Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
P.Lager

P.Lager

02-11-2011 om 14:08

Mijn zoon plaagt

Dus niet pesten, maar plagen, zo troostte de juf mij..
Maar toch. Hij (5,5 jaar) trapt zandkastelen van andere kinderen kapot, hij verspert ze de weg door zijn armen wijduit te houden, hij laat ze *net niet* struikelen over zijn uitgestoken voetje. Waarom? Omdat het kasteel niet mooi was, vond hij. Omdat zij niet lief was. Omdat dat jongetje zei dat zijn chocopasta op brood op poep lijkt.
Morgen heb ik -weer- een gesprek met de juf. De vorige keer was de aanleiding een nieuw jongetje in de klas, met wat extra aandacht is dat helemaal goed gekomen. Is dat wat hij nodig heeft, waar hij om vraagt? Extra aandacht ? Waarom ? Hij krijgt aandacht thuis, komt daarin echt niet tekort. Hij luistert slecht, moet binnen 3 tellen wel doen wat ik zeg anders moet hij op de strafstoel. En dan praten we over wat er gebeurt, wat er beter kan. Niet zo rustig als ik het nu schrijf, maar we praten wel. En dan blijven we voor altijd vriendjes, ook al zijn we af en toe boos op elkaar.
Hij leest vlot, hij leert vlot, maar op sociaal gebied is hij wat minder vlot. Naar mijn idee trekt dat ook weer vlot.. of niet?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Fianna

Fianna

02-11-2011 om 14:33

Ik vind dat geen plagen maar pesten

Ik vind dit geen plagen maar pesten hoor en vind het raar dat de juf dat zo bagatelliseert. Voor een ander kind kan het heel verdrietig zijn als het zandkasteel wordt kapot gemaakt. Plagen vind ik echt een heel andere categorie.
Verveelt hij zich misschien op school?

Massi Nissa

Massi Nissa

02-11-2011 om 15:40

Uitproberen?

Ik vind de reactie van de juf ook raar. Jouw zoon is aan het uitproberen welk gedrag hij allemaal kan vertonen en wat de reactie daarop is, heel normaal kleutergedrag volgens mij. Dan moet de reactie van de juf wel passend zijn: zo gaan we niet met elkaar om. Als zij het afdoet als plagen, leert hij er hooguit een soort oog-om-oog-moraal van: iemand zegt dat je poep op brood hebt, jij laat hem struikelen. Jouw zoon is veel te jong om dit allemaal te overzien en heeft strakke leiding nodig van de juf. Ik zou teruggaan en het met haar bespreken. Maak een stickerkaart ofzo. Elk dagdeel dat hij lief is geweest voor zijn klasgenootjes een mooie sticker. De hemel in prijzen als het goed ging.
Groetjes
Massi

dc

dc

02-11-2011 om 15:42

Uitleggen

Kinderen van die leeftijd hebben nog niet altijd de link gelegd tussen "wat ik niet leuk vindt, vindt een ander ook niet leuk".

Mijn zoon van dezelfde leeftijd vertelde me een maand geleden lachend dat ze met 3 kinderen een ander jongetje "pakken" (achteraan rennen, stoeien). Ik weet dat het kind in kwestie geen lieverdje is, maar ik heb mijn zoon uitgelegd (2 dagen lang) dat dit niet kan. Stoeien vind ik prima, maar dan 2 tegen 2, nooit meerdere tegen 1. Hij snapte dit eerst echt niet. Nu wel, ik heb met de moeder en oppas van de andere 2 gesproken, en zij heeft het die 2 ook uitgelegd. En nu maken ze teams, en is dat "vervelende jongetje" opeens ook een stuk minder vervelend!

Volgens mij is het voor die leeftijd normaal dat ze nog niet altijd het sociaal beste gedrag vertonen, en daarom moet je er met ze over praten. Vaak vragen "hoe zou jij het vinden als iemand dat bij jou deed?", en ooit valt het kwartje.

En verder voor jongens natuurlijk zorgen dat ze genoeg fysieke activiteiten hebben, anders worden het kleine monstertjes

Omaba

Omaba

02-11-2011 om 18:20

Herkenbaar...

Hier een dochter (4 jaar) die vervelend deed tegen andere kinderen. Wat blijkt nu, ze voelde zich onbegrepen door de andere kleuters. Blijkt een enorme ontwikkelingsvoorsprong te hebben en uit pure wanhoop zo te reageren. Nu op een andere school, met aangepast onderwijs gaat het super. Het pesten en ook de juf pesten is voorbij... Opluchting voor ons als ouders want altijd maar te horen krijgen dat je een rot pest kind hebt is niet zo leuk. Wat we ook deden het werkte niet behalve meer uitdaging op school!!!

