Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Radeloos

Onze zoon van 8 (oktober 9) is momenteel heel moeilijk in zijn gedrag.
Van alles maakt hij een probleem. Het ergste nog, hij draait de rollen om, en ik heb al zoveel geprobeerd om dit terug te draaien. Van praten tot straf tot belonen.

Voorbeeld: Hij heeft een bende in zijn kamer en moet dit van mij eventjes opruimen. Op zich zo gedaan zou je denken, maar nee.
Als ik na een half uur zeuren aangeef dat wanneer hij zijn kamer niet opruimt, hij niet naar buiten mag, zegt hij, als ik niet naar buiten mag, ruim ik niet op.
Hij draait het om, hij wil dus eerst doen wat hij leuk vind, en doet dan pas wat ik van hem vraag.

Ik ben nou al zeker een maand bezig dit om te keren, en heb zelfs een deskundige ingeroepen. Zij is er erg verbaasd over en blijft erbij dat ik positief moet blijven opvoeden. Geen straf geven, enkel belonen en complimenteren als zoonlief hetgeen heeft gedaan wat ik van hem verwacht.

Hij is de laatste tijd zeer brutaal, maakt/zoekt continue de ruzie op (ook met zijn zusje).
Wat mij het meest irriteerd is dat het wanneer papa thuis is, hij poeslief en aardig is, en me dan geen grote mond durft te geven.
Maarja, papa is vrij vaak werk voor het werk (eigen ondernemer) dus komt het toch echt op mij aan.

Wie herkent dit?
Dus : zeer brutaal, onwijs lui, altijd ruzie opzoeken, niet luisteren, de 'rollen omdraaien'.
(pre-puberen lijkt hij mij nog te jong voor, doet zich wel groter/ouder voor dan dat hij is qua taalgebruik en opstandigheid)

Ik denk er wel eens aan om er helemaal niets meer van te zeggen, gewoon mijn mond te houden en hem te laten begaan, maar ik ben bang dat hij dan helemaal doorslaat.
Praat bijna iedere dag wel met hem. Gewoon rustig, één op één. Lijkt net dat wanneer hij naar bed is gegaan, de volgende dag onze 'afspraken/gesprekken' weer is vergeten.

Wie heeft er tips voor me, voel me af en toe echt een waardeloze moeder.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Pippin

Pippin

24-04-2010 om 15:01

Mamalein

Dit is toch wel herkenbaar hoor. Er zijn veel kinderen van acht met soortgelijke problemen. Regelmatig staan er hier draadjes over. Misschien kun je in het archief zoeken?
Bij mijn kinderen spelen op deze leeftijd twee dingen. Enerzijds gebeurt er sociaal van alles. In de klas wordt er opeens kritisch naar elkaar gekeken. Bepaalde kleding kan niet meer, er komen echte voorkeuren voor kinderen en de kinderen ontdekken dat ze niet iedereen leuk kunnen vinden. Daarnaast krijgen ze behoefte aan autonomie. Zakgeld, zelf bepalen wat je draagt, zelf bepalen hoe je kamer in gericht wordt, zelf bepalen wat je eet, zelf bepalen hoe vaak je gaat douchen, zelf bepalen op welke sport je zit. Dat soort dingen. Ze krijgen opeens een beeld van wat er op de wereld te halen valt en krijgen daar een eigen mening over. Alleen maar goed natuurlijk, je kan niet altijd klein en afhankelijk blijven.
Wij hebben heel veel voordeel gehad van dit boek: 'Het explosieve kind'. Het gaat over opstandige, weinig flexibele kinderen en hoe je ze kunt helpen om de problemen van hun dagelijkse leven op te leren lossen. Het boek is met name geschreven voor kinderen met heftige problematiek, maar het is zo'n praktische manier, het helpt ook bij kinderen die 'gewoon dwars' zijn. Ook bij mijn puber werkt de methode hartstikke goed. Zelf inflexibel, rigide en streng zijn helpt niet, maar dat heb je al gemerkt. Op www.livesinthebalance.org kun je nog veel meer informatie over de methode vinden. Misschien de moeite waard?

angel3

angel3

24-04-2010 om 21:40

Praat je echt of?

preek je s avonds meer waarom het nou toch allemaal niet loopt...?
Ben je flexibel genoeg om mee te gaan in wat je kind wil?
Ik hoef ook mijn zoon van 7 niet te zeggen: ga je kamer opruimen. Dat lukt hem niet.
Het is een gewoon kind verder hoor, maar dat gaat niet zo'n opdracht. Hij wil graag dat ik help. Dat doe ik dan (en zorg er wel voor dat hij meer doet dan ik
Maak es een lijst met de dingen waarvan jij vindt dat ze niet goed gaan en OVERLEG met hem wat je eraan kunt doen. Missch komt hij met hele creatieve oplossingen. Sta daarvoor open.
How to talk to kids is ook een echt leuk boek voor dit soort 'problematiek'..

