Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Tips gevraagd voor aandacht oefenen


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Sasvangent

Sasvangent

01-07-2010 om 15:34 Topicstarter

Oh pippin

ik ben trouwens blij te lezen dat er hoop op beterschap is, en dat het mogelijk is om zichzelf dit gedrag af te leren, al bereid ik me voor op een langzaam proces. Ik weet ook niet hoe oud jouw dochter is. Hier, net 7.

"zo ben ik nou eenmaal", deze visie speelt bij onze IB-er, lijkt me. Alles wat dochter anders doet (niet opletten, onbeleefd zijn, dwars doen) ziet zij als 'tja, dat is nu éénmaal haar karakter". Als ze daar nog eens mee afkomt, zal ik haar er toch op wijzen dat het net wat te gemakkelijk is om alles aan het karakter te linken, als zal het er wel mee te maken hebben.

We hebben 2 maanden om te oefenen, met hoop op beterschap in de nieuwe klas.

Sasvangent

Sasvangent

01-07-2010 om 15:46 Topicstarter

En vader

die tip van M. Lavell is zeker een nuttige, maar dat wil dan wel zeggen dat je soms echt zaken tegen je zin of principes moet doen 'omdat het moet'. Niet gemakkelijk om te accepteren toch (als ik naar mezelf kijk)?

En die "verwerkingssnelheid" gaat niet echt over hoe snel je werkt, maar hoe snel je nieuwe informatie kan verwerken. Het is een score die apart vermeld wordt bji de test. Dus als de juf wat uitlegt, heeft dochter al lang door waar ze naartoe wil, en dus gaat ze wegdromen, ze vult haar werk ook vaak veel sneller in dan de rest en zit dan te wachten en rara, te dromen. Dat viel ook op bij de iq test: ze antwoordde vaak voor de vraag af was. Het is een ongeduldig meidje soms, maar evenvaak kan ze geduldig met zaken en taken bezig zijn. Misschien moet ik eens echt gaan opletten waar ze het geduld heeft en waar niet en zit er een mooi patroon in.

Pippin

Pippin

01-07-2010 om 15:46

Sas

Onze dochter is negen nu.
De juf in groep 4 zei ook steeds: 'Ach, dat is nu typisch pipootje!' Leuk hoor, als ze je kind zo accepteren, maar volgens mij mogen ze op school ook wat LEREN. Over werkhouding bijvoorbeeld.
Volgend jaar krijgt ze een meester die veel sturender is. Ik ben benieuwd, ze zal vast wel een paar keer ruzie met hem krijgen, maar ik denk dat het wel goed is voor haar. Als je helemaal niet bijstuurt, komt er echt NIETS uit haar handen. Dat kan toch ook de bedoeling niet zijn. Ik geloof niet (meer) in: Als het er in zit komt het er ook wel uit. Sommige kinderen moeten wel degelijk gemotiveerd en gestimuleerd worden.

Polly Shearman

Polly Shearman

01-07-2010 om 16:40

Sasvangent

je ziet hier wel heel duidelijk mijn kinderen te beschrijven hoor,
antwoord geven voor de vraag af is, wegdromen, enz enz...

is ze al op adhd getest?
of gooi ik nou de knuppel in het hoenderhok?
Groet, Polly

Polly Shearman

Polly Shearman

01-07-2010 om 16:43

Boekentip

zit stil, van compernolle & doreleijers

Daar staat goed in beschreven hoe je met kleine stapjes grote veranderingen kan krijgen, doordat het "denken" van de kinderen langzaam aan veranderd. Door kleine dingen bewust en met aandacht te doen, leren ze ook grote dingen bewust met aandacht te doen.

