Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
May

May

22-12-2010 om 17:06

B en d verwarring

zoon van zes begint met steeds meer vaart te lezen, alleen gooit hij de b en de d steeds door elkaar. Hoe zouden we dit op een leuke manier kunnen oefenen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Lou

Lou

22-12-2010 om 20:50

Lezen?

Ik ken het door elkaar gooien van de b en de d wel bij beginnend schrijven, maar niet bij lezen. Bedoel je dat hij dal zegt als er bal staat? Ik denk dat het eigenlijk vanzelf wel goed komt. In boekjes met plaatjes erbij zal hij toch eerder kiezen voor bal dan voor dal Verder weet ik alleen dat ik vroeger zelf de b onthield door aan bolle buik te denken. Een bolle buik staat naar voren dus de buik van de b staat naar voren, in de leesrichting. Zou dat hem helpen?

Suus

Suus

22-12-2010 om 20:56

Plaatjes

wij hebben destijds bij mijn dochtertje 2 A-4tjes op haar kamertje gehangen. Op de 1 stond een man met een dikke Buik met een B erbij en op de ander een hand met Duim omhoog en de D erbij.
Doordat ze (misscien onbewust) steeds keek, wist op een een bepaald moment het verschil.
Gewoon een geheugensteuntje

Suus

Marlou H.

Marlou H.

22-12-2010 om 21:49

Dikke duim

Er is een trucje. Met je rechterhand de duim opsteken (dikke duim) en je hand lijkt dan op een d. Volgens mij was het zoiets, maar de b/d verwarring is hier al weer even geleden.

Chippie

Chippie

22-12-2010 om 22:35

May

Als het alleen met lezen is, zou ik niets doen. Het kind komt er al lezend wel achter dat er geen sneeuw in het bal ligt maar in het dal. Als je ziet dat het kind twijfelt, meteen voorzeggen. Dat is voor de klank-teken-koppeling effectiever dan het kind laten twijfelen tussen b en d (waardoor het teken nog steeds met beide klanken wordt geassocieerd).

Als ze ook een probleem heeft met het schrijven zou ik bovengenoemde zaken juist niet doen. De d en de b worden vaak omgewisseld omdat je ze - in 3D - kunt draaien en ze dan gelijk zijn. Een dikke duim, een dikke buik, dikke billen, etc kun je ook alle kanten opdraaien. Wat ik wel zou doen is bv het woordje 'boom' op het tafeltje plakken. Dat is de b, dus andersom is het de d. Niet twee woordjes. Eentje is voldoende. Wat je eventueel ook nog kunt doen is dingen in haar kamer/in huis met een b voorzien van een kaartje met daarop het woord.

Chippie

Chippie

22-12-2010 om 22:36

Bovengenoemde...

Bovengenoemde is dus "in de andere postings genoemde".
Ik heb die wijsheid ook niet van mezelf natuurlijk.

Vic

Vic

22-12-2010 om 23:06

Volgens mij gaat het vanzelf over

Mijn oudste wisselde ook de b en d om toen ze begon met lezen. Daar heb ik verder niets bijzonders aan gedaan, en het is vanzelf overgegaan. Jongste (volgende maand 6) is nog een stukje consequenter met het omwisselen, maar ik merk dat het steeds wat beter gaat. Ze corrigeert zichzelf tijdens het lezen als ze merkt dat een b of d niet logisch is op die plek (in een woord of zin).

Tijgeroog

Tijgeroog

23-12-2010 om 09:37

Ik heb het ook

Ik verwar de b en de d nog steeds. Niet in bekende woorden, bal en dal gooi ik ook nooit door elkaar, want dan zie ik zo welk woord het is. Ik gebruik ook altijd de goede letter.
Maar ik een onbekend woord moet lezen moet ik echt even bewust nadenken wat de b's en wat de d's zijn. Vooral met langere woorden. Terwijl als ik een onbekend woord zonder b of d zie ik er geen enkel probleem mee heb.
Verder kan ik gelukkig goed lezen en schrijven.

Jolijt

Jolijt

23-12-2010 om 17:40

Bij de dyslectiebehandeling...

.... gebruiken ze deze:
bed

je hoort de b aan het begin en de palen moeten het bed maken.
Is alleen lastig voor hele prille lezertjes die nog niet weten dat de 'd' daar als 't' klinkt.

Wilma

Wilma

24-12-2010 om 14:18

De b van buik

met zijn buik naar vóren. Dat gebruiken wij bij onze dochter, maar ook zij verwisselt ze nog vaak, alhoewel ze nu steeds vaker hardop "de b van buik, dus naar voren" zegt.

En beetje ot, ze vindt het ook ronduit stóm dat sommige dingen zo raar zijn in onze taal. Een d die als t klinkt, een u die je hoort en dat je dan een e moet schrijven. Je zegt een 'eee' en je bedoelt de letter e. En zo nog veel meer ...

