Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Lettergrepen uitleggen

Ik weet niet wat de beste manier is om het idee van lettergrepen uit te leggen aan mijn kindje. Heeft er iemand tips of iedeeen?

Ik weet wel dat je het met klappen kan doen, maar is er ook nog een "logische" uitleg voor kinderen?

Alvast (heel erg) bedankt!

Groeten,
Zabkze

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
zabkze

zabkze

03-12-2011 om 10:53 Topicstarter

Groep

Kind zit in groep 3. Hij wil altijd alles precies weten en begrijpen voordat hij er iets mee wil doen. Zolang hij niet weet hoe het zit met de lettergrepen (wanneer je klinkers lang en kort uitspreekt) vertikt hij het om te lezen. Ik vind dit echt zonde omdat hij dingen wel op schrift doet.

groetjes,
zabkze

Tijgeroog

Tijgeroog

03-12-2011 om 11:25

Niet met lettergrepen

Ik zou dat nog niet met lettergrepen uit gaan leggen. Lijkt me veel te ingewikkeld.
Waarom laat je het hem niet aan de juf vragen? En verder proberen om langere woorden een beetje te vermijden, uitleggen dat er veel regeltjes zijn en dat die best lastig zijn om meteen allemaal te leren, maar dat dat vanzelf komt en dat jij hem er tot die tijd mee helpt.

zabkze

zabkze

03-12-2011 om 12:55 Topicstarter

de juf legt niks uit, ze zegt dat het nog niet moet. Maar dat werkt dus niet want dan slaat hij helemaal dicht en wil dan niks meer begrijpen.
en dan zegt ze dat hij het niet kan en dus niet verder kan. En we zitten nu dus in een cirkel en ik vind dat ik het nu zelf maar ga oppakken maar wist dus niet wat de beste manier is.

Gr. Zabkze

Tijgeroog

Tijgeroog

03-12-2011 om 14:19

Juf

Dan vind ik de reactie van de juf niet zo handig. Mijn zoon zit ook in groep 3 en wilde een tijd terug weten waarom je "beer" schrijft terwijl je "bir" zegt.
Ik heb uitgelegd dat een ee voor een r klinkt als een i, en dat dat inderdaad wel lastig is. Dat antwoord was niet voldoende, dus heeft hij het op school aan de juf gevraagd. Die zei dat ze het ook niet weet, dat lezen/schrijven soms best lastig is. Daar was hij tevreden mee.

zabkze

zabkze

03-12-2011 om 18:25 Topicstarter

Jammer

ik vind het erg jammer dat (bijna alle nieuwe leraren die ik tot nu toe heb meegemaakt)leraren niet meer samenwerken met de ouders en er voor alles voor het kind zijn. De meeste maken er een soort gevecht van en willen alleen maar aantonen dat zij gelijk hebben en als dat ten koste gaat van het kind maakt dat niks uit.

Dus helaas de juf wil hem niks zeggen als is het idd zoals jullie juf: dat ze een heel simpel antwoord geeft waarmee ze kind geruststelt en het weer verder kan in zijn ontwikkeling. Nee hoor het is nog te vroeg voor dit dus ik vertel er niks over, hij kan het nog niet en punt uit. Oh ja en vooral zeggen dat we niks thuis moeten doen met kind, met als vervolg dat kind zo goed als niks heeft geleerd op school.

Kobalt

Kobalt

03-12-2011 om 19:09

Net als met leren lopen

Ik leg het mijn kinderen (die ook altijd het naadje van de kous willen weten) zo uit: Leren lezen, schrijven en spellen is net als leren lopen. Eerst kun je het helemaal niet, dan kun je het een beetje en op een gegeven moment kun je je niet voorstellen dat je het ooit gekund hebt.
Mensen hebben allemaal regeltjes bedacht voor lezen, schrijven en spellen. En ze doen net alsof die regels logisch zijn, maar in feite slaan ze nergens op. Het is echt niet uit te leggen waarom we niet 'bir', 'mir' en 'fir' schrijven. Dat slaat echt nergens op. En waarom de C soms een s is en soms een k? Ik lees, schrijf en spel al 36 jaar en ik weet het nog niet.
Je hoeft ze niet alles precies te begrijpen en te weten. Eerst ga je het gewoon doen. Als je gaat lopen, hoef je ook niet te weten welke spieren je nu precies aanspant. Sterker nog, als je daar wel over gaat denken, lukt het ineens niet meer zo goed.
Zo gaat het met lezen schrijven en spellen ook. In eerste instantie volg je je gevoel. Wat zou er staan? Dan ga je steeds meer woorden herkennen en kun je opeens ook de lange moeilijke woorden lezen. En pas als je in de problemen komt, als je veel fouten gaat maken, dan komen de regeltjes om de hoek kijken. Dan moet je gaan bedenken waarom het fout is enz. Tot die tijd doe je maar wat en leer je het vanzelf wel.