maar nu val ik in herhaling

groet, polly

Pippin

Pippin

01-07-2010 om 20:54

Mwaoh zit stil

Het spijt mij Polly, maar wij vonden Zit stil niet zo'n geweldig boek.
Ik vind de insteek van het boek zo negatief. En dan vooral dat TAVA. Ik vind het een negatieve methode.
http://books.google.nl/books?id=IV5LjkURG8QC&pg=PA75&lpg=PA75&dq=volledige+afzondering+van++zit+stil&source=bl&ots=i9qs_Zs_JJ&sig=xS50P5MU3Jx0cmXANv-EKRIYy3U&hl=nl&ei=zdssTI-SEaOUOJPRgIMJ&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=1&ved=0CBUQ6AEwAA#v=onepage&q&f=false
Ik heb in de gehandicaptenzorg gewerkt en daar noemden we dit isoleren. Het viel (valt?) onder Middelen en Maatregelen en het is verboden mits er aan speciale voorwaarden wordt voldaan. Er moest onder andere sprake zijn van een acute noodsituatie. Ik vind het niet ok om dit als conditioneringsinstrument te gebruiken bij kinderen. In de auto zeggen: 'Als we thuis zijn ga je drie minuten naar de TAVA', dat vind ik erg.

Polly Shearman

Polly Shearman

01-07-2010 om 21:08

Idd tava

Ja idd dat TAVA dat is vreselijk!!
dat deel heb ik ook overgeslagen, maar verder vond ik het wel een vrij nuttig boek.

Pippin

Pippin

01-07-2010 om 21:38

Polly

pfff, gelukkig maar.
Op zo'n forum ga je je toch een bepaald beeld bij iemand voorstellen. En ik kon het beeld dat ik van jou heb, niet rijmen met TAVA....
))
Je klinkt daar veel te positief voor!

Sasvangent

Sasvangent

01-07-2010 om 22:23 Topicstarter

Polly - knuppel?

Nou, ADHD, het zou mij erg verbazen; bovendien heeft daar nog niemand in die 6 jaar tijd over gesproken, wel dat ze een pittige en energieke meid is die nogal van aandacht houdt. Daarnaast heeft ze opvallend weinig slaap nodig -helaas- maar ik denk niet dat dat typisch bij ADHD hoort.

Maar er is hier al gesproken over taakgericht werken, daar kan ik wel wat mee. Ik zal eens kijken of ik dat boek (of iets dergelijks) in de bib kan vinden en dan sla ik dat TAVA stuk(?) maar best over

Nasha 1st

Nasha 1st

02-07-2010 om 00:06

Die knuppel

had ik ook al gegooid, alleen dacht ik meer aan ADD, het zusje van ADHD, wat vaker bij meisjes voorkomt...maar ach, je kan niet op alles reageren tenslotte...

Polly Shearman

Polly Shearman

02-07-2010 om 08:00

Die knuppel

En ik noem het een knuppel omdat de discussie loopt dat we overal maar etiketjes op plakken. Maar als ik jou beschrijving zo leest lijkt het er wel erg op, misschien dan adhd typeI, wat voorheen add werd genoemt.
En weinig slaap nodig? Dat is juist wel typisch adhd. Mijn zoon vind slapen zonde van zijn tijd, zijn hoofd zit zo vol dat hij nauwelijks toe komt aan slapen, er zijn nog veel meer leukere andere dingen te doen en te bedenken.
En over mijn zoons heeft ook nog nooit iemand gezegt dat het adhd zou kunnen zijn, jammer genoeg. Als wij het eerder hadden geweten had het voor de jongens veel ellende gescheelt. Ze zijn zovaak onbegrepen!
Denk er maar eens over na, je dochter zou veel gerichter hulp kunnen krijgen, en je zou de juffen op school een heel duidelijke gebruiksaanwijzing kunnen overleggen.
Ik weet dat je voor hulp geen diagnose nodig hebt, dus je kan je ook met haar bij bijvoorbeeld het ggz melden, met je hulp vraag: dus hoe leren we haar taakgericht werken. Daar zijn speciale programma's voor.

Ik wens je veel succes!
En nog een knuppel: voor al die problemen die je dochter nu heeft is ook een quickfix: ritalin!!

groet polly

ayla

ayla

02-07-2010 om 08:18

Wat doet ze op school?

