het wel uit laten zoeken wat er nou precies met je dochter aan de hand is, bijv. bij het audiologisch centrum. Ondertussen niet afwachten, maar ga aan de slag met je dochter. Als ze nog niet leest, is het zeker te overwegen om daar mee te beginnen. Lezen helpt enorm om taalgevoel voor zinsbouw te ontwikkelen en het grote voordeel van de school voor zijn is dat je de methode uit kan kiezen die het beste bij je kind past ipv de methode die de school heeft uitverkoren. Oja, en het lezen hoeft ook niet perse hardop als dat juist een moeilijkheid is voor het kind.
Groeten Primavera

Rowan

Rowan

10-12-2009 om 14:29

Bedankt primavera

Vandaag zei de logopediste dat wel konden stoppen met logopedie. Ik zei toen dat ik niet veel verbetering zag. Het vervoegen van werkwoorden en zinnen afmaken gaat heel goed. Ook kan ze goed rijmwoorden en kent ze zelfstandige naamwoorden, maar een situatie in eigen woorden beschrijven lukt niet. Ook een verhaal navertellen of gewoon vertellen wat je op school hebt gedaan gaat moeizaam. We gaan nu toch door en daar meer op concentreren.
Ze gaat volgend schooljaar naar groep 3 dus dan zal ze gaan leren lezen. Ik durf hier zelf nog niet zo goed aan te beginnen. Want ik ben geen juf en wil niets verkeerd aanleren.
Ik ga jouw suggesties ook aankaarten bij de logopediste en de juf.
Rowan

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.