Tijgeroog

Tijgeroog

03-12-2011 om 20:24

Samen lezen?

"Oh ja en vooral zeggen dat we niks thuis moeten doen met kind"
Mogen jullie dan ook niet lezen thuis? Hier wordt juist geadviseerd om elke dag te lezen, dus lees ik elke avond samen met m'n zoon een boekje, terwijl z'n zusje al naar bed gaat. Hartstikke leuk vindt hij dat (al is het maar omdat hij wat langer op mag blijven - 5 a 10 minuten), en ik vind het ook erg gezellig.

Kobalt beetje ot

"En waarom de C soms een s is en soms een k?
Dat zit zo: een c wordt als s uitgesproken als hij voor een i of een e staat, anders als een k. Vgl. circus en centrum. Weet niet wat hiervan de oorsprong is. In andere talen is het ook zo, meen ik , bijv. in het Italiaans.

Verder heb je gelijk denk ik, mijn dochter vraagt regelmatig waarom een e de ene keer als e wordt uitgesproken, en de andere keer als uh. Ik was ook op zoek naar een manier om haar dat uit te leggen, maar die heb ik niet gevonden. Ik zeg nu steeds dat ze gewoon maar moet uitproberen, en als het raar klinkt, de andere uitspraak toepassen. En dat lijkt wel te werken.

zabkze

zabkze

04-12-2011 om 08:48 Topicstarter

Samen lezen

Goed idee dat samen lezen. Ik lees voor maar samen lezen is natuurlijk leuker. Ik denk dat we daar vandaag meteen maar mee gaan beginnen.

zabkze

zabkze

04-12-2011 om 08:51 Topicstarter

Leren lopen en c

Ja dat leren lopen, ook daarvoor duizend maal dank. Ik heb het al verteld en hij vond dat ook wel een goede uitleg!

Die c daar heb ik een ezelsbruggetje voor geleerd op de basisschool: cacao, cola, Cuba (met die letters spreek je het als k uit, verder als s)

dc

dc

04-12-2011 om 08:56

Engels

Mijn zoon leert lezen in het engels. Nou, daar is helemaal geen logica meer in te ontdekken, dus ik zeg om de haverklap, dat is weer gewoon zo'n woord dat je uit je hoofd moet leren, het is niet logisch.

En dat accepteert hij prima. Het frustrerende is als je denkt dat er een logica in zit, en je het niet begrijpt. Maar als er geen logica is, nou ja, dan leert hij het gewoon.

Enne "een c voor u, voor o voor a spreekt met uit als ene ka". Grappig alle verschillende ezelsbruggetjes. Het is inderdaad hetzelfde in het frans.

Seesiekaakookuu

Zo heb ik geleerd wanneer een c als een s of als een k uitgesproken wordt: see, sie, ka, ko, ku.

skik

Tijgeroog

Tijgeroog

04-12-2011 om 11:41

Zabkze

Wij lezen de boekjes die horen bij Veilig leren lezen (daar werken ze op school mee). Die haal ik gewoon uit de bibliotheek, op het nivo waar hij op dat moment op school mee bezig is. (en andere leesmethodes hebben ze daar ook)

Elke avond lezen we een zo'n boekje, dat kost 5 a 10 minuten. Dan omkleden en daarna lezen wij hem ook nog voor, want daar geniet hij ook van en dat wil ik 'm niet afnemen. Bovendien blijft voorlezen ook goed voor z'n ontwikkeling. Zo blijft ie wel enthousiast om zelf te lezen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.