Sterkte

Mayte*

Mayte*

25-04-2010 om 08:15

Pippin (en indirect ook mamalein)

Dank je voor de site van CPS! Heb gisteravond met veel interesse een paar van de filmpjes van Greene zitten kijken. Ik heb dan wel geen explosief kind, maar wel eentje die behoorlijk stellig en dwars kan zijn. Wat ik een eye opener vond was het filmpje over 'kids do well if they can' (waarbij je ervan uitgaat dat ongewenst gedrag voortkomt uit onkunde) versus de opvatting 'kids do well if they wanna' (waarbij je ervan uit gaat dat er bij ongewenst gedrag opzet in het spel is). Als je het dwarse gedrag bekijkt vanuit het eerste perspectief, dat het kind dat doet omdat het op dat moment niet anders kan, dat het de vaardigheden ontbeert om de situatie om te draaien, is dat een veel constructievere insteek.
De eerste confrontatie diende zich vanochtend aan en door er vanuit deze gedachte mee om te gaan, is het probleem als sneeuw voor de zon gesmolten. Mijn dochter, een slim, sensitief kind, voelde meteen dat ik haar niet aansprak op de opzettelijkheid van haar gedrag, maar op de onkunde die ze in het hanteren van de situatie liet zien. En bij onkunde kan je kinderen helpen, bij opzet alleen maar straffen. Ik ga hier zeker meer over lezen!

angel3

angel3

25-04-2010 om 11:21

Ja mayte

ik lees mijn posting terug en die is wat kort door de bocht. Ik bedoel het niet slecht mamalein. Ik probeerde ook dat onvermogen te belichten. Mijn zoon weet gewoon niet waar te beginnen als ik zeg: ruim je kamer op.
Hij doet het dan niet. Ook niet als ik boos word. Dan gaat hij huilen. De opdracht is te groot denk ik.
OF ik ga helpen of ik hak het in brokjes.
Ik wil dat je nu de lego in die doos doet en dan de doos in die kast. En dan: ik wil dat je nu de boeken in die kast terug zet.
Dan gaat het prima en meestal ook zonder al teveel morren....
Dit is van toepassing op meer situaties.

Pippin

Pippin

25-04-2010 om 12:42

Mayte

Goed he, die Greene!
Ik vind het best moeilijk hoor, dat CPS. Vooral bij mijn zoon met adhd is het een heel proces. We worden er steeds beter in. Het is zoveel zinniger dan boos worden, straffen belonen en dergelijke. Nu worden problemen echt opgelost en leert hij er ook nog wat van.
Het maakt zoveel uit met welke 'bril' je naar het gedrag van je kind kijkt. Greene kijkt met zoveel liefde en begrip naar kinderen met moeilijk gedrag, heel erg inspirerend!

mijk

mijk

26-04-2010 om 11:00

Mayte (beetjeot)

Ik heb het boek hier liggen.. Lenen?

Mijk

Mayte*

Mayte*

26-04-2010 om 21:51

Ik heb 'm al besteld mijk

Dank voor het aanbod! Als het goed is levert Bol.com hem morgen af. Volgens mij is het zo'n boek waar je nog vaak naar grijpt.

*bloempje

*bloempje

27-04-2010 om 15:06

Bazig en brutaal

Mijn dochter is ook 7 en best een slimme, pittige dame. De laatste tijd is ze ontzettend brutaal tegen mij, maar helaas soms ook tegen anderen. Ze kan ook ontzettend bazig en betweterig zijn tegen andere kinderen, die haar daardoor niet zo leuk vinden.

Wat moet je daar dan mee. Zit soms met mijn handen in het haar. Staat dit ook in dat boek. Pfff graag een handleiding voor 7-jarigen....

Mayte*

Mayte*

27-04-2010 om 15:51

Hahaha bloempje

Doe mij ook zo'n handleiding!

Ik heb het boek net binnen en zie wel dat het geschreven is voor kinderen met stevige problemen. Dat is bij mijn (bijna) zevenjarige zeker niet aan de hand. Maar goed, een andere manier van haar gedrag benaderen werkt wel heel goed.

Dat bazige en brutale herken ik wel. Ik hoor het ook van veel andere moeders. Het schijnt een beetje bij groep 3 te horen, een jaar waarin toch heel veel verandert. Ik merk aan mijn dochter dat ze met sociale vaardigheden aan het experimenteren is. Daarbij slaat ze af en toe de plank volledig mis en krijgt dan ook een reactie terug die ze totaal niet voorzien had. Ze is daar dan zelf ook erg van onder de indruk. Nu ik dit gedrag door de bril van 'nog te ontwikkelen vaardigheden' bezie en niet vanuit de overtuiging dat ze het met opzet doet, vind ik het zelf ook beter te hanteren.

mijk

mijk

27-04-2010 om 16:41

Ook wel weer relativerend toch..

mijn temparametnvolle kind valt best mee. Ondertussen is die andere benadering best wel lastig!@ Al geloof ik er heilig in dat het voor mijn kinderen beter werkt dan straf... Maar ik merk dat ik best in overleg wil gaan zolang we maar bij mijn oplossing uitkomen....
Van wie zullen ze dat bazige nu hebben?

MIjk

Pippin

Pippin

27-04-2010 om 20:12

Lastig

Greene zegt op zijn website ook steeds dat het gaat om een proces. 'It's no quick fix!' En dat klopt wel, je moet het echt leren.
Wat ik in het begin fout deed, was afwachten tot het mis ging en dan gaan overleggen met het kind. Dat kan nu wel, omdat we er al aardig goed in zijn geworden, maar toen kon dat echt nog niet. Je moet het echt pro-actief doen. Je kind moet ook leren dat je echt naar hem luistert en dat je echt ook zijn zorg op tafel wilt hebben en een oplossing wilt vinden die voor jullie allebei werkt. Daar moet het vertrouwen in krijgen en dat is even wennen.

*bloempje

*bloempje

06-05-2010 om 15:42

How2talk2kids

Heb dit boek aangeschaft en ik moet zeggen....hier staat heel veel in, waar ik iets mee kan. Vind het wel rete moeilijk merk ik hoor, maar als je de benadering zoals in het boek volgt, krijg je idd een andere reactie van je kind terug.

Maar om die benadering zo te doen vind ik wel lastig...mijn man en ik zeggen nu af en toe voor de gein als mijn dochter zo'n bui heeft: schat wat zegt het boek wat we nu moeten doen???

Ik vind het een echte aanrader!!!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.