Wat voor taken krijgt je dochter nu op school. Jouw beschrijving van jouw dochter lijkt heel veel op ayladochter zoals ik al eerder zei. Wij hebben bij de psychologe vermeld dat er ook aan ADD of ADHD werd gedacht maar de psychologe zei aan het einde van de 4 sessies dat zij geen redenen zag om aan AD(H)D te denken. Ze vond het concentratie en aandachtstekort van dochter eerder een gevolg van te weinig uitdaging op school. Daarom raadde ze ons ook sterk om naast versnellen en naast compacten ook een uitgebreid verrijkingspakket aan te bieden. Dus niet alleen verrijken bij lezen en rekenen maar dat veel breder trekken zodat ze haar aandacht kan houden bij dingen die zij interessant vind en dat maakt de resterende uren op school ook weer wat dragelijker. Misschien speelt bij jullie ook zoiets.

Ik zal je vandaag trouwens weer eens mailen

Martien

Martien

02-07-2010 om 10:29

Moeilijk die aandacht

Oudste 12j heeft net 1st middelbaar achter de rug. Werkte steeds extreem langzaam, maar paste telkens haar tempo aan aan de langzaamste (zodat ze toch niet op haar hoefden te wachten, want ze moesten toch wachten op die andere )
Ze droomt vaak weg. Sommige leerkrachten kunnen haar met een kwinkslag terug bij de les krijgen, anderen worden boos en bereiken het omgekeerde en sommigen laten haar gewoon dromen (och ze is zo rustig, ze hebben geen last van haar!!!??).
Ondertussen heeft ze begrepen, dat haar les veel beter te leren valt als ze oplet (heeft dus tot januari dit jaar geduurd voor ze dat door had). Ondanks haar matige tot zelfs bijna zwakke resultaten (Latijn), mag ze gewoon verder in de moeilijkste richting (blijkbaar hebben een aantal leerkrachten op de school goed door, hoe makkelijker de leerstof, hoe minder dochter zal doen).
Ach haar beste vriendinnen in haar klas zijn de primusen die gelukkig regelmatig en grondig studeren. Ik hoop (maar zal waarschijnlijk toch teleurgesteld worden), dat ze zich aan hun gaat spiegelen en ze die saaie leerstof dan toch maar eigen gaat maken en toch ten minste af en toe gaat studeren pfffff (en opletten in de klas en aandacht houden bij haar taken en bij het studeren, want zit nu ook soms uren voor haar boeken zonder iets te hebben opgenomen)
succes met jouw dochter, ik hoop dat de leerkrachten haar sneller wakker krijgen dan hier is gebeurd (of moet gebeuren).

Maylise

Maylise

02-07-2010 om 11:06

Sasvangent

Mijn zoon (10) kan zich ook slecht concentreren. Terwijl juf nog bezig is iets uit te leggen zit hij met zijn gedachten al weer heel ergens anders waardoor hij de complete uitleg mist. Tijdens de werkjes is hij ook vlug afgeleid, hij vergeet waar hij mee bezig is en begint dan weer aan iets anders en bij langere opdrachten vind hij het moeilijk om zijn aandacht er bij te houden. Gelukkig hebben we dit jaar een goede juf en verschillende maatregelen helpen wel:

1) hij zit een deel van de dag met z'n tafeltje naar de muur toe zodat hij de rest van de klas niet ziet.

2) juf kijkt hem altijd aan of tikt hem even op de schouder als ze wat gaat uitleggen zodat ze zijn aandacht heeft. Ook tijdens de uitleg zoekt ze af en toe oogcontact. Nu is zoontje ook redelijk druk dus ze merkt ook wel als hij is afgeleid.

3) juf let op hem tijdens het zelfstandig werken en bij draaien of spelen met potloden/pennen gaat ze even naar hem toe

4) ze herinnert hem er regelmatig aan tijdens het zelfstandig werken om verder te werken

5) zoontje heeft een vrijwel lege tafel. Alleen de spullen die hij echt nodig heeft liggen er op. Daarnaast zit hij nu op zo'n wiebelkussen maar dat is meer vanwege zijn niet stil kunnen zitten.