Maylise

Maylise

02-11-2011 om 18:40

Geen pesten/plagen

Ik vind het noch pesten noch plagen eigenlijk. Plagen is leuk en vriendelijk bedoeld. Pesten is heel doelbewust iets doen. Jouw kind reageert gewoon vooral heel primair. Jij doet niet leuk tegen mij? Dan doe ik ook niet leuk tegen jou. Lelijk zandkasteel? Weg zandkasteel.
Dat is op zich geen raar gedrag voor kleuters. Wel is het natuurlijk iets waar met name de juf mee aan de slag zal moeten gaan, misschien inderdaad met een beloningssysteem. Jij kan er weinig aan doen als je er zelf niet bij bent. Gesprekken op een later tijdstip over de gang van zaken werken vaak niet bij zulke kleintjes.

P.Lager

P.Lager

04-11-2011 om 12:05

Gesprek gehad

Bedankt voor jullie reacties, het zijn heel verschillende en fijne reacties.
Bijv: Sociaal gedrag dat nog bijgestuurd moet worden, je kunt niet van deze kleintjes verwachten dat ze dat al helemaal goed weten. @Maylisse De tip om het niet nog eens veel later te bespreken, omdat dat bij kleintjes geen zin heeft, is een goeie, dank je wel.

Fysieke activiteiten voor jongens anders worden ze monstertjes: ja natuurlijk heeft hij die! Maar daar valt toch ook buitenspelen op school onder? En ook dan plaagt hij.. Het is dus geen garantie ?

Het gesprek met de juf is geweest, ze had een heleboel opgeschreven om te bespreken. Ik schrok van de lijst, maar het viel mee. De juf is zo'n 20 jaar jonger dan ik, dat vind ik zelf wel lastig. Maar goed, we proberen er allebei uit te komen voor zoonlief.
Pesten, plagen, het is gewoon niet leuk wat hij doet. Stiekem ook, vertelde de juf. En ai, dat raakte mij! Ik heb een hekel aan stiekem!

Hij wordt gelukkig ook geprezen als hij wel lief speelt, en een beloningssysteem heeft de vorige keer goed gewerkt maar de juf dacht dat het regelmatig met ons afstemmen in eerste instantie nu voldoende zou zijn. Als het erger zou worden, dan alsnog een beloningssysteem inzetten.

We hebben juist bewust voor Montessori onderwijs gekozen omdat daar gekeken wordt naar waar het kind aan toe is. Het leek me dus onwaarschijnlijk dat een kind, op zo'n school, geen uitdaging genoeg krijgt. Ook dat heb ik nog een keer voorgelegd en nu krijgt hij volgende week een toets om te zien of hij mee kan doen met een hogere groep wat lezen betreft.
Ik heb benadrukt dat ze wel zijn leeftijd daarbij mee moeten laten tellen. Zoon heeft me wel eens gezegd dat hij lezen erg leuk vindt, alleen niet op school. Misschien omdat er op school een 'moeten' bij komt kijken. Thuis lezen we gezellig samen, om de beurt een zin, of op een andere speelse manier. Op een vast moment in zijn routine. Op school speelt hij liever, zei hij. De juf zei daarop dat het leven niet alleen maar uit spelen bestaat.. Nou, voor een 5-jarige wel! Maar ik kan me ook voorstellen dat hij, in voorbereiding op groep 3, langzamerhand iets meer dingen zou moeten toelaten die niet onder 'spel' vallen? Als hij iets in zijn hoofd heeft, moet het ook zo gebeuren en is het lastig om hem iets anders te laten doen. Dat zal ook wel met de leeftijd te maken hebben? Hoe gaat dat proces van spelen naar meer leren?

dc

dc

04-11-2011 om 15:07

Fysieke activiteiten

"Fysieke activiteiten voor jongens anders worden ze monstertjes: ja natuurlijk heeft hij die! Maar daar valt toch ook buitenspelen op school onder? En ook dan plaagt hij.. Het is dus geen garantie ?"

Nou, dat buitenspelen op school is voor mijn zoons echt niet voldoende. Ze hebben echt een stuk meer nodig. Misschien heb ik een stelletje sportievelingen hoor, maar er wordt na school gevoetbald, trampoline gesprongen, boxclubje, zwemmen paar keer per week, en sowieso elke dag naar school en terug lopen (bij elkaar zo'n 40 minuten). Ik merk dat als er een paar dagen niet wordt gevoetbald of iets anders gedaan wordt, ze echt beginnen te klieren en minder goed luisteren.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.