Groetjes,
WIlma

Chippie

Chippie

24-12-2010 om 20:10

Dyslectisch

Bij dyslectische kinderen is die buik naar voren dus niet zo'n goed idee. Een buik staat altijd ook naar voren, ook als het poppetje andersom staat. En dan kun je het wel over de schrijf/leesrichting hebben, maar dat is te lastig. Zoonlief (8) heeft nog steeds moeite met links-rechts, kan 'kwart over' en 'kwart voor' met heel veel moeite uit elkaar houden, etc. Hij is echter bizar goed in 3D-blokjes-puzzels.

Tijgeroog

Tijgeroog

25-12-2010 om 09:53

Chippie

Heeft jouw zoontje er ook moeite mee om bijvoorbeeld 78 te benoemen, en er geen 87 van te maken?

Chippie

Chippie

25-12-2010 om 11:14

Tijgeroog

Een beetje, maar niet ernstig. Wel denk ik dat hij moeite heeft met het benoemen dat het 78 is, terwijl hij dat in het hoofd wel ziet/weet. Dus op het moment dat hij het moet gaan benoemen, vindt hij het lastig. Op het moment dat hij er in zijn hoofd iets mee moet doen - bv 78 plus 4 - heeft hij er geen moeite mee. Wel weer om het antwoord 76 te benoemen (niet om het op te schrijven).

Chippie

Chippie

25-12-2010 om 23:22

Antwoord

Antwoord 76??? HUH???

May

May

26-12-2010 om 11:38

Toch maar boekjes..

Bedankt voor al jullie reacties. We waren vooral rijtjes woorden aan het oefenen die hij van school mee krijgt, maar we hebben nu toch ook maar eens een boek gepakt, zodat hij de woorden in een verhaal leest en dan gaat het veel beter...

Wilma

Wilma

26-12-2010 om 14:00

Oké, geen buik dus

Bij mijn dyslectische zoon van nu 12 had dat vast ook niet gewerkt, bedenk ik me nu. Mijn dochter van zes ("zes en een half, mam!") heeft alleen moeite met de b en d uit elkaar houden, of ze dyslectisch is weten we nog niet (veel dyslectische mensen in de familie), al denken we van niet.

Slechte tip dus, sorry.

En oh ja, dat wat Chippie zegt met het benoemen van bijvoorbeeld 76, dat heeft mijn dyslectische zoon ook.
Ik las het meteen goed zoals je het opschreef "antwoord 76".

Groetjes,
Wilma

Chippie

Chippie

26-12-2010 om 14:52

Pelle, je mist het punt...

De dikke derriere en bolle buik kunnen zich ook gewoon omdraaien (zeker in een dyslectisch hoofd). Voor dyslectische kidneren is links/rechts, naar voren/naa rachteren, voor/achter drie niet envoudig uit elkaar te houden. Zij draaien letters vaak 360 graden als objecten.

Bolle buik vind ik trouwens ook een rampzalig voorbeeld. Kinderen zien een Dikke Buik en Dikke Billen.

Chippie

Chippie

26-12-2010 om 14:58

May

Om woordjes te lezen moet je heel erg goed technisch kunnen lezen (het ontcijferen). Je hebt namelijk geen context. Bij een tekst lezen heb je wel context, daarom is het vaak eenvoudiger. Dat geldt eigenlijk voor alle kinderen.
Het zal je niet verbazen dat dyslectische kinderen volledig onderuit gaan op rijtjes lezen. De orthopedagoog maakte meteen korte metten met rijtjes lezen. Het is belangrijk om goed technisch te leren lezen, maar oeverloos rijtjes lezen wekt alleen maar frustratie op. Leuke kilometers maken is van groot belang. Hier lezen we nu dus helemaal geen rijtjes meer, maar besteden we de tijd aan leuke boeken om te proberen om nog iets van leesplezier te ontwikkelen.
Je bent dus prima bezig.
Trouwens in de kerstvakantie hebben kinderen vakantie, aldus orthopedagoog. Huiswerk van school doen we dus niet, maar we lezen wel iedere dag (kinderen krijgen altijd een boek voor iedere vakantie -> met name om leesplezier oudste te stimuleren).

Tijgeroog

Tijgeroog

27-12-2010 om 10:44

Chippie

Heel herkenbaar, wat je schrijft, dat heb ik ook. Ik dacht alleen dat dat normaal was, dat iedereen daar last van heeft.
Net als de verwarring van links en rechts, daar moet ik echt over nadenken. Dan weet ik het wel, maar het gaat niet automatisch. Verder kan ik erg goed kaartlezen en de weg vinden, maar als ik dan roep dat we hier naar rechts moeten vraagt m'n man wel even welke rechts is bedoel. Of hij kijkt naar welke kant ik opwijs, dat is altijd goed.
Dus ik heb blijkbaar toch wat dyslectische trekken. Zou dat ook de reden zijn dat ik rapporten heb waar op staat dat ik nog steeds de au/ou/eu door elkaar gooi (en er ook ue van maak)
Ik heb er gelukkig weinig last van: met alles waar logische regels voor zijn (d's en t's bijvoorbeeld) heb ik geen problemen, andere spellingsdingen moet ik soms echt over nadenken: als ik wil weten of het jullie of julie schrijf ik het soms eerst op om te kijken wat er het beste uit ziet. En lezen doe ik erg graag.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.