6) als hij echt druk en slecht geconcentreerd is gaat hij even een half uurtje op de gang werken. Hij ziet dat wel als straf maar dat helpt wel zowel ter voorkoming als ter genezing.

Alles staat of valt bij medewerking van de school.

Verder hou ik me verre van het gepsychologiseer hier in dit draadje maar ik wil wel even kwijt dat ik het extreem raar vind dat hier gelijk maar ritalin wordt aangeraden als een quick fix voor een niet eens gestelde diagnose.

Maylise

Misdiagnose

hb kinderen worden vaak ten onrechte als adhd bestempeld/geetiketeerd. Is veel over geschreven, vooral in het Engels.

Verschil zou dan zijn dat bij hb kinderen met adhd achtig gedrag veel meer resultaat te behalen zou zijn met gedragsinterventies. Dus zoals de psych van ayla ook zei. Eerst maar eens het aanbod aan laten sluiten en dan kijken welk storende gedrag er nog overblijft.

In dit artikel staat een checklist om het verschil boven tafel te krijgen:
http://www.sengifted.org/articles_counseling/Lind_BeforeReferringAGiftedChildForADD.shtml
Of google even op misdiagnosis gifted add
andere term is dual diagnosis gifted add

Polly Shearman

Polly Shearman

02-07-2010 om 11:34

Maylise ritalin

Daarom noemde ik dat ook lekker expres de tweede knuppel!!

Toen mijn kinderen getest gingen worden, had ik ook zoiets van.. tja wat heeft dat voor nut,
maar MET een diagnose, kan je ritaltin gebruiken.
En voor MIJN kinderen was dat blijkbaar precies wat ze nodig hadden.
Want precies zoals jou zoon, die maatregelen heeft en had mijn zoon ook, maar dan NOG lukte het hem niet. Hij kon niet meekomen en lag inmiddels 2 jaar achter!!?!?!?
Hij is nu een inhaalslag aan het maken, en met alle aanpassingen INCL de medicatie lukt het hem nu wel, en is hij verder een gewoon kind wat lekker in zijn vel zit en vol energie de dag door komt, en lekker met zijn vriendjes speelt!

Laat mij maar lekker met knuppels gooien! ik wou dat iemand mij jaren geleden had wakker geschut!!

Maylise

Maylise

02-07-2010 om 19:11

Polly

Dat ritalin voor jouw zoons die een officiële diagnose hebben een goede oplossing is kan ik me goed voorstellen. De dochter van Sasvangent heeft helemaal geen diagnose. Sasvangent denkt ook niet dat ze ADD/ADHD heeft. Of dat wel of niet zo is kunnen we verder niet weten. Uiteraard kan dit laten onderzoeken een idee zijn. Ik vind alleen het presenteren van ritalin als een quick fix voor deze problemen wel bijzonder voorbarig. Bovendien is ritalin geen oplossing die 1 op 1 op ieder kind met AHD kan worden toegepast.

Maylise

Polly Shearman

Polly Shearman

02-07-2010 om 20:03

Maylise

Ik ben het wel met je eens, maar het vooruitzicht dat er iets aan te doen is in de vorm van medicatie kan toch een reden zijn om te gaan testen.

Ik kam me zo voorstellen dat als je het vermoeden hebt dat je kind bijvoorbeeld pdd-nos heeft, dat je het nut van testen niet zo inziet, als je alles om je kind al aan zou passen, alsof je wel een diagnose zou hebben. Je kan ook hulp en therapie krijgen voor je kind zonder diagnose.
Behalve medicatie daar heb je wel een diagnose voor nodig.
En natuurlijk is het geen quick fix, dat zij ik ook sarcastisch als knuppel in het hoenderhok. Quick is het in iedergeval niet, want eerst komt de wachtlijst, dan het uitgebreide test cirquit, daarna nog wachten op de diagnose, en daarna nog de wachtlijst voor een arts, en pas daarna eventueel medicatie, dus dan ben je zo een maand of 8 verder. Maar een FIX kan het zeker zijn.

groet, polly

Machteld

Machteld

03-07-2010 om 20:39

Verschil aandacht en concentratie

Volgens mij zitten die twee dingen zeg maar in het zelfde hersengebied, dus het maakt niet zoveel uit wat er eerst is of moet zijn maar hangt gewoon helemaal met elkaar samen.

