Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
potje rode nagellak

potje rode nagellak

20-06-2011 om 16:53

Testen op add, waar begin ik?

afgelopen periode is mijn dochter van 8 op school geobserveerd door een andere leerkracht ivm concentratieproblemen, ze is duidelijk erg snel afgeleidt en bewegelijk. Ze zit nu vooraan en mag als het niet goed gaat haar tafeltje naast de leerkracht zetten en zo toetsen en werkjes daar maken. Echter ik verwacht dat haar resultaten verder afzwakken en school ook niet meer kan doen.

Ze is intelligent, creatief, expressief, lief, vrolijk maar heel erg snel afgeleidt en presteerd dus onder haar niveau. Wat ik wil voorkomen is dat ze in verder afglijdt in een negatieve spiraal, haar omgeving negatief op haar reageert (ook thuis).

Ik wil dat ze getest wordt, ik vermoed dat ze add heeft, of iets wat daar op lijkt. En wat kan ik verwachten van zo'n test ? Ik wil hulp, waar begin ik ?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Huisarts

naar de huisarts, voor een doorverwijzing, naar een kinderarts of kinderpsycholoog

Moek

Moek

21-06-2011 om 09:41

Overigens

Het kan best zijn dat daar toch niks uit komt. Ik heb een IADH kind, maar de anderen (NADH) hebben ook grote moeite om bij de les te blijven. En dan bedoel ik niet alleen op school, maar ook dat ze thuis 1 schoen aantrekken en vervolgens gaan lezen totdat ik zeg dat zede andere schoen moeten aantrekken. Dan zitten ze boven hun ontbijtbord voor zich uit te staren en komt het niet in ze op dat de boterham die voor ze ligt gesmeerd moet worden. Enzovoorts. Gelukkig lijkt het met het ouder worden ietsje beter te gaan. Ik wil je dus niet ontmoedigen, maar er bestaan ook gewoon verschillen tussen individuen. Bij één van de NADH kinderen hebben we het trouwens voor de zekerheid wel laten checken, maar er kwam niets uit. Inderdaad via de huisarts.

Karmijn

Karmijn

21-06-2011 om 10:02

Wat je nu al kunt doen

Er zijn ook heel veel dingen, die je nu al kunt doen. Zonder onderzoek, zonder diagnose.

In een boek dat ik las (oudergids adhd van Kutscher) vond ik het mooi samengevat.
Kalm blijven. Kinderen met aandachtsproblemen hebben vaak last van problemen met de executieve functies. Alles wat bij hen stress veroorzaakt, zal er voor zorgen dat het brein nog minder energie kan steken in deze functies en zal dus het gedrag versterken. Boos worden, mopperen, laten schrikken, straffen en dergelijke helpen dus niet (soms lijken ze alleen maar te helpen, doordat het kind uit angst in paniek even een opleving krijgt, maar dat effect is slechts tijdelijk). Kalm blijven en rust uitstralen helpt wel. Ik weet het, makkelijker gezegd dan gedaan, maar dat kun je als ouder leren. Als er sprake is van een conflict, bespreek dat dan achteraf, als iedereen weer kalm is, nooit in het heetst van de strijd.
Positief blijven. Kinderen met concentratieproblemen hebben vaak last van een negatief zelfbeeld, omdat er veel op hen gemopperd wordt. Het is van groot belang om het zelfbeeld te versterken, middels positiviteit. Kijk naar wat goed gaat, kijk naar de positieve kanten van je kind. Spreek dat uit! Geef het kind autonomie, moedig zelfstandigheid aan. Geef het kind opbouwende kritiek. Vergelijk het kind niet met andere kinderen. Maak geen gebruik van sarcasme. Neem het kind serieus en luister naar het kind. Neem de bezwaren van het kind in overweging. Pas situaties aan aan de (on)mogelijkheden van het kind. Houdt rekening met de biologisch klok van het kind (bij ons staat iedereen tot een uur of negen op halve kracht) Straf niet.
Georganiseerd blijven. Help het kind, om de wereld te ordenen. Breng structuren aan. Verdeel ingewikkelde informatie en instructies onder in kleine deelstappen. Geef een aanwijzing te gelijk. ( niet: ruim je ontbijtbord op, pak je tas, doe je schoenen en je jas aan en ga naar school. Dat is teveel informatie, dat gaat niet lukken) Leg spullen op een vaste plek. Gebruik een voorspelbaar dagritme. Kondig veranderingen van te voren aan. Wees zelf betrouwbaar en stabiel. Zet het kind op een goede plek in de klas. Help het kind herinneren aan taken die het moet doen. Geef het kind ook in huis taken om te doen. (planten water geven, tafel afruimen, huisdieren verzorgen) Koop een duidelijke gezinsplanner. Zorg ervoor dat het niet erg is, als er iets kwijt raakt.
Doorgaan met wat je doet. Als een kind concentratieproblemen heeft, gaan die niet ineens over. Dus denk nooit: 'het gaat nu goed, ik kan nu wel stoppen met...' Tot in de puberteit hebben deze kinderen extra ondersteuning nodig. Niets aan te doen. Het is ook niet zo erg. De een is klein en heeft een krukje nodig om bij de bovenste plank te komen, de ander ziet slecht en heeft een bril nodig, de ander heeft concentratieproblemen en heeft een behulpzame volwassene nodig.