Ik denk misschien (maar dat is vanuit mijn zoon die laag scoort op een aandachtstest) dat ze zich wel kan concentreren maar het kost haar super veel energie en als het even kan gaat ze weer over naar haar meest ontspannen toestand. Mijn kind kan zich concentreren-soms heel goed- maar is bekaf als hij uit school komt en leeft zich dan helemaal uit (zijn manier van afkicken)

De tips hierboven over tafel (soms) apart etc. lijken me het meest zinvol, inclusief tijd om even te relaxen.

groet Machteld

Sasvangent

Sasvangent

03-07-2010 om 22:31 Topicstarter

Lijst en schooltaken

Het lijstje van Maylise kan in de toekomst op school besproken worden, indien nodig. Ik moet trouwens eerlijk zeggen dat ik toch van een juf/meester verwacht dat ze de meeste van die zaken instinctief doen/aanvoelen (behalve dan kind op de gang zetten).

De vraag van Ayla: Buiten de versnelling heeft onze school geen extra programma of uitdaging. En ik denk inderdaad wel dat dat 'extra' ontbreekt. Langs de andere kant heeft ze toch voor het eerst in haar leven echt wel eens moeten werken, al was het maar spellingsregels leren, de tafels en de hoofdletters. En buitenschools is haar programma ook druk genoeg. We hebben wel andere scholen bezocht maar om allerhande redenen, hebben we haar gelaten waar ze zit. Ik kijk morgen nog even op mijn prive-mail.

Rodebeuk: ik ga zeker eens kijken op die sites mbt. misdiagnoses. Ik weet dat in dit draadje sprake is van ADD/ADHD maar denk echt niet dat het van toepassing is. De onderdelen bij de IQ test die met concentratie te maken hadden, scoorde ze (allemaal) buiten het plafond. Ergens in de conclusie staat ook uitdrukkelijk vermeld dat ze zich erg goed kan concentreren. Vandaar dat ik vroeg naar een eventuele link met een hoge verwerkingssnelheid (ook buiten het plafond). Dat wordt meer een vraag voor de schoolbegeleidingsndienst denk ik.

aan polly en nasha: ik heb een zoon met ASS en ADD; hij neemt inderdaad ritalin en school heeft er een ander kind mee gekregen. Het verschil met de medicatie was vanaf de eerste dag voelbaar voor hem ("zo rustig en stil in mijn hoofd"). Dus ik weet dat het kan helpen, al had ik liever dat hij zonder kon. Ik heb voor mijn dochter het "etiketje" van zeer hoog IQ/hb, ik vind dat tot nader order zeker voldoende. Maar ik hou het wel ergens ver weg in mijn achterhoofd. En tja, die slaap, zonet stond ze weer beneden om de noten van do tot si te zingen, daar is ze dan tijdens slaaptijd mee bezig .

Bedankt allemaal.

Mathilde

Mathilde

05-07-2010 om 13:54

Andere insteek

Het lijkt me meer het probleem van juf dan het probleem van je dochter. Misschien is de Miriam Lavell methode wel een idee? Dus dat je dochter probeert duidelijk te maken dat ze moet opletten wat de juf zegt omdat juf niet tegen niet-opletten kan en dochter veel problemen en gedoe met juf kan voorkomen door wel op te letten of in ieder geval te doen alsof? Mijn oudste halfbroer was een kei in 'alsof' opletten, en zo is hij zonder ruzies met leraren door het versnelde gymnasium gerold. Overigens scoren manlief en ik ook behoorlijk hoog op de ADD symptomenlijst, en wij hebben allebei een WO afgerond. Want concentreren kunnen we ons wel, als we willen .

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.