Zo, een lekker lange post! ☺

pooh bear

pooh bear

21-06-2011 om 10:43

Via huisarts

Eerst naar de huisarts voor een verwijsbrief.
De huisarts en school weten meestal wel waar je kind getest kan worden. Let wel even op de wachtlijsten sommige instanties hebben hele lange wachtlijsten.

Wij kregen eerst een intake gesprek daarna moest onze dochter 2 keer wat testjes komen doen en daarna moesten we nog een keer terug voor de uitslag.

mari39

mari39

21-06-2011 om 12:26

Wat helpt

bij ons thuis zijn lijstjes, met stappen. Met name het ochtend en avondritueel zijn zaken waarbij marizoon erg snel is afgeleid. Voordeel van lijstjes is dat het per stap staat aangegeven en ook dat ik niet zo hoef te sturen. ik verwijs gewoon en dat biedt minder prikkels. Oviergens is ook het werken met lijstjes een kwestie van geduld.
En verder is een boekentip: Slim maar... (auteur weet ik even niet).

Op school iom leerkrachten in overleg gaan. Niet wachten op een diagnose oid. , dat zijn kwesties van maanden. Zonde van de onderwijstijd. Waar blijft je dochter hangen? Is de instructie te uitgebreid? Ziet of hoort ze teveel waardoor ze is afgeleid? En daarmee aan de slag. En vooral op school er bovenop zitten. Leerkrachten worden opgeslokt door zoveel kinderen met zorgen, dat als je kind verder rustig blijft maar niet bij de les blijft, de leerkracht haar snel kan vergeten. Bijv. Beloven ze een rustig plekje achter een scherm? Dan elke dag controleren of ze daar gezeten heeft.

En verder kan ik alleen maar onderschrijven wat Karmijn zegt: altijd positief blijven (is soms heel moeilijk, je bent ook maar een mens), veel complimenten geven voor alles wat ze goed doet of geod probeert, en zelf heel georganiseerd zijn.

Veel succes

potje rode nagellak

potje rode nagellak

21-06-2011 om 16:48

Duidelijk

ik ga dus beginnen de huisarts te bellen.

Ik heb geen duidelijke verwachtigen van een test. Wel heb ik behoefte aan professionele inzichten om daarna zelf mijn strategie te kiezen. Aan structuur en complimenten kan er hier wel wat verbeteren, ik heb regelmatig geen geduld, ik kan echt zwaar geirriteerd raken van het gefladder